/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Sammenkobling af Garmin - Autohelm
Fra : Dolan Sund Nielsen


Dato : 22-06-02 05:30

Jeg kan ikke få sammenkoblingen af en Garmin 128 GPS og Autohelm ST2000 til
at virke sammen. Jeg har fået at vide at jeg skal investere i et Seatalk
Interface til ca. 2000,. kr. Kan det være rigtigt og hvis - er der nogle som
har et gammelt interface liggende til en 500,- eller så??

Hilsen Dolan



 
 
Lasse Sørensen (22-06-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Sørensen


Dato : 22-06-02 09:52


"Dolan Sund Nielsen" <dsn@tdcadsl.dk> skrev i melding
news:3d13fce6$0$71631$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg kan ikke få sammenkoblingen af en Garmin 128 GPS og Autohelm ST2000
til
> at virke sammen. Jeg har fået at vide at jeg skal investere i et Seatalk
> Interface til ca. 2000,. kr. Kan det være rigtigt og hvis - er der nogle
som
> har et gammelt interface liggende til en 500,- eller så??
>
> Hilsen Dolan
>
>
I følge spesifikasjonene for ST2000 på www.raymarine.com skal denne
autopiloten både ha NMEA 0183 og Seatalk interface.




Jan Rasmussen (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 23-06-02 12:01

Autohelm ST2000 har da en NMAE udgang in/out?

Jeg kører selv med en Simrad TP20 koblet direkte til min Garmin120 via NMEA
hvilket virker ubeklageligt, så jeg undrer mig om ikke også Autohelm har
denne facilitet. eller er de bagefter? *S*

"Dolan Sund Nielsen" <dsn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d13fce6$0$71631$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg kan ikke få sammenkoblingen af en Garmin 128 GPS og Autohelm ST2000
til
> at virke sammen. Jeg har fået at vide at jeg skal investere i et Seatalk
> Interface til ca. 2000,. kr. Kan det være rigtigt og hvis - er der nogle
som
> har et gammelt interface liggende til en 500,- eller så??
>
> Hilsen Dolan
>
>
>



Karl Erik Christense~ (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 23-06-02 17:53

Hej Dolan.
ST2000 pin 6 (hvid) er NMEA+
ST2000 pin 5 (grøn) er NMEA- (stel eller minus fra batt. ?)
Kik i din Garmin manual, der er der et billede af forbindelserne - det er
der i hvert fald i min (Garmin 152)
Venlig hilsen
Karl Erik.

"Dolan Sund Nielsen" <dsn@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3d13fce6$0$71631$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg kan ikke få sammenkoblingen af en Garmin 128 GPS og Autohelm ST2000
til
> at virke sammen. Jeg har fået at vide at jeg skal investere i et Seatalk
> Interface til ca. 2000,. kr. Kan det være rigtigt og hvis - er der nogle
som
> har et gammelt interface liggende til en 500,- eller så??
>
> Hilsen Dolan
>
>



Karl Erik Christense~ (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 23-06-02 18:08

et hint : hvis du nu fortalte lidt om hvorledes du har sammenkoblet, så var
det måske nemmere at hjælpe dig
MVH.
Karl Erik.

"Dolan Sund Nielsen" <dsn@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3d13fce6$0$71631$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg kan ikke få sammenkoblingen af en Garmin 128 GPS og Autohelm ST2000
til
> at virke sammen. Jeg har fået at vide at jeg skal investere i et Seatalk
> Interface til ca. 2000,. kr. Kan det være rigtigt og hvis - er der nogle
som
> har et gammelt interface liggende til en 500,- eller så??
>
> Hilsen Dolan
>
>



Karsten (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Karsten


Dato : 23-06-02 22:51

Jeg kører selv med en Garmin 128 og en ST3000. ST3000 har ikke noget
NMEA in/ud, skønt der af uransalige årsager i manualen står nævnt
hvilke NMEA sætninger den kan skrive! Måske er der nogle årgange, der
har interfacet og andre der ikke har?

Jeg har selv bygget og programmeret et kredsløb, der kan konvertere
GPS'ens data om til Seatalk (Autohelms proprietære dataformat), så
hvis der ikke er NMEA input på din autopilot kan jeg bygge en ekstra
til dig.

On Sat, 22 Jun 2002 06:29:32 +0200, "Dolan Sund Nielsen"
<dsn@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg kan ikke få sammenkoblingen af en Garmin 128 GPS og Autohelm ST2000 til
>at virke sammen. Jeg har fået at vide at jeg skal investere i et Seatalk
>Interface til ca. 2000,. kr. Kan det være rigtigt og hvis - er der nogle som
>har et gammelt interface liggende til en 500,- eller så??
>
>Hilsen Dolan
>


Dolan Sund Nielsen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Dolan Sund Nielsen


Dato : 24-06-02 18:14

Hej Karsten,

Tak for dit svar......

Det er eksakt de samme oplevelser jeg har haft. Manualerne skriver at man
"bare" kan koble NMEA fra GPS'en direkte til ben-3 på indgansstikket. Men
der bliver ikke overøfrt data fra GPS'en til Selvstyren.

Jeg har derfor haft ringet til Autohelm der bedyrer at det ikke kan fungere
medmindre man køber en seatalk infacenehed. (Jeg synes det er rigtig dårligt
af Autohelm at de skriver sådan i manualen.

Hvis du kan bygge et interface til mig ville jeg være meget glad. Indbygning
i en boks osv. kan jeg selv klare.

Hvad skal du have for en sådan operation???

Hilsen
Dolan
"Karsten" <mailnotshown@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:4cgchu81ac1hlr7udevb8ssp9a3fr6g6il@4ax.com...
> Jeg kører selv med en Garmin 128 og en ST3000. ST3000 har ikke noget
> NMEA in/ud, skønt der af uransalige årsager i manualen står nævnt
> hvilke NMEA sætninger den kan skrive! Måske er der nogle årgange, der
> har interfacet og andre der ikke har?
>
> Jeg har selv bygget og programmeret et kredsløb, der kan konvertere
> GPS'ens data om til Seatalk (Autohelms proprietære dataformat), så
> hvis der ikke er NMEA input på din autopilot kan jeg bygge en ekstra
> til dig.
>
> On Sat, 22 Jun 2002 06:29:32 +0200, "Dolan Sund Nielsen"
> <dsn@tdcadsl.dk> wrote:
>
> >Jeg kan ikke få sammenkoblingen af en Garmin 128 GPS og Autohelm ST2000
til
> >at virke sammen. Jeg har fået at vide at jeg skal investere i et Seatalk
> >Interface til ca. 2000,. kr. Kan det være rigtigt og hvis - er der nogle
som
> >har et gammelt interface liggende til en 500,- eller så??
> >
> >Hilsen Dolan
> >
>



Karsten (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Karsten


Dato : 25-06-02 19:46

Hej.
Jeg skal lige have ætset nye print til det først.
Jeg har ikke solgt nogen før, men 500,- kroner, som du skriver
tidligere, løber det ikke op i. Jeg vil lige finde ud af hvad
komponenterne egentlig koster, og komme så tilbage med svar til dig.

Karsten.


>
>Hvad skal du have for en sådan operation???
>
>Hilsen
>Dolan


Jan Rasmussen (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 25-06-02 22:17

Hvad med at hænge Autohelm op på deres specifikationer, og hvis de ikke vil
makke ret, så gengiv korespondancen her på gruppen. og lad endelig Autohelm
vide at alle Danske sejlere kan følge med i udspillet, nu er i jo to i samme
båd

"Karsten" <mailnotshown@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:t9ehhuc3l0t4ip3vfvl9tu7j7e939kkqem@4ax.com...
> Hej.
> Jeg skal lige have ætset nye print til det først.
> Jeg har ikke solgt nogen før, men 500,- kroner, som du skriver
> tidligere, løber det ikke op i. Jeg vil lige finde ud af hvad
> komponenterne egentlig koster, og komme så tilbage med svar til dig.
>
> Karsten.
>
>
> >
> >Hvad skal du have for en sådan operation???
> >
> >Hilsen
> >Dolan
>
>



Karsten (28-06-2002)
Kommentar
Fra : Karsten


Dato : 28-06-02 18:51

Jeg har nu fundet komponentpriserne frem.
Jeg skal have kr. 250,- for den færdige opstilling uden kabinet.

Der går lige lidt tid inden jeg kommer igang, da jeg først lige skal
have rettet printet (monteret en sikring og have fjernet en
"fuglerede").



On Mon, 24 Jun 2002 19:13:56 +0200, "Dolan Sund Nielsen"
<dsn@tdcadsl.dk> wrote:

>Hvad skal du have for en sådan operation???


Ole (28-06-2002)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 28-06-02 21:39

Hej Karsten
Har du lyst til at lave en til ?
Hilsen Ole
--
mail: ole.lautrup@mail.dk



Karsten (01-07-2002)
Kommentar
Fra : Karsten


Dato : 01-07-02 00:15

OK. Jeg laver nogle stykker.
Smider lige en mail til dig, så vi kan komme i kontakt.

On Fri, 28 Jun 2002 22:39:12 +0200, "Ole" <@mail.dk> wrote:

>Hej Karsten
>Har du lyst til at lave en til ?
>Hilsen Ole


Dolan Sund Nielsen (29-06-2002)
Kommentar
Fra : Dolan Sund Nielsen


Dato : 29-06-02 09:15

Hej Karsten,

Det lyder rigtig godt........ Glæder mig til at høre fra dig igen.

Jeg fik iøvrigt en mail fra Karl Erik som også har samme problem. Han har
mail: karlering@edbnorden.dk han vist også gerne have et kort med i farten.

PS: Måske kan du starte en lille business med at fremstille prints til
ulykkelige Autohelm brugere.

"Karsten" <mailnotshown@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:va8phugh75lsmfpqq76hussr7etffk2pol@4ax.com...
> Jeg har nu fundet komponentpriserne frem.
> Jeg skal have kr. 250,- for den færdige opstilling uden kabinet.
>
> Der går lige lidt tid inden jeg kommer igang, da jeg først lige skal
> have rettet printet (monteret en sikring og have fjernet en
> "fuglerede").
>
>
>
> On Mon, 24 Jun 2002 19:13:56 +0200, "Dolan Sund Nielsen"
> <dsn@tdcadsl.dk> wrote:
>
> >Hvad skal du have for en sådan operation???
>



Karl Erik Christense~ (30-06-2002)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 30-06-02 15:47

Hej Dolan, Karsten m.fl.
Ja, det er korrekt at jeg sendte Dolan en mail for at høre om han havde hørt
nærmere fra Karsten.
Jeg vil gerne med i fabrikationen da jeg har Garmin GPS 152 og Autohelm
2000.
Jeg har dog ikke problemer med sammenkobling, fordi jeg endnu ikke har
sammenkoblet disse Jeg har blot undersøgt i manualerne, og er kommet til
den konklusion, at begge skulle kunne forstå hinanden vha. NMEA 183.
Men da dette efter fleres udsagn er en and, vil jeg gerne for alle
eventualiteters skyld, sikre mig et "Karsten-interface" - er det ok Karsten
?
MVH.
Karl Erik.

"Dolan Sund Nielsen" <dsn@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3d1d6c4f$0$149$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Karsten,
>
> Det lyder rigtig godt........ Glæder mig til at høre fra dig igen.
>
> Jeg fik iøvrigt en mail fra Karl Erik som også har samme problem. Han har
> mail: karlering@edbnorden.dk han vist også gerne have et kort med i
farten.
>
> PS: Måske kan du starte en lille business med at fremstille prints til
> ulykkelige Autohelm brugere.
>
> "Karsten" <mailnotshown@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:va8phugh75lsmfpqq76hussr7etffk2pol@4ax.com...
> > Jeg har nu fundet komponentpriserne frem.
> > Jeg skal have kr. 250,- for den færdige opstilling uden kabinet.
> >
> > Der går lige lidt tid inden jeg kommer igang, da jeg først lige skal
> > have rettet printet (monteret en sikring og have fjernet en
> > "fuglerede").
> >
> >
> >
> > On Mon, 24 Jun 2002 19:13:56 +0200, "Dolan Sund Nielsen"
> > <dsn@tdcadsl.dk> wrote:
> >
> > >Hvad skal du have for en sådan operation???
> >
>
>



Karsten (01-07-2002)
Kommentar
Fra : Karsten


Dato : 01-07-02 00:17

OK. Mailer dig lige, så vi kan kontakte hinanden.



On Sun, 30 Jun 2002 16:46:41 +0200, "Karl Erik Christensen"
<karlerik@_nospam_edbnoerden.dk> wrote:

>Hej Dolan, Karsten m.fl.
>Ja, det er korrekt at jeg sendte Dolan en mail for at høre om han havde hørt
>nærmere fra Karsten.
>Jeg vil gerne med i fabrikationen da jeg har Garmin GPS 152 og Autohelm
>2000.
>Jeg har dog ikke problemer med sammenkobling, fordi jeg endnu ikke har
>sammenkoblet disse Jeg har blot undersøgt i manualerne, og er kommet til
>den konklusion, at begge skulle kunne forstå hinanden vha. NMEA 183.
>Men da dette efter fleres udsagn er en and, vil jeg gerne for alle
>eventualiteters skyld, sikre mig et "Karsten-interface" - er det ok Karsten
>?
>MVH.
>Karl Erik.
>

Lars Andersen (02-07-2002)
Kommentar
Fra : Lars Andersen


Dato : 02-07-02 08:40

Hallo - hvad er det lige I har gang i?? Jeg har selv en Garmin 152 og
en ST2000 pilot koblet sammen - ingen problemer overhovedet!!! Ikke
noget med særlig konvertering til Seatalk eller noget andet 'fusk'.
NMEA+ (ud) fra GPS'en skal til NMEA- (ind) på piloten - og ikke andet!
Altså kun én ledning. Minus har de jo i forvejen til fælles via
batteriet. Og så skal GPS'en sættes op til at sende NMEA protokol og
ikke Garmin, som den er indstillet til fra fabrik, eller når man
kobler den til PC for at administrere waypoints.

v.h. Lars A.


Karsten <mailnotshown@cybercity.dk> wrote in message news:<o94vhuklmgen016ku6a2s2boqo1kukcl2c@4ax.com>...
> OK. Mailer dig lige, så vi kan kontakte hinanden.
>
>
>
> On Sun, 30 Jun 2002 16:46:41 +0200, "Karl Erik Christensen"
> <karlerik@_nospam_edbnoerden.dk> wrote:
>
> >Hej Dolan, Karsten m.fl.
> >Ja, det er korrekt at jeg sendte Dolan en mail for at høre om han havde hørt
> >nærmere fra Karsten.
> >Jeg vil gerne med i fabrikationen da jeg har Garmin GPS 152 og Autohelm
> >2000.
> >Jeg har dog ikke problemer med sammenkobling, fordi jeg endnu ikke har
> >sammenkoblet disse Jeg har blot undersøgt i manualerne, og er kommet til
> >den konklusion, at begge skulle kunne forstå hinanden vha. NMEA 183.
> >Men da dette efter fleres udsagn er en and, vil jeg gerne for alle
> >eventualiteters skyld, sikre mig et "Karsten-interface" - er det ok Karsten
> >?
> >MVH.
> >Karl Erik.
> >

Ole (03-07-2002)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 03-07-02 19:19

Magellan DLX-10/ST3000
--
Ole



Karsten (03-07-2002)
Kommentar
Fra : Karsten


Dato : 03-07-02 22:27

Nu er min egen en ST3000.
Og der er kun en dataport (3 forbindelser i stikket ialt), og da NMEA
og Seatalk også er forskellige rent elektrisk siger det sig selv, at
den ikke kan bruges til begge dele. Jeg har iøvrigt prøvet. Det virker
ikke. Efter en forespørgsel til Autohelm viste det sig også, at den
ikke har NMEA output.
Men som du kan læse, hvis du gider læse hele diskussionen, snakkede vi
også om, at nogle modeller tilsyneladende har porten og andre ikke
har...

On 2 Jul 2002 00:40:00 -0700, la@mail.tele.dk (Lars Andersen) wrote:

>Hallo - hvad er det lige I har gang i?? Jeg har selv en Garmin 152 og
>en ST2000 pilot koblet sammen - ingen problemer overhovedet!!! Ikke
>noget med særlig konvertering til Seatalk eller noget andet 'fusk'.
>NMEA+ (ud) fra GPS'en skal til NMEA- (ind) på piloten - og ikke andet!
>Altså kun én ledning.

Karsten (03-07-2002)
Kommentar
Fra : Karsten


Dato : 03-07-02 22:28

Og der skulle selvfølgelig have stået: Input...

>Snip
>ikke har NMEA output.
>Snip

Karsten (07-07-2002)
Kommentar
Fra : Karsten


Dato : 07-07-02 21:28

Konverteren er nu færdigbygget og -testet...

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste