Anders Nielsen <nanders@eudoramail.com> skrev i en
news:Xns9221C2F796CDA6742@212.54.64.135...
> Dette er historien om en, indtil i lørdags, lykkelig RF900 ejer.
> Lørdag eftermiddag, bedst som jeg er ude og køre tur, dør maskinen i
et
> kryds på frederiksundsvej, og den kan ikke startes igen.
> Heldigvis var et par af gutterne med og vi bliver enige om at der ikke
> er noget strøm på batteriet.
> Vi forsøger med startkabler uden held. Derefter byttet vi batteriet
fra
> en af de andre (SV650) og derefter starter RF'en glædeligt.
> ................................Dvs. det kan vel ikke være batteriet
vel?
> Hva' hulen er det så? Generatoren?
Måske at RF'erne nu er blevet så gamle at også de begynder at opleve det
gammelkendte GS/GSX problem omkring Suzuki's discount-laderegulering :-/
Mål generatoren igennem - Det er et job der er så overskueligt at jeg
kan det udenad, trods det at jeg ikke er fag-elektrisk oplært:
- Ud fra motoren ved generatoren kommer der tre ledninger, som hver
representerer én spole i generatoren!
- Skil denne ledning af ved førstkommende stik-samling og mål derefter
imellem de tre ledninger med et Ohm-meter: Der skal være en vis modstand
imellem hver af de tre ledninger (hold dem i en trekant så du kan
overskue hvor de tre målinger skal foretages) men vigtigst er at
modstanden skal være ens!
- Efter at have målt gennemgangen i de tre spoler skal man kontrollere
at der ikke er forbindelse (= kortslutning) imellem nogen af de tre og
stel. Det gøres ved at måle imellem hver af de tre ledninger (én skulle
være nok derved at de jo alle tre er forbundne, men mål nu også hér på
alle tre!) og motorblokken! Ohmmeteret skal vise max/uendelig modstand
ved denne måling!
Skulle generatoren, imod mine fordomsfulde anelser, bestå denne test,
kan man efterfølgende teste laderelæets funktion på enkleste vis:
batteriet skal have en egenspænding på 12 - 12½ V og når man starter
motoren og giver gas til forhøjet tomgang, måske endda helt op til 3.000
RPM skal spændingen (= nu: ladespændingen) stige til ca. 14,5 volt!
Gør den ikke dét er laderelæet gået, og så er der kun én vej: Få det
skiftet inden du kører så meget som én meter og spar derved generatoren
for at blive brændt af (= $$$$$$ =
)!
I tilfælde af at der ér kuk i en af lade-stumperne kan Schnabels elektro
i KBH anbefales for såvel omvikling af generatoren, som et af hans
hjemmefremstillede laderelæer til ombygning af Suzuki'ens originale
shit-system!!
--
Armand.