/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Inmport af MC
Fra : Martin


Dato : 01-07-02 11:20

Hej NG

jeg er ved at købe en cykel i tyskland.

hvad skal jeg gøre MHT told skat, afgifter, skat, afgifter og told.

Er her evt nogen der har prøvet det før....


Martin



 
 
Jørgen Winther (01-07-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen Winther


Dato : 01-07-02 12:11


"Martin" <Maximus@hotmail.com> wrote in message
news:S0WT8.8055$ws6.169037@news2.nokia.com...
> jeg er ved at købe en cykel i tyskland.
> hvad skal jeg gøre MHT told skat, afgifter, skat, afgifter og told.

Jeg antager, at du taler om en motorcykel

Hvis cyklen er eller har været tysk indregistreret, skal du ikke betale
told. Det skal du muligvis, hvis den er indført til Tyskland fra et land
udenfor EU, uden at der ved den lejlighed er betalt told (dette er ulovligt,
så det burde du ikke blive rodet ind i).

Gør følgende

1. Inden du køber kan du ringe til den lokale Told & Skat region, for at
spørge dem om niveauet for depositum for den udvalgte model. Måske vil de
hjælpe dig med dette; det plejer de. På den baggrund kan du vurdere, om det
er fornuftigt at gå videre med den pågældende model.

2. Du køber og hjemtager modellen, og husker at få dens "Farzeugbrief" med
fra sælgeren. Der står et stelnummer på dette brief, og det skal naturligvis
svare til nummeret på cyklen.

3. Send derpå en udfyldt "Foreløb værdiansættelse af køretøj"-blanket til
T&S-regionen (du kan få blanketten hos T&S, evt. på deres hjemmeside).

4. Går cyklen klar til syn. Husk at bestille tid for et "Førstegangssyn" ved
synshallen.

5. Skaf en prøveplade (på Motorkontoret), der gælder på synsdagen.
Prøvepladen koster 100 kr pr dag, den skal gælde. Du skal muligvis betale
depositum (1000 - 1500 kr). Du skal bruge cyklens brief (evt. kopi) til
dette.

6. Kør cyklen til syn, og hav penge med (220 kr). Husk også prøvepladen og
cyklens brief (evt. kopi).

7. Når cyklen er synet, og du har fået blanketten tilbage fra T&S, kører du
til T&S for at betale det depositum, de har angivet. Hav kontanter eller
bankcheck med, samt synsattest og gerne brief (evt. kopi). Hav også
motorcyklen med! Hos T&S udfylder du en ny blanket, "Anmeldelse", som du
selv får en kopi af - denne bliver stemplet ved betaling og er din
kvittering. Desuden får du en attest for betalt afgift. Ved denne lejlighed
kan du også angive, om du ønsker besigtigelse inden den endelige afgift
bliver beregnet. Besigtigelse betyder, at et besigtigelsesudvalg bestående
af tre personer, hvoraf én er fra T&S og de andre to fra DM (så vidt jeg
husker) ser på, om din cykel er i værre eller bedre stand end normalt for
dens alder. T&S kan også forlange besigtigelse (dette krav kan komme
senere), men hvis ingen af jer gør det, bliver den simpelthen droppet.
Besigtigelsen kan bookes straks, eller du kan ringe senere. Den skal blot
være afholdt senest tre måneder efter betalt depositum.

8. Nu kan du køre på motorkontoret med det originale brief efter en
nummerplade. Du skal desuden medbringe attesten fra T&S, som Motorkontoret
derefter beholder. Cyklens brief bliver makuleret, og du får i stedet en
foreløbig registreringsattest (den rigtige bliver sendt til dig efter ca. en
uge). Nummerpladen koster ca. 560 kr. Du kan også vente med at sætte
nummerplade på, til du har afregnet endeligt med T&S, hvorved du bevarer
muligheden for at fortryde (og få depositummet tilbage). Når først der er
nummerplade på, kan du ikke fortryde mere.

9. Har du eller T&S bedt om besigtigelse, skal du så køre cyklen (med plade
eller prøveplade) dertil. T&S vurderer at 6.000 km er normalt pr. år. Hvis
din cykel har kørt mere, og du kan bevise det, bliver afgiften lavere.
Beviset kan f.eks. være udfyldt servicebog, så tag dén med, hvis du har den
(den findes desværre ikke på ret mange af de tyske maskiner).

10. Du får med posten et brev med den endeligt fastlagte afgift - hvis
beløbet er højere end dit depositum, får du så også en regning, er det
mindre, får du en check.

11. Så er det hele overstået, og du kan gøre op med dig selv, om det var alt
besværet værd, og om du er endt med at få maskinen til en totalt set god
pris.

God fornøjelse!

--
Jørgen



Jørgen Winther (01-07-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen Winther


Dato : 01-07-02 12:15


"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> wrote in message
news:zMWT8.99859$N46.2553795@news010.worldonline.dk...
> bliver beregnet. Besigtigelse betyder, at et besigtigelsesudvalg bestående
> af tre personer, hvoraf én er fra T&S og de andre to fra DM (så vidt jeg
> husker) ser på, om din cykel er i værre eller bedre stand end normalt for

Fra FDM, skulle der stå.

--
Jørgen



Jørgen Winther (01-07-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen Winther


Dato : 01-07-02 12:25


"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> wrote in message
news:zMWT8.99859$N46.2553795@news010.worldonline.dk...
> Gør følgende [...]

For god ordens skyld må jeg lige sige, at de angivne trin er den normale
procedure. Du kan undervejs forsøge dig med at ringe eller skrive til T&S,
hvis du har spørgsmål eller er utilfreds med noget. Tilsyneladende har de
gode muligheder for at justere på forløbet efter behov (f.eks. ændre den
foreløbige værdiansættelse eller modtage diverse dokumentation, f.eks. om
priser på lignende modeller, du måtte kunne levere).

Midt i al det næsten østeuopæiske bureaukrati er der tilsyneladende også
lidt sydeuropæisk fleksibilitet...

--
Jørgen



Anders Majland \(Rep~ (01-07-2002)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 01-07-02 13:18

> Du kan også vente med at sætte
> nummerplade på, til du har afregnet endeligt med T&S, hvorved du bevarer
> muligheden for at fortryde (og få depositummet tilbage). Når først der er
> nummerplade på, kan du ikke fortryde mere.

Og her bør så nævnes er der vist per idag er åbnet mulighed for at man kan
få næsten hele afgiften igen ved eksportere en mc igen. Så selvom bordet
fanger når der er plade på er der mulighed for at få afgiften igen (minus
10% eller var det 15% ?)

/A


Jørgen Winther (01-07-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen Winther


Dato : 01-07-02 14:31


"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message > Og her bør så nævnes er der
vist per idag er åbnet mulighed for at man kan
> få næsten hele afgiften igen ved eksportere en mc igen. Så selvom bordet
> fanger når der er plade på er der mulighed for at få afgiften igen (minus
> 10% eller var det 15% ?)

15%. Men der skal angiveligt ske en vurdering på ny, så det skulle da blive
interessant at se, om motorcykler, der lige er blevet vurderet ved import,
nu også bliver sat til samme værdi ved eksport!

--
Jørgen



Anders Majland \(Rep~ (01-07-2002)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 01-07-02 15:01

> 15%. Men der skal angiveligt ske en vurdering på ny, så det skulle da
blive
> interessant at se, om motorcykler, der lige er blevet vurderet ved import,
> nu også bliver sat til samme værdi ved eksport!
> Jørgen

Ja - er der nogen frivillige der lige har fået deres maskine vurderet der
har løst til at prøve systemet af ?

/A


Armand (01-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-07-02 15:37


Jørgen Winther <jwi@condia.dk> skrev i en
news:XPYT8.22$I52.2303@news010.worldonline.dk...
>
> "Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
> <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message > Og her bør så nævnes er
der
> vist per idag er åbnet mulighed for at man kan
> > få næsten hele afgiften igen ved eksportere en mc igen. Så selvom
bordet
> > fanger når der er plade på er der mulighed for at få afgiften igen
(minus
> > 10% eller var det 15% ?)
> 15%. Men der skal angiveligt ske en vurdering på ny, så det skulle da
blive
> interessant at se, om motorcykler, der lige er blevet vurderet ved
import,
> nu også bliver sat til samme værdi ved eksport!

Jeg nærlæste ikke lige James opråb; men mon ikke at man sætter momsen
til ved den trasaktion :-/

--
Armand.



Anders Majland \(Rep~ (01-07-2002)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 01-07-02 16:39

> Jeg nærlæste ikke lige James opråb; men mon ikke at man sætter momsen
> til ved den trasaktion :-/

Så man "nøjes" med at importere maskiner der ikke skal betales moms af i dk
(i.e fra tyskland) ...

/A


Jørgen Winther (01-07-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen Winther


Dato : 01-07-02 17:36


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:afprbg$2utb$3@news.cybercity.dk...
> Jeg nærlæste ikke lige James opråb; men mon ikke at man sætter momsen
> til ved den trasaktion :-/

Ja, der skal nok være en hage ved dette

Ud over, altså, at man mister 150 kr i gebyr samt 15 % af
registreringsafgiften (det kan jo også løbe op).

Hvis man har betalt moms ved indførelse af motorcyklen, så er den tabt -
dette skønner jeg ud fra blankettens udformning, der ikke levner plads til
dette beløb. Faktisk risikerer man vel, hvis man er momsregistreret, at
skulle inddrive og betale moms for cyklen? Dermed ender man så med at have
betalt dobbelt moms!

Men som privatperson bør der ikke være et problem her.

Et andet problem kunne måske være, om man kan blive afkrævet dokumentation
for eksporten, eller om man uden videre kan bruge mekanismen til at
"afregistrere" cykler, som så i øvrigt får lov til at blive stående hjemme i
garagen? Mon ikke dette vil blive afprøvet i praksis...

--
Jørgen



Armand (02-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-07-02 15:14


Jørgen Winther <jwi@condia.dk> skrev i en
news:9y%T8.49$r52.8125@news000.worldonline.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:afprbg$2utb$3@news.cybercity.dk...
> > Jeg nærlæste ikke lige James opråb; men mon ikke at man sætter
momsen
> > til ved den trasaktion :-/
> Ja, der skal nok være en hage ved dette
> Ud over, altså, at man mister 150 kr i gebyr samt 15 % af
> registreringsafgiften (det kan jo også løbe op).
> Hvis man har betalt moms ved indførelse af motorcyklen, så er den
tabt -
> dette skønner jeg ud fra blankettens udformning, der ikke levner plads
til
> dette beløb. Faktisk risikerer man vel, hvis man er momsregistreret,
at
> skulle inddrive og betale moms for cyklen? Dermed ender man så med at
have
> betalt dobbelt moms!
> Men som privatperson bør der ikke være et problem her.

Jo!
For man betaler også moms af afgiften - og den refunderes velsagtens
ikke :-/

--
Armand.



Jørgen Winther (02-07-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen Winther


Dato : 02-07-02 16:29


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:afserk$305m$2@news.cybercity.dk...
> > Men som privatperson bør der ikke være et problem her.
>
> Jo!
> For man betaler også moms af afgiften - og den refunderes velsagtens
> ikke :-/

Ved afgiftning af en ny motorcykel betaler man afgift af momsen - dvs.
momsen beregnes først af købspris + minimumsavance, og ud fra det samlede
beløb (moms+købspris+avance) beregnes så afgiften.

Ved et privat køb af en brugt motorcykel, hvor afgiften er betalt, betales
således som en del af prisen også moms. Køber man derimod som privatperson
en brugt motorcykel (i EU) uden afgift, skal man heller betale moms, og
dermed kan man jo heller ikke tabe den ved senere eksport af motorcyklen!
Blot skal man huske på, at man jo har betalt afgift af et beløb, der også
inkluderer den moms, man ikke har betalt.

Min pointe før var, at blanketten til anmodning om vurdering aqf motorcykel
ved eksport ikke indeholder et særskilt felt til momsen, og dermed bliver
den næppe trukket ud af beløbet til refusion - man får så at sige det fulde
afgiftsbeløb tilbage, også den del, der er beregnet af momsbeløbet. Selve
momsen får man ikke retur, men hvis man heller ikke har betalt den, har man
jo ikke mistet noget dér!

--
Jørgen



Jørgen Winther (01-07-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen Winther


Dato : 01-07-02 14:49


"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> wrote in message
news:zMWT8.99859$N46.2553795@news010.worldonline.dk...
> 3. Send derpå en udfyldt "Foreløb værdiansættelse af køretøj"-blanket til
> T&S-regionen (du kan få blanketten hos T&S, evt. på deres hjemmeside).

Findes på http://www.erhverv.toldskat.dk/blanketter/21009.pdf

--
Jørgen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177602
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409258
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste