"Kåre Nejmann" <post@kan.dk> skrev i en meddelelse
news:gqtvduo8b3ofj54eepg2a6700i3b9q5hc9@4ax.com...
> I begyndelsen af sæsonen købte jeg en Yamaha SuperTenere, som jeg er
> rigtig glad for. Den havde dog det problem, at det originale kåbeglas
> lavede en masse turbulenser omkring hjelmen - med en masse støj og
> "hovedrysten" til følge.
> Det kunne jo løses med et højere kåbeglas, men så skulle det nærmest
> være model forrude-fra-en-bus, så jeg valgte at gå den anden vej.
>
> Efter et par forsøg har jeg fået lavet et godt kåbeglas - og fundet
> nogle gode tips til arbejdet.
>
> Jeg startede med et flat stykke plexiglas (det er vist noget
> polycarbonat, men jeg er ikke sikker), groft skåret til i en passende
> størrelse og cirka 3 mm tykt - og behandlede det efter følgende
> "opskrift".
>
> Pladen varmes i en ovn på et stykke bagepapir ved 150 grader. Det
> tager et par minutter før det bliver blødt - man kan evt. lægge noget
> under et hjørne, så man kan se hvornår pladen begynder at blive blød.
> Hvis plasten ligger for længe og bliver for varm, så begynder den at
> "koge" og bliver fyldt med små gasbobler. Det ser meget sjovt ud, men
> er ikke så pænt til kåbeglas.
>
> Pladen tages ud (et par tykke arbejdshandsker er velegnede) og lægges
> på fronten af motorcyklen, hvor glasset skal sidde (brug evt. et tyndt
> stykke bommuldsstof som mellemlæg, hvis fronten ikke har det godt med
> varmen).
> Tryk, træk og mas, så plasten sidder nogenlunde til - det skal gå
> rimelig stærkt, for temperaturen falder hurtigt.
>
> Pladen skal nu skæres til. Tegn omridset op (en fedtpen er god til
> det, og nem at tørre af igen).
> Jeg har før prøvet at save i plexiglas med håndsav eller stiksav, og
> det er ikke sjovt. Kanterne hakker, plasten smelter, klingen sætter
> sig fast og til sidst revner hele stykket (grrrr!).
> Men nu har jeg fundet det ultimative værktøj: En lille vinkelsliber
> med diamantklinge (beregnet til sten)! Det er næsten, som at skære i
> smør. På oversiden af pladen dannes der en hvid "grat" af smeltet
> plast, men det kan nemt knækkes af efter nogle sekunders afkøling.
> Snittet bliver rent og pænt, og man kan nemt slibe kanterne med siden
> af skæreskiven.
>
> Herefter skal det kommende kåbeglas måske i ovnen igen, så formen kan
> rettes helt til. Kanten skal måske trimmes lidt osv.
> Når formen passer, skal der bores huller til monteringsskruerne.
>
> Marker placeringen med fedtpen, smid glasset i ovnen til det bliver
> blødt (og flat) igen, og bor hullerne ved et almindeligt metalbor mens
> pladen er varm og blød. På den måde undgår man, at kanten af hullerne
> springer, eller at hele glasset revner (been there, done that...)
> Når alle huller er boret, er glasset parat til den endelige
> formgivning. I ovnen en sidst gang, og så på plads på motorcyklen. Det
> kan måske hjælpe at have et par bolte ved hånden, så hullene bliver
> holdt over hinanden.
> Sørg for, at glasset følger fronten (i hvert fald ved
> monteringshullerne), og hold glasset i den rette form til det køler
> af.
>
> Således fik jeg lavet mit kåbeglas. Jeg håber at nogen kan bruge
> "opskriften". Jeg giver dog ikke nogen garanti mod ødelagte ovne,
> brændte fingre, beskadigede motorcykler m.m.
>
> --
> .: Kåre Nejmann :.
> Yamaha XTZ750 SuperTénéré
Jeg håber for dig at dit kåbeglas holder. Min bitre erfaring med plexiglas
er at det er skørt og revner, knækker og splintrer meget nemt. Jeg bruger
derfor Lexan-plade som er meget lig plexiglas, forskellen er bare at man kan
"smede" Lexanpladen med en hammer uden at det revner. det bliver bare
tyndere og tyndere, med andre ord er Lexanplade betydelig mere sejt. Uden at
vide det vil jeg tro at den metode du bruger til formgivning også kan bruges
i Lexanplade.
Jeg glæder mig til at høre om hvordan det går.
--
Med Venlig Hilsen
Per Milborg Pedersen....GS 450 med vindspejl på 0,8x0,6 meter.........
herlig vindstille bag ved..