/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Claus’ beretning fra Oschersleben
Fra : Sports-MC / Claus Be~


Dato : 21-05-02 20:51


Som Jørund passende beskriver var Dauerprüfung en våd men særdeles
underholdende affære hvor Jørund og jeg gik totalt i race-mode de sidste
7-8 omgange. Denne gang huskede jeg endda også at køre i pit for at
tanke op og jeg holdt mig til det foreskrevne antal
kvalifikationsrunder.

På trods af dette var der kun godt ét minut tilbage af
kvalfikationstiden da vi kørte i pit. Både Jørund og jeg havde taget os
rigeligt tid til pitstoppet hvor vi tog os tid til både at spise lidt,
ryge en smøg og hyggesnakke med ’team-chefen’. Det er nok en god idé
fremover at holde pitstoppene korte og effektive på trods af gode
omgangstider – det vil være meget surt ikke at kvalificere sig blot
fordi man tuller rundt og hygger inden man er færdig

Efter kvalifikationen snakkede vi igen om hvordan vi overfører den
skarphed, koncentration og føling med cyklen vi begge oplever under
vores små interne dyster, til afholdelsen af selve løbet.

En sjov detalje: på et tidspunkt i regnen, under dauerprüfungen,
indhentede jeg en gruppe på tre A-kørere som tydeligvis lå og kæmpede
internt. Jeg undlod at overhale, lagde mig lige bag dem og blev der over
de næste 3-4 omgange, for at se om jeg kunne snydekigge lidt på deres
linievalg (der er vel en grund til at de kører så hurtigt i tørvejr) og
da jeg ikke gad mere passerede jeg dem… Ikke uden kamp vel at mærke, men
ikke nær så krævende som B-løbet senere skulle vise sig at blive

Jeg skulle køre løb 11:50 og på det tidspunkt var banen tørret så meget
op, at der var et tørt 2-4 meter bredt spor hele vejen rundt, så løbet
var reelt et tørvejrsløb.

Da starten til opvarmningsrunden gik, accelererede jeg kraftigt da jeg
gerne ville have god fart, og dermed masser af varme i dækkene til
starten gik. Det var muligvis en fejl, for da jeg igen kørte på plads på
grid 21 i 5. startrække stod jeg midt i en ordentlig vandpyt! Jeg
antager at det er vand fra bundkåben der ligeså smukt er blevet tømt ud
da jeg accelererede.

Det betød, at da starten på løbet gik, var jeg temmelig tilbageholdene
med gasgivningen og resultatet udeblev ikke; jeg endte som nummer sjok
for enden af langsiden. Heldigvis lykkedes det mig allerede i de første
3-4 sving at passere omkring 10 kørere og tempoet kunne nu skrues i
vejret. Efter nogen tid passerede jeg ham der tog ’min’ 20. plads
forrige uge på Nürburgring og denne gang blev han parkeret fuldstændigt.

Stressen var under kontrol og jeg kørte tilfredsstillende – jeg huskede
endda hver eneste gang at skifte gear før jeg ramte
omdrejningsbegrænseren

Jeg indhentede relativt hurtigt 2 GSX-R 750’ere. Den ene fører kiggede
sig meget ofte tilbage og var tydeligt stresset over at jeg hurtigt
reducerede afstanden – midt i venstre kurven (i en højre-venstre-højre
kombination) kiggede han sig igen tilbage og blev åbenbart befippet af
at se mig på vej indenom for han forsatte i en lige linie ud i græsset
da svinget sluttede. Nummer to GSX-R blev passeret udenom i den
efterfølgende højrekurve…

Så langt øjet rakte var der nu helt tom bane foran mig, men kun en ½
omgang senere spottede jeg en Ducati som vel var 300-400 meter foran
mig. Straks havde jeg igen et mål, og for ligesom at styrke
koncentrationen mumlede jeg igen og igen i hjelmen ’Det er Jørund, det
er Jørund, det er…’ Mit lille mantra virkede åbenbart fint, for kun
2 omgang senere havde jeg hentet ham og det var starten på en længere
fight som varede de resterende 3 omgange af løbet.

Pludselig oplevede jeg den skarphed og koncentration midt i et løb, som
jeg havde efterlyst tidligere. Utallige overhalingsforsøg blev det til
hvor jeg forsøgte udbremsninger op til svingene, accelerationer forbi ud
ad svingene og endda at slipstreame forbi ham på langsiden men det var
svært. Han ville ikke uden videre aflevere sin placering og han holdt
hele tiden øje med hvor jeg var så det var svært at overrumple ham. Vi
kørte hurtigere og hurtigere mens jeg sad som klistret til hans baghjul.

På sidste omgang prøvede jeg at gå dybt i banens anden kurve (en 180 gr.
venstre) for at få bedre acceleration ud af svinget – og Bingo! På vej
ud passerede jeg ham elegant og jeg forsøgte nu at skrue tempoet endnu
en tand op for ikke at blive passeret igen umiddelbart før målstregen.
Det lykkedes at parkere ham og jeg passerede målstregen med komfortable
1,3 sek. til ham – samtidig fik jeg sat ny personlig rekord i omgangstid
med en 1:43,507 tid! Ikke svimlende hurtigt, men hurtigt nok til, at
hvis den køres stabilt, ryger man i top-5 gruppen.

Alt i alt en fantastisk weekend og med en tilfredsstillende 15. plads ud
af de 30. startende kørere – og dermed mine 2 første point i
Seriensport-sæsonen.

Så nu glæder jeg mig (endnu engang) som et barn til næste løb og ind til
løbet afholdes vil mit mantra være ’regn, regn, regn under hele løbet.
regn, regn, regn…’ *ss*

-Claus
















 
 
Claus Rittig (21-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 21-05-02 22:16

"Sports-MC / Claus Bernth" <claus-bernth@sports-mc.dk> skrev i en meddelelse
news:3CEAA52E.18F3777B@sports-mc.dk...

Dejlig med alle de race reports, der er sgu liv i gruppen nu!

> Efter kvalifikationen snakkede vi igen om hvordan vi overfører den
> skarphed, koncentration og føling med cyklen vi begge oplever under
> vores små interne dyster, til afholdelsen af selve løbet.

Okay, hvis du finder en løsning, så orienter lige Søren Lindholt, for han er
ekspert i at køre slow-race når der ikke er nogen der ånder ham i nakken.
Når der er nogen at lege med, er han slet ikke langsom.

> Han ville ikke uden videre aflevere sin placering og han holdt
> hele tiden øje med hvor jeg var så det var svært at overrumple ham.

Jep, der er bare nogen der er urimeligt gode til at fylde det hele!
(Jeg er en af dem. Jeg har et medfødt talent for starter - desværre det
eneste talent jeg har - så jeg har enorm erfaring i at gøre mig bred)
Et af de små dirty tricks er at hænge et halvt sekund længere i bremsen end
normalt ind i et snævert sving, hvis ham bagved er kommet lidt tæt på. Ofte
går der panik i ham, og han laver en større fejl, men under alle
omstændigheder bryder det hans rytme voldsomt, og inden han når at strejfe
mig, er jeg alligevel på gassen igen, så han ikke slår mig ud af kurs. Ved
ikke om den kan bruges i RR, men den er effektiv i både motocross, enduro og
motard, så mon ikke også...

Rittig



Søren Lindholt (21-05-2002)
Kommentar
Fra : Søren Lindholt


Dato : 21-05-02 23:15


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3ceabb22$1$97287$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Dejlig med alle de race reports, der er sgu liv i gruppen nu!

110 enig...

> Okay, hvis du finder en løsning, så orienter lige Søren Lindholt, for han
er
> ekspert i at køre slow-race når der ikke er nogen der ånder ham i nakken.

Fnys, jeg ved det godt. Jeg sad lige og skrev min egen hilsen...


> eneste talent jeg har - så jeg har enorm erfaring i at gøre mig bred)

Måske skulle du gøre det andre steder end med kniv og gaffel ?? hehe

Ses,,,

Søren



Sports-MC / Claus Be~ (21-05-2002)
Kommentar
Fra : Sports-MC / Claus Be~


Dato : 21-05-02 23:27

Claus Rittig wrote:

> > Efter kvalifikationen snakkede vi igen om hvordan vi overfører den
> > skarphed, koncentration og føling med cyklen vi begge oplever under
> > vores små interne dyster, til afholdelsen af selve løbet.
>
> Okay, hvis du finder en løsning, så orienter lige Søren Lindholt, for han er
> ekspert i at køre slow-race når der ikke er nogen der ånder ham i nakken.

Han skal bare gøre som jeg :) Tænke på en han gerne vil overhale når han 'leger'
*ss*

> Et af de små dirty tricks er at hænge et halvt sekund længere i bremsen end
> normalt ind i et snævert sving, hvis ham bagved er kommet lidt tæt på. Ofte
> går der panik i ham, og han laver en større fejl

He-he, lidt farligt men værd at prøve en dag hvor der er rift om pladsen...

> Ved ikke om den kan bruges i RR, men den er effektiv i både motocross, enduro
> og motard, så mon ikke også...

Jeg skal nok aflægge rapport når jeg får prøvet det af. Men det er nok ikke én
man
skal lave over for sine bedste venner

-Claus



Claus Rittig (22-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 22-05-02 16:06

"Sports-MC / Claus Bernth" <claus-bernth@sports-mc.dk> skrev i en meddelelse
news:3CEAC9A8.5E5BE278@sports-mc.dk...

> > Ved ikke om den kan bruges i RR, men den er effektiv i både motocross,
enduro
> > og motard, så mon ikke også...
>
> Jeg skal nok aflægge rapport når jeg får prøvet det af. Men det er nok
ikke én
> man
> skal lave over for sine bedste venner

Nej.
I Aalborg Off-Road MC Klub har vi den uskrevne regel, at man ikke laver den
slags på andre end de meget rutinerede, vi vil jo ikke skræmme folk væk fra
klubben. På den måde er det blevet en slags "hædersbevisning" hvis de gamle
garvede rødder begynder at køre på dig i svingene og den slags (vi
off-rødder bruger nogle gange _helt_bogstaveligt_ albuerne når vi
overhaler).

Jeg lavede den på en af de _helt_ gamle i et motard-løb engang. Jeg tog
starten, men vidste at han ville prøve at snige sig op og skubbe til mig ved
først givne lejlighed. Så i første sving - en lang blød kurve der endte i et
lille skarpt venstresving - lagde jeg mig godt ind i svinget, og hang så
lidt i bremsen. Jeg kunne høre at han var tæt på. I en brøkdel af et sekund
holdt jeg faktisk helt stille. Han reddede den, men måtte også standse helt
op. Jeg havde bare ikke lige taget højde for at en af vore relativt nye
medlemmer kunne være hurtig nok til at ligge lige i vores baghjul, men jeg
kunne høre da de kolliderede. Suk. Nej, det er et trick der skal bruges med
omtanke (og ikke i første sving), ellers kan man få alle mulige
forklaringsproblemer bagefter...

Rittig
(Som ikke altid er så hellig som jeg får skyld for herinde)



Kai Harrekilde-Peter~ (22-05-2002)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 22-05-02 16:38

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> writes:

> > Jeg skal nok aflægge rapport når jeg får prøvet det af. Men det er nok
> > ikke én man skal lave over for sine bedste venner
>
> Nej.
> I Aalborg Off-Road MC Klub har vi den uskrevne regel, at man ikke laver den
> slags på andre end de meget rutinerede, vi vil jo ikke skræmme folk væk fra
> klubben.

[...]

> men jeg
> kunne høre da de kolliderede. Suk. Nej, det er et trick der skal bruges med
> omtanke (og ikke i første sving), ellers kan man få alle mulige
> forklaringsproblemer bagefter...

C|N>K

Satans også Rittig, nu bliver jeg nødt til at gå ud og vaske
keyboardet rent for Coca-Cola.


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '02 (blå/sort) Polini DB911 6.2hp (hvid)


origo@earthling.net (22-05-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 22-05-02 17:19


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3cebb555$1$97311$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>Så i første sving - en lang blød kurve der endte i et
> lille skarpt venstresving - lagde jeg mig godt ind i svinget, og hang så
> lidt i bremsen. Jeg kunne høre at han var tæt på.

Benytter du ørepropper under løpene? Jeg har vurdert å fjerne mine idet det
er umulig å høre om noen er tett på.


JS





Claus Rittig (23-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 23-05-02 15:46

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:acggcp$sgb$1@sunsite.dk...

> > Jeg kunne høre at han var tæt på.
>
> Benytter du ørepropper under løpene? Jeg har vurdert å fjerne mine idet
det
> er umulig å høre om noen er tett på.

Nej, aldrig.
Jeg ved godt man er udsat for en del larm, men som du selv nævner - det er
altså vigtigt at kunne høre hvor ham bagved befinder sig - især hvis han er
på vej udenom (eller indenom) i et sving. Man har jo ikke øjne i nakken
(selvom jeg har overvejet et af de der bakke-cameraer der er i visse nyere
biler).

Rittig



origo@earthling.net (23-05-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 23-05-02 16:46

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3ced01d1$0$18630$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>Man har jo ikke øjne i nakken
> (selvom jeg har overvejet et af de der bakke-cameraer der er i visse nyere
> biler).

Kanskje man skulle montere et sidespeil igjen? ;)

JS



Claus Rittig (23-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 23-05-02 23:20

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:acj2rs$si$1@sunsite.dk...
> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> news:3ced01d1$0$18630$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >Man har jo ikke øjne i nakken
> > (selvom jeg har overvejet et af de der bakke-cameraer der er i visse
nyere
> > biler).
>
> Kanskje man skulle montere et sidespeil igjen? ;)

Du kører jo alligevel altid med camera - kan du ikke bare vende det om og
tilslutte en monitor?

Rittig



Søren Lindholt (21-05-2002)
Kommentar
Fra : Søren Lindholt


Dato : 21-05-02 22:38



"Sports-MC / Claus Bernth" <claus-bernth@sports-mc.dk> skrev i en meddelelse
news:3CEAA52E.18F3777B@sports-mc.dk...

En fed historie . Det er sådanne beretninger der er den absolutte top at
læse, særligt når man selv fusker lidt med ræset en gang imellem. Bliv
endelig ved.
Det lyder også som om i kommer godt af sted derude på banen?
Jeg oplever selv det der med at man med det rette fokus kan køre en del
stærkere, når man har en at hænge på, eller forsvare sig mod... jeg vil
prøve dig mantra...

> Jeg indhentede relativt hurtigt 2 GSX-R 750'ere. Den ene fører kiggede
> sig meget ofte tilbage og var tydeligt stresset over at jeg hurtigt
> reducerede afstanden - midt i venstre kurven (i en højre-venstre-højre
> kombination) kiggede han sig igen tilbage og blev åbenbart befippet af
> at se mig på vej indenom for han forsatte i en lige linie ud i græsset
> da svinget sluttede. Nummer to GSX-R blev passeret udenom i den
> efterfølgende højrekurve.

Haha, minder mig om de tyskere der kommer til Sønderjysk Terræncross, på de
nyeste maskiner, det nye tøj osv osv. Og så kan vi andre amatører køre forbi
dem første gang det går lidt op ad en fedtet bakke el.l.


Søren
#118



Sports-MC / Claus Be~ (21-05-2002)
Kommentar
Fra : Sports-MC / Claus Be~


Dato : 21-05-02 23:39

"Søren Lindholt" wrote:

> En fed historie . Det er sådanne beretninger der er den absolutte top at
> læse, særligt når man selv fusker lidt med ræset en gang imellem. Bliv
> endelig ved.

Will do :) Det er også sjovt at genopleve det hele når man skriver det!

> Det lyder også som om i kommer godt af sted derude på banen?

Vi har nu meget langt endnu før vi rigtig kan gøre os gældende, men det
vigtigste - som vi ser det - er at vi begge ved hvor vi kan sætte ind, og hvad
der skal arbejdes med. Jeg er fuld af optimisime når jeg ser den enorme
forbedring jeg har gennemgået bare fra første til andet race.

Jeg tror nøglen til sejr (eller bedre placeringer) ligger i at køre jævne og
stabile tider - ikke nødvendigvis superhurtige tider. Når jeg kigger på mine
omgagnstider fra løbet (og piller de 3 første runder fra hvor der var koloenormt
meget trafik derude) er det ligeså godt som min bedste træningssession, hvilket
jeg selv synes er meget lovende. Efter første race frygtede jeg nemlig at jeg
ikke var istand til at køre godt når det tunge løbspres hvilede på mine spinkle
skuldre... *ss*

> Haha, minder mig om de tyskere der kommer til Sønderjysk Terræncross, på de
> nyeste maskiner, det nye tøj osv osv. Og så kan vi andre amatører køre forbi
> dem første gang det går lidt op ad en fedtet bakke el.l.

Man skal nu ikke tage fejl af dem Min klasse består af ca. 38 tilmeldte
hvoraf de 31 kører GSX-R. Aprilia (og andre mærker) er slet ikke repræsenteret i
top-10, men jeg mener bestemt det må skyldes førerne - det kan være jeg kan lave
lidt om på det med tiden

-Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177602
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409258
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste