"Jens Myrup Pedersen" <jensPHP@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:ahh3m9$l3u$1@sunsite.dk...
> Ja, så fik jeg endelig en weekend som jeg kunne afsætte helt til at rense
> YPVS-ventiler og skifte toppakning. Symptomerne var før:
SNIP...
> Da jeg spændte toppen fast var der en af boltene, der drillede lidt. Jeg
> synes den blev ved med at dreje rundt, men til sidst spændte den fint til
28
> NM. Efter en kort tur havde den - som den eneste - løsnet sig lidt. Men
den
> kunne sagtens spændes fast igen, så jeg tror bare pinbolten har gjort sig
> lidt fri af cylinderen. Men der skal nok holdes et øje på den.
Det lyder lidt skummelt, synes jeg. Hvis den løsner sig efter blot en kort
tur... Hold hellere godt øje med den!
> Jeg nåede kun to korte ture, hvor cyklen kølede ned ind imellem (Da jeg
ikke
> har plads til værksted hvor jeg bor (lejlighed i Århus C) har jeg fået
> indrettet et godt værksted ved mine forældre i Viborg, og med kollektiv
> trafik frem og tilbage er der desværre kun afmålt tid til rådighed). Efter
> første tur skulle der fyldes ca. 1 dl. vand på, efter 2. tur 0,1 dl. Jeg
kan
> ikke helt vurdere om det skyldes at der efter en total dræning af
> kølesystemet er lidt luftlommer. Det må tiden vise (=flere lange ture
.
Det kan godt passe. Der kan være luftlommer i vandpumpen og i slanger der
slår knæk. Skriver din Haynes ikke noget specielt om dræning og påfyldning
af kølesystemet?
> Temperaturmåleren står lidt under middel, det er tilsyneladende køligere
end
> før. Men jeg husker det stadig som om den stod længere i bund da jeg fik
> cyklen. Men dels kan min hukommelse svigte, dels burde en nyopboret motor
> (=større friktion mellem stempelringe og cylinder?) vel give en anelse
> højere temp.?
Måske, rent teoretisk, men det er næppe det der er grunden. Grunden er
snarere den at din køler er ringere end den var engang. En køler sidder som
regel foran motoren, og får alt sprøjtet fra forhjulet. Dels korroderer den
og lamellerne forsvinder, dels sætter der sig skidt mellem lamellerne, og
det nedsætter naturligvis køleeffekten. Jeg har netop haft min egen køler
afmonteret for at efterse den, da køleeffekten var blevet ringere. Den havde
en stribe på vel 4-5 cm's bredde midt på, hvor lamellerne var helt sat til i
skidt, dvs. der var ingen luftgennemstrømning. Desuden var resten også godt
beskidt. Du kan blæse en del skidt ud bagfra med trykluft (FORSIGTIGT,
lamellerne er skrøbelige), eller evt. lægge køleren i en balje rent vand et
stykke tid så skidtet opløses, og så skylle den ren.
SNIP
> Der var imidlertid et andet problem da jeg samlede cyklen igen. Den ene
> pinbolt til det ene udstødningsrør drejede bare med rundt, så det gevind
var
> gået. Og kører man med det alligevel kan man se den ikke er tæt (der
bobler
> en anelse olie ud).
Som en nødløsning kan du prøve at sætte den fast med Locktite skruesikring,
det har jeg med fordel benyttet på defekte gevind.
>
> Det var så lige en opdatering til de venlige sjæle der har givet gode
råd -
> og andre interesserede. Jeg skriver tilbage så snart jeg har fået
> udstødningen sat på plads og set om den stadigvæk tager fra af
kølervæsken!
Det er ganske interessant at følge. Vær forvisset om at få en mail hvis jeg
en dag køber en gammel RD.
Asger
ZX-10