Hejsa,
lige en oplevelse som måske kan hjælpe andre....
Pludselig på vej fra arbejde - manglende 100m hjem, forsvandt luften i
baghjulet... Ingen tid til værkstedsbesøg - men nåede lige præcis at
få fat i en slange, fælgbånd og 2 dækjern inden lukketid op til
week-enden - man kan jo altid prøve selv, og det er jo let nok på
cyklerne (dem uden motor altså).
Startede med at mærke dækket ud for ventilen, så afbalanceringen ikke
skulle gå helt i vasken.
Men hold da k.... hvor sidder sådan et dæk fast... Det tog godtnok
noget tid at få det af - fuld vægt på jernene - og konstatering af at
der er god grund til at der ellers er 3 dækjern i et sæt (selvom de 2
jeg købte er gode og lange).
Det l.ykkedes til sidst, men lidt bekymrende var det at stålbåndet i
kanten var noget (permanent) bøjet... hmmm
(hvordan kan man undgå det ?? Der skal jo noget pres på for at få
båndet over fælgkanten.)
Nå men her følger så en længere pause hvor fælgen blev renset
indvendigt for gravrust, og malet med noget zink-spray - og så på den
igen.
Heldigvis er det ret meget lettere at få dækket på end det var at få
det af - faktisk helt problemfrit. Fedt!
Og så luft i og klar til at køre igen mandag morgen.... (det var ret
sent søndag aften at jeg var færdig - efter skt.hans bål og meget
mere)
Og så var det tur med hoppegyngen! Det tog vel 30 sekunder at
konstatere at der var noget anderledes bagi.....
FANDENS OGSÅ - nu har jeg sikkert ødelagt dækket - eller bøjet fælgen
- eller....... Jeg turde ikke kigge - og den kunne jo køre, så det
blev først igår jeg fik tid (tog mig sammen) til at diagnosticere lidt
på sagen.
Og det var beroligende hurtigt konstateret at fælgen ikke varierede
med mere end ½ - 1 mm, mens dækket til gengæld havde et 'dyk' på ½cm.
- så der var god grund til hopperiet!
Nærmere eftersyn viste at 'kanten' ikke var lige synlig hele vejen
rundt - sikkert fordi jeg havde 'bøjet' dækket !?!?
Inden man nu sender det hele på værksted, så kunne man jo lige
prøve.....
Så - ud med luften og fat i dækjernet (med hjulet på mc'en
selvfølgelig) - og jo - man kan godt rette lidt på det...
Efter første forsøg var der nu istedet en 'top' ved ventilen - så på
den igen - ud med luften, løsne ventilen, og så mosle dækket frit af
fælgkanten hele vejen rundt igen - dernæst ca ½ luft i - og en lille
køretur..
- og så var det klaret! Pumpet op til nortmalt tryuk - og ikke mere
hoppegynge. Pyh....
Så moralen er at fælgen kan holde til mere end man lige tror, og så
skal man se efter at dækket sidder ordentligt lige på fælgen efter
operationen - så kan det godt lade sig gøre (med gode dækjern, og
rigeligt med kræfter)
....iøvrigt var kilden til problemet tilsyneladende at fælgens skarpe
rust havde fåget gnavet hul i slangen på undersiden - Øv - men nu er
der renset og filet pænt hele vejen rundt
Frank J. Andersen, DMCN#485
Suzuki T250R fra 1972