/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Et spørgsmål omkring Gearing...
Fra : Lars Molnit


Dato : 24-06-02 10:15

Hej Alle,
Hvis nu man geare sin MC om, ved at skifte det lille tandhjul på kæden
om til et andet, sådan at Toppen ved samme Omdr. stiger... påvirker det min
monent/kraft kurve, eller kan jeg regne med den er den samme ???

Tænker mest, på at maks krafter ligger ved x omdr. og hastigheden er y
der, og jeg vil gerne ha y + 10km/t mere... så kan jeg geare om der... og så
mene min maks kraft stadig ligger i x omdr..

Mit bundtræk vil selvfølgelig være lidt dårligere, men pyt...

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 , nu 21HK, men snart næsten 30HK... håber vi :)



 
 
Kenneth S (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth S


Dato : 24-06-02 11:03


"Lars Molnit" <molnit@molnitNOSPAM.com> wrote in message
news:3d16e2bc$0$1380$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hej Alle,
> Hvis nu man geare sin MC om, ved at skifte det lille tandhjul på kæden
> om til et andet, sådan at Toppen ved samme Omdr. stiger... påvirker det
min
> monent/kraft kurve, eller kan jeg regne med den er den samme ???
>
> Tænker mest, på at maks krafter ligger ved x omdr. og hastigheden er y
> der, og jeg vil gerne ha y + 10km/t mere... så kan jeg geare om der... og

> mene min maks kraft stadig ligger i x omdr..
>
> Mit bundtræk vil selvfølgelig være lidt dårligere, men pyt...
>
> VH
> Lars Molnit
> MZ ETZ 251 , nu 21HK, men snart næsten 30HK... håber vi :)
>

Hvis din cykel ved tophastighed (i topgear), har et højere omdrejningstal
end det omdrejningstal hvor den yder mest, kan du geare op og få større
tophastighed.

Hvis din cykel ikke kan trække topgearet 'ud', skal du nok ikke regne med
noget ved en opgearing.

Kenneth
R1



Lars Molnit (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Lars Molnit


Dato : 24-06-02 11:33

> Hvis din cykel ved tophastighed (i topgear), har et højere omdrejningstal
> end det omdrejningstal hvor den yder mest, kan du geare op og få større
> tophastighed.
>
> Hvis din cykel ikke kan trække topgearet 'ud', skal du nok ikke regne med
> noget ved en opgearing.

Det er jeg klar over, og det er derfor den skal geares op... men vil det
påvirke moment/kraft kurven ???

VH
Lars Molnit

>
> Kenneth
> R1
>
>



Kenneth Sørensen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 24-06-02 11:45


"Lars Molnit" <molnit@molnitNOSPAM.com> wrote in message
news:3d16f50b$0$1384$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Hvis din cykel ved tophastighed (i topgear), har et højere
omdrejningstal
> > end det omdrejningstal hvor den yder mest, kan du geare op og få større
> > tophastighed.
> >
> > Hvis din cykel ikke kan trække topgearet 'ud', skal du nok ikke regne
med
> > noget ved en opgearing.
>
> Det er jeg klar over, og det er derfor den skal geares op... men vil
det
> påvirke moment/kraft kurven ???
>
> VH
> Lars Molnit
>
> >
> > Kenneth
> > R1
> >
> >
>

Det kan være vi misforstår hinanden, men..

en gearing vil da ikke påvirke din motorkarakteristik (?)

Kenneth
R1



Lars Molnit (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Lars Molnit


Dato : 24-06-02 13:46

> >
>
> Det kan være vi misforstår hinanden, men..

Lidt :)

>
> en gearing vil da ikke påvirke din motorkarakteristik (?)

Nej, vel... men jeg er i tvivl, så det er det jeg spørg om :) vil den
ændre på motor karakterstikken :)

VH
Lars Molnit
MZ

>
> Kenneth
> R1
>
>



origo@earthling.net (24-06-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 24-06-02 14:00

"Lars Molnit" <molnit@molnitNOSPAM.com> wrote in message
news:3d17145b$0$1382$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Nej, vel... men jeg er i tvivl, så det er det jeg spørg om :) vil den
> ændre på motor karakterstikken :)

På mange mindre MC'ere er det en kjent sak at motorkarakteristikken påvirkes
ved endring av gearing. Det har vært flere teorier omkring dette, men det
menes at den endrede vekt og diameter på tannhjulet foran kan ha betydning
for momentforløpet. Et mindre tannhjul bak har ofte vært assosiert med ujevn
gange i 1. gir, og muligvis også i tomgang.


JS



Kenneth S (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth S


Dato : 24-06-02 14:16


<origo@earthling.net> wrote in message
news:af7551$10cj$1@news.cybercity.dk...
> "Lars Molnit" <molnit@molnitNOSPAM.com> wrote in message
> news:3d17145b$0$1382$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Nej, vel... men jeg er i tvivl, så det er det jeg spørg om :) vil
den
> > ændre på motor karakterstikken :)
>
> På mange mindre MC'ere er det en kjent sak at motorkarakteristikken
påvirkes
> ved endring av gearing. Det har vært flere teorier omkring dette, men det
> menes at den endrede vekt og diameter på tannhjulet foran kan ha betydning
> for momentforløpet. Et mindre tannhjul bak har ofte vært assosiert med
ujevn
> gange i 1. gir, og muligvis også i tomgang.
>
>
> JS
>

Dybt uenig.

Motorkarakteristikken må da være den samme, uanset hvilken som helst gearing
der måtte 'sidde efter'. Den har vel stadig sit maksimale moment ved et
givent omdrejningstal, og en maks.effekt ved et givent omdrejningstal.

...at den endog skulle ændre sig i tomgang, er da vist en aprilsnar.

Den ujævne gang, kan måske skyldes hvis for og bagtandhjul går op i hinanden
matematisk, hvilket kan over et længere forløb give et ujævnt slid på kæde
og tandhjul, og derved forårsage et ujævnt 'slip'.

Kenneth
R1



Rune Søgaard Larsen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Rune Søgaard Larsen


Dato : 24-06-02 14:16

origo@earthling.net wrote:

> På mange mindre MC'ere er det en kjent sak at motorkarakteristikken
> påvirkes ved endring av gearing. Det har vært flere teorier omkring dette,
> men det menes at den endrede vekt og diameter på tannhjulet foran kan ha
> betydning for momentforløpet.

Det kommer vel an på hvor man måler. Måler man "på krumtappen" burde
karakteristikken ikke ændre sig. Måler man på baghjulet, har man jo
effektivt ændret på den roterende masse, og derfor kan man sagtens
forestille sig karakteristikken også ændrer sig når man ændrer gearing.

> Et mindre tannhjul bak har ofte vært
> assosiert med ujevn gange i 1. gir, og muligvis også i tomgang.

Ahva?
Ændre på karakteristikken i tomgang???

/Rune

Søren Johansen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Søren Johansen


Dato : 24-06-02 14:16

PLUMP!
PLUMP!
..... ))

Der var da vist et par stykker der røg lige i.....

Keder du dig på jobbet, Jørund?


Mvh
Søren
888


Jes Vestervang (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 25-06-02 17:04

Rune Søgaard Larsen wrote:

> origo@earthling.net wrote:
>
>> På mange mindre MC'ere er det en kjent sak at motorkarakteristikken
>> påvirkes ved endring av gearing. Det har vært flere teorier omkring
>> dette, men det menes at den endrede vekt og diameter på tannhjulet foran
>> kan ha betydning for momentforløpet.
>
> Det kommer vel an på hvor man måler. Måler man "på krumtappen" burde
> karakteristikken ikke ændre sig. Måler man på baghjulet, har man jo
> effektivt ændret på den roterende masse, og derfor kan man sagtens
> forestille sig karakteristikken også ændrer sig når man ændrer gearing.
>
>> Et mindre tannhjul bak har ofte vært
>> assosiert med ujevn gange i 1. gir, og muligvis også i tomgang.
>
> Ahva?
> Ændre på karakteristikken i tomgang???
>
> /Rune

--------------------------
/| /| | |
||__|| | Please don't |
/ O O\__ feed |
/ \ the trolls |
/ \ \ |
/ _ \ \ ----------------------
/ |\____\ \ ||
/ | | | |\____/ ||
/ \|_|_|/ | __||
/ / \ |____| ||
/ | | /| | --|
| | |// |____ --|
* _ | |_|_|_| | \-/
*-- _--\ _ \ // |
/ _ \\ _ // | /
* / \_ /- | - | |
* ___ c_c_c_C/ \C_c_c_c____________

*GRILL*
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600

Kenneth Sørensen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 24-06-02 14:06


"Lars Molnit" <molnit@molnitNOSPAM.com> wrote in message
news:3d17145b$0$1382$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > >
> >
> > Det kan være vi misforstår hinanden, men..
>
> Lidt :)
>
> >
> > en gearing vil da ikke påvirke din motorkarakteristik (?)
>
> Nej, vel... men jeg er i tvivl, så det er det jeg spørg om :) vil den
> ændre på motor karakterstikken :)
>


Nej, din motorkarakteristik vil ikke ændre sig ved en gearing, det er den
ganske uafhængig af.

Kenneth
R1



Armand (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-06-02 15:36


Lars Molnit <molnit@molnitNOSPAM.com> skrev i en
news:3d16e2bc$0$1380$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hej Alle,
> Hvis nu man geare sin MC om, ved at skifte det lille tandhjul på
kæden
> om til et andet, sådan at Toppen ved samme Omdr. stiger... påvirker
det min
> monent/kraft kurve, eller kan jeg regne med den er den samme ???

Selve Motorkarekteristikken vil ikke ændres; men eftersom at momentet
ændres igennem en gearing (det er derfor køretøjer slæber bedre op af
stejle bakker i lavere gear!), vil motoren føles mere sløv med den
højere gearing!

Én tand foran vil mindst svare til det halve af det spring der allerede
er imellem næsthøjeste gear og topgear. Så hvis du vurderer forskellen
på motorens livlighed imellem de to gear vil det efter en gearing blive
en halv gang værre !!

> Tænker mest, på at maks krafter ligger ved x omdr. og hastigheden
er y
> der, og jeg vil gerne ha y + 10km/t mere... så kan jeg geare om der...
og så
> mene min maks kraft stadig ligger i x omdr..

Det du egentlig burde, er at flytte max kræfter ned(!) til det effektive
brugsområde (110-120?) igennem en nedgearing; men den vil sikkert skulle
være ligeså stor, som hvis du istedet nøjes med at køre i næsthøjeste
gear :-/

--
Armand.





Lars Molnit (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Lars Molnit


Dato : 24-06-02 16:24

> Selve Motorkarekteristikken vil ikke ændres; men eftersom at momentet
> ændres igennem en gearing (det er derfor køretøjer slæber bedre op af
> stejle bakker i lavere gear!), vil motoren føles mere sløv med den
> højere gearing!

Men hvis jeg samtidig med har forøget motor effecten, fra 21HK, til
27-29HK.... vil der være det ekstra til den lidt højere gearing, og derved
håber jeg at den trækker som før, bare med lidt højere top... lyder helt
galt ???

> Det du egentlig burde, er at flytte max kræfter ned(!) til det effektive
> brugsområde (110-120?) igennem en nedgearing; men den vil sikkert skulle
> være ligeså stor, som hvis du istedet nøjes med at køre i næsthøjeste
> gear :-/

Det er det som jeg har kørt med på den normale motor indtil nu, 1 hak
ned...

VH
Lars Molnit

>
> --
> Armand.
>
>
>
>



Preuthun (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Preuthun


Dato : 24-06-02 22:18

Hej Lars.
Har du været forbi Jens Munkedal MC i Vanløse?
Han har engang fortalt mig, at han for flere år siden har kørt ræs på MZ'er.
Så han kunne vel tænkes at vide noget om det.

mvh.
Jan Preuthun




"Lars Molnit" <molnit@molnitNOSPAM.com> skrev i en meddelelse
news:3d17395b$0$1381$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Selve Motorkarekteristikken vil ikke ændres; men eftersom at momentet
> > ændres igennem en gearing (det er derfor køretøjer slæber bedre op af
> > stejle bakker i lavere gear!), vil motoren føles mere sløv med den
> > højere gearing!
>
> Men hvis jeg samtidig med har forøget motor effecten, fra 21HK, til
> 27-29HK.... vil der være det ekstra til den lidt højere gearing, og derved
> håber jeg at den trækker som før, bare med lidt højere top... lyder helt
> galt ???
>
> > Det du egentlig burde, er at flytte max kræfter ned(!) til det effektive
> > brugsområde (110-120?) igennem en nedgearing; men den vil sikkert skulle
> > være ligeså stor, som hvis du istedet nøjes med at køre i næsthøjeste
> > gear :-/
>
> Det er det som jeg har kørt med på den normale motor indtil nu, 1 hak
> ned...
>
> VH
> Lars Molnit
>
> >
> > --
> > Armand.
> >
> >
> >
> >
>
>



Moller (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 25-06-02 09:53

> Hej Lars.
> Har du været forbi Jens Munkedal MC i Vanløse?
> Han har engang fortalt mig, at han for flere år siden har kørt ræs på
MZ'er.
> Så han kunne vel tænkes at vide noget om det.

Hey hey... det lyder interesant... især, når de andre gamle rotter
herhjemme, som bygger om på MZ'en kun interesre sig i ligeud kørsel, og
grimme kåber :(..

Så må jeg smutte derop forbi :) har også hentet ombygnings vejledningen
til MZ'erne i England, om hva de gør osv... især omkring at forbedre dens
køre egenskaber gøres der ekstremt meget ud af, og efter planen, kommer der
nok anden forgaffel på næste år, men i år, er det total lakering af stell,
og alle dele... samt renoveret motor, med samtlige tundele fra RZT-power i
tyskland... og hvis jeg falder over en Read-Ventil til en RD-350, skal den
bygges mellem kabu, og cyll... eftersom modtrykket i MZ kaburatorene ikke er
så forbandet godt :(

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi ....
>
> mvh.
> Jan Preuthun
>
>
>
>
> "Lars Molnit" <molnit@molnitNOSPAM.com> skrev i en meddelelse
> news:3d17395b$0$1381$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > > Selve Motorkarekteristikken vil ikke ændres; men eftersom at momentet
> > > ændres igennem en gearing (det er derfor køretøjer slæber bedre op af
> > > stejle bakker i lavere gear!), vil motoren føles mere sløv med den
> > > højere gearing!
> >
> > Men hvis jeg samtidig med har forøget motor effecten, fra 21HK, til
> > 27-29HK.... vil der være det ekstra til den lidt højere gearing, og
derved
> > håber jeg at den trækker som før, bare med lidt højere top... lyder helt
> > galt ???
> >
> > > Det du egentlig burde, er at flytte max kræfter ned(!) til det
effektive
> > > brugsområde (110-120?) igennem en nedgearing; men den vil sikkert
skulle
> > > være ligeså stor, som hvis du istedet nøjes med at køre i næsthøjeste
> > > gear :-/
> >
> > Det er det som jeg har kørt med på den normale motor indtil nu, 1
hak
> > ned...
> >
> > VH
> > Lars Molnit
> >
> > >
> > > --
> > > Armand.
> > >
> > >
> > >
> > >
> >
> >
>
>



Mikkel Christensen (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 25-06-02 10:08

Moller <news@molnit.com> wrote in article
<af9b16$10c1$1@news.cybercity.dk>...
>
> ...samt renoveret motor, med samtlige tundele fra
> RZT-power i tyskland...

Hmmm... Lad mig lige høre hvordan det falder ud. De har da ihvertfald
en interessant www side...
Sådan en ny, fin cylinder ville da ikke være dårligt. Køber du også
deres 'vergaser'?

--
Mikkel

Moller (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 26-06-02 10:15

>
> Hmmm... Lad mig lige høre hvordan det falder ud. De har da ihvertfald
> en interessant www side...
> Sådan en ny, fin cylinder ville da ikke være dårligt. Køber du også
> deres 'vergaser'?

Nopes, deres 5-kanal's cyl , samt Sports Tun potte... men ikke vergasser
..... men den ku måske komme på tale, men det skal jeg lige tjekke, eftersom
såvidt jeg kan forstå er den samme størelse som den 30N-1 jeg har på.. men
vi for se, hvis der er 89? i overskud, kan det være den også kommer på,
sammen med Clip-On filtret... så kan jeg fjerne det tunge luftfilter hus
*GG*

VH
Lars Molnit

>
> --
> Mikkel



Mikkel Christensen (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 26-06-02 10:40

Moller <news@molnit.com> wrote in article
<afc0mp$1er1$1@news.cybercity.dk>...
> >
> > Sådan en ny, fin cylinder ville da ikke være dårligt. Køber du også
> > deres 'vergaser'?
>
> Nopes, deres 5-kanal's cyl [...]

Ja den havde jeg også kig på. Hele 26 heste(!)

Men efter delvist at have fjernet cylinderen i går aftes kan jeg
desværre konstatere at den ikke helt er moden til udskiftning endnu.
Men fårk hvor sidder det l*rt godt fast. *alt* var/er vokset sammen, så
det er vist på tide at det blev skilt ad...

Og den forp.... kædekasse.

Kan det godt passe at man ikke kan få cylinderen af ude at hive motoren
ud af stellet?

> sammen med Clip-On filtret... så kan jeg fjerne det tunge luftfilter
hus

Hæ, ja det vil jeg også ha'. Faktisk har jeg kørt uden luftfilter i
nogle måneder nu, så....

--
Mikkel



Lars Molnit (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Lars Molnit


Dato : 26-06-02 11:27

> Men efter delvist at have fjernet cylinderen i går aftes kan jeg
> desværre konstatere at den ikke helt er moden til udskiftning endnu.

Hvis den ikke er bordet op endnu, så kan de ombygge den cyll. du har til
den 5-kanals... hvis ventetiden på at slide Cyll. op er for lang, så er du
nede på halv pris :)

> Men fårk hvor sidder det l*rt godt fast. *alt* var/er vokset sammen, så
> det er vist på tide at det blev skilt ad...

hmmm.... lyder som min anden motor, den som blir renoveret, og for tunet
på, var let nok at skille ad osv...

>
> Og den forp.... kædekasse.

Ja, men på den anden side, hvores kæder holder laaaaaaaaangt længere :)
og nul service, bare en go håndfuld fedt sammen med ny kæde, og den bare
køre (hvis man husker at skifte tandhjul også)

>
> Kan det godt passe at man ikke kan få cylinderen af ude at hive motoren
> ud af stellet?

Ja, og nej.... på 251'er stellet, ku jeg godt, efter at ha forsøgt sig
lidt frem og tilbage.... men jeg ved ik med de andre stell., men der er ik
meget plads.

>
> > sammen med Clip-On filtret... så kan jeg fjerne det tunge luftfilter
> hus
>
> Hæ, ja det vil jeg også ha'. Faktisk har jeg kørt uden luftfilter i
> nogle måneder nu, så....

*GGG* , ja, dem der køre MZ race, køre også uden filter.... men jeg
vil nu gerne har bare lidt filter på :)

Moller
>
> --
> Mikkel
>
>



Mikkel Christensen (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 26-06-02 11:50

Lars Molnit <molnit@molnitNOSPAM.com> wrote in article
<3d1996bd$0$1382$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...
> >
> > Og den forp.... kædekasse.
>
> Ja, men på den anden side, hvores kæder holder laaaaaaaaangt
længere :)
> og nul service, bare en go håndfuld fedt sammen med ny kæde, og den
bare
> køre (hvis man husker at skifte tandhjul også)

Ja, og nul mulighed for at justere kæde ordentligt. Så nu ryger den ud!
Så vil jeg hellere skifte kæde hvert andet år.
Jeg har da aldrig kendt mage... Man skal enten skille kæden ad, eller
pille bagsvingeren af for at skifte tandhjul bagpå...

Jeg skal bare lige ha' klippet speedo drevet ud af det der
plastikhelvede, eller fundet en cykelcomputer.

> > Kan det godt passe at man ikke kan få cylinderen af ude at hive
motoren
> > ud af stellet?
>
> Ja, og nej.... på 251'er stellet, ku jeg godt, efter at ha
forsøgt sig
> lidt frem og tilbage.... men jeg ved ik med de andre stell., men der
er ik
> meget plads.

Hmmm... Så vil jeg lige prøve at rykke lidt mere i den (altså
cylinderen) i aften.
Det er en 251 Saxon Tour, og den 'fine' stelbjælke sidder lidt i vejen.
Næh, giv mig et box stel!

> >
> > > sammen med Clip-On filtret... så kan jeg fjerne det tunge
luftfilter
> > hus
> >
> > Hæ, ja det vil jeg også ha'. Faktisk har jeg kørt uden luftfilter i
> > nogle måneder nu, så....
>
> *GGG* , ja, dem der køre MZ race, køre også uden filter....
men jeg
> vil nu gerne har bare lidt filter på :)

Klart, men selve huset sidder der stadig, så det er begrænset hvor
store sten der kan komme med ind.

--
Mikkel

Søren Lindholt (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Søren Lindholt


Dato : 26-06-02 12:20


Mikkel Christensen <mic@rrxnord.dk> wrote in article
<01c21cff$759cbe40$440c12ac@pc4814>...
> Hmmm... Så vil jeg lige prøve at rykke lidt mere i den (altså
> cylinderen) i aften.

Ja, mon ikke vi kan lokke en smed forbi?
--
Søren
http://motortosse.dk
Besøg vores stand på Herning Stumpemarked - 9. november
Bliv snydt og fornærmet - for samme pris!!


Claus Rittig (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 26-06-02 17:54

"Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> skrev i en meddelelse
news:01c21cff$759cbe40$440c12ac@pc4814...

> > > Kan det godt passe at man ikke kan få cylinderen af ude at hive
> motoren
> > > ud af stellet?
> >
> > Ja, og nej.... på 251'er stellet, ku jeg godt, efter at ha
> forsøgt sig
> > lidt frem og tilbage.... men jeg ved ik med de andre stell., men der
> er ik
> > meget plads.

Søren og jeg stod og rykkede lidt i dne for 10 minutter siden.
Jeg mener at kunne huske fra den 251 jeg havde, at hvis man løsner det andet
motorophæng, så kan motoren vippes ned så der er god plads.

Rittig



Moller (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 26-06-02 21:10

>
> Søren og jeg stod og rykkede lidt i dne for 10 minutter siden.
> Jeg mener at kunne huske fra den 251 jeg havde, at hvis man løsner det
andet
> motorophæng, så kan motoren vippes ned så der er god plads.

Yepsen, eller du kan tage tanken af, topstykket, så skruer du de 4
gevindstænger som holder cyll. på plads af, og så tager du cyll. af :) også
en mulighed, men hvis du har smadret kæde gummiet, så er rittigs forslag det
lettest, for de gevindstænger er en pest uden lige, hvis det går galt...

VH
Lars Molnit

>
> Rittig
>
>



Mikkel Christensen (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 27-06-02 07:43

Moller <news@molnit.com> wrote in article
<afd736$301i$1@news.cybercity.dk>...
> >
> > Søren og jeg stod og rykkede lidt i dne for 10 minutter siden.
> > Jeg mener at kunne huske fra den 251 jeg havde, at hvis man l
> > løsner det andet motorophæng, så kan motoren vippes ned så
> > der er god plads.
>
> Yepsen, eller du kan tage tanken af, topstykket, så skruer du
> de 4 gevindstænger som holder cyll. på plads af, og så tager du
> cyll. af :)

De gevindstænger kan ikke skrues nogen vegne...!

Begge bolte skulle ud for at der var plads nok. Det reulterede så i en
mindre paniksituation senere på aftenen da motoren ikke var
understøttet godt nok, og slangen til den eksterne oliebeholder røg af.
Så en hånd under motoren og en anden famlende efter hullet til
oliebeholderen...

Sikke et svineri.

--
Mikkel

N/A (27-06-2002)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 27-06-02 07:38



Mikkel Christensen (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 27-06-02 07:38

Moller <news@molnit.com> wrote in article
<afctob$2hc4$1@news.cybercity.dk>...
> > Ja, og nul mulighed for at justere kæde ordentligt. Så nu ryger den
ud!
>
> Øh, du strammer kæden sådan at når den står uden uden passager,
> så skal du maks kunne skubbe kædegummiet/kæden ned 2 cm med 2
> fingre :) let at huske... så er den at justeret :)

Jah, men jeg vil gerne kunne se kæden, så jeg med min egne øjne kan se
hvor galt det er.

> > Så vil jeg hellere skifte kæde hvert andet år.

Ja jeg vil så

> > Hmmm... Så vil jeg lige prøve at rykke lidt mere i den (altså
> > cylinderen) i aften.
>
> Held og lykke... men bli nu ikke voldelig :)

Det var nødvendigt...
Men motoren skulle løsnes for at der var plads nok til at hive
cylinderen af. Nu håber jeg så bare at jeg husker at købe de nye
pakninger i dag...

> > Det er en 251 Saxon Tour, og den 'fine' stelbjælke sidder lidt i
vejen.
>
> Saxon ... uha, er det ik en af de tyrkiske... min er den sidste
ægte
> 251'er model fra Øst tyskland.

Aner det ikke. Så vidt jeg har kunnet læse er det en MuZ fra de par år
hvor tyrkerne byggede på de øst tyske fabrikker. Altså tyrkisk
byggekvalitet og knowhow, kombineret med avancerede østtyske
materialer... Det kan kun gå galt.

> P.S. Har du set hva slags stempler der sider i caliberen foran
*GGG*

Nej. Og nu er jeg heller ikke så sikker på jeg har lyst...

--
Mikkel

Moller (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 27-06-02 08:54

>
> > P.S. Har du set hva slags stempler der sider i caliberen foran
> *GGG*
>
> Nej. Og nu er jeg heller ikke så sikker på jeg har lyst...

Jo jo, for der er noget som hvisse racer tosser herinde misunder os for
:) nemlig Alu stempler *GGG* gloede en ekstra gang da de 2 små super
letvægts stempler blev taget ud :)

VH
Lars Molnit

P.S. Pakninger, dem kan du både få fra Ole (står bagerst i MZ bladet),
Rødmose, Dansk Motor Compagni, samt www.mz-b.de og diverse andre tyskere....

>
> --
> Mikkel



origo@earthling.net (27-06-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 27-06-02 10:19


"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
news:afega8$143q$1@news.cybercity.dk...
> Jo jo, for der er noget som hvisse racer tosser herinde misunder os
for
Er det?

> :) nemlig Alu stempler *GGG*
Det lyder som en riktig god løsning (not).

JS




Lars Molnit (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Lars Molnit


Dato : 27-06-02 11:16


<origo@earthling.net> wrote in message
news:afel9u$1b3c$1@news.cybercity.dk...
>
> "Moller" <news@molnit.com> wrote in message
> news:afega8$143q$1@news.cybercity.dk...
> > Jo jo, for der er noget som hvisse racer tosser herinde misunder os
> for
> Er det?
>
> > :) nemlig Alu stempler *GGG*
> Det lyder som en riktig god løsning (not).

Ok, og hvorfor er det så ikke det ???

Ved at bruge Alu stempler, i stedet for stål stempler, så mindsker du
den uafjedret vægt... hvor er det så lige det ikke er så smart ???

Og kommentare omkring det er en MZ, er ikke begrundelse for det ikke er
en god løsning.

VH
Lars Molnit

>
> JS
>
>
>



origo@earthling.net (27-06-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 27-06-02 12:19

"Lars Molnit" <molnit@molnitNOSPAM.com> wrote in message
news:3d1ae592$0$1384$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Ved at bruge Alu stempler, i stedet for stål stempler, så mindsker du
> den uafjedret vægt... hvor er det så lige det ikke er så smart ???

Et stempel i ren alu vill lede varmen fra skiven til kaliperne, og dermed
være medvirkende til at bremsevesken blir hurtigere oppvarmet. I tillegg
kommer problemet med aluens utvidelse når den blir varm. Stempler i alu
medfører altså det motsatte av hva man gjerne vil oppnå, i alle fall sålenge
vi taler om rene alustempler i et støpejerns hus.

Ser man på racekalipre er ofte selve kaliperen i alu, mens stemplene er i
materialer med lave varmeledende egenskaper. Noen ganger benyttes dog et
mix, hvor et aluminiumsstempel er beskyttet fra bremseklossen med et
varmeblokkerende materiale.


JS



Lars Molnit (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Lars Molnit


Dato : 27-06-02 12:45

> Et stempel i ren alu vill lede varmen fra skiven til kaliperne, og dermed
> være medvirkende til at bremsevesken blir hurtigere oppvarmet. I tillegg
> kommer problemet med aluens utvidelse når den blir varm. Stempler i alu
> medfører altså det motsatte av hva man gjerne vil oppnå, i alle fall
sålenge
> vi taler om rene alustempler i et støpejerns hus.

Ok... hvis så kaliberen er i Alu også, så er det ok ??? nu er kaliberen
ikke særlig tung på spjætten, men jeg vil da lige tjekke om den er i alu,
eller støbejern her senere, når jeg skal ned i Autohallen og gøre GT'en klar
til salg :)

> Ser man på racekalipre er ofte selve kaliperen i alu, mens stemplene er i
> materialer med lave varmeledende egenskaper. Noen ganger benyttes dog et
> mix, hvor et aluminiumsstempel er beskyttet fra bremseklossen med et
> varmeblokkerende materiale.

hmmm.. ok, så det varmeblokerende matriale sørger så for at kun hva
kaliberen kan magte at køle selv, kommer over, og resten blir i skiven.

VH
Lars Molnit

>
>
> JS
>
>



Jonas Holt (28-06-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 28-06-02 00:20

> Et stempel i ren alu vill lede varmen fra skiven til kaliperne, og dermed
> være medvirkende til at bremsevesken blir hurtigere oppvarmet.

Mon ikke det har en ret begrænset reducering af bremseevnen på landevejen?
På bane/race-cykler kan jeg godt se det kan give problemer, men i det
tilfælde arbejder bremsen også under helt andre forhold end på sognevejene.

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Armand (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-06-02 14:41


Lars Molnit <molnit@molnitNOSPAM.com> skrev i en
news:3d17395b$0$1381$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Selve Motorkarekteristikken vil ikke ændres; men eftersom at
momentet
> > ændres igennem en gearing (det er derfor køretøjer slæber bedre op
af
> > stejle bakker i lavere gear!), vil motoren føles mere sløv med den
> > højere gearing!
> Men hvis jeg samtidig med har forøget motor effecten, fra 21HK,
til
> 27-29HK.... vil der være det ekstra til den lidt højere gearing, og
derved
> håber jeg at den trækker som før, bare med lidt højere top... lyder
helt
> galt ???

Nej, Det lyder helt rigtigt - Måske er én tand foran lige rigeligt til
ca.8 HK!?

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177602
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409258
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste