Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
news:3d2cb9f3$0$16827$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Johannes S. Nielsen wrote:
> >
> > ............................................Men
> > altså, et led som har sat sig "fast" ? Jeg følte problemet første
gang da
> > jeg en sjælden gang kørte med een bagpå, men troede det var kæden
som var
> > for slap pga. bagsvingerens nye stilling når man har passager' på.
> Jeg vil tro at det er det modsatte der er sket: At kæden har været
slap og
> det stive led ikke har kunnet mærkes, før kæden blev strammet op af
den ny
> stilling............. Tjaeh, hvis det kun er et enkelt er det nok ikke
noget man skal
> hænge sig i,
> > Men hvordan fixer jeg så dette/de kædeled som har sat sig fast ?
> Jeg ved det egentlig ikke, men det er nok ikke så let idet leddet nok
har
> sat sig fast fordi der har manglet smøring _bag_ o-ringen, hvor det jo
ikke
> er let at få smøring ind. Jeg ville sætte et nyt kædekit på, for det
er jo
> farligt, hvis skidtet sprænger.
> Mit råd ville være et nyt kædekit og så små mængder rensevæske som
muligt,
> når du renser kæde. Måske der er nogen der kan supplere lidt?
Kun med:
SE SÅ AT FÅ SKIFTET DEN KÆDE - OG DET SKAL VÆRE NU!!!
Der er ingen undskyldninger, uanset om man lykes at afhjælpe pågældende
fejl, er det et symptom på at kæden er endog meget tæt på sit endeligt,
og den vil sikkert skulle spændes efter mere end jævnligt fremover.
Kæden er ikke en ting som man skal lege med - Det er en væsentlig del,
akkurat som bremserne. De seneste historier om tabte kæder er
tilsyneladende endt lykkeligt, me jeg kender en håndfuld tilfælde blandt
kammerater, hvor det har kostet en ny motorblok - Den ene anbefalede jeg
endda kraftigt at lade stå til efter weekenden, hvor han kunne købe en
ny kæde; men han skulle liiiige....... Og smadrede motorblokken indenfor
12 timer efter vores snak
Og det er kun økonomien! Hvordan tror du det er at ende med et blokeret
baghjul p.g.a. en sprunget/afhoppet kæde? En af mine allernærmeste
venner oplevede dét med 150 på en fuldt ferieoppakket GPZ 1100, og han
var heldig kun at få skrammer (konen brækkede begge(!) kraveben!)!
Og så lige generelt:
Der er altså et par områder hvor man allerede fra indkøbstidspunktet
skal indstille sig på at pågældende sliddele skal skiftes i tide -
Bremser, dæk og kæde slider man ikke ned som var det på en 4-gearet
Yamaha :-|
--
Armand.