Johannes S. Nielsen wrote:
> Uha en masse forklaringer :)
>
Jeps, det var lige noget som mange vidste
> Jeg opdagede selv som nybegynder, "fænomenet" efter ca. 1000km.
>
Lærte du det ikke da du tog kortet?!?
> Nemlig ved
> bare at køre efter instinkterne (lidt vildt så) og så prøve mig frem, og
> er kanon glad for det nu! Vil man smide MC'en ned på siden lynhurtigt er
> det måden hvorpå man gør det :)
>
Jeps... men man bruger det nu også på alle andre tidspunkter også. Måske
ubevidst, men prøv at hold løst om styret og kast dig lidt fra side til
side ved 80 km/t. Så vil du opdage at mc'en ikke flytter sig meget uden
kontrastyring
> Men jeg har tænkt på en ting, dette må jo variere fra MC til MC right ?
> Fordi som Armand skriver, behøves han bare køre 40km/t for at kunne gøre
> det, men jeg har leget lidt med min GSX250R og fandt vidst frem til at
> 60km/t var den magiske grænse for den MC.....
>
Det lyder ret utroligt, for grænsen ligger altså under 40 km/t på de fleste
(alle?) mc'er svjv. Selv på min gamle gsxr250'er lå den altså også
væsentligt derunder. På fazeren tror jeg det ligger ved 20-25 km/t.
Mon ikke den grænse du har fundet nærmere er en ubevidst psykisk grænse?
Ved lavere hastigheder (0-15 km/t) kan man også bruge en art 'falsk'
kontrastyring til at få lagt cyklen ned ved fx en uvending. Ved at give et
hurtigt vip til modsatte side, uden selv at hjælpe ved at forskyde sin vægt
samme retning, vil mc'en, på trods af den lave hastighed, lægge sig til den
ønskede side. Derefter kører man bare uden kontrastyring hele vejen rundt.
Det er et godt trick, hvis pladsen er snæver har jeg erfaret
> kan forestille mig at Armand
> ikke kører på en Sportsmaskine som min så ?
>
Den mc Armand hyppigst kører på er vist den vfr750'er han låner sig til
Såeh, den er da ikke som din, må man sige
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 - god til at styre hurtigt