/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Køleboks / Gas
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 18-05-02 14:20

Hej

Er der nogen som har erfaring med anvendelse af gas til køleboksen?

Hvad er forbruget, hensyn til placering / sikkerhedsmæssige foranstaltninger
etc.

Mvh
JR



 
 
Peter (18-05-2002)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 18-05-02 14:51


"Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:LxsF8.4008$2z5.354004096@news.orangenet.dk...
> Hej
>
> Er der nogen som har erfaring med anvendelse af gas til køleboksen?
>
> Hvad er forbruget, hensyn til placering / sikkerhedsmæssige
foranstaltninger
> etc.
>
> Mvh
> JR

- - - -

Der er tale om en "åben flamme", så mit umiddelbare bud vil være - lad være.
(Ellers skal der være tale om en "lukket" instalation med skorsten og hele
balladen)

mvh., Peter



Per Wittendorf (19-05-2002)
Kommentar
Fra : Per Wittendorf


Dato : 19-05-02 17:27

Hej Jan
Jeg har en køleboks til gas, som jeg anvender når vi er på camping i vores
Camplet. Mine erfaringer med denne er gode (til Camping).
Mine erfaringer er følgende:
1: Den skal placeres helt vandret, hvis den ikke er det reduceres/forsvinder
køleeffekten. Jeg benytter et af de små vaterpas
2: Der virker ikke når vi køre i bil (12 Volt). Jeg formoder, at dette
skyldes at kølevæsken rystes rundt i systemet. 12 Volt og 230 Volt virker
nemlig fint på en campingplads.
Ud fra ovenstående erfaringer, vil jeg tro at den kun vil virke når du er i
havn.
Med venlig hilsen

Per
"Peter" <peter@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:ac5m0i$1b$1@sunsite.dk...
>
> "Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> news:LxsF8.4008$2z5.354004096@news.orangenet.dk...
> > Hej
> >
> > Er der nogen som har erfaring med anvendelse af gas til køleboksen?
> >
> > Hvad er forbruget, hensyn til placering / sikkerhedsmæssige
> foranstaltninger
> > etc.
> >
> > Mvh
> > JR
>
> - - - -
>
> Der er tale om en "åben flamme", så mit umiddelbare bud vil være - lad
være.
> (Ellers skal der være tale om en "lukket" instalation med skorsten og hele
> balladen)
>
> mvh., Peter
>
>



Andersson (19-05-2002)
Kommentar
Fra : Andersson


Dato : 19-05-02 21:46


"Per Wittendorf" <per.wittendorf@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3ce7d1e1$0$97316$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Jan
> Jeg har en køleboks til gas, som jeg anvender når vi er på camping i vores
> Camplet. Mine erfaringer med denne er gode (til Camping).
> Mine erfaringer er følgende:
> 1: Den skal placeres helt vandret, hvis den ikke er det
reduceres/forsvinder
> køleeffekten. Jeg benytter et af de små vaterpas
Det må være forskelligt fra model til model.. Jeg har aldrig haft problemer
med mit i en campingvogn-


> 2: Der virker ikke når vi køre i bil (12 Volt). Jeg formoder, at dette
> skyldes at kølevæsken rystes rundt i systemet.
Mit standart køleskab virkede også på gas når jeg kørte.. Kun hvis jeg var
uheldig at køre i kraftig sidevind blæste det ud.


12 Volt og 230 Volt virker
> nemlig fint på en campingplads.
> Ud fra ovenstående erfaringer, vil jeg tro at den kun vil virke når du er
i
> havn.
Klip

Men du skulle måske lige tænke dig om en ekstra omgang.. og så sammenligne
priser på køleskab på gas + gasflaske + forsvarlig installation (lovlig)

Det er sådan at du må ikke have ret meget gas med ombord. Køle/varme
elementet skal ud på siden af båden. der skal "skorsten" til flammen og
gasflasken skal være afskærmet i en metalkasse.
Du kan købe nogle udmærkede køleskabe som akkumulerer kulde når der er
landstrøm eller motor er i gang og ikke bruger strøm de første mange timer
du sejler og hvis du har lidt køleskabsdisciplin ikke bruger ret meget
strøm.
Der er mange der totalt undgår gas ombord på grund af eksplosionsfaren..

Hilsen

Andy

En glad sejler fra Brøndby Havn



oleballe (05-06-2002)
Kommentar
Fra : oleballe


Dato : 05-06-02 21:00

"Peter" skrev d. 18-05-02 14:51 dette indlæg :
>
> "Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> news:LxsF8.4008$2z5.354004096@news.orangenet.dk...
> > Hej
> >
> > Er der nogen som har erfaring med anvendelse af gas til køleboksen?
> >
> > Hvad er forbruget, hensyn til placering / sikkerhedsmæssige
> foranstaltninger
> > etc.
> >
> > Mvh
> > JR
>
> - - - -
>
> Der er tale om en "åben flamme", så mit umiddelbare bud vil være - lad
være.
> (Ellers skal der være tale om en "lukket" instalation med skorsten og
hele
> balladen)
>
> mvh., Peter
>
> Hej Jan rasmussen.

Ham der med eksplotionen på åbent hav...det var mig...men det var med et
Electroluxkøleskab, som jeg havde lavet om til petroleumsdrift, som
fungerede perfekt.
Det var ikke køleskabets skyld at båden nu ligger på bunden af Atlanten,
men derimod klodsede mig og en dunk skoldhed solopvarmet benzin. men det
er en helt anden historie.
Petroleumsbrænderen havde jeg placeret under det rør som gasbrænderen
brændte under, og det kørte fint nok. bortset fra lidt sodproblemer pga.
dårlig petroleum, indkøbt i Spanien/ Portugal.
Meeeeget primitiv installation, i princippet en petroleumslampe under
røret, og så var der kolde øller (når vi havde råd)

Hilsen Ole Balle
Ballerina af Sletten

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Lars Bonde (20-05-2002)
Kommentar
Fra : Lars Bonde


Dato : 20-05-02 20:12

Hej Jan
Man skulle mene at det var en god ide`,men et gaskøleskab har ikke nogen
pumpe
og virker kun ved at noget bliver opvarmet og dermed starter en bevægelse.
Hvis skabet ikke står helt lige kan det lige så godt begynde at køre den
anden vej og bliver dermed et varmeskab.

Så er der den lille flamme som ikke ser ud af meget. den kan i løbet af en
nat fylde hele båden med CO2 som er lettere end luft. Hvis du vil instalere
et
sådan skab skal det som nævnt instaleres med aftræk/skorsten. Og så er der
en historie om en større båd som havde et gasskab, han tabte lidt benzin
oppe
på dækket lang fra skabet da han skulle fylde lidt benzin på påhængsmotoren.
Efter noget tid havde benzinen fundet vej rundt i båden og BOM på åbent
vand.

Ta` en snak med en god Campingforretning. Det er dem der har fortalt mig
hvad jeg ved. De ville ikke sælge et gasskab til min båd da jeg havde samme
ide`.
Vi var forøvrigt mange der snakkede om det, men vi gik alle sammen væk fra
det,
specielt efter det med CO2 problemet.

VH Lars


"Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:LxsF8.4008$2z5.354004096@news.orangenet.dk...
> Hej
>
> Er der nogen som har erfaring med anvendelse af gas til køleboksen?
>
> Hvad er forbruget, hensyn til placering / sikkerhedsmæssige
foranstaltninger
> etc.
>
> Mvh
> JR
>
>





Alis og Michael (21-05-2002)
Kommentar
Fra : Alis og Michael


Dato : 21-05-02 08:25


"Lars Bonde" <hejlachris@mail.tele.dk> wrote in message
news:3ce94a7e$0$11949$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> CO2 som er lettere end luft.

Mener du ikke tungere end luft?

med venlig hilsen
Michael




Lars Bonde (21-05-2002)
Kommentar
Fra : Lars Bonde


Dato : 21-05-02 11:20

jo. Det er det jeg mener.


"Alis og Michael" <hjortoe.larsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:3ce9f68d$0$11952$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Lars Bonde" <hejlachris@mail.tele.dk> wrote in message
> news:3ce94a7e$0$11949$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > CO2 som er lettere end luft.
>
> Mener du ikke tungere end luft?
>
> med venlig hilsen
> Michael
>
>
>



Magnus Sterky (20-05-2002)
Kommentar
Fra : Magnus Sterky


Dato : 20-05-02 20:32

Jag har ett sådant kylskåp i min båt. Elektrolux har slutat tillverka denna
speciella båtmodell, RB180C, av gasolkylskåp, eftersom de hävdar att det
var för små serier för att det skulle löna sig. Modellen har balanserat drag
och en startfläkt och fungerar även vid krängning.

Det hela fungerar extremt bra, en 11kg gasolbehållare räcker c:a 6 veckor i
oavbruten drift med försumbar elförbrukning. Så man behöver inte landström,
solceller, vindgenerator osv.

Alltihopa är ljudlöst och ger dessutom lite lagom spillvärme så att det blir
torrt och mysigt i ruffen.

Men använd INTE liknande husvagnskylskåp, de har inte balanserat drag, och
är farliga nere i en båt.

Vänligen
Magnus

"Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> wrote in message
news:LxsF8.4008$2z5.354004096@news.orangenet.dk...
> Hej
>
> Er der nogen som har erfaring med anvendelse af gas til køleboksen?
>
> Hvad er forbruget, hensyn til placering / sikkerhedsmæssige
foranstaltninger
> etc.
>
> Mvh
> JR
>
>



Jan Rasmussen (20-05-2002)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 20-05-02 23:08

Tak for alle indlæggene...

Det lyder som om kun Electrolux har formået at lave et køleskab der kan
håndteres i en båd...

Omvendt må jeg jo nok indse, at risikoen med gas er stor.

Tja, hvad er der så tilbage... 12/220V desværre syntes jeg at priserne på et
sådan aggregat er voldsomme, de starter ca. ved 5000kr. og slutter lidt på
den anden side af 15000kr ved Kjøller...

Men det irritere mig voldsomt ikke at kunne tilbringe nogle dage i søen
uden at kunne opbevare maden...

Så er der nogen som har et godt alternativ, hører jeg gerne om det. Bemærk,
jeg er sejlbåds ejer, så ladestrøm fra en motor er ikke aktuelt, dog har jeg
3 stk 75 Amp. batterier... men da man kun må tømme den ca. 30% har jeg
således kun 67 Amp. at gøre godt med, til det hele... o g det når man jo
ikke langt med...

De bedste hilsner
Jr


"Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:LxsF8.4008$2z5.354004096@news.orangenet.dk...
> Hej
>
> Er der nogen som har erfaring med anvendelse af gas til køleboksen?
>
> Hvad er forbruget, hensyn til placering / sikkerhedsmæssige
foranstaltninger
> etc.
>
> Mvh
> JR
>
>
>



Peter (21-05-2002)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 21-05-02 22:20

Hej Jan

Det lyder rigtig fornuftigt at opgive gassen, men der er da andre
muligheder.
For under 500 kr. kan du købe en lille kølebox der kører på 12V (og med
omformer 230V).
- Set f.eks. hos Tempo Både og Harald Nyborg - sjov farve - tykke vægge -
Hvis du køler den grundigt ned mens du har (land)strøm (læg evt. en liter
frossen juice ned også), så har du kold proviant længe med et minimalt
strømforbrug.

mvh. Peter


"Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:lteG8.4148$kq2.567804047@news.orangenet.dk...
> Tak for alle indlæggene...
>
> Det lyder som om kun Electrolux har formået at lave et køleskab der kan
> håndteres i en båd...
>
> Omvendt må jeg jo nok indse, at risikoen med gas er stor.
>
> Tja, hvad er der så tilbage... 12/220V desværre syntes jeg at priserne på
et
> sådan aggregat er voldsomme, de starter ca. ved 5000kr. og slutter lidt på
> den anden side af 15000kr ved Kjøller...
>
> Men det irritere mig voldsomt ikke at kunne tilbringe nogle dage i søen
> uden at kunne opbevare maden...
>
> Så er der nogen som har et godt alternativ, hører jeg gerne om det.
Bemærk,
> jeg er sejlbåds ejer, så ladestrøm fra en motor er ikke aktuelt, dog har
jeg
> 3 stk 75 Amp. batterier... men da man kun må tømme den ca. 30% har jeg
> således kun 67 Amp. at gøre godt med, til det hele... o g det når man jo
> ikke langt med...
>




Jan Rasmussen (21-05-2002)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 21-05-02 22:32

Hej Peter

De kølebokse man kan få de omtalte steder, mener jeg bruger mellem 3-4 Amp.
og tager slet ikke hensyn til hvor koldt der er i boksen... (ingen
termostat) så de tonser bare deruda... for fuld skrue... det bliver til
nogle Amp. i løbet af en dag.
Endelig skal den temp. de skriver boksen kan køle ned til tages med
forbehold, idet boksen kun køler X antal grader ned i forhold til udenoms
temp. så er der en sommer dag med temp. på f.eks. 25 grader oplever du
sikkert at der er 8-10 grader inde i boksen...

du har ret med hensyn til at pakke boksen rigtigt, med rigeligt frosne
genstande pakket i den... men er man afsted nogle dage holder det ikke i
længden... jeg er meget skeptisk med de billige bokse...

Jan

"Peter" <peter@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:acedel$j5s$1@sunsite.dk...
> Hej Jan
>
> Det lyder rigtig fornuftigt at opgive gassen, men der er da andre
> muligheder.
> For under 500 kr. kan du købe en lille kølebox der kører på 12V (og med
> omformer 230V).
> - Set f.eks. hos Tempo Både og Harald Nyborg - sjov farve - tykke vægge -
> Hvis du køler den grundigt ned mens du har (land)strøm (læg evt. en liter
> frossen juice ned også), så har du kold proviant længe med et minimalt
> strømforbrug.
>
> mvh. Peter
>
>
> "Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> news:lteG8.4148$kq2.567804047@news.orangenet.dk...
> > Tak for alle indlæggene...
> >
> > Det lyder som om kun Electrolux har formået at lave et køleskab der kan
> > håndteres i en båd...
> >
> > Omvendt må jeg jo nok indse, at risikoen med gas er stor.
> >
> > Tja, hvad er der så tilbage... 12/220V desværre syntes jeg at priserne

> et
> > sådan aggregat er voldsomme, de starter ca. ved 5000kr. og slutter lidt

> > den anden side af 15000kr ved Kjøller...
> >
> > Men det irritere mig voldsomt ikke at kunne tilbringe nogle dage i søen
> > uden at kunne opbevare maden...
> >
> > Så er der nogen som har et godt alternativ, hører jeg gerne om det.
> Bemærk,
> > jeg er sejlbåds ejer, så ladestrøm fra en motor er ikke aktuelt, dog har
> jeg
> > 3 stk 75 Amp. batterier... men da man kun må tømme den ca. 30% har jeg
> > således kun 67 Amp. at gøre godt med, til det hele... o g det når man jo
> > ikke langt med...
> >
>
>
>
>



CO (21-05-2002)
Kommentar
Fra : CO


Dato : 21-05-02 22:46

....... idet boksen kun køler X antal grader ned i forhold til udenoms
> temp. så er der en sommer dag med temp. på f.eks. 25 grader oplever du
> sikkert at der er 8-10 grader inde i boksen...
>
Det er korrekt at de små kølebokse okser derudaf og bevare en temperatur
sådan
ca 15 - 20 gr under dag temperaturen, det kan ikke anbefales, og de slides
hurtigt
op i blæseren, så heller en rigtig køleboks med automatik fra Coolmatic,
eller et
køleskab.

Alternativ løsning kunne måske være at lave en eller flere isoloret flamingo
kasser
som du køler ned med evt. frossen juice, 1,5 l. vand, køleelemeneter med
mere !

Alternativet til dette er at købe en ægte 12 v. kølekompressor, som
selvfølgelig køler
mest på land, og slår fra under en given spænding, eller slukkes !, desværre
er disse
også forholdvis kostbare, så det ville nok være billigere med et 12v
køleskab.

Håber du kan bruge svaret


mvh
Claus









Claus Tersgov (22-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 22-05-02 00:41


"Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> du har ret med hensyn til at pakke boksen rigtigt, med rigeligt frosne
> genstande pakket i den... men er man afsted nogle dage holder det ikke i
> længden... jeg er meget skeptisk med de billige bokse...

Jeg har klaret mig udmærket med en sådan boks, blot har jeg monteret en
termostet på den.

Samtidig, når jeg var ude, og vidste, at jeg var mere end een dag i samme
havn, lagde jeg alle de varer, som kunne tåle det i butikkernes frost diske
den første dag. Næste dag hentede jeg så varene og lagde dem i min boks..

Kassedamen undre sig dog tit over, at min mælk, smør og spegepølse osv. var
dybfrossen

Dog skal det indrømmes, at jeg også havde masser af strøm..

Claus



Peter Ingsø Laursen (22-05-2002)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 22-05-02 18:57

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:acelst$1ba6$1@news.cybercity.dk...

> Jeg har klaret mig udmærket med en sådan boks, blot har jeg monteret en
> termostet på den.

Den variant har jeg også overvejet (har lige købt Iglo'en, der var på tilbud
i Magasin til 500,-). Kan du evt. skitsere, hvad du har gjort (hvilke
"dimser" hart du brugt)

mvh
Peter Ingsø Laursen



Steffen Skov (22-05-2002)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 22-05-02 16:26

Hej
Vi kan jo kun håbe på at sæsonen bliver, så der er brug for et køleskab.
Selv bruger jeg en af de billige kølebokse, og den får lov at køre hele
tiden, når der landstrøm. Under sejlads holder jeg bare temperaturen lav med
købt dybfrost. OK - man skal ikke glemme den, for så er batterierne hurtigt
flade, hvis den får 12 V.
Ellers er kølsvinet også et fremragende køleskab.
Et 3. råd kunne være, at give konen så meget "røg", at man fik en "kold
skulder".
Summasummarium: At køle koster.
God vind - i håbet om en god sommerferie.
Hilsen
Steffen

"Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:D1zG8.19$5L2.10781717@news.orangenet.dk...
> Hej Peter
>
> De kølebokse man kan få de omtalte steder, mener jeg bruger mellem 3-4
Amp.
> og tager slet ikke hensyn til hvor koldt der er i boksen... (ingen
> termostat) så de tonser bare deruda... for fuld skrue... det bliver til
> nogle Amp. i løbet af en dag.
> Endelig skal den temp. de skriver boksen kan køle ned til tages med
> forbehold, idet boksen kun køler X antal grader ned i forhold til udenoms
> temp. så er der en sommer dag med temp. på f.eks. 25 grader oplever du
> sikkert at der er 8-10 grader inde i boksen...
>
> du har ret med hensyn til at pakke boksen rigtigt, med rigeligt frosne
> genstande pakket i den... men er man afsted nogle dage holder det ikke i
> længden... jeg er meget skeptisk med de billige bokse...
>
> Jan
>
> "Peter" <peter@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> news:acedel$j5s$1@sunsite.dk...
> > Hej Jan
> >
> > Det lyder rigtig fornuftigt at opgive gassen, men der er da andre
> > muligheder.
> > For under 500 kr. kan du købe en lille kølebox der kører på 12V (og med
> > omformer 230V).
> > - Set f.eks. hos Tempo Både og Harald Nyborg - sjov farve - tykke
vægge -
> > Hvis du køler den grundigt ned mens du har (land)strøm (læg evt. en
liter
> > frossen juice ned også), så har du kold proviant længe med et minimalt
> > strømforbrug.
> >
> > mvh. Peter
> >
> >
> > "Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> > news:lteG8.4148$kq2.567804047@news.orangenet.dk...
> > > Tak for alle indlæggene...
> > >
> > > Det lyder som om kun Electrolux har formået at lave et køleskab der
kan
> > > håndteres i en båd...
> > >
> > > Omvendt må jeg jo nok indse, at risikoen med gas er stor.
> > >
> > > Tja, hvad er der så tilbage... 12/220V desværre syntes jeg at priserne
> på
> > et
> > > sådan aggregat er voldsomme, de starter ca. ved 5000kr. og slutter
lidt
> på
> > > den anden side af 15000kr ved Kjøller...
> > >
> > > Men det irritere mig voldsomt ikke at kunne tilbringe nogle dage i
søen
> > > uden at kunne opbevare maden...
> > >
> > > Så er der nogen som har et godt alternativ, hører jeg gerne om det.
> > Bemærk,
> > > jeg er sejlbåds ejer, så ladestrøm fra en motor er ikke aktuelt, dog
har
> > jeg
> > > 3 stk 75 Amp. batterier... men da man kun må tømme den ca. 30% har
jeg
> > > således kun 67 Amp. at gøre godt med, til det hele... o g det når man
jo
> > > ikke langt med...
> > >
> >
> >
> >
> >
>
>



oleballe (05-06-2002)
Kommentar
Fra : oleballe


Dato : 05-06-02 20:50

"Steffen Skov" skrev d. 22-05-02 16:26 dette indlæg :
> Hej
> Vi kan jo kun håbe på at sæsonen bliver, så der er brug for et
køleskab.
> Selv bruger jeg en af de billige kølebokse, og den får lov at køre
hele
> tiden, når der landstrøm. Under sejlads holder jeg bare temperaturen
lav med
> købt dybfrost. OK - man skal ikke glemme den, for så er batterierne
hurtigt
> flade, hvis den får 12 V.
> Ellers er kølsvinet også et fremragende køleskab.
> Et 3. råd kunne være, at give konen så meget "røg", at man fik en
"kold
> skulder".
> Summasummarium: At køle koster.
> God vind - i håbet om en god sommerferie.
> Hilsen
> Steffen
>
> "Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> news:D1zG8.19$5L2.10781717@news.orangenet.dk...
> > Hej Peter
> >
> > De kølebokse man kan få de omtalte steder, mener jeg bruger mellem
3-4
> Amp.
> > og tager slet ikke hensyn til hvor koldt der er i boksen... (ingen
> > termostat) så de tonser bare deruda... for fuld skrue... det bliver
til
> > nogle Amp. i løbet af en dag.
> > Endelig skal den temp. de skriver boksen kan køle ned til tages med
> > forbehold, idet boksen kun køler X antal grader ned i forhold til
udenoms
> > temp. så er der en sommer dag med temp. på f.eks. 25 grader oplever
du
> > sikkert at der er 8-10 grader inde i boksen...
> >
> > du har ret med hensyn til at pakke boksen rigtigt, med rigeligt
frosne
> > genstande pakket i den... men er man afsted nogle dage holder det
ikke i
> > længden... jeg er meget skeptisk med de billige bokse...
> >
> > Jan
> >
> > "Peter" <peter@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> > news:acedel$j5s$1@sunsite.dk...
> > > Hej Jan
> > >
> > > Det lyder rigtig fornuftigt at opgive gassen, men der er da andre
> > > muligheder.
> > > For under 500 kr. kan du købe en lille kølebox der kører på 12V
(og med
> > > omformer 230V).
> > > - Set f.eks. hos Tempo Både og Harald Nyborg - sjov farve - tykke
> vægge -
> > > Hvis du køler den grundigt ned mens du har (land)strøm (læg evt.
en
> liter
> > > frossen juice ned også), så har du kold proviant længe med et
minimalt
> > > strømforbrug.
> > >
> > > mvh. Peter
> > >
> > >
> > > "Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> > > news:lteG8.4148$kq2.567804047@news.orangenet.dk...
> > > > Tak for alle indlæggene...
> > > >
> > > > Det lyder som om kun Electrolux har formået at lave et køleskab
der
> kan
> > > > håndteres i en båd...
> > > >
> > > > Omvendt må jeg jo nok indse, at risikoen med gas er stor.
> > > >
> > > > Tja, hvad er der så tilbage... 12/220V desværre syntes jeg at
priserne
> > på
> > > et
> > > > sådan aggregat er voldsomme, de starter ca. ved 5000kr. og
slutter
> lidt
> > på
> > > > den anden side af 15000kr ved Kjøller...
> > > >
> > > > Men det irritere mig voldsomt ikke at kunne tilbringe nogle dage
i
> søen
> > > > uden at kunne opbevare maden...
> > > >
> > > > Så er der nogen som har et godt alternativ, hører jeg gerne om
det.
> > > Bemærk,
> > > > jeg er sejlbåds ejer, så ladestrøm fra en motor er ikke aktuelt,
dog
> har
> > > jeg
> > > > 3 stk 75 Amp. batterier... men da man kun må tømme den ca. 30%
har
> jeg
> > > > således kun 67 Amp. at gøre godt med, til det hele... o g det
når man
> jo
> > > > ikke langt med...
> > > >
> > >
> > >
> > >
> > >
> >
> >
>
>

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste