"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:adf5vp$65i$1@sunsite.dk...
> Jeg har også prøvet at kører uden O-ringskæde på min ene offroader og har
> gjort de samme erfaringer, jeg tror ikke den holdt 5000 km.
>
> Jeg kørte omkring 30.000 km på min BB og jeg bruger ikke scottoiler. Det
> synes jeg er ok. Nu må jeg se hvor lang tid den nye holder
Det er nu meget normalt, at en O-ring kæde kræver laaaangt mindre
vedligehold en en almindelig. Derfor gør mange den erfaring når de skifter
fra O-ring til normal, at kæden ikke holder ret længe - simpelthen fordi de
forventer at kunne behandle den som de behandlede deres O-ring kæde. Men det
går ikke.
En almindelig kæde skal jævnligt koges i fedt for at holde, blot at smøre
med kædespray er langt fra nok! En Scott-oiler burde dog kunne klare
opgaven, og dermed burde en normal kæde kunne holde ... bum, bum, bum, måske
lidt bedre end halvt så længe som O-ring kæden, simpelthen fordi O-ring
kæden ALTID er smurt derinde mellem rullerne hvor det er vigtigt, der hvor
kædespray'en ikke kan komme ind.
Så kunne man spørge: Hvorfor er der så overhovedet nogen der kører med
almindelige kæder, hvorfor kører alle ikke med O-ring? Primært fordi der er
et langt større effekttab i en O-ring kæde end i en almindelig, og det er
der nogen der er ret nærtagende med. Min 15 hestes Yamaha er fx. en ret død
sild med en O-ring kæde monteret.
Rittig
(Som kører med flere forskellige typer kæder.)