Jonas Holt <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en
news:3d1a33c7$0$676$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hvor kan jeg få sat nye bremseklodser på min suzuki 600gsxf til den
> > billigste penge, skal være monterer.
> > Eller er det problem at skifte dem selv og hvor meget spare jeg på
det ?.
> Som andre skriver, så er det ret nemt at skifte selv, men tjek lige
> bremsevæskeniveauet inden du begynder at skubbe stemplerne tilbage for
at
> gøre plads til de nye klodser, ellers vil bremsevæsken gerne stå ud
over
> kanterne på beholderen når du tager låget til beholderen af.
At efterfylde bremsevædske er en form for forskru-ning!
Hvis niveauet er på max. med friske klodser, vil det falde sammen med
afslidningen af belægningen, hvorved at lav vædskestand er entydelig
indikering på at man skal have skiftet klodser!
Med mindre at der er en lækage, er der således ikke behov for at skulle
efterfylde undervejs, og derfor skulle der heller ikke være behov for at
fjerne overmængde af vædske ved skifte til friske klodser!!!
Hvis man er ude i at tømme reswervoiret forinden tilbagepresningen af
stemplerne, risikerer man derimod at presse stemplerne tilbage uden at
genmontere låget. Og herved står den fortrængte bremsevædske i en fin
stråle op af reservoirets bund og ud over motorcyklen!
Dette er meget(!) kritisk, eftersom at bremsevædske virker som "Bums" på
lakerede flader, samt overhærder, og derved ødelægger, det plast
(kåbe/-glas, instrumenter/-glas?), som det kommer i kontakt med!
Endelig er bremsevædske yderst "tør" og suger vand til sig hvor den kan
komme til det.
Vandindhold i bremsevædsken sænker kogepunktet, som er dén kvalitet der
er absolut væsentligts for bremsevædske, og unødig åbning af systemet,
således at vædsken får mulighed for at suge fugt til sig fra luften
(stor overflade i
reservoiret!), er derfor en dumhed!
--
Armand.