Armand wrote:
>
> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev:
>>
>> Ved at ændre på oliens viskositet ændrer du kun dæmpningen sejhed og
>> ikke fjederens stramhed. For at stramme den op kan man ændre fjederens
>> preload
>
> Huh!
> Dér sparede du mig lige for en af mine faste indlæg!
>
Hehe, jubii
>>............ gøres enten ved
>> at øge oliemængden, hvilket gør at der er et mindre luftvolume. Da
>> luft komprimeres langt lettere end olie vil en mindre mængde luft gøre
>> affjedringen strammere.
>
> I modsætning til suplering v.h.a. luft, vil jeg mene at trick'et med
> mer-mængde af olie gavner selve udbundingen mere end en generel
> opstramning :-/
>
Ja, det har du da egentlig ret i. Det der sker er jo nok nærmere bare at
luften komprimeres 'helt sammen' tidligere end ellers. Og dog... luft
komprimeres jo nogenlunde proportionalt med trykket op til ihvertfald
300bar og så højt tryk kommer der jo ikke i forgaflen
Pyt skidt, du har sikkert ret alligevel
> Jeg vil tro at en opstramningen af fjederen også skal suppleres med en
>> tykkere dæmperolie, men er egentlig ikke sikker.
>
> Godt tænkt!
>
> Men drejer det sig om en original fjeder der er blevet lidt slap i
> betrækket, kan den originalt foreskrevne viskositet nok stadig bruges
> efter en opstramning eller udskiftning til nye fjedre!
>
Ja, medmindre slidte dæmper-hvaddenuendhedder har en indvirkning på det (?)
> Den, sammen med arbejdets udførsel, udskiftede forgaffelolie kan også
> vise sig at have en lidt tykkere viskositet end den gamle slidte og
> måske ligefrem vandfyldte :-/
>
Hmm, det minder mig om at jeg skulle have skiftet forgaffelolie for 4kkm
siden
Det må jeg vist hellere få ordnet her i weekenden
--
mvh Jes Vestervang
FZS600