|
| `en kontrollampe til 2 blinklys. Fra : Leif Sørensen |
Dato : 23-07-02 20:28 |
|
Jeg er den glade ejer af en ældre ombygget Honda CX500C, bl.a er det
originale kontrollampehus pillet af , men da jeg ind imellem glemmer at slå
blinket fra p.g.a. de manglende kontrollamper, har jeg investeret i et lille
kontrolpanel, hvor der desværre kun er en blinklys-kontrollampe, i
modsætning til 2 i den originale. Mit problem er at hvis jeg kobler højre og
venstre blinklys til denne ene lampe, så får jeg i stedet katastrofeblink på
cyklen, smart nok men ikke særlig praktisk. Findes der en måde man kan
tilkoble lampen på , så den blinker sammen med højre og venstre blinklys,
uden jeg får katastrofeblink.
venlig hilsen
Leif "Luffe"
| |
N/A (23-07-2002)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 23-07-02 20:48 |
|
| |
N/A (23-07-2002)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 23-07-02 20:48 |
|
| |
Ukendt (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-07-02 20:48 |
|
On Tue, 23 Jul 2002 21:36:39 +0200, "PCBruger"
<oz1hdl@FJERNhotmail.com> wrote:
Hej.
>> > Findes der en måde man kan
>> >tilkoble lampen på , så den blinker sammen med højre og venstre blinklys,
>> >uden jeg får katastrofeblink.
>
>Venstre Blinklys--------l>l-------
> |
> 2 x diode |--------til lampe
> |
>Højre Blink-lys--------l>l--------
>
>
Det kommer vel lidt an på hvorledes det er koblet fra fabrikken.
Hvis der er stel på blinklysene har du ret.
Hvis der er + på lamperne skal dioderne vendes
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk
| |
PCBruger (23-07-2002)
| Kommentar Fra : PCBruger |
Dato : 23-07-02 21:03 |
|
<Steen Gruby> skrev i en meddelelse
news:gjcrju82338493hqrgdrtpm3ijch8itt2r@4ax.com...
> On Tue, 23 Jul 2002 21:36:39 +0200, "PCBruger"
> <oz1hdl@FJERNhotmail.com> wrote:
>
> Hej.
>
> >> > Findes der en måde man kan
> >> >tilkoble lampen på , så den blinker sammen med højre og venstre
blinklys,
> >> >uden jeg får katastrofeblink.
> >
+ Venstre Blinklys--------l>l-------
|
2 x diode |-----lampe---Stel
|
+ Højre Blink-lys--------l>l--------
Så er der også plus og minus på )
Mvh
> Det kommer vel lidt an på hvorledes det er koblet fra fabrikken.
> Hvis der er stel på blinklysene har du ret.
> Hvis der er + på lamperne skal dioderne vendes
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> oz9zi@(no.spam)gruby.dk
> www.gruby.dk
| |
Leif Sørensen (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Leif Sørensen |
Dato : 23-07-02 20:46 |
|
Tak til alle for de hurtige svar. En nem løsning på et stort problem.
løftet venstre
Leif "Luffe"
Honda CX500C
| |
Poul Dam (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Poul Dam |
Dato : 23-07-02 20:56 |
|
Hvad med den simple løsning. Den nye kontrollampe har to ledninger, sæt den
ene til h.side og den anden til v.side.
Når du blinker til h. får kontrollampen strøm fra blinklyset og stel igennem
pæreren I v. side, og omvendt når du blinker til den anden side.
Poul Dam CBR1100
| |
Ukendt (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-07-02 21:12 |
|
On Tue, 23 Jul 2002 21:56:06 +0200, "Poul Dam" <pouldam@adslhome.dk>
wrote:
Hæ HÆ Poul.
>Hvad med den simple løsning. Den nye kontrollampe har to ledninger, sæt den
>ene til h.side og den anden til v.side.
>Når du blinker til h. får kontrollampen strøm fra blinklyset og stel igennem
>pæreren I v. side, og omvendt når du blinker til den anden side.
>Poul Dam CBR1100
>
Gammel autoelektrikker
Du tar' stikket - og det vil virke ligegyldigt hvorledes det er
monteret.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk
| |
Ivan Nielsen (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Ivan Nielsen |
Dato : 23-07-02 22:14 |
|
"Poul Dam" <pouldam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3d3db4dd$0$11814$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvad med den simple løsning. Den nye kontrollampe har to ledninger, sæt
den
> ene til h.side og den anden til v.side.
> Når du blinker til h. får kontrollampen strøm fra blinklyset og stel
igennem
> pæreren I v. side, og omvendt når du blinker til den anden side.
> Poul Dam CBR1100
>
>
Genialt !!!!!!!!!!!!!!!!!
--
Ivan Bartholin Nielsen
www.kloge.dk
Ivan@kloge.dk
Honda CB500F 1975
| |
Lars T. Thomsen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Lars T. Thomsen |
Dato : 24-07-02 13:44 |
|
> Genialt !!!!!!!!!!!!!!!!!
Jeps, det er vist en klassiker... tror jeg!
Til alle Jer andre, der har denne kobling, men gerne vi have TO blinklys
indikatorer, de kan gøre følgende:
Erstat "solo" blinklyspæren med:
* *
| |
| R
| |
*-|<-*
| |
*->|-*
Med en modstand på R=1kohm og to highbright lysdioder, kan man ligefrem se,
hvilken retning man blinker til!
Forslag til indbygning:
Når den gamle blinklysindikatorlampe en gang brænder af, så pil den ud og
giv glasset et skrald med en hammer. Fjern glødetråden og rens lodningen i
bunden af fatningen, lad modstanden komme op gennem soklen og parallelkobl
de to lysdioder (husk at de skal vende hver sin vej).
*|<-*-|<* Lysdioder
| | |
OOO | OOO
O < O
O < O 1kOhm modstand
O < O Pære fatning
O | O
OoooooO
ooo
O Bund
Sæt pæren i og vupti, så har man to blinklysindikatorer, der sikkert holder
motorcyklens levetid ud!
Hilsen
Lars
____________
Fjern NOSPAM fra min E-mail-adresse
MEDMINDRE at du er spammer! - I så fald skal NOSPAM stadig stå i E-mail
adressen!
| |
Kenneth S (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Kenneth S |
Dato : 24-07-02 11:23 |
|
"Poul Dam" <pouldam@adslhome.dk> wrote in message
news:3d3db4dd$0$11814$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvad med den simple løsning. Den nye kontrollampe har to ledninger, sæt
den
> ene til h.side og den anden til v.side.
> Når du blinker til h. får kontrollampen strøm fra blinklyset og stel
igennem
> pæreren I v. side, og omvendt når du blinker til den anden side.
> Poul Dam CBR1100
>
>
Ja, men hvis din kontrollampe er lidt kraftig vil det modsatte blinklys, som
kontrollampen serielt er forbundet med, lyse svagt.
Kenneth
R1
| |
Ukendt (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-07-02 13:48 |
|
On Wed, 24 Jul 2002 12:22:38 +0200, "Kenneth S"
<kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote:
Hej Kenneth.
>
>Ja, men hvis din kontrollampe er lidt kraftig vil det modsatte blinklys, som
>kontrollampen serielt er forbundet med, lyse svagt.
>
Næppe, idet der er tale om to pærer i blinklyset a' ca. 20 watt, der
skal danne formodstand for en 2-3 watt indikatorlampe.
Strømmen i 3 watt lampen vil være 0,25 Amp. hvilket betyder, at det er
den maksimale strøm der vil flyde i blinklyspærene.
Det er ikke nok til at afsætte effekt nok til at få pærene til at
gløde, og de vil derfor optræde som en lille modstand.
Et hurtigt forsøg med blot en enkelt blinklyspære i serie med en
kontrollampe beviste at det var rigtigt
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk
| |
N/A (24-07-2002)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 24-07-02 07:11 |
|
| |
jesper (24-07-2002)
| Kommentar Fra : jesper |
Dato : 24-07-02 07:11 |
|
Nej strømmen kan ikke løbe igennem noget !. Heller ikke pæren, som altså
ikke vil lyse !!
jesper
"Hekto" <bs@hekto[remove].dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.17a7cf4211d9f20989689@news.inet.tele.dk...
> In article <b4i%8.1250$G36.4211@news.get2net.dk>, der334@get2net.dk
> says...
> > Jeg er den glade ejer af en ældre ombygget Honda CX500C, bl.a er det
> > originale kontrollampehus pillet af , men da jeg ind imellem glemmer at
slå
> > blinket fra p.g.a. de manglende kontrollamper, har jeg investeret i et
lille
> > kontrolpanel, hvor der desværre kun er en blinklys-kontrollampe, i
> > modsætning til 2 i den originale. Mit problem er at hvis jeg kobler
højre og
> > venstre blinklys til denne ene lampe, så får jeg i stedet
katastrofeblink på
> > cyklen, smart nok men ikke særlig praktisk. Findes der en måde man kan
> > tilkoble lampen på , så den blinker sammen med højre og venstre
blinklys,
> > uden jeg får katastrofeblink.
> >
> > venlig hilsen
> > Leif "Luffe"
> >
> >
> >
> Sæt en diode imellem hver af ledningerne fra H og V blinklys, og lampen.
> Så kan strømmen ikke løbe videre til den 'anden side'.
>
>
> ------->|--- LAMPE ---|<------
> --
>
> /Brian/Hekto
> hekto@hekto[remove].dk
> RD350 - LS650 - SF100
| |
|
|