Lommepenge + internet
Fra : WALENAD LiEN

Dato : 19-07-02 23:10

En unge på 8 år, hvor meget er rimeligt i lommepenge?

En unge på 8 år, hvor meget internet er rimeligt om dagen? og playstation
for den sags skyld?

Når ungen har internet, behøver man vel egentlig ikke købe så meget legetøj
vel?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-07-02 01:10

WALENAD LiEN <MAiL@DANELAW.DK> wrote:
> En unge på 8 år, hvor meget er rimeligt i lommepenge?

kommer vel an på hvad man dømmer ud fra......
min søn på 8 får ikke faste lommepenge men har mulighed for at "tjene"
lommepenge for at gøre simple ting omkring huset....

> En unge på 8 år, hvor meget internet er rimeligt om dagen? og
> playstation for den sags skyld?

igen afhængigt af familien og barnet...
min søn får generelt max lov til at spille på internettet en time efter
skole om dagen.... nogle dage slet ikke........

> Når ungen har internet, behøver man vel egentlig ikke købe så meget
> legetøj vel?

det kommer vel an på den enkelte familie.... min holdning er at computer
ikke skal overtage for en god gammeldags tur op i klatretræet eller
lignende.....
men jeg mener så også at computerene er en nødvendig del af vores fremtid og
derfor vil børnene have godt af at lære det og arbejde med det inden de skal
i skole......

men alt med måde......
men stadig..... drenge på 8 år har bedre af at lege røvere og soldater med
kammerarterne på legepladsen eller i skoven, end på computerspil...........

--
knus sabina
Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 20-07-02 07:19

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> men stadig..... drenge på 8 år har bedre af at lege røvere og soldater med
> kammerarterne på legepladsen eller i skoven, end på

Fuldstændig enig!

Mvh. Bodil.

Fra : WALENAD LiEN

Dato : 20-07-02 10:25

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> igen afhængigt af familien og barnet...
> min søn får generelt max lov til at spille på internettet en time efter
> skole om dagen.... nogle dage slet ikke........

OK.

> det kommer vel an på den enkelte familie.... min holdning er at computer
> ikke skal overtage for en god gammeldags tur op i klatretræet eller
> lignende.....

Lidt svært når man bor på 3. sal midt i byen...

> [...]
> men stadig..... drenge på 8 år har bedre af at lege røvere og soldater med
> kammerarterne på legepladsen eller i skoven, end på

Men der er ikke andre børn her. (Men vi flytter nok snart)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-07-02 14:16

> Lidt svært når man bor på 3. sal midt i byen...

tja det er muligt..... det skal jeg ikke kunne sige?? er der ingen park i
nærheden?? eller en lukket gård hvor der er jævnaldrene der boltrer sig???

> Men der er ikke andre børn her. (Men vi flytter nok snart)

han går da vel i skole?? hvad med SFO??
der kan han da få dækket en del af sit "lege vildt" behov....... men ofte
synes jeg at man som forælder bør tænke lidt længere...... jeg mener dog
under alle omstændigheder at børn har bedre af at lege IRL end på
computeren.... kan han ikke lege med legesager på værelset? eller begynde
til noget sport??
det nytter jo ikke noget at han er vant til at placere sig foran computeren
når i flytter...... så kommer han jo heller ikke ud der.....

Fra : WALENAD LiEN

Dato : 21-07-02 15:23

> tja det er muligt..... det skal jeg ikke kunne sige?? er der ingen park i
> nærheden?? eller en lukket gård hvor der er jævnaldrene der boltrer sig???

Nej, ikke i for en 8 årig nærhed. Den lukkede gård er meget skummel, og
ingen jævnaldrene.

> han går da vel i skole?? hvad med SFO??

Jojo, det hedder så DUS heroppe i det mørke Nordjylland. Det er et hit, med
såan en DUS.

> [...]
> under alle omstændigheder at børn har bedre af at lege IRL end på
> computeren.... kan han ikke lege med legesager på værelset? eller begynde

Han har pt. ikke noget værelse. Han bor på sofa'en (han er lige kommet til
DK og taler næsten ikke dansk, men han brokker sig ikke over forholdene, de
er meget bedre her, end hvor han kom fra.)

> det nytter jo ikke noget at han er vant til at placere sig foran
computeren
> når i flytter...... så kommer han jo heller ikke ud der.....

Vi flytter til et børnevenligt kvarter, såsnart der kommer en rimelig
lejlighed. Men pga. boligforeningens regler, hvor man får 2 års karenstid
når man skifter bolig, vil jeg ikke bare tage det første, det bedste.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-07-02 15:39

WALENAD LiEN <MAiL@DANELAW.DK> wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nej, ikke i for en 8 årig nærhed. Den lukkede gård er meget skummel,
> og ingen jævnaldrene.

ok det kan jeg godt se kan give et problem......

> Jojo, det hedder så DUS heroppe i det mørke Nordjylland. Det er et
> hit, med såan en DUS.

er han startet der?? er han glad for det??
( hvad står DUS for??)

> Han har pt. ikke noget værelse. Han bor på sofa'en (han er lige
> kommet til DK og taler næsten ikke dansk, men han brokker sig ikke
> over forholdene, de er meget bedre her, end hvor han kom fra.)

ok det berettede historien jo intet om.....
så vil jeg komme med nogle bud..... hvis det er muligt så lav et lille
hjørne af stuen om til "hans hjørne"( det behøver jo ikke fylde mere end 3-4
kvm)... læg en madras og stil en reol til nogle ting der _kun_ er hans og
hæng en lille lampe og nogle billeder op..... og sæt nogle "rumdelere" op
omkring som nemt kan foldes sammen..... det kan sagtens gøres smadder
hyggeligt for små penge... også så han har et sted han kan sidde og fundere
over tilværelsen.....
naturligvis har han det bedre nu ( jeg ved jo egentlig ikke hvor han kommer
fra men jeg mener alle børn har godt af at have deres egen "space" hvor
det er dem selv der bestemmer.....

og så vil jeg sige at i bør tage ud med ham til steder hvor han kan tumle
omgåes børn på hans alder..... det fremmer indlæringen af dansk....
( dermed ikke sagt at i ikke gør det allerede.... det er jo bare forslag jeg
stiller her )

ang computerspil....... det er fin underholdning men som situationen er
synes jeg stadig det bør begrænses...... knægten skal vel lære dansk..... og
dansk tegnefilm er også perfekt til den slags...... ( det var jo sådan vi
andre lærte tysk i sin tid*GGG*)

> [...]
> lejlighed. Men pga. boligforeningens regler, hvor man får 2 års
> karenstid når man skifter bolig, vil jeg ikke bare tage det første,

smadder godt...... men prøv at overveje ovenstående.... også selvom man
måske ikke lige kan finde pladsen til det i stuen så kan en hurtig
omrokering eller prioritering ofte gøre tricket

Fra : WALENAD LiEN

Dato : 21-07-02 17:59

> er han startet der?? er han glad for det??

Jaja, han er helt vild med det. De har også en pædagog der taler hans eget
sprog (spansk). Men børn har nu ikke så svært med det med sprog. Kan han
bare spille fodbold, er det ikke noget problem.

> ( hvad står DUS for??)

Det er det samme som SFO eller fritter.

http://www.aalborg.dk/vis_kategori.asp?KategoriId=8&Titel=Skoleforvaltningen
&Side=Skoler%20%26%20Uddannelse/Folkeskoler/SKOLEFOR.HTM

> [...]
kommer
> fra men jeg mener alle børn har godt af at have deres egen "space"

Det er faktisk en go' ide. Det tror jeg, vi skal snakke om.

Han kommer fra Honduras, og har boet hos morens veninder og familie. Hos
veninden gik det godt nok, for hun har jævnaldrene børn, men hun skulle
flytte, så han kom tilbage til min kones mor, hvilket så absolut ikke var
nogen succes.

> [...]
> omgåes børn på hans alder..... det fremmer indlæringen af dansk....
> ( dermed ikke sagt at i ikke gør det allerede.... det er jo bare forslag

Det er lidt svært til hverdag, grundet arbejde og så'en, men i weekenden er
han ofte sammen med sin jævnaldrene fætter, og hans venner.

> [...]
og
> dansk tegnefilm er også perfekt til den slags...... ( det var jo sådan vi

Ja, han har fået nogen ord derfra allerede.

> smadder godt...... men prøv at overveje ovenstående.... også selvom man
> måske ikke lige kan finde pladsen til det i stuen så kan en hurtig
> omrokering eller prioritering ofte gøre tricket

Tak for rådene.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-07-02 18:23

> [...]
> eget sprog (spansk). Men børn har nu ikke så svært med det med sprog.
> Kan han bare spille fodbold, er det ikke noget problem.

dejligt det skal også nok hurtigt komme....

> Det er faktisk en go' ide. Det tror jeg, vi skal snakke om.

glad for at jeg kunne hjælpe lidt
et reolsystem kan faktisk også bruges som en effektiv rumdeler.... hvis den
er kedelig på bagsiden kan et par spraglede plakater ( disney og lignende
evt fra biografen) smides op på bagsiden...
med reolen som rumdeler virker det også lidt mere privat på
"værelset"....... men prøv at snakke med ham om han i det hele taget har
lyst til at det skal være helt lukket af.......
persienner er også gode som rumdelere.... der er masser af ideer.... kik
feks på www.ikea.dk der har de mange sjove ideer som man nemt kan putte ind
i sine egne hjem..........

> [...]
> Hos veninden gik det godt nok, for hun har jævnaldrene børn, men hun
> skulle flytte, så han kom tilbage til min kones mor, hvilket så

det lyder til at han har haft en omskriftelig tilværelse.... så meget desto
større grund til at give ham et ståsted og trygge omgivelser......

> Det er lidt svært til hverdag, grundet arbejde og så'en, men i
> weekenden er han ofte sammen med sin jævnaldrene fætter, og hans
> venner.

fint jeg kender alt til det med at være ophængt pga job

> Ja, han har fået nogen ord derfra allerede.

smukt*G* hvad med lidt danske film?? jeg ved min knægt og hans "stedkusiner"
og hans stedsøster ( aldersgruppe 4-9 år) hyggede sig vildt med kærlighed
ved første hik..... eller disneyfilm på dansk.......

> Tak for rådene.

your welcome håber du holder os opdateret med hvad det ender med

Fra : Rikke & Brian

Dato : 22-07-02 08:42

> er han startet der?? er han glad for det??
> ( hvad står DUS for??)

DUS står for noget i retningen af Det Udvidede Samarbejde. Tror jeg nok

Fra : vagn torup

Dato : 20-07-02 11:30

"WALENAD LiEN" <MAiL@DANELAW.DK> skrev i en meddelelse
> [...]
> for den sags skyld?
>
> Når ungen har internet, behøver man vel egentlig ikke købe så meget

Jeg ville være meget påpasselig med, hvad ungen spiller på internettet. Der
er utrolig meget l....
Vi har købt gode pc-spil til vores unger og det får række, hvad det angår.
(Med gode mener jeg lego spil og spil fra levende bøger og den slags).
Vores må spille lige så tossede de vil. Det regulerer sig selv, for vores
ungers vedkommende. Nogle gange spiller den store en hel dag andre dage slet
ikke, lige som os voksne. Så længe det er ordentlige spil helst med en
indlæringsværdi i, har jeg intet problem i det.
Vi har ikke skåret ned på legetøjet af den grund, men igen køb kvalitet. Vi
sværger til lego, visse serier undtaget, brio, krea og den slags.
Det hele bakkes op af at de er meget med til alt hvad der foregår i hjemmet
såsom borddækning, oprydning, støvsugning, plante blomster (vi har en kæmpe
altan) samt en masse naturaktiviteter, såsom finde snegle, "dyrke"
sommerfugle larver osv osv.
Til gengæld er biografture og den slags sjældne. Det synes vi er for dyrt, i
forhold til hvad værdien er, så det er kun ved særlige lejligheder ca. 1-2
gange årligt.
Det hører også med, at selv om ungerne kan spille frit, så skal man bare
sige ordet legeplads og straks er de i tøjet, så de er langt fra blevet
passive af den grund, men det er jo nok forskelligt fra barn til barn.
MVH Rikke

Fra : WALENAD LiEN

Dato : 21-07-02 15:32

"vagn torup" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er utrolig meget l....
> Vi har købt gode pc-spil til vores unger og det får række, hvad det angår.

Jeg har bare forbudt ham at kigge på noget med bare bryster. Men han ved
alligevel ikke noget om sex og den slags ting, han er meget macho, og vil
fx. ikke ha' at hans mor går i korte bukser, for så kigger mændene på hende.

> Til gengæld er biografture og den slags sjældne. Det synes vi er for dyrt,
> forhold til hvad værdien er, så det er kun ved særlige lejligheder ca. 1-2
> gange årligt.

For det første henter jeg selv alle de nye film på nettet, og for den andet
kan jeg godt li' at gå i biffen, hvad hans mor ikke kan. Så det er ikke så
dyrt.

> Det hører også med, at selv om ungerne kan spille frit, så skal man bare
> sige ordet legeplads og straks er de i tøjet, så de er langt fra blevet
> passive af den grund, men det er jo nok forskelligt fra barn til barn.

Nu har vi desværre ikke nogen legeplads, men det får vi forhåbentlig, når vi
engang får en anden lejlighed.

Fra : Sander

Dato : 21-07-02 16:29

"WALENAD LiEN" <MAiL@DANELAW.DK> skrev i en meddelelse

> Når ungen har internet, behøver man vel egentlig ikke købe så meget
legetøj
> vel?

Jo ! Eller i hvert fald også, lave noget kreativt, leg osv, ved siden
af.......

Der er ikke noget i vejen for, at barnet hygger sig med et PC /
playstationspil, men efter min mening, passer børn og internet ikke sammen,
med mindre, der er en voksen til, at kigge dem over skulderen.

Du kan også prøve, at bruge computeren til noget kreativt. Print nogen
clipart, med motiver han interesserer sig for og lad ham farve det. Eller
lær ham lidt dansk, ved hjælp af nogle billeder, han kan farve og ord han
skal skrive. Det kan du lave i word, eller lignende.

Ellers kan i tage bilen / bussen ud i naturen, til et sted, hvor han kan
foder ænder, klatre i træer og lignende. Computeren kan ikke erstatte, den
oplevelse det er, at komme ud og udfolde sig. Der findes også andre
indendørsaktiviteter : Tegne, lege med perler, lave gipsfigurer, lave
vinduesmaling, lege med biler osv.

Man kan sagtens kombinere computerspil, kreativitet og leg. : )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : WALENAD LiEN

Dato : 21-07-02 18:03

"Sander" <Sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lær ham lidt dansk, ved hjælp af nogle billeder, han kan farve og ord han
> skal skrive. Det kan du lave i word, eller lignende.

Clipartene har vi lavet. Det skal dog så siges, at han er meget moden af sin
alder, så det er altså ikke det store hit i særlig lang tid.
Det er vist sjovest at printe dem ud...

> [...]
> oplevelse det er, at komme ud og udfolde sig. Der findes også andre
> indendørsaktiviteter : Tegne, lege med perler, lave gipsfigurer, lave

Ja, den med bilerne er en go' ting. Jeg tror vi skal ha' den store
Scalectrix racerbane. Knalder vi den op i stuen, er det helt sikkert, at
hans mor eksploderer.

Fra : John Sahl

Dato : 21-07-02 23:42

Sander <Sander@tjekmig.dk> wrote:
> Der er ikke noget i vejen for, at barnet hygger sig med et PC /
> playstationspil, men efter min mening, passer børn og internet ikke
> sammen, med mindre, der er en voksen til, at kigge dem over skulderen.

Her vælger vi godt nok som udgangspunkt at stole på vores børn. Der
med ikke sagt at der ikke er opsyn med hvilke sider de frekventerer.
Kan de så ikke overholde de retningslinier vi udstikker så finder vi ud
af at sikre dem mod ubehageligheder. Men der findes faktisk en hel del
gode sider for børn.

Her er lidt af dem de bruger:

http://www.elefant.net
http://www.lego.dk
http://www.cartoonnetwork.com
http://www.foxkids.com
http://www.tv4.se/lattjo/kojan/bilbanan.asp
http://www.hick.org/miniputt.swf
http://www.dr.dk/oline/nikolaj
http://www.gamextazy.com/?from_game_BallMan

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Vind 25.000kr til at forsøde sommeren med.

Fra : Sander

Dato : 22-07-02 07:48

> [...]
> Kan de så ikke overholde de retningslinier vi udstikker så finder vi ud
> af at sikre dem mod ubehageligheder. Men der findes faktisk en hel del

Tak for linkene ! : )

Vores børn har også prøvet, forskellige børnesider på nettet og sendt mail,
til kammeraterne, med vores hjælp. De er jo ikke så gamle endnu. Jeg mener,
at der kan opstå et problem, når børn især i 12 -13 års alderen, får lov at
surfe og forældrene, ikke har kontrol med, hvad de laver. Det kan også blive
en dyr fornøjelse, for forædrene, hvis barnet sidder, med en
modemforbindelse, uden forældrenes viden.
Vi har selv, set eksempler på det, derfor min kommentar vedr. voksenopsyn.

Jeg regner også med, at vi kan stole på vores børn, når de bliver ældre, men
hvis ikke man guider dem rigtigt og hjælper dem fra starten, så kan man
miste kontrollen. Men som du også skriver, så kan man heldigvis holde opsyn
med, hvor de har været...

Mvh. www.tjekmig.dk