Jørgen Winther <jwi@condia.dk> skrev i en
news:QbhX8.1098$QP6.320098@news010.worldonline.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:agk51i$12m1$7@news.cybercity.dk...
> > >
> > ....... Der hvor der skal tinges, er under selve vurderingen!!!
> Det skal nok blive underholdende
Man riskerer jo, at den ihærdige
> påpegning af skavanker ved modellen fører til, at den så ikke bliver
synet!
> Så man sidder altså mellem to stole, hvor man dels skal tydeliggøre
> kvaliteterne overfor synsmanden, og dels påpege skavankerne overfor
> vurderingsfolkene.
Dilemma'et har altid eksisteret. og er egentlig den væsentligste
baggrund for at T&S kræver køretøjet synet inden(!) vurderingen: Det er
model/årgangs-relaterede differencer og køretøjets almene kosmetiske
stand der skal tages hensyn til!
Jeg indregistrerede selv min tidligere GPZ900'er, der havde kørt RR, og
gjorde alt for at påpege de skader modellen havde som følge deraf - På
et tidspunkt blev det tilsyneladende lidt for meget for
vurderingsmanden, og han spiste mig af med en kort kommentar om at det
vel ikke var T&S, der skulle betale for den ringe tilstand, for jeg
havde vel ikke været så dum at betale fuldfed pris for noget der var så
skrammet! Dermed ramte han jo hovedet på sømmet!
Vurderingsmændene er forøvrigt ganske kompetente - Min svoger
indregistrerede selv sin tidl. Duc. M, og efter depositum'et at dømme
havde han gjort en dårlig handel; men han fik dog snakket sig godt
tilrette med vurderingsmanden, som gav udtryk for at have gransket
specifikationerne på den seneste årgang uden at kunne se forskel der
skulle gøre den mere eftertragtet og derfor min svogers mindre
eftertragtet (forskellen var dog dobbelte skiver foran imod én!)!
I tilgift blev han en aften ringet op privat af vurderingsmanden, der
måtte erkende at han havde glemt præcist hvad der var af forskel på den
nye årgang uden at have fået den med i sine notater (fin service!!)!
I enden blev afgiften stort set som håbet, og langtfra som frygtet!!
> Hvis man ikke får beløbet stukket ud ved selve toldsynet, må man jo
> nødvendigvis kunne vente med at protestere, til man får det?! Men du
har
> sikkert ret - og hvis du har, er der et retssikkerhedsmæssigt problem
hér!
Tjaeh :-/
T&S har jo næsten altid haft ret i alle sager
Der må forefindes en anke-mulighed; men den er sikkert tidsmæssigt
uoverskuelig at skulle igennem, ikke mindst efter at regeringen (også)
skar ind til benet ved T&S ved den seneste finanslov
> > Men jeg har tidligere anbefalet at man venter med at indregistrere
> > modellen til efter vurderingen foreligger - Således at det ligesom
> > ligger i luften at dén (afgifts-)handel ikke bliver til noget hvis
> > beløbet bliver helt ublu!!
> Også en god anbefaling, selv om det ikke burde forekomme, at beløbet
blev
> ublu - samfundet vinder vel næppe noget ved dét? Ovenikøbet skulle en
ublu
> afgiftsfastsættelse vel kunne beskrives (også i en retssal) som i det
> mindste misforvaltning og måske også det, der var værre.
Jeg er bange for at i langt de fleste tilfælde lastes T&S for at
slutprisen(!) bliver alt for
høj; men det er som oftest kun fordi at folk har købt blindt ind uden
fornemmelse for hvor meget der vitterligt bliver lagt på i afgift selvom
køretøjet er brugt :-/
> > > .............og om der stadig skal betales et depositum eller
måske
> > > ligefrem den endelige afgift ifm. toldsynet.
> > Depositum'et er sat så rigeligt, at det nærmest er utænkeligt at man
> > skulle komme af med mere end dét. Så mer-udgift á: "betaling af
endelig
> > afgift", kommer man nok ikke ud for!
> Mit spørgsmål gik egentligt mest på, om man skulle starte toldsynet
med at
> lægge en bunke penge (ligesom i poker), og når spillet så var ovre,
skulle
> lægge yderligere/tage lidt tilbage, afhængigt af spillets udfald. Jeg
har
> dog svært ved at se, hvorfor det skulle være nødvendigt.
Næh!
T&S hævede generelt depositum for et par år siden, og det er sikkert
fordi det er lettere at få et højere depositum ud af folk, end at
konfrontere dem for en efterregning. Idet en efterregning uværgeligt vil
ske efter at ejeren har påtaget sig udgiften til indkøb i udlandet, og
derfor får en mer-udgift på totaløkonomien i egenimporten, vil
efterregninger også klemme "kunderne"!
> Men hvis vi nu antager, at depositum ikke er betalt på forhånd - så
kan man
> jo ende i den gunstige situation, at man kender det endeligt
afgiftsbeløb,
> inden man skal have penge op af lommen
Hvilket nok også er det
eneste
> rimelige, men ikke desto mindre anderledes end hidtil.
Tjaeh :-/
I tilfælde af at man vælger ikke at indregistrere, har man ved det
hidtidige system fået depositum'et tibage ubeskåret!
Men man har jo allerede taget det mest risikofyldte skridt, og risikeret
beløbet til indkøb i udlandet, så man hænger som sådan mere eller mindre
på T&S' vurdering uanset hvad!
> Det store tillægsspørgsmål er så, hvor længe man må gå rundt med denne
viden,
> inden den bliver administrativt forældet
Du mener: Koldbøtten omkring de nye regler og depositum?
Jeg tror at det er et administrativt kiks, foranlediget af den
forvirring du slev har beskrevet at der hænger omkring de nye regler.
Evt. sammenhængende med T&S' nedskæringer!
Hvad der måske kommer til at foregå, er at proceduren falder få plads
indenfor det første årstid :-/
> - mon der overhovedet sættes en frist for indbetaling?
Derved at du ikke kan indregistrere uden en Afgifts-kvittering fra T&S,
giver det ligesom sig selv!
> Og hvis ikke, er det så udelukket, at man kan komme igen senere
> og få foretaget et nyt toldsyn (f.eks. når maskinen er blevet lidt
ældre)?
Sagen ligger hengemt på stelnummeret fra det øjeblik hvor man udbeder
sig et depositum.
Har man tillige været forbi vurderingen kompenseres højest for den tabte
årgang :-/
> > Ligesom i byretten får man først "dommen" tilsendt senere, hvorved
at
> > T&S
> > spares for forekommende scener fra utilfredse "kunder" under
> > vurderingen, så afregning på stedet skal du ikke regne med!
> Der er afstat 10 minutter til hele forestillingen, så scenen med den
> utilfredse kunde bliver nok under alle omstændigheder strøget - af
> tidsmæssige årsager
Tjaeh :-/
Men vend endelig tilbage med en fyldestgørende rapport om proceduren og
dine oplevelser!!
--
Armand.
(der ikke er sikker på andet end at DMC også er interesseret deri)