|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | gearolie Fra : Finn Poulsen |
Dato : 27-05-02 17:55 |
|
Hej
min manual foreskriver en SAE 80-90 gearolie, Vil det gøre den store
forskel/må jeg fylde en 75-90 (GL4/GL5 )helsyntetisk gearolie på dyret.
Hvad står de tal egentlig for?
vh
| |
Kenneth Sørensen (27-05-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kenneth Sørensen |
Dato : 27-05-02 18:51 |
|
"Finn Poulsen" <finnpoulsen@cool.dk> wrote in message
news:1fcus98.1ppob0kb2srggN%finnpoulsen@cool.dk...
> Hej
> min manual foreskriver en SAE 80-90 gearolie, Vil det gøre den store
> forskel/må jeg fylde en 75-90 (GL4/GL5 )helsyntetisk gearolie på dyret.
> Hvad står de tal egentlig for?
> vh
æhh, hvad for en cykel kører du?
Kenneth
R1
| |
Claus Rittig (27-05-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 27-05-02 18:33 |
|
"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse
news:acto1j$hq5$1@sunsite.dk...
> > min manual foreskriver en SAE 80-90 gearolie, Vil det gøre den store
> > forskel/må jeg fylde en 75-90 (GL4/GL5 )helsyntetisk gearolie på dyret.
> > Hvad står de tal egentlig for?
> > vh
>
> æhh, hvad for en cykel kører du?
Det kunne vel være en hvilken som helst motorcykel som bruger separat olie i
gearkassen, fx. alle totakterne.
Om du kører med viskositet 80-90 eller 75-90 er ret ligegyldigt, jeg kører
med almindelig 10w40, og det fungerer såmænd også, det slider nok bare lidt
mere på gearkassen fordi olien jo er en del tyndere end optimalt.
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) TA (30-05-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : TA |
Dato : 30-05-02 23:12 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3cf26e22$0$97291$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > "Finn Poulsen" wrote:
> > > min manual foreskriver en SAE 80-90 gearolie, Vil det gøre den store
> > > forskel/må jeg fylde en 75-90 (GL4/GL5 )helsyntetisk gearolie på
dyret.
> > > Hvad står de tal egentlig for?
> > > vh
>
> Om du kører med viskositet 80-90 eller 75-90 er ret ligegyldigt, jeg kører
> med almindelig 10w40, og det fungerer såmænd også, det slider nok bare
lidt
> mere på gearkassen fordi olien jo er en del tyndere end optimalt.
Tallene (f.eks. 75W-90, bemærk "W"-et) angiver SAE 'vægtene' for oliens
viskositet.
SAE benytter forskellig klassificering af motor- og gear-olie og deres
'vægte' kan derfor ikke umiddelbart sammenlignes. Det kan viskositeterne
derimod.
F.eks. er der følgende krav til kinematisk viskositet for en gear-olie:
SAE 75 W: min 4.1 cSt (cSt=centi-Stoke)
SAE 80 W: min 7.0 cSt
SAE 90 : min 13.5 cSt, max 24.0
Til sammenligning er der f.eks. følgende krav til kinematisk viskositet for
en motor-olie:
SAE 10 W: min 4.1 cSt
SAE 40 : min 12.5, max 16.3 cSt
Viskositeterne er målt ved 100 gr C. En 75W-90 gear-olie har derfor næsten
samme viskositet som en 10W-40 motor-olie. Den væsentligste forskel på gear-
og motor-olie består i, at gear-olien er tilsat højtryks-additiver - det er
motor-olien ikke.
Medmindre manualen foreskriver GL-5 ville jeg være varsom med at anvende en
sådan. Mener at GL-5 olien angriber messing (f.eks. syncromesh-ringe i
VW-gearkasser). Check desuden at pakningerne er kompatible med GL-5 olien.
--
TA
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Ib Jakobsen (31-05-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 31-05-02 16:31 |
|
TA wrote:
> Medmindre manualen foreskriver GL-5 ville jeg være varsom med at anvende en
> sådan. Mener at GL-5 olien angriber messing (f.eks. syncromesh-ringe i
> VW-gearkasser). Check desuden at pakningerne er kompatible med GL-5 olien.
Svovlindholdet skulle være højere, og angriber al bronze og rødgods.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
![](/images/tree/0.gif) Kenneth Sørensen (31-05-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kenneth Sørensen |
Dato : 31-05-02 07:54 |
|
> >
> > æhh, hvad for en cykel kører du?
>
> Det kunne vel være en hvilken som helst motorcykel som bruger separat olie
i
> gearkassen, fx. alle totakterne.
> Om du kører med viskositet 80-90 eller 75-90 er ret ligegyldigt, jeg kører
> med almindelig 10w40, og det fungerer såmænd også, det slider nok bare
lidt
> mere på gearkassen fordi olien jo er en del tyndere end optimalt.
>
> Rittig
>
Det var bare af ren interesse, ligesom du selv efterlyser en
cykel-identifikation en gang i mellem, Rittig
Kenneth
R1
| |
|
|