On Sun, 30 Jun 2002 02:30:43 +0200, "Kim Hansen"
<kim@translator-lykke.dk> wrote:
Hej Kim.
>Jeg har ikke nogen varme problemer set udfra temp. måleren og cyklen går
>fint i tomgang osv. (har ikke tjekket tændrør for hvid belægning), ham jeg
>købte cyklen af har skiftet fra org. udstødning til en 2i1 Laser performance
>udstødning og vurderede at den ikke behøvede omdysning, nu har jeg så hørt
>det der med "brænde hul i stempel haløjsa" og prøver så at finde ud af om
>jeg skal presse min økonomi yderligere og så få den tjekket eller på et
>værksted eller om jeg kan regne med at den er ok som den er.
>
Hvor vidt der skal "dysses" om på maskinen når der ændres på dens
udstødneni, er ikke til at afgøre uden at måle CO2 på den.
Og helst under belastning.
Metoden er, at man måler CO2 indholdet i forbrændingsgassen og
sammenholder det med motorens efektkurve.
Faktisk har hoveddysserne alene kun noget at gøre når motoren går med
helt åbent splæld (fuld skrald).
I mellemområdet er det nåledysserne der sørger for at luft/brændstof
blandingen er korrekt, og her er det nåledyssens størrelse i
forbindelse med nålens konusitet og højde der er afgørende.
Ved tomgang selvfølgelig tomgangsdyssen.
Men tomgangsdyssen udgør under alle omstændigheder en del af den
samlede brændstofmængde der tilføres motoren, så hvis man øger
tomgangsblandingen har det også en lille efekt på hovedkarburatoren.
Som sagt ville jeg lade de ca 400 Kr en tur i et rullefelt koster
springe hvis jeg var meget i tvivl, men mindre kan gøre det.
Men en måling med en CO2 tester kan give et fingerpeg.
Knalder cyklen meget i lydpotterne når du slipper gassen?
Hvis ja: For mager blanding.
Prøv at se om det hjælper at øge tomgangsblandingen lidt.
Har den en stilling på gashåndtaget hvor den ligesom skal fiskes over
(dør) ved moderat accelleration?
Hvis ja: For mager blanding.
Du kan evt prøve at hæve nålene et hak og køre en tur hvor du kører
moderat og så se om det giver en ændring til det bedre
Og så forresten:
Fald roligt ned på jorden igen - Den med huller i stemplet kommer kun
når blandingen er meget for mager og motoren presses til grænsen
igennem længere tid - Jeg HAR været der
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk