3. gang er lykkens gang, sådan plejer man jo at sige, så det satte jeg næsen
op efter da jeg meldte mig til løbet allerede i april måned.
I år 2000 udgaven af løbet væltede jeg, blev kørt over, og lå sygemeldt i
næsten 3 mdr. Sidste år havde jeg en defekt motor, og kvalificerede mig ikke
til løbet.
Så i år skulle det være, selvtilliden var i topform efter det første DM løb
på Vandel, Apriliaen var i klar, så det var med stor overraskelse at jeg
rendte i problemer allerede mandagen før løbet. Koblingen på min Sprinter
gav uden varsel op og så røg planlægning for ugen op til løbet.
Heldigvis fik Mercedes i Ringkøbing hurtigt udbedret fejlen, så jeg kunne få
det hele gjort klar til fredag d. 17 maj.
Teamet ankom til banen fredag middag, i god tid, for en gangs skyld og
campingvogn og fortelt blev stillet op. Apriliaen og jeg selv gik igennem
teknisk kontrol uden bemærkninger, så jeg skulle bare have tiden til at gå
til lørdag kl. 11.30.
Til den 1. tidtagning startede jeg på nye dæk og nye bremseklodser, så jeg
valgte at tage det roligt indtil materiellet var klar. Jeg kørte i pit fik
et par mundfulde vand og kørte derefter ud for at sætte en seriøs tid. Jeg
nåede kun 3 omgange med fuld gas på, men det var nok til en foreløbig 8.
hurtigste tid. Gearingen var ikke optimal, så jeg var sikker på at 2.
tidtagning kunne kappe endnu et par tiendedele sek. af. Det lykkedes også,
men alle andre kørte også hurtigere end i 1. tidtagning, så jeg holdt min
plads i 2. række.
Jeg var dog godt tilfreds med tiden, dog kunne gearingen være en smule
bedre, så mine "mekkere" Svingel og Rune, monterede et andet kædehjul imens
chefkokken, Trine(min søster) fiksede noget mad.
Desværre fik jeg ikke lejlighed til at teste om den nye gearing var bedre,
da vi vågnede kl. 06.30 ved at regnen trommede på taget af campingvognen.
Warm up blev kørt på en meget glat bane, men jeg nåede at få en rimelig god
føling med banen, på trods af at vi kun kørte 10 minutter.
Søndagens løb blev på grund af regnen kortet ned fra 25 til 18 omgange, men
det er jo også til at leve med J.
Starten var noget nær perfekt, ingen hjulspind, men derimod en diskret
wheelie men jeg smuttede forbi to af mine konkurrenter. Den regerende
mester, Per-Anders Johannesen, væltede på vej ud af hesteskoen, og dermed
var jeg på 5 pladsen, inden vi havde kørt en omgang. Det passede mig rigtig
godt, og jeg fandt hurtigt en god rytme.
En af de svenske kørere var godt nok ved at skræmme livet af mig for på 3.
omgang væltede han ret tæt mig for enden af langsiden. Jeg havde lige lagt
Apriliaen ind i svinget, da jeg hørte den umiskendelige lyd af motorcykel
mod asfalt, jeg slap bremsen og rettede så meget op som det var muligt. Jeg
kiggede mig lige over skulderen og så en gul RS250 blive parkeret i hegnet
for enden af langsiden. Pænt heldigt jeg nåede af vejen!!!
Efter et par listige overhalinger på vej ind i højresvinget i hesteskoen, lå
jeg lige i baghjulet på #34 Erik Thomsen. Thomsen må ha' misset et
gearskift, for på 6. omgang kunne jeg uden problemer accelerere forbi ham på
vej ud på tilskuer langsiden.
7. omgang og jeg havde 2. pladsen i en NM afdeling, det var næsten for godt
til at være sandt...og ganske rigtigt. I svinget på vej ud på
tilskuerlangsiden gik det hele op i hjulspind, og efter en ægte highsider,
kunne jeg igen høre lyden af en RS250 mod Ringens asfalt, desværre var det
min egen. Men nej, nej, den var ikke tilfreds med kun at ha' smidt mig af,
for mens jeg slog kolbøtter hen af banen, kunne jeg se at Apriliaen fulgte
efter mig for da jeg langt om længe ligger stille rammer den mig i ryggen
Nå, men så fik jeg i det mindste testet min nye UFO rygbeskytter(den virker)
Jeg slap med nogle blå/gule mærker og en knækket selvtillidL
Apriliaen har vist ikke taget ret meget skade, så der skulle være mulighed
for at få den færdig til næste løb på Vandel 6/7 juli.
Vi ses
-Tomas
|