/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Brændstof til Origo spritkomfur?
Fra : Een Paalaaget


Dato : 13-07-02 22:36

Hej til de få der læser gruppen for tiden

Jeg har et gammelt svenskt Origo spritkumfur i min sejlbåd, og er hos den
lokale "guldsmed" blevet rådet til at købe det orginale brændstof ( een
liter: 44 dkr!!!!!) for ellers vil den sode hele salonen til hvis jeg bruger
husholdningssprit...

Kan det have sin rigtighed?
Da jeg købte båden lå der flere tomme husholdningsspritflasker og flød, så
umiddelbart går det vel an....

Hvad bruger I?

Hilsen Jan



 
 
Palle Klintrup (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Palle Klintrup


Dato : 14-07-02 08:56

Hej Een.

Det er noget vrøvl at man kun kan bruge det originale meget dyrere origo
sprit, jeg har aldrig prøvet det så jeg ved ikke om det er bedre.
Jeg har haft 3 både i de sidste 16 år alle med origo komfur og været
særdeles tilfreds med det, jeg bruger alm sprit tilsat 10 % postevand, så
soder det ikke. hvis du bruger ren sprit kan dine gryder blive lidt sorte i
bunden, men ikke noget der betyder noget.

Mvh.

Palle Klintrup
Maxi Fenix "SIF"


"Een Paalaaget" <rambo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3d309d32$0$12712$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej til de få der læser gruppen for tiden
>
> Jeg har et gammelt svenskt Origo spritkumfur i min sejlbåd, og er hos den
> lokale "guldsmed" blevet rådet til at købe det orginale brændstof ( een
> liter: 44 dkr!!!!!) for ellers vil den sode hele salonen til hvis jeg
bruger
> husholdningssprit...
>
> Kan det have sin rigtighed?
> Da jeg købte båden lå der flere tomme husholdningsspritflasker og flød, så
> umiddelbart går det vel an....
>
> Hvad bruger I?
>
> Hilsen Jan
>
>



Fly (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Fly


Dato : 14-07-02 16:17

Jeg har lavet meget mad på små spritkøkkener man bruger på vandreture m.m.
Den eneste grund til at jeg nogle gange har brugt det "originale" sprit, som
jeg ikke kan huske hvad hedder, er at der er mere brændværdi i det. Jeg ved
ikke, hvad der er blandet i, men jeg vil tro at det "rækker" 25-30% længere.
Det er ret interessant, om man f.eks. skal slæbe rundt på en halv liter
sprit mere eller mindre, for det vejer jo altsammen. Og så er det
"originale" sprit jo også en del dyrere

Når vi bruger disse små spritkøkkener i "fast lejr" hvor der kan købes
sprit, ved startstedet m.m. bruger vi ganske almindeligt husholdningssprit
og som Palle skriver - bare tilsat lidt vand. Om det er 10% ved jeg ikke
helt. Vi tager en slat, men de 10% er da nok meget passende Dette gør
vi netop for at gryderne ikke skal sode på bunden, men også for at "røgen"
ikke skal sode f.eks. oversejlet på teltet.

Jeg tror da at det er det samme i en båd - jeg har ikke spritkomfur i min,
så jeg kan ikke lige tale med, men mon ikke at mine erfaringer fra
friluftslivet passer på dette spørgsmål.

--
Peter Fly
(Please move the monkey from my address)



Claus Tersgov (16-07-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 16-07-02 15:39


"Fly" <flyMONKEY@mad.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har lavet meget mad på små spritkøkkener man bruger på vandreture m.m.
> Den eneste grund til at jeg nogle gange har brugt det "originale" sprit,
som
> jeg ikke kan huske hvad hedder, er at der er mere brændværdi i det. Jeg
ved
> ikke, hvad der er blandet i, men jeg vil tro at det "rækker" 25-30%
længere.

Hvordan giver det sig udslag?

Jeg forstår det ikke, for almindelig sprit er 97,5 % rent alkohol, resten er
denatureringsmidlet...

De andre typer har samme indhold af denatureringsmiddel, da det er et
lovkrav for at sælge det. Måske blander de vand i, som du gør. Det gør bl.a.
at denaturingsmidlet ikke lugter så fælt, når det brænder, men det nedsætter
også energien, så man skal varme længere for at opnå den samme effekt..

Jeg havde i min forrige båd et Origo komfur, men droppede det netop pga
lugten..

Claus



Fly (16-07-2002)
Kommentar
Fra : Fly


Dato : 16-07-02 22:51

Der er tilsat et eller andet i spritten, så den "brænder bedre". Hvad det er
ved jeg ikke, da jeg bare er ganske almindelig forbruger og ikke kemiker

F.eks. er der vel mere "power" i 1 liter benzin end i 1 lister sprit?!?
Og mere "power" i 1 liter æter end i 1 liter benzin o.s.v.

Ved ikke hvad der er blandet i, men altså et elelr andet med en bedre
"brændværdi" end sprit, og noget som kan blandes med sprit.

--
Peter Fly
(Please move the monkey from my address)


"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev

Jeg forstår det ikke, for almindelig sprit er 97,5 % rent alkohol, resten er
denatureringsmidlet...

Claus



Claus Tersgov (17-07-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 17-07-02 01:17


"Fly" <flyMONKEY@mad.dk> skrev i en meddelelse

> F.eks. er der vel mere "power" i 1 liter benzin end i 1 lister sprit?!?
> Og mere "power" i 1 liter æter end i 1 liter benzin o.s.v.
> Ved ikke hvad der er blandet i, men altså et elelr andet med en bedre
> "brændværdi" end sprit, og noget som kan blandes med sprit.

Når du siger bedre, formoder jeg, at du mener længere..Og det er jo netop
det, vandet gør

Vand brænder dårligere og dermed langsommere end sprit. At tilsætte benzin
eller æter, som er langt mere flygtigt vil blot få det til at brænde
hurtigere..

Det er netop det, der er fidusen ved den røde sprit. Man bruger
tilsyneladende mindre af det, men får så heller ikke den samme energi pr.
enhed og så er der i øvrigt "parfume" i.

Tricket med vand gør næsten det samme som den røde sprit (hedder det ikke
originol??), det er vandfordampningen, som binder sodet. Det betyder
desværre også, at "puden" bliver lidt mere tilsodet og dermed holder kortere
tid..

Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste