Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
news:3D178E07.6DE9A850@post.tele.dk...
> Dennis Bay wrote:
>
> > Jeg har en ældre Honda CB 750 F.
>
> Hvor gammel er "ældre"?.
>
> Primærkæden en "viklet" rundt om krumtappen. Så der er kun den lange
> vej. De tre jeg har haft sagde dog det samme før og efter.
Er det en af de gode gamle otteventilede, er der faktisk to
"knallertkæder" side-by-side!
Hvis man kan komme til dem under op (efter at have afmonteret
bundkarret), så skulle man kunne skille den enkelte kæde ad og
efterfølgende trække en ny på ved hjælpe af den gamle.
Men der er nok ikke en sk.. plads til noget værktøj (á: kædesprænger
og senere kædenitter!)
Derved at kæderne går omkring krumtappen er der selvsagt ikke mange
andre alternativer, end at skille hele lortet ad; men som Ib siger, så
skal(!) de gamle CB-motorer rasle!
Drejer det sig derimod om en af de 16-ventilede CB'ere, så er
primærkæden én bred tandkæde, som efterspændes hydraulisk, hvorfor den
ikke bør rasle betydeligt
Tandkæden, er der kun(!) én måde at skifte: Helt ind til hjertet
--
Armand.