"RacerNiels" wrote:
> > Hvorfra i en 4-takts motor kommer ventil-klapre-lyden så?
>
> Ifølge min egen klogskab kommer klapren når knasten rammer ventilen (eller
> shim'en på f.eks. Yamaha).
> Hvis spillerummet er for stort lægger knasten ikke blødt til med sin runde
> flade, men rammer derimod længere oppe mod toppen og dermed mere lige på.
> Dette giver et lille klask og med en tomgang på ca 1200omd/min giver der
en
> masse klask og dermed klapren (Et klask, flere klapren
>
> Er jeg helt i skoven eller hyr? Andre kloge hoveder der vil give sit besyv
> med?
Beskrivelsen er rimelig korrekt, men mere udførligt kan det skrives som:
En knastaksel har to dele, første del som er en del af et cirkelslag og en
anden del der er formet som en "knast"
Anden del, altså knasten, styrer hvornår ventilen skal åbne og lukke.
Det er nødvendigt at ventilerne er helt lukkede under forbrændingen, hvorfor
der skal være lidt luft mellem ventilen og aktiverings mekanismen, det kan
være vippearm, knastfølger eller knastakslen selv. Afhænger af motorens
opbygning. Den eneste undtagelse er Ducati's desmo system.
Dette "luft" er ventilspillerummet, som justeres til værdier fra 0,05 til
0,20 mm, afhænger af motortypen og ventilen. Indsugning, lille værdi,
udstødning, stor værdi.
Når knastakslen drejer og skal til at åbne ventilen, sker der det, at før
man virkelig kan åbne ventilen med fuld skrue, så skal spillerummet
udlignes. Det sker ved at der er en speciel overgang mellem cirkelslaget og
selve knastdelen som "langsomt" udligner spillerummet. Efter denne lille
udligning kommer knastens fulde aktivering, som virkelig sparker røv. Selve
accelerationen af ventilen er meget stor. Den bliver virkelig sparket
afsted. Cirka midtvejs i åbningen aftager accelerationen og ventilens
hastighed aftager, for at stoppe helt i fuld åbning, hvorefter ventilens
fjeder skal trække ventilen tilbage til sædet. Selve lukningen sker meget
langsommere og det er vigtigt at knastens bagside ikke forsvinder for
hurtigt, så der opstår luft mellem knast og ventil.
Når ventilen er ved at ramme sædet igen, har knasten igen en overgang som
sikrer at ventilen langsomt sætter sig på plads i sædet, hvorefter der igen
er frit spillerum mellem knasten og ventil mekanismen.
Pointen er nu at hvis spillerummet er for stort, så er udligningsstykket for
kort og så vil knasten hamre ind i ventilmekanismen, med tydelig klik til
følge.
Det samme sker når ventilen skal sætte sig i sædet, den smadrer ind i sædet.
Resultatet ved forkert indstillede ventilspillerum er typisk:
- Smadrede knastaksler eller vippearme.
- Ødelagte toppe på ventiler
- Forlængede ventiler
Jeg håber at denne svada forklarede lidt om teknikken, så det kunne forstås.
Det kan ikke undgå at blive lidt snørklet, når man skal klare sig med tekst
Poul