/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Forgaffelolie yamaha xs 400 seca
Fra : Thomas


Dato : 25-07-02 16:21

Min forgaffel er blevet lidt slatten på min Yamaha XS 400 Seca. Jeg vil
derfor skifte olien. Jeg har desværre ikke noget original materiale til
cyklen, men har en værkstedsbog til den forrige model, og her bliver nævnt
at der skal bruges en alm motorolie (recommended 20w). Desuden står der ,
at man kan bruge forskellige typer alt efter om den skal være hård eller
blød


1. Er det korrekt at der bare skal bruges alm motorolie?
2. I så fald, hvilken type ville være god til min , da jeg ønsker den mere
hård (jeg vejer 95kg)

På forhånd tak

Thomas





 
 
Martin Sørensen (25-07-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 25-07-02 20:09

> Min forgaffel er blevet lidt slatten på min Yamaha XS 400 Seca. Jeg vil
> derfor skifte olien. Jeg har desværre ikke noget original materiale til
> cyklen, men har en værkstedsbog til den forrige model, og her bliver nævnt
> at der skal bruges en alm motorolie (recommended 20w). Desuden står der ,
> at man kan bruge forskellige typer alt efter om den skal være hård eller
> blød
> 1. Er det korrekt at der bare skal bruges alm motorolie?
> 2. I så fald, hvilken type ville være god til min , da jeg ønsker den mere
> hård (jeg vejer 95kg)

Da jeg for nylig var nede for at købe noget forgaffelolie til min XS400 Seca
fik jeg at vide af forhandleren at det er bedre at bruge en single-grade
forgaffelolie frem for multi-grade motorolie. Den olie de anbefaler i den
originale manual (mener det er 10W-30) er desuden aldrig blevet solgt i
Danmark.

Jeg vejer ca. det samme som dig, og er tilfreds med min forgaffel. Jeg kan
desværre ikke huske hvilken olie jeg købte.

Prøv at spørge ved din forhandler, han er sikkert villig til at give dig
nogle tips.
Det kan også være at dine forgaffelfjedre er gamle, og derfor ikke så lange
som de burde være og derfor trænger til at blive skiftet. Når du alligevel
skifter forgaffelolien, så kan du nemt hive dem op og kigge på dem og evt.
måle dem.

signing off.. Martin Sørensen



Jes Vestervang (25-07-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 25-07-02 21:07

Thomas wrote:


> Min forgaffel er blevet lidt slatten på min Yamaha XS 400 Seca.
>
Jeg har ikke så meget erfaring med affjedring, men her skriver jeg det jeg
tror ...baseret på hvad jeg har læst her i gruppen gennem tiderne

...........
> 1. Er det korrekt at der bare skal bruges alm motorolie?
>
Nej, almindeligt motorolie har for let ved at skumme (= nul dæmpereffekt).
Så skal man hellere bruge hydraulikolie, har jeg hørt, da det har sværerere
ved at skumme. Men hvad er der galt med almindeligt forgaffelolie?

> 2. I så fald, hvilken type ville være god til min , da jeg ønsker den mere
> hård (jeg vejer 95kg)
>
Ved at ændre på oliens viskositet ændrer du kun dæmpningen sejhed og altså
ikke fjederens stramhed. For at stramme den op kan man ændre fjederens
preload (altså forudbelastning) ved at lægge afstandsstykker ind over
fjederen eller ved at øge trykket i forgaflen. Sidstnævnte gøres enten ved
at øge oliemængden, hvilket gør at der er et mindre luftvolume. Da luft
komprimeres langt lettere end olie vil en mindre mængde luft gøre
affjedringen strammere. Jeg vil tro at en opstramningen af fjederen også
skal suppleres med en tykkere dæmperolie, men er egentlig ikke sikker.
Gav det mening?
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Armand (25-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-07-02 23:16


Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
newslpha.oi.ln@127.0.0.1...
>
> Ved at ændre på oliens viskositet ændrer du kun dæmpningen sejhed og
> ikke fjederens stramhed. For at stramme den op kan man ændre fjederens
> preload

Huh!
Dér sparede du mig lige for en af mine faste indlæg!

>............ gøres enten ved
> at øge oliemængden, hvilket gør at der er et mindre luftvolume. Da
> luft komprimeres langt lettere end olie vil en mindre mængde luft gøre
> affjedringen strammere.

I modsætning til suplering v.h.a. luft, vil jeg mene at trick'et med
mer-mængde af olie gavner selve udbundingen mere end en generel
opstramning :-/

> Jeg vil tro at en opstramningen af fjederen også skal suppleres med en
> tykkere dæmperolie, men er egentlig ikke sikker.

Godt tænkt!
Men drejer det sig om en original fjeder der er blevet lidt slap i
betrækket, kan den originalt foreskrevne viskositet nok stadig bruges
efter en opstramning eller udskiftning til nye fjedre!
Den, sammen med arbejdets udførsel, udskiftede forgaffelolie kan også
vise sig at have en lidt tykkere viskositet end den gamle slidte og
måske ligefrem vandfyldte :-/

--
Armand.






Jes Vestervang (26-07-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 26-07-02 20:19

Armand wrote:

>
> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev:
>>
>> Ved at ændre på oliens viskositet ændrer du kun dæmpningen sejhed og
>> ikke fjederens stramhed. For at stramme den op kan man ændre fjederens
>> preload
>
> Huh!
> Dér sparede du mig lige for en af mine faste indlæg!
>
Hehe, jubii

>>............ gøres enten ved
>> at øge oliemængden, hvilket gør at der er et mindre luftvolume. Da
>> luft komprimeres langt lettere end olie vil en mindre mængde luft gøre
>> affjedringen strammere.
>
> I modsætning til suplering v.h.a. luft, vil jeg mene at trick'et med
> mer-mængde af olie gavner selve udbundingen mere end en generel
> opstramning :-/
>
Ja, det har du da egentlig ret i. Det der sker er jo nok nærmere bare at
luften komprimeres 'helt sammen' tidligere end ellers. Og dog... luft
komprimeres jo nogenlunde proportionalt med trykket op til ihvertfald
300bar og så højt tryk kommer der jo ikke i forgaflen
Pyt skidt, du har sikkert ret alligevel


> Jeg vil tro at en opstramningen af fjederen også skal suppleres med en
>> tykkere dæmperolie, men er egentlig ikke sikker.
>
> Godt tænkt!
>


> Men drejer det sig om en original fjeder der er blevet lidt slap i
> betrækket, kan den originalt foreskrevne viskositet nok stadig bruges
> efter en opstramning eller udskiftning til nye fjedre!
>
Ja, medmindre slidte dæmper-hvaddenuendhedder har en indvirkning på det (?)

> Den, sammen med arbejdets udførsel, udskiftede forgaffelolie kan også
> vise sig at have en lidt tykkere viskositet end den gamle slidte og
> måske ligefrem vandfyldte :-/
>
Hmm, det minder mig om at jeg skulle have skiftet forgaffelolie for 4kkm
siden Det må jeg vist hellere få ordnet her i weekenden
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Armand (27-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-07-02 00:11


Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
news:2c7sha.kb1.ln@127.0.0.1...
> Armand wrote:
>
> > > Jeg vil tro at en opstramningen af fjederen også skal suppleres
med
> > > en tykkere dæmperolie, men er egentlig ikke sikker.
> > Godt tænkt!
> > Men drejer det sig om en original fjeder der er blevet lidt slap i
> > betrækket, kan den originalt foreskrevne viskositet nok stadig
> > bruges efter en opstramning eller udskiftning til nye fjedre!
> Ja, medmindre slidte dæmper-hvaddenuendhedder har en indvirkning på
> det (?)

Touché !

> > Den, sammen med arbejdets udførsel, udskiftede forgaffelolie kan
> > også vise sig at have en lidt tykkere viskositet end den gamle
slidte og
> > måske ligefrem vandfyldte :-/
> Hmm, det minder mig om at jeg skulle have skiftet forgaffelolie for
> 4kkm siden Det må jeg vist hellere få ordnet her i weekenden

Uanset hvad, så når du det nok sådan cirka 4 år inden gennemsnittet
alligevel

--
Armand.






Jes Vestervang (27-07-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 27-07-02 00:23

Armand wrote:

>
> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev:
>> Hmm, det minder mig om at jeg skulle have skiftet forgaffelolie for
>> 4kkm siden Det må jeg vist hellere få ordnet her i weekenden
>
> Uanset hvad, så når du det nok sådan cirka 4 år inden gennemsnittet
> alligevel
>
Ja, det er de færreste der tænker over at der er olie, som skal skiftes
inde i de der lange blanke metaltingester
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Thomas (26-07-2002)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 26-07-02 10:21

Tak for jeres indlæg, jeg må nok tage kontakt til Mogens Pedersen ang rette
olie og evt fjedre (lyder dyrt!!).

Men jeg har så lige et teknisk problem ang. de gaffelben.Jeg er så heldig at
have en XS'er uden centralstøtteben ( Og det sker ALDRIG MERE at jeg køber
en cykel uden!!)

Kan jeg klodse den op på motorblokken, med noget blødt imellem seføli, uden
at vægten vil skade blokken? Jeg ved godt at jeg ikke skal stille den på
afgangsrørene, men kan bundkaret bære de anslået 120 kg (totalvægt vist 180
kg) som vil være der?


Endnu engang på forhånd tak

Thomas



Armand (26-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-07-02 15:11


Thomas <thomas@odense.dk> skrev i en
news:ou809.1057$2N1.89535@news010.worldonline.dk...
>
> Men jeg har så lige et teknisk problem ang. de gaffelben.Jeg er så
heldig at
> have en XS'er uden centralstøtteben
> Kan jeg klodse den op på motorblokken,

Selv med centralben påmonteret skulle du have haft noget under motoren
til at løfte forenden fri af grunden!

Jeg er dog bange for at der ikke er balance nok i alene at klodse den op
under motoren - En mc-løfter under bagsvingeren eller en "klemme" på
bagdækket til at holde det fast til jorden er nok mindstekrav oveni :-/

Hva' mæ' at løfte den i styrender/forgaffelbro med en strop/lign.??

--
Armand.





Thomas (26-07-2002)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 26-07-02 17:03

>
> Hva' mæ' at løfte den i styrender/forgaffelbro med en strop/lign.??
>
> --
> Armand.
>
>

Tanken har strejfet mig, men hvordan er balancen i dyret når den hænger der?
Giver motoren tyngde nok til at den forbliver lodret? eller skal der
yderligere foranstaltninger til? Kan seføli prøve mig frem, men for sent
når den ligger på siden med bulet tank...

Mvh

Thomas







Armand (27-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-07-02 00:10


Thomas <thomas@odense.dk> skrev i en
news:zme09.6$3k2.1387@news010.worldonline.dk...
> >
> > Hva' mæ' at løfte den i styrender/forgaffelbro med en strop/lign.??
> Tanken har strejfet mig, men hvordan er balancen i dyret når den
hænger
> der?
> Giver motoren tyngde nok til at den forbliver lodret? eller skal der
> yderligere foranstaltninger til? Kan seføli prøve mig frem, men for
sent
> når den ligger på siden med bulet tank...

Godt tænkt!

Hvis man kigger på motorcyklen er øverste gaffelbro ca. toppen af
konstruktionen, hvorved at motorcyklen (-s tyngdepunkt) ikke skulle
kunne rulle over(!) det punkt!
En ophængning bliver ikke klippefast, men er da et alternativ!
En bred opstropning i enderne af styret skulle endvidere stå inde for at
den
stabiliseres yderligere!

--
Armand.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177602
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409258
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste