On Fri, 24 May 2002 16:37:26 +0200, "Rasmus Zeuch"
<RØVSNAPSrasmus@zeuch.com> wrote:
>
>"Brian/Hekto" <bs@[REMOVE]hekto.dk> skrev i en meddelelse
>news:MPG.175814a4dca0327d989688@news.uunet.dk...
>> In article <3ced39a0$0$19545$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
>> RØVSNAPSrasmus@zeuch.com says...
>
>> Tjaaa ... min har gået 59.000 og kører stadig uden at være
>> 'hovedrepareret'. Den har fået nye ringe og lejer ved krydspinden, så
>> kontrollerede jeg målene, og den var ikke helt udslidt!
>> Selvfølgelig kan man høre at motoren ikke er ny, og den skal være rigtig
>> godt varm før den går lydløst; men så er der stadig godt med knald på
>> liggehønen.
>
>59kkm det var godt nok meget, så er det vel også ved at være tid.
>Er du klar over hvad det koster at renovere sådan en maskine i stumper?
>
>2 nye stempler, lejer ved krydspinde, honet cylindrene, krumpatlejre og
>pakninger
>
>altså hvad der nu høre med til en renovering.
>Hvad laver man ellers når man renovere sådan en motor?
>
>> Har lige været på Mestersvinger med 'Elsie' og den kunne da hænge på,
>> delv om det kneb lidt med power nok til at komme ud af svingene hurtigt
>> nok, efterhånden som de andre på deres 4-cyl. super-bikes blev dygtigere!
>> *G*
>
>Det lyder til at ha' været meget sjovt
>
>
>> Vær opmærksom på standen af lejerne i bagsvingeren! Den er lejret i nåle
>> lejer; men de øvrige lejer er glidelejer, der ikke nødvendigvis har fået
>> tilstrækkeligt med omsorg. Renoveringen af disse, koster en sjat penge
>> til indkøb af lejer og bøsninger m.m.
>
>OK. godt tip, det må jeg lige huske.
>
>> Vælg hellere en der ikke er 'forskruet', selv om den 'lige er renoveret'
>> for 500km siden! Hvorfor sælger man en cykel der 'lige er
>> hovedrepareret'???? Et velholdt klenodie er efter min mening et bedre
>> udgangspunkt, og det koster ikke alverden at holde den kørende og i god
>> stand.
>
>Det er også sådan en, jeg allerhelst ville have fat i. så ved man havd der
>er lavet
>og så kan man også selv køre den til.
>
>Hvordan bære man sig egentlig ad, med tilkørsel efter sådan en
>hovedrenovering?
>
>
>Mvh. Ramsus
>
>ingen MC
>ikke en gang et kørekort enu
>
>
>
>
>
>
>
Jeg har haft en N model fra '85 i 6 år nu og er meget glad for den.
Jeg er næsten færdig med den anden hoved reperation af min, og min
brors ny indkøbte kåbemodel.
Efter min mening er der 4 sygdomme der går igen på alle RD'ere
1. slidte stempler og cylindere.
Læg øret til en af cylindrene med motoren i tomgang og lyt efter om
der er raslelyde fra stempler og ringe. Koblingen rasler også en del.
-derfor øret helt ind til cylindren.
Jeg har prøvet to typer stempler pro-x støbte til 900,- pr stk. og
Wiseco smedede til noget mere. derudover skal cylinderen bores og
hones. Wiseco ser ud til at være en en del bedre med længere
holdbarhed og bedre finish. men måske mest relevant til race.
2. Slidt krumtap er det dyreste. Det viser sig ved lette til kraftige
bankelyde og stor motorvibration. Man finder ikke ud af om
hovedlejerne er defekte før man står med tappen i hænderne. Har man
adgang til et maskinværksted kan det gøres, hvis man er omhyggelig og
grundig. Ellers bliver du nødt til at sende den til England; Chris
Abblebee Engineering gjorde det for mig første gang min var slidt op
(2 gange slidt op og en gang skæv ialt) for 128£. Spørger du en dansk
forhandler vil han sige noget vanvittigt fks. 5000 +moms.
3. Utætte/slidte YPVS ventiler. Kan ses ved to-takt oliespild mellem
de to cylindre. Har du adgang til drejebænk og fræser kan du rette op
på et slidt system. Ellers er der ikke meget og gøre. Slidet skyldes
især "lejet" som selve ventilen kører i. Når klæbrig 2 takst olie
fylder leje og ventil op begynder lejet dreje i den bløde alu
cylinder. Kombineret med den slam og grus som forhjulet kaster op
præcis mellem de to cylindre gnaver lejet pasningen i cylinder større
og mere utæt. ER YPVS tæt så skynd dig at klippe et skjold af alu fks.
1mm (jeg brugte noget fra et gammelt køleskab
). og erstat det med
de to pakninger. -Det beskytter mod yderligere slid og du behøver ikke
gøre mere.
Når du har udstødningerne afmonteret så check at de to ventiler kører
synkront. det er *meget* vigtigt for top ydelsen.
4. Slidt "link" system i bagsvingeren. Sæt cyklen i en position hvor
baghjulet svæver. Træk op og ned i baghjulet. Er der slør vil ledne
være Rustne/slidte. Hvad det betyder for køreegenskaber ved jeg ikke,
men fix det og monter smørenipler og det vil ikke ske igen.
Hvad angår km. tror jeg det er meget variabelt. -Jeg har hørt at hvis
du tuner den til grænsen for øjebliklig eksplotion vil krumtappen
holde 1500 km.
Standart og man foretrækker forhjulet 10 cm. i luften måske 15000 for
krumtap stempler.
Jeg har selv kørt ca. 30000 på et sæt stempler og en krumtap. De
første 20000 alt hvad den kunne trække og de sidste 10 stillle og
roligt. Krumtappen skulle have fire nye hovedlejer og Wiseco
stemplerne fire nye ringe (næsten færdig
).
Held og lykke med dit snarlige indkøb.
Har du spørsmål hvad jeg har skrevet så skriv til min E-mail. -Jeg
læser ikke gruppen særligt tit...........
Mhv. Peter