/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Blyfri versus almindelig 98
Fra : Hans L. Baldrian


Dato : 14-07-02 20:05

Hej NG


Den gamle Kawa lækker olie fra cylindrene - og det kan da være
stempelringene der er slidt, men jeg kom til at tænke på følgende:

Da jeg fik den sagde alle at jeg skulle kører på rød 98. Men mit værksted
sagde at jeg skulle kører på blyfri, men så højt oktantal som muligt.

Nu vil jeg jo gerne se på miljøet og derfor har jeg i et års tid tanket
blyfri 98 - og den har kørt ok.

Hvad er forskellen for motoren på blyfri og blyholdig benzin? Er det sådan
at den bly der er i benzinen har medført belægninger i cylindrer - og efter
et års kørsel med blyfri er det slidt væk - kompressionen formindsket med
følger deraf?

Fra et andet værksted fik jeg rådet med kaburratorrens. Det var særdeles
efffetivt, men hvis der var slagger på stemplerne er de vel osse væk og
dermed kompressionen faldende??? Eller????

mvh

Hans



 
 
Claus Rittig (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-07-02 22:00

"Hans L. Baldrian" <Baldrian@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:NXjY8.106$HU4.2131@news.get2net.dk...

> Den gamle Kawa lækker olie fra cylindrene - og det kan da være
> stempelringene der er slidt, men jeg kom til at tænke på følgende:

Hvis ud med "lækker olie" mener ud i det fri - altså ud på ydersiden af
motoren, så har det kun noget med pakninger at gøre, og ikke med motorens
bevægelige deles tilstand.

> Da jeg fik den sagde alle at jeg skulle kører på rød 98. Men mit værksted
> sagde at jeg skulle kører på blyfri, men så højt oktantal som muligt.

Du siger ikke hvilken alder cyklen har, men jeg lavede en undersøgelse for
et blad angang, og fik oplyst af importørerne fra hvilke årgange
motorcykelmærkerne var beregnet til blyfri bensin - japanerne "blev blyfri"
i starten af 70'erne, og fra midten af 70'erne er alle japanske motorcykler
bygget til blyfri bensin.

> Hvad er forskellen for motoren på blyfri og blyholdig benzin?

Bly blevf tilsat for at smøre ventilerne, så simpelt er det.

> Er det sådan
> at den bly der er i benzinen har medført belægninger i cylindrer - og
efter
> et års kørsel med blyfri er det slidt væk - kompressionen formindsket med
> følger deraf?

Nej. Bly i bensinen kan ikke forhøje kompressionen, og den aflejres ikke i
cylindre og stempel. Og så alligevel. Hvis din motor ikke er bygget til
blyfri bensin, så har dne behov for bly eller andre tilsætningsstoffer til
smøreing af ventilerne. Derfor kan ventiler og ventilsæder simpelthen slides
op, og så daler kompressionen selvfølgelig.

> Fra et andet værksted fik jeg rådet med kaburratorrens. Det var særdeles
> efffetivt, men hvis der var slagger på stemplerne er de vel osse væk og
> dermed kompressionen faldende??? Eller????

Nej, slagger og andre sjove belægninger er ovenpå stemplerne, og påvirker
ikke tætheden af stempel/cylinder, og en belægning vil næppe kunne øge
kompressionen målbart - tror jeg, det er jeg faktisk ikke helt sikker på,
jeg har aldrig prøvet at måle det.
Jeg ville ikke stole på hvad værksteder oplyser, jeg ville ringe til
importøren og søge mine oplysninger der - jeg tror det er mere pålideligt.

Rittig



p.jarnbak (14-07-2002)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 14-07-02 23:08


"Hans L. Baldrian" <Baldrian@get2net.dk> wrote in message
news:NXjY8.106$HU4.2131@news.get2net.dk...
> Hej NG
> Da jeg fik den sagde alle at jeg skulle kører på rød 98. Men mit værksted
> sagde at jeg skulle kører på blyfri, men så højt oktantal som muligt.
>
> Nu vil jeg jo gerne se på miljøet og derfor har jeg i et års tid tanket
> blyfri 98 - og den har kørt ok.
>
> Hvad er forskellen for motoren på blyfri og blyholdig benzin? Er det sådan
> at den bly der er i benzinen har medført belægninger i cylindrer - og
efter
> et års kørsel med blyfri er det slidt væk - kompressionen formindsket med
> følger deraf?
Kawa bruger stelite stål til ventilsæder i værtfald fra omkring 72-73 da
z900 kom så
den skal jo nok have 92 blyfri.Jeg mener at de fleste jap bikes bare skal
have minnimum
91 blyfri acc. owners manual.
Hej Palle



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177602
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409258
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste