"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message
news:3d31fbfc$0$16825$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> H wrote:
>
> > Man siger jo altid, at en bil er det sikreste sted at være i en sådan
> > situation. Dels sidder man indkapslet i en metalkabine og dels har man
> > ikke jordkontakt. Men på motorcyklen gælder kun den sidste del?!?
> >
> Jeg snakkede med en brandmand forleden, som i forbindelse med lidt
lyn-snak
> kunne en historie om en 400kV ledning som var røget ned over en eller
anden
> landbrugsmaskine med gummidæk. Umiddelbart skulle man tro at dækkene ville
> isolere maskinen, så der ikke ville ske det store. Sådan er det åbenbart
> bare ikke, for dækkene brød i brand, hvilket jo vil sige at de altså godt
> kan lede 'lidt' strøm og jeg er ikke i tvivl om at et lyn også sagtens kan
> kravle gennem dækkene.
> Derudover består lyn-beskyttelsen i en bil svjv. udelukkende af at
strømmen
> vil løbe på ydersiden af bilen og den mulighed er der jo desværre ikke på
> en mc
> For nogle måneder siden var der også en asfaltarbejder fra Silkeborg, der
> sad på en eller anden maskine (med dæk?), som blev slået ihjel. Endda
under
> en skyfri himmel. Umiddelbart ville det samme nok også kunne ske på en mc,
> medmindre den høje modstand i dækkene får lynet til at tage en bedre
> ledende vej.
>
> --
> mvh Jes Vestervang
> FZS600
Prøv lige at "gå" eet par skridt til bage, og bartagt situationen.
et lyn slår ned/op fra skyhøjde, for at ramme dig og din MC...
Hvis vi antager at skyhøjden, et 1000 meter.
og dine fødder er 30 cm over jorden når du kører på MC.
så er det fuldstændig lige meget om du så sad på en 2 meter tyk keramik
plade.
lynet ville ramme dig i hovedet, og springe videre fra din fod til
jorden.....
grunden til at dækkene begynder at brænde er at Lynet slår igennem stål
armeringen i dækkene
og gnistgabene vil så andtænde dækkende.