/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
? 2 klonk ?
Fra : Jens E Jensen


Dato : 16-05-02 19:49

Skiftede min cb500f fra 1977 ud med en gsx1100F. Sikke en forskel. Havde
aldrig kørt på en maskine i den klasse før, så jeg er helt imponeret.

Men nu er der så alle de nye lyde ved sådan en maskine man lige skal kende,
og vil derfor spørge lidt til 2 lyde jeg ikke genkender fra den gamle. Når
jeg tager koblingen og sætter i første gear giver det noget af et klonk,
lidt højere når motoren er kold, end jeg er vant til fra 500´eren. Er det
normalt. Har hørt at en speciel olie fra Shell skulle kunne afhjælpe lyden,
ikke at det gør noget, tænker nærmere på om motor og gear har godt af dette
"ryk". Derudover syntes jeg også det giver et lille klonk når jeg skifter
fra 1 til anden, det aftager dog hvis jeg skifter med meget lave
omdrejninger. Måske denne olie også kan afhjælpe sidst nævnte hvis det ikke
er normalt. Alle andre gear er lydløse, eller ihvertfald så man ikke tænker
over det. Motoren har gået 50 kkm.

Mvh Jens Jensen





 
 
Ukendt (16-05-2002)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-05-02 20:30

Tja, jeg har prøvet fire forskellige CBR1000'ere og de gjorde det alle....

Mvh Albert

"Jens E Jensen" <jjensenmail@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3ce3feeb$0$3780$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Skiftede min cb500f fra 1977 ud med en gsx1100F. Sikke en forskel. Havde
> aldrig kørt på en maskine i den klasse før, så jeg er helt imponeret.
>
> Men nu er der så alle de nye lyde ved sådan en maskine man lige skal
kende,
> og vil derfor spørge lidt til 2 lyde jeg ikke genkender fra den gamle. Når
> jeg tager koblingen og sætter i første gear giver det noget af et klonk,
> lidt højere når motoren er kold, end jeg er vant til fra 500´eren. Er det
> normalt. Har hørt at en speciel olie fra Shell skulle kunne afhjælpe
lyden,
> ikke at det gør noget, tænker nærmere på om motor og gear har godt af
dette
> "ryk". Derudover syntes jeg også det giver et lille klonk når jeg skifter
> fra 1 til anden, det aftager dog hvis jeg skifter med meget lave
> omdrejninger. Måske denne olie også kan afhjælpe sidst nævnte hvis det
ikke
> er normalt. Alle andre gear er lydløse, eller ihvertfald så man ikke
tænker
> over det. Motoren har gået 50 kkm.
>
> Mvh Jens Jensen
>
>
>
>



Gundersen (16-05-2002)
Kommentar
Fra : Gundersen


Dato : 16-05-02 21:02

Hejsa

> Skiftede min cb500f fra 1977 ud med en gsx1100F. Sikke en forskel. Havde
> aldrig kørt på en maskine i den klasse før, så jeg er helt imponeret.


Hehe... =)


> jeg tager koblingen og sætter i første gear giver det noget af et klonk,
> lidt højere når motoren er kold, end jeg er vant til fra 500´eren. Er det
> normalt.


Jeg tro at det er meget normalt....
Min bandit gør det indimellem, (også mest når den er kold), men det er
somregl hvis man gør det i mens chokeren er til, så den er i lidt højere
omdrejninger.

Jeg tror måske at det er noget med at koblingen ikke slipper tandhjulene
helt, ogderfor lige strammer kæden op, først. Det er umlidbart det der
giver den lyd....

Mvh Emil

--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit


Armand (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-06-02 23:37


Gundersen <Gundersen@tdcadsl.dk> skrev i en
news:3CE41031.7000307@tdcadsl.dk...
>
> > Skiftede min cb500f fra 1977 ud med en gsx1100F.
> > .............jeg tager koblingen og sætter i første gear giver det
> > noget af et klonk, lidt højere når motoren er kold, end jeg er vant
> > til fra 500´eren.
> > Er det normalt.
> Jeg tro at det er meget normalt....

Jup!

> Jeg tror måske at det er noget med at koblingen ikke slipper
> tandhjulene helt, ogderfor lige strammer kæden op, først.
> Det er umlidbart det der giver den lyd....

Helt korrekt formuleret, så skyldes det at koblingens plader stadig
klistrer sammen selvom at koblingen er trukket og derfor skulle(!) løbe
rundt separat. Men først når der indlægges et gear, nødes de med et
*KLONK* til at
skilles!!!
Lyden kommer fra gearkassen når tandhjulene knaldes u-udkoblet i indgreb
=
Selve adskillesen af koblingspladerne hører man ikke!

--
Armand.
(der her eftersender et ældre "kvalt" indlæg uden at nærlæse i debatten
om det er blevet forældet!)












Niels O. Kristensen (16-05-2002)
Kommentar
Fra : Niels O. Kristensen


Dato : 16-05-02 22:56

> Skiftede min cb500f fra 1977 ud med en gsx1100F. Sikke en forskel.
Havde
> aldrig kørt på en maskine i den klasse før, så jeg er helt imponeret.
>
> Men nu er der så alle de nye lyde ved sådan en maskine man lige skal
kende,
> og vil derfor spørge lidt til 2 lyde jeg ikke genkender fra den gamle.
Når
> jeg tager koblingen og sætter i første gear giver det noget af et
klonk,
> lidt højere når motoren er kold, end jeg er vant til fra 500´eren. Er
det
> normalt. Har hørt at en speciel olie fra Shell skulle kunne afhjælpe
lyden,
> ikke at det gør noget, tænker nærmere på om motor og gear har godt af
dette
> "ryk". Derudover syntes jeg også det giver et lille klonk når jeg
skifter
> fra 1 til anden, det aftager dog hvis jeg skifter med meget lave
> omdrejninger. Måske denne olie også kan afhjælpe sidst nævnte hvis
det ikke
> er normalt. Alle andre gear er lydløse, eller ihvertfald så man ikke
tænker
> over det. Motoren har gået 50 kkm.
>
> Mvh Jens Jensen

Tillykke med gsx'eren.
Sådan en har jeg også haft fra ny - model 1989 og nu kørt 122.000 km.
Ved 107.000 km: Ny knastkæde (ikke nødvendigt, men betryggende),
ny Devil 4-i-en, KN-filter; der er ikke 'dyset om'.
Ellers indtil nu kun udskiftning af almindelige sliddele.
Der har ikke været knastakselproblemer.
Der er stort set ikke noget olieforbrug og den kører ca. 17 km/l.
Har monteret et 16-tands kædehjul forrest istf. normalt 15 tænder.

Klonk lyden - jo, den kender jeg til - den kan være irriterende og er
sikkert heller
ikke sund for gearkassen, men min holder da endnu.
Har tidligere set de samme klager her i gruppen.

Man kan lette noget på symptomerne ved at:
1. Vælge en passende olie. Jeg kører mest på Valvoline 10-40w
halvsyntetisk,
som ofte fås på tilbud i Bilka.
Klonk-symptomerne forstærkes efterhånden som olien bruges.
Motul 15W50 (88 kr./l) har helt umulig i brug.
Evt. erfaringer med den der Shell-olie vil jeg da gerne høre om.
2. Ikke fylde op til mere end midt i olieglasset.
3. Justere tomgangen til max 1000 omdr.
4. Lidt hurtig opgasning med trukket kobling for at 'løsne' koblingen.
5. Justere kæden, hvis den er slap - pas dog på, at den ikke bliver for
stram.
6. Ved koldstart, sætte i gear på centralstøtten og brems derefter
baghjulet.

Klonk-2 fra 1. til 2. gear har jeg ikke, hvis gearskiftet feks.
foretages hurtigt
med fra ca. 5000 omdr. eller mere. Den lyd optræder mest ved et sløvt
skift
ved lave omdr.

Iøvrigt har jeg en Virago XV1000 fra 87, som overhovedet ikke har disse
klonk-symptomer ved isætning af 1. gear.
En MZ 251 fra 94, 40.000 km har heller ingen brutale lyde fra
gearkassen.



--
Mvh.
Niels Kristensen





Carsten Nielsen (17-05-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Nielsen


Dato : 17-05-02 07:43

Min GSX 750 F opfører sig på nøjagtig samme måde så jeg har også delt
dine bekymringer. Men det er hverken blevet værre eller bedre med tiden,
så jeg går ud fra det er OK.

Cheers,
/cni


Jens E Jensen wrote:
> Skiftede min cb500f fra 1977 ud med en gsx1100F. Sikke en forskel. Havde
> aldrig kørt på en maskine i den klasse før, så jeg er helt imponeret.
>
> Men nu er der så alle de nye lyde ved sådan en maskine man lige skal kende,
> og vil derfor spørge lidt til 2 lyde jeg ikke genkender fra den gamle. Når
> jeg tager koblingen og sætter i første gear giver det noget af et klonk,
> lidt højere når motoren er kold, end jeg er vant til fra 500´eren. Er det
> normalt. Har hørt at en speciel olie fra Shell skulle kunne afhjælpe lyden,
> ikke at det gør noget, tænker nærmere på om motor og gear har godt af dette
> "ryk". Derudover syntes jeg også det giver et lille klonk når jeg skifter
> fra 1 til anden, det aftager dog hvis jeg skifter med meget lave
> omdrejninger. Måske denne olie også kan afhjælpe sidst nævnte hvis det ikke
> er normalt. Alle andre gear er lydløse, eller ihvertfald så man ikke tænker
> over det. Motoren har gået 50 kkm.
>
> Mvh Jens Jensen
>
>
>
>


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177602
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409258
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste