H. P. Holm <hpholm@adresse.invalid> skrev i en
news:8WfR8.10$2a.685@news.get2net.dk...
>
> Jeg glemte at skrive om min favorit kædesmørings løsning til
> rejsebrug: En lille skumgummisvamp med en klat af det før omtalte
> Silkolene universal smørefedt, i en plasticpose. Påføres sparsomt
> på indersiden af kæden. Husk at medbringe engangs plastichandsker.
Og dér har vi den væsentligste forskel på kædespray og alle andre
alternativer: komfort/hygiejne!!
Efter O-ringskædens fremkomst (første O-ringskæde sås på den nylancerede
Suzuki GS 750 i '77/'78!) drejer kædesmøring sig om at smøre de
sekundære områder på kæden, eftersom at selve centrum af kæden (dér hvor
leddene knækker indbyrdes) er fabrikssmurt og forseglet. Princippet har
medført en måske tredobling af kædens levetid, samt deraf færre
opstramninger, samt ikke mindst enklere smørerutiner!
I gode gamle dage var den ultimative kædesmøringsprocedure at man:
- Afmonterede kæden.
- Rensede den
- Kogte den i noget sort molykotelignende kædefedt.
- Hængte den til afdrypning/afkøling.
- Aftørrede den for overskydende fedt.
- Genmonterede den.
´
Selvom det på dagens O-ringskæder drejer sig om at holde kontaktfladerne
imellem kæder og tandhjul smurt, så er der stadig en væsentlig og skjult
krog der også kræver foreskomst af et smøremiddel: Mellemrummet imellem
kædens ruller og de indre leds bøsning!
I ordet "ruller" ligger at disse bevæger sig frit omkring inderleddets
bøsning og eftersom at det i den sidste ende er disse der optager
kontakten med tandhjulene belastes disse også betragteligt. Med en
simpel fedtsmøring med koldt fedt på overfladen (modsat tidligere tiders
"ind-kogning") opnår man ikke at få smurt denne detalje - Dér smører
olie fra kanden øjensynligt væsentligt bedre!!
Kædespray er derimod konstrueret til at trænge ind hvor der er den
mindste spalte og sidenhen inddampe til en fedtet konsistens, derved ér
kædespray både mere effektivt, hygiejnisk og komfortabelt :-|
Hvad udgiften angår så kan man givetvis forkøbe sig i noget poppet
kædespray der er alt for dyr, idet selv den billigste maskin-kædespray
klarer jobbet godt nok; men tilbage står den for mange væsentlige
detalje omkring tendensen til at slynges af og svine bagfælg, bagage
endsamt passagers venstre baglår, og dér er man nødt til at forsøge sig
frem blandt de forhåndenværende produkter (Rittig giver en ganske godt
overblik over hvad han har testet!).
Hottip:
Hellere en behersket smøring lidt oftere, end rigeligt, der med
sikkerhed er det der ender på bagfælg m.m.!
--
Armand