Kan kun give de svar ret. Har selv haft en DR500 (samme motor, blot med
større udskæring i blokken og en større cylinder). Pillede topdækslet af min
for at checke ventil-toppen. Vippe armene der bliver aktiveret af knast
hovederne, var slidt igennem deres hårdtforcromede trykflader. Knas
hovederne var også medtaget. Stillede ventiler og samlede skidtet, fik solgt
den med det samme.
Motoren gik eller OK og var let at starte. Men generelt med DR 500 - 650 er
at de har en forholdsvis kort slaglængde kontra kubiktal. Dette giver en
ringe ydelse i de lave omdrejninger, altså lig med dårlig bundtræk. En DR
skal "have kniven" og ligge over 4000 omdr., så vil den arbejde, men det
slider.
Har nu XT600 årg 87, og har før det haft en XT550 årg 82. XT er absolut
nogel af de mest holdbare allround off-roadere. Her får du virkelig kram for
pengene. Selv en gammel cykel med 50K km på bagen kan nemt være et godt køb.
Så kan du altid delvis renovere, eller købe en cykel uden afgift (ca. 10.000
Kr.) så har du en komplet cykel som reservedele inkl.motor. Besøg
www.dinmc.dk som er en internet forretning KUN for Yamaha XT. Besøg også
Dansk Off-Road MC Klub på
www.dormck.dk, som er en landsdækkende MC klub med
ca. 140 medlemmer der alle køre off-road. Vi mødes mange gange om året til
hyggeræs, løb, arrangementer, træf, touring (man kan sagtens køre til
Italien på en off-roader !), m.m.
Mange hilsener
Lars Vante.
Kristian Budde Rasmussen > skrev i meddelelsen ...
>Hej NG
>
>Drømme maskinen har gennem lang tid været en Yamaha XTZ 600 Tenere.
>Nu er tiden (og pengene) ved at være klar til at købe en fra 89-94 men der
>er jo ikke så mange af den slagt til salg og jeg er nok også lidt kræsen.
>Efter at have kigget lidt på markedet fandt jeg på måske at købe en Suzuki
>DR650 fra samme periode istedet for. Fordelene er at der er flere til salg,
>den vejer lidt mindre og så kunne den måske skaffes lidt billiger.
>Det med vægten er lidt noget fis for jeg kommer ikke til at køre ret meget
>offroad på den men aligevel det er rart at vide man kan.
>Jeg er i sidste ende lidt bange for at en DR ikke har samme holdbarhed som
>en Tenere men om der er en fordom er jeg ikke sikker på.
>
>Er der derfor nogen her som har erfaring med holdbarheden på de to cykler?
>Nogle svage punkter som der skal kigges efter ved køb?
>Andre godt råd ved de har to maskiner?
>
>MVH og tak for hjælpen
>Kristian Budde
>
>