/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Lakering af forrør
Fra : Johannes S. Nielsen


Dato : 23-07-02 17:20

Hey MC folks

Jeg (som så mange andre sikkert) er blevet lidt træt af at se på mine rustne
forrør (4 stk.). Derfor har jeg tænkt mig at male/lakere dem, men hvad er
den korrekte fremgangsmåde til dette ? Fordi det kræver vel en varmefast
maling...kunne også godt tænke mig at få et par lag klarlag oven på for at
få dem til at se rigtigt pæne ud, men denne må nødvendigvis også skulle være
varmefast.

Hvad skal man købe for at gøre det selv, eller hvem skal man snakke med for
at få det lavet ? Evt. erfaringer ville nok også hjælpe hvis gør-det-selv
bliver aktuelt :)

--
Venlig hilsen / Best regards
Johannes S. Nielsen
jn@vxd.dk



 
 
Jarl Olsen (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Jarl Olsen


Dato : 24-07-02 05:29

Hej.
Har selv en Yamaha DT 175 der nu er blevet malet en del med varmefast
maling. Jeg sliber og maler min udstødning 2 gange om året.
Jeg har idag købt noget varmefast maling i Biltema der kan tåle 600 grader,
håber det er bedre end det andet jeg har brugt. Det er ihverttilfælde
billigere - 40 kr. Vender tilbage hvis det ikke virker. Det sidste maling
jeg brugte holdte 14 dage og var anbefalet af en MC-forhandler. Det bruger
jeg så ikke mere. Pointen er at hvis man alligevel altid skal male forrør 2
gange om året, kan man da ligeså godt bruge det billigste. Det dyreste er
helt sikkert ikke det bedste.
Husk lige at alt gammelt rust fra forrørene skal fjernes og her har jeg selv
brugt både vinkelsliber og en lille Dreml sliber. Pas på at du ikke sliber
igennem røret. Inden du maler skal du tørre al slibestøv af med en klud og
cellulosefortynder. Glem alt om klarlak.
God arbejdslyst
--
Jarl Olsen Yamaha DT 175 fra 1998 uden rust på udstødningen.

"Johannes S. Nielsen" <jazzy@mail.dk> wrote in message
news:3d3d8224$0$80835$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hey MC folks
>
> Jeg (som så mange andre sikkert) er blevet lidt træt af at se på mine
rustne
> forrør (4 stk.). Derfor har jeg tænkt mig at male/lakere dem, men hvad er
> den korrekte fremgangsmåde til dette ? Fordi det kræver vel en varmefast
> maling...kunne også godt tænke mig at få et par lag klarlag oven på for at
> få dem til at se rigtigt pæne ud, men denne må nødvendigvis også skulle
være
> varmefast.
>
> Hvad skal man købe for at gøre det selv, eller hvem skal man snakke med
for
> at få det lavet ? Evt. erfaringer ville nok også hjælpe hvis gør-det-selv
> bliver aktuelt :)
>
> --
> Venlig hilsen / Best regards
> Johannes S. Nielsen
> jn@vxd.dk
>
>



Johannes S. Nielsen (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Johannes S. Nielsen


Dato : 23-07-02 21:38

Tak for dit svar Jarl!

Men jeg har nu ikke regnet med at man skulle male flere gange om året...slet
ikke nogen er der kender en metode hvorpå man kan få et flot resultat som
holder i flere år ?

Ang. det med klarlak jeg har set billeder af helt nye (højst sandsynligt
ikke Suzuki reservedele) forrør til min GSXR, som skinner som om de havde
fået et på lag lak. Men som sagt aner jeg intet om dette, men hvis nogen
kender til noget "varmefast klarlak" må de gerne sige til :)

Johannes
GSX250R


"Jarl Olsen" <jarl.olsen@mail.dk> wrote in message
news:3d3daead$0$11848$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej.
> Har selv en Yamaha DT 175 der nu er blevet malet en del med varmefast
> maling. Jeg sliber og maler min udstødning 2 gange om året.
> Jeg har idag købt noget varmefast maling i Biltema der kan tåle 600
grader,
> håber det er bedre end det andet jeg har brugt. Det er ihverttilfælde
> billigere - 40 kr. Vender tilbage hvis det ikke virker. Det sidste maling
> jeg brugte holdte 14 dage og var anbefalet af en MC-forhandler. Det bruger
> jeg så ikke mere. Pointen er at hvis man alligevel altid skal male forrør
2
> gange om året, kan man da ligeså godt bruge det billigste. Det dyreste er
> helt sikkert ikke det bedste.
> Husk lige at alt gammelt rust fra forrørene skal fjernes og her har jeg
selv
> brugt både vinkelsliber og en lille Dreml sliber. Pas på at du ikke sliber
> igennem røret. Inden du maler skal du tørre al slibestøv af med en klud og
> cellulosefortynder. Glem alt om klarlak.
> God arbejdslyst
> --
> Jarl Olsen Yamaha DT 175 fra 1998 uden rust på udstødningen.
>
> "Johannes S. Nielsen" <jazzy@mail.dk> wrote in message
> news:3d3d8224$0$80835$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hey MC folks
> >
> > Jeg (som så mange andre sikkert) er blevet lidt træt af at se på mine
> rustne
> > forrør (4 stk.). Derfor har jeg tænkt mig at male/lakere dem, men hvad
er
> > den korrekte fremgangsmåde til dette ? Fordi det kræver vel en varmefast
> > maling...kunne også godt tænke mig at få et par lag klarlag oven på for
at
> > få dem til at se rigtigt pæne ud, men denne må nødvendigvis også skulle
> være
> > varmefast.
> >
> > Hvad skal man købe for at gøre det selv, eller hvem skal man snakke med
> for
> > at få det lavet ? Evt. erfaringer ville nok også hjælpe hvis
gør-det-selv
> > bliver aktuelt :)
> >
> > --
> > Venlig hilsen / Best regards
> > Johannes S. Nielsen
> > jn@vxd.dk
> >
> >
>
>



Lasse Madsen (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Madsen


Dato : 24-07-02 16:09

> Men jeg har nu ikke regnet med at man skulle male flere gange om
året...slet
> ikke nogen er der kender en metode hvorpå man kan få et flot resultat som
> holder i flere år ?

Tror du ikke at han havde skrevet det så

Nej du.... min maxi kunne man også godt glemme alt om at male ... til sidst
bruge vi tagkit og det blev fandme siddende da først var brændt fast


> Ang. det med klarlak jeg har set billeder af helt nye (højst sandsynligt
> ikke Suzuki reservedele) forrør til min GSXR, som skinner som om de havde
> fået et på lag lak.

Det hedder Chrom johannes ....

hilsen
lasse med sin glade honda uden rust på rørerne



Johannes S. Nielsen (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Johannes S. Nielsen


Dato : 24-07-02 19:02


"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote in message
news:ahmfuu$b2q$1@news.cybercity.dk...
> > Men jeg har nu ikke regnet med at man skulle male flere gange om
> året...slet
> > ikke nogen er der kender en metode hvorpå man kan få et flot resultat
som
> > holder i flere år ?
>
> Tror du ikke at han havde skrevet det så

Nej, fordi nogen her i verden er ikke som dig. De udtaler sig kun om ting de
VED noget om, folk KAN ikke vide alt, derfor så mange personer i en NG.

> Nej du.... min maxi kunne man også godt glemme alt om at male ... til
sidst
> bruge vi tagkit og det blev fandme siddende da først var brændt fast

TAGKIT ??...det her er helt sindssygt, du hører ikke hjemme i nærheden af
nogen MC!
>
> > Ang. det med klarlak jeg har set billeder af helt nye (højst sandsynligt
> > ikke Suzuki reservedele) forrør til min GSXR, som skinner som om de
havde
> > fået et på lag lak.
>
> Det hedder Chrom johannes ....

Nej, det hedder ikke Chrom Lasse, for "tror du så ikke jeg havde skrevet
det!??!"

> hilsen
> lasse med sin glade honda uden rust på rørerne
>

Jazzy
GSX250R



Jan Vagle (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Jan Vagle


Dato : 24-07-02 04:06

Jarl Olsen wrote:

> Hej.
> Har selv en Yamaha DT 175 der nu er blevet malet en del med varmefast


(snip)

> God arbejdslyst

Biltema's duer ikke ! (Snakker af erfaring)
Jeg fandt een tilslut der må købes hos en lak-forhandler..

Kommer tilbage med mærke og navn senere.

--
Jan Vagle
..............................oOo


Jan Vagle (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Jan Vagle


Dato : 24-07-02 14:39

Jan Vagle wrote:

> Jarl Olsen wrote:
>
>> Hej.
>> Har selv en Yamaha DT 175 der nu er blevet malet en del med varmefast
>
> (snip)
>
>> God arbejdslyst
>
>
> Biltema's duer ikke ! (Snakker af erfaring)
> Jeg fandt een tilslut der må købes hos en lak-forhandler..
>
> Kommer tilbage med mærke og navn senere.


Her: "Auto-Fit Thermospray" fra Vosschemie. Denne virker og sidder på lenge.


--
Jan Vagle
..............................oOo


Jake (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Jake


Dato : 24-07-02 10:14

> Jeg (som så mange andre sikkert) er blevet lidt træt af at se på mine
rustne
> forrør (4 stk.). Derfor har jeg tænkt mig at male/lakere dem, men hvad er
> den korrekte fremgangsmåde til dette ? Fordi det kræver vel en varmefast
> maling...kunne også godt tænke mig at få et par lag klarlag oven på for at
> få dem til at se rigtigt pæne ud, men denne må nødvendigvis også skulle
være
> varmefast.
>
> Hvad skal man købe for at gøre det selv, eller hvem skal man snakke med
for
> at få det lavet ? Evt. erfaringer ville nok også hjælpe hvis gør-det-selv
> bliver aktuelt :)

Silvan har noget varmefast maling, der tåler 800 grader (de anbefaler det
sågar til udstødninger)

Mht til klarlak tror jeg du får svært ved at finde noget der er
varmebestandigt.

mvh Jakob

XJ 600



Lasse Madsen (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Madsen


Dato : 24-07-02 15:56

Det kan du godt glemme ...

Hvis du sand/glas blæser dem ... ser du dem aldrig mere ....

Hvis du maler dem oven på alt det rust skaller det af ....

Hvis du sliber rørerne og maler dem skaller malingen stadig af og det er
lige meget om det er kakkelovns maling der kan klare flere millioner graders
varme ... for når det bliver udsat for de vejr forhold de rør er udsat for
skaller det af efter et stykke tid ...

bid i æblet køb nogle nye....

Hilsen
Glad Cb250rs ejer (uden rust på forrørerne)





Johannes S. Nielsen (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Johannes S. Nielsen


Dato : 24-07-02 16:36


"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote in message
news:ahmf69$9jp$1@news.cybercity.dk...
> Det kan du godt glemme ...
>
> Hvis du sand/glas blæser dem ... ser du dem aldrig mere ....

Sandblæse ? Er du skrigerne sindssyg, tror du vi taler om et 50 år gammelt
vertikalt udstødningsrør fra en U.S. Army truck ? Self. skal/kan man ikke
sandblæse så tynde rør.

> Hvis du maler dem oven på alt det rust skaller det af ....

Jeg ved ikke hvor du får Det fra, jeg har intet fra mine forrør som "skaller
af" eller lign. Igen, vi taler om forrør på en MC, ikke noget med 12-16
hjul, tigerfarvet mandskabshalløj..

> Hvis du sliber rørerne og maler dem skaller malingen stadig af og det er
> lige meget om det er kakkelovns maling der kan klare flere millioner
graders
> varme ... for når det bliver udsat for de vejr forhold de rør er udsat for
> skaller det af efter et stykke tid ...

"Vejr forhold de rør er udsat for" Tjae..de sidder som på så mange andre
MC'er med kåbe, jeg ved godt at din MC viden kan indgrænses til ca.
....ja..en ½ rådden 25 årig CB250, som du får andre til at lave for dig, men
anyway, du ved, en alm. MC med kåbe...altså find en på nettet og kig efter!
SÅDAN sidder de også på min MC, den er hverken fra en anden planet/Norge
eller Hånbæk, bare Japan såmænd, som alle de andre. (Skal self. ikke kunne
sige om min kåbe har en speciel udformning som får vejrforholdene til at
ændre sig iforhold til så mange andre køretøjer, men jeg tillader mig at
tvivle på det!)

> bid i æblet køb nogle nye....

Hmm...IGEN må jeg minde dig om din kæmpe mangel på erfaring, interesse,
sans, eller bare simpel talent for overhovedet at udtale dig alm.
færdselsregler på en cykelsti....men jeg kan self. godt forstå din holdning
til sagen, siden du seriøst tror at mine meget "mystiske" og åbenbart kanon
rustne forrør er ved at "skalle af" til ukendelighed. (Godt vi har dig til
at rådegive os andre om vores MC's behov og mangler...og dog!)

> Hilsen
> Glad Cb250rs ejer (uden rust på forrørerne)
>
Hurra...kan nææææsten ikke styre min vilde glæde over dine totalt misholdte
og forskruede forrør, godt at du har dem, NEDtur at resten af MC'en er
Totalt skadet. Næh du, spark alt det du vil, giv Benzin-Starter, Choker,
skub lidt og prøv om du kan komme indfor en radius af 3km af mit hus, så kan
du jo ringe, så kommer jeg og henter dig dermed har du chancen for at
"rådgive" mig om mine forrør.

Okay Lasse, jeg bider i æblet og maler mine forrør når jeg har fundet den
bedste løsning...imens kan du jo gå ned og bide din bankrådgiver,om et lån
til en ordentlig MC (det er så meget sagt, skal vi ikke bare sige, "kan
køre" så).

Jazzy
GSX250R - med uansvaligt rustne forrør...har jeg Desværre ladet mig
fortælle...



Lasse Madsen (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Madsen


Dato : 24-07-02 17:03

HAHAHA ! ! !

> Sandblæse ? Er du skrigerne sindssyg, tror du vi taler om et 50 år gammelt
> vertikalt udstødningsrør fra en U.S. Army truck ? Self. skal/kan man ikke
> sandblæse så tynde rør.

Du får samme virkning hvis du glas blæser ....


> Jeg ved ikke hvor du får Det fra, jeg har intet fra mine forrør som
"skaller
> af" eller lign. Igen, vi taler om forrør på en MC, ikke noget med 12-16
> hjul, tigerfarvet mandskabshalløj..

Det er MALINGEN som skaller af ikke dine rør (men det gør de nok også snart
så rustne som de er :)

> "Vejr forhold de rør er udsat for" Tjae..de sidder som på så mange andre
.... /bla bla bla /

Forstil dig at det rør bliver varmet vildt op ... kølet af ... varmet op
osv... det er det jeg mener ....
nogen gange er der frost grader udenfor (ja og det er der nok også i din
garage med mindre i vil installere varme eller isolere den) ... det er det
jeg mener når jeg snakker om vejr ... og så er der når det regner ... så
kommer der nok også vand på dine rør ....

> > bid i æblet køb nogle nye....
> Hmm...IGEN må jeg minde dig om din kæmpe mangel på erfaring, interesse,
<bla bla bla>

Det er malingen som vil skalle af ikke rust .....

> Hurra...kan nææææsten ikke styre min vilde glæde over dine totalt
misholdte
> og forskruede forrør, godt at du har dem, NEDtur at resten af MC'en er
> Totalt skadet. Næh du, spark alt det du vil, giv Benzin-Starter, Choker,
> skub lidt og prøv om du kan komme indfor en radius af 3km af mit hus, så
kan
> du jo ringe, så kommer jeg og henter dig dermed har du chancen for at
> "rådgive" mig om mine forrør.

Tjoe ... men det er idet mindste ikke mig der skulle have ny motor til flere
millioner kroner ....
så du skal da ihverfal ikke snakke om forskruet osv.... du har også været
"up fucked river"
om din mc endelig er begyndt og opføre sig som en "ny" skal ... altså køre
uden at gå istykker vil tiden nok vise ....

> Okay Lasse, jeg bider i æblet og maler mine forrør når jeg har fundet den
> bedste løsning...imens kan du jo gå ned og bide din bankrådgiver,om et lån
> til en ordentlig MC (det er så meget sagt, skal vi ikke bare sige, "kan
> køre" så).

Aldrig ... den Honda er total iorden jeg ser igen grund til at der skal gå
mere galt med den nu ....
alt der kunne gå i stykker har gået istykker og er blevet lavet op til flere
gange
så jeg tror jeg har sejlet det sidste stykke på "fucked river" med min mc
.....

> GSX250R - med uansvaligt rustne forrør...har jeg Desværre ladet mig
> fortælle...

Ja og jeg skal nok bringe det på bane næste gang du kommer til frederikshavn
eller jeg kommer til sæby

Lasse...




Johannes S. Nielsen (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Johannes S. Nielsen


Dato : 24-07-02 18:58


"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote in message
news:ahmj49$gks$1@news.cybercity.dk...
> HAHAHA ! ! !
>
> > Sandblæse ? Er du skrigerne sindssyg, tror du vi taler om et 50 år
gammelt
> > vertikalt udstødningsrør fra en U.S. Army truck ? Self. skal/kan man
ikke
> > sandblæse så tynde rør.
>
> Du får samme virkning hvis du glas blæser ....

Jamen..nå, igen et godt "råd" eller hvad ?

>
> > Jeg ved ikke hvor du får Det fra, jeg har intet fra mine forrør som
> "skaller
> > af" eller lign. Igen, vi taler om forrør på en MC, ikke noget med 12-16
> > hjul, tigerfarvet mandskabshalløj..
>
> Det er MALINGEN som skaller af ikke dine rør (men det gør de nok også
snart
> så rustne som de er :)

Okay..mine rør ER altså rustne ? Fordi jeg er lidt forvirret, kan også være
at det bare er din åbenlyse uvidenhed som blænder mig ?

> > "Vejr forhold de rør er udsat for" Tjae..de sidder som på så mange andre
> ... /bla bla bla /
>
> Forstil dig at det rør bliver varmet vildt op ... kølet af ... varmet op
> osv... det er det jeg mener ....
> nogen gange er der frost grader udenfor (ja og det er der nok også i din
> garage med mindre i vil installere varme eller isolere den) ... det er det
> jeg mener når jeg snakker om vejr ... og så er der når det regner ... så
> kommer der nok også vand på dine rør ....
>
> > > bid i æblet køb nogle nye....
> > Hmm...IGEN må jeg minde dig om din kæmpe mangel på erfaring, interesse,
> <bla bla bla>
>
> Det er malingen som vil skalle af ikke rust .....

Aha...men de ER altså stadig rustne...yes sir'

> > Hurra...kan nææææsten ikke styre min vilde glæde over dine totalt
> misholdte
> > og forskruede forrør, godt at du har dem, NEDtur at resten af MC'en er
> > Totalt skadet. Næh du, spark alt det du vil, giv Benzin-Starter, Choker,
> > skub lidt og prøv om du kan komme indfor en radius af 3km af mit hus, så
> kan
> > du jo ringe, så kommer jeg og henter dig dermed har du chancen for at
> > "rådgive" mig om mine forrør.
>
> Tjoe ... men det er idet mindste ikke mig der skulle have ny motor til
flere
> millioner kroner ....
> så du skal da ihverfal ikke snakke om forskruet osv.... du har også været
> "up fucked river"
> om din mc endelig er begyndt og opføre sig som en "ny" skal ... altså køre
> uden at gå istykker vil tiden nok vise ....

Nej det var det "i det mindste ikke", men den kostede nu heller ikke mio.
....jow i dine finanses verden måske ! Og jo, jeg kan sagtens snakke om noget
er "forskruet" når det er det, også selvom jeg købte en motor som var var
mishandlet, det gør vel ikke din MC til noget bedre end den er, kan
virkeligt ikke se hvordan de 2 ting hænger sammen ? (og da slet ikke i en
diskussion hvor jeg søger råd om maling af mine forrør!!)

> > Okay Lasse, jeg bider i æblet og maler mine forrør når jeg har fundet
den
> > bedste løsning...imens kan du jo gå ned og bide din bankrådgiver,om et
lån
> > til en ordentlig MC (det er så meget sagt, skal vi ikke bare sige, "kan
> > køre" så).
>
> Aldrig ... den Honda er total iorden jeg ser igen grund til at der skal gå
> mere galt med den nu ....
> alt der kunne gå i stykker har gået istykker og er blevet lavet op til
flere
> gange
> så jeg tror jeg har sejlet det sidste stykke på "fucked river" med min mc
> ....
Som du selv siger "lavet flere gange"...jeg vil vove den påstand at der ikke
er nødvendigt at "lave noget igen" på en MC før at man ihvertfald har kørt
mange tusinde km. ! Og ellers vil jeg bare henvise til de utallige indlæg
med navne som "Host, brrwwnn-kras!" som du har skrevet og har modtaget stor
medlidenhed for. De som har læst de indlæg tror jeg ikke du skal regne med
melder sig som købere af din "Total iorden Honda".

> > GSX250R - med uansvaligt rustne forrør...har jeg Desværre ladet mig
> > fortælle...
>
> Ja og jeg skal nok bringe det på bane næste gang du kommer til
frederikshavn
> eller jeg kommer til sæby
>
> Lasse...
>

Alt i alt, pak dine råd om maling af noget som helst, et andet sted hen,
fordi at male sit/sin/sine
stel/motor/cylinder/topstykke/ventilstykke/bagsvinger/bagskærm/lidt
fælge/blinklys/hva-der-ellers-blev-fanget, impulsivt med en billig dåse
Metal Sort fra Hobby foretningen, er ikke hvad jeg har tænkt mig at pine
mine forrør med.

Jazzy
GSX250R



Jacob Stegelmann (29-07-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Stegelmann


Dato : 29-07-02 23:48


"Johannes S. Nielsen" <jazzy@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3d3ec976$0$26833$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Sandblæse ? Er du skrigerne sindssyg, tror du vi taler om et 50 år gammelt
> vertikalt udstødningsrør fra en U.S. Army truck ? Self. skal/kan man ikke
> sandblæse så tynde rør.

øøøhhhhhee.....nu spørger jeg lige så forsigtigt, hvad er der galt i at
sandblæse sine forrør/udstødning?? jeg har sandblæst hele min udstødning
(også en GSXR250) og det var der absolut ingen problemer i!!! deromod vil
jeg sige at bruge en vinkelsliber eller lign. vil være en risikabel affære.

--
Jacob



Lasse Madsen (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Madsen


Dato : 24-07-02 16:04

> kunne også godt tænke mig at få et par lag klarlag oven på for at
> få dem til at se rigtigt pæne ud, men denne må nødvendigvis også skulle
være
> varmefast.

Åhh ja det glemte jeg lige ...

jeg ved ikke om du har kigget på en alm dåse klarlak ... men det er faktisk
pisse brandfarligt
så prøv du bare og sprøjte det på ... så står der flammer op fra dine rør
når de ellers bliver varme nok :)

> Hvad skal man købe for at gøre det selv
Gør det selv ?
Tjoe ... hvis du nu er rigtig sej så bukker du da bare nogle rør


> eller hvem skal man snakke med for at få det lavet ?

Hokus-Krokus eller hvad det nu hedder det program med Leth ....

> Evt. erfaringer ville nok også hjælpe hvis gør-det-selv
> bliver aktuelt :)

Hvis det bliver aktuelt så ring du lige til mig ... så skal jeg nok starte
hondaen op og komme på besøg

lasse




Martin Sørensen (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 24-07-02 17:09

> Åhh ja det glemte jeg lige ...
> jeg ved ikke om du har kigget på en alm dåse klarlak ... men det er
faktisk
> pisse brandfarligt
> så prøv du bare og sprøjte det på ... så står der flammer op fra dine rør
> når de ellers bliver varme nok :)

Jeg tror ikke det er brandfarligt, når det er tørret ind. De brandbare
stoffer fordamper under indtørring..

> > eller hvem skal man snakke med for at få det lavet ?
> Hokus-Krokus eller hvad det nu hedder det program med Leth ....

Hokus-Krokus er nok det helt rigtige program.
I "Det' Leth" har han da renset en MZ-tank for rust, så måske kan man også
få ham til at vise, hvordan sådan nogle forrør skal lakeres for at det skal
holde lidt bedre.

signing off.. Martin Sørensen



GERT BO THORGERSEN (27-07-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 27-07-02 16:31


Johannes S. Nielsen <jazzy@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d3d8224$0$80835$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hey MC folks
>
> Jeg (som så mange andre sikkert) er blevet lidt træt af at se på mine
rustne
> forrør (4 stk.). Derfor har jeg tænkt mig at male/lakere dem, men hvad er
> den korrekte fremgangsmåde til dette ? Fordi det kræver vel en varmefast
> maling...kunne også godt tænke mig at få et par lag klarlag oven på for at
> få dem til at se rigtigt pæne ud, men denne må nødvendigvis også skulle
være
> varmefast.
>
> Hvad skal man købe for at gøre det selv, eller hvem skal man snakke med
for
> at få det lavet ? Evt. erfaringer ville nok også hjælpe hvis gør-det-selv
> bliver aktuelt :)
>
> --
> Venlig hilsen / Best regards
> Johannes S. Nielsen
> jn@vxd.dk
>
> Når har skullet måle udstødningsrør og lydpotter har jeg altid brugt
dåsespray. For 3 år siden brugte jeg den sorte fra Biltema på min BMW og den
virkede fint; blev altså siddende på. Helt tilbage fra vel 1974 og senere
har jeg mest brugt VHT fra USA. VHT står for Very High Temperature og er en
maling som blev udviklet i forbindelse med rumfærgen. Den kunne da konstant
klare 650 grader Celsius, 1.200 Farenhight, og kortvarigt op til 2.000
Farenhight. Nu går de fra 700 grader Celsius, når det er sort eller hvid, på
min Honda CB 750 brugte jeg tilbage i 70érne den hvide på min udstødning.
Den fra Biltema kan klare 600 grader Celsius. Tilbage til først i 70érne,
brugte jeg den gængse udstødningsspray fra England - til biler - den kunne
kun klare 600 grader og jeg var til tider ude for at malingen brændte væk
aller forrest på udstødningerne på min BMW R69S når den var dyset forkert.
Før jeg har påsprøjtet udstødning og lydpotter (cylindre og krumtapshus) så
har jeg blot renset med benzin, petroleum eller trikloretylen; med handsker
på så jeg ikke kunne sætte fingeraftryk/fedtpletter før påsprøjtningen.
Malingen (VHT) er først stærk når den er blevet hærdet via opvarmning, men
for udstødningsrør kommer dette jo af sig selv, derimod har jeg ved brug af
varmepistol opvarmet/hærdet malingen på lydpotterne (cylindre og lignen evt.
i ovn). Når året var omme tog jeg så og aftørrede udstødninger og lydpotter
med en af de tre nævnte væsker, og hvis der blev bare pletter (der hvor der
havde været fedt eller rust før malingen, eller efter opslag af sand sten
fra vejbanen) blev der påsprøjtet igen, eller evt. påsprøjning over alle
udstødningsdelene igen.

Mvh Gert Thorgersen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177602
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409258
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste