Jeg fik et søm i mit "nye" bagdæk allerede efter 1500km og jeg havde
vitterligt ikke pengene til at få sat et nyt bagdæk på...
Jeg spurgte om det var muligt at lappe hullet, men eftersom det sad langt
ude i siden af dækket, ville mekanikeren ikke sætte en såkaldt
mushroom/svamp i (altså sådan en gummifidus man hiver ud fra indersiden af
dækket) men derimod en slange (!!!) ...Jeg var ellers blevet advaret meget i
mod det men da det viste sig at koste 177,- at få sat en slange i og få
mulighed for at slide dækket lidt mere tog jeg i mod tilbuddet...
Jeg fik dog at vide at jeg (citat) "skal ikke køre til Østrig og tilbage
igen med fuld oppakning og madammen bagpå, for det kan det sq ik' holde til
!"....
Det måtte jeg jo ta' til efterretning og nøjedes med at køre til Sverige
(uden madamme og oppakning)
Jeg har nu kørt ca 4000km med slange i bagdækket og det synes at fungere
ganske fint :)
....også ved over 200km/t (på autobahn naturligvis) ;)
Så det er nok mest et spørgsmål om hvor "øm" du er mht. "lappeløsninger"...
PS: Hvorfor er det altid bagdækket man punkterer på !?!
Mvh
Dan
SV650S - nu med slange !
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:ai0n2g$rv7$1@news.cybercity.dk...
>
> Michael Kristensen <mbk112@hotmail.com> skrev i en
> news:ai0d95$u6$1@sunsite.dk...
> > Der er folk, der aldrig kunne finde på at lappe et punkteret dæk, og
> så er
> > der dem, der gør det, hvis hullet ikke ser ud til at være ret stort.
> > Forskellen på de to type mennesker er hvor glad de er for
> livet.........
>
> Mnjaeeh :-/
>
> Snarere hvor tungt de tager alskens udtalelser imod lapning!
> Jeg ved at bl.a. i Tyskland er lapning af dæk forbudt - Dette er alene
> ud fra risikoen ved at fortsætte med at køre i årevis med en skade der
> giver passage af vand/luft (= rust) ind til et givent stålradial-bælte.
> Alene deri det med stål-bæltet tror jeg at reglen er ved at være
> forældet, derved at alternative fibre må være ved at overtage markedet,
> og til motorcykler har det aldrig eksisteret. Men også omkring den tid
> man efterfølgende vil kunne køre med en lapning, er et mc-dæk, og ikke
> mindst et bagdæk, helt udenfor sammenligning!
>
> En ordentlig lapning af et slangeløst dæk, foregår v.h.a. en større lap
> med en "navlestreng" på, og den monteres indefra og ud ved at stikke
> strengen igennem hullet!
> Ved en sådan lapning er der ingen mulighed for senere udslyngning af
> lappen, hvilket man kán forestille sig at en udefra isat prop ville
> kunne, og skulle der opstå en læk p.g.a. dårligt udført arbejde, er det
> stadig en sivepunktering á den som sømmet allerede har forårsaget
> (slangeløse dæk eksploderer ikke - Det er slangen der som en ballon
> taber luft på et øjeblik (á: "eksplosion") når den punkteres!)!
>
> --
> Armand.
>
>