"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:abkb1r$2o00$7@news.cybercity.dk...
>
> Asger Steffensen <ast@get2net.dk.nospam> skrev i en
> news:8WbD8.928$HN.53103@news010.worldonline.dk...
> >
> > Evt. "gasudslip" vil fise ind i krumtaphuset, og slippe ud gennem
> > udluftningen til luftfilterkassen. Men jeg kan jo pille den slange ud,
> > og se om der kommer gas den vej.
>
> Der vil altid komme gas den vej p.g.a. "underkompressionen", der
> forårsages af den mængde forbrændingsgas som stempelringene ikke kan
> pakke for!
I know, og det jeg mente var at man ikke ville kunne tjekke ved at
kigge/føle på den slange, da man jo ikke har noget sammenligningsgrundlag,
altså hvor meget gas kommer der normalt ud den vej.
>
> Skaden på et flækket topstykke vil oftest være en revne imellem et af
> udstødningsventil-sæderne og tændrørshullet og er tydelig at se som en
> linie på tværs af gevindene i tændrørshullet når man står med topstykket
> i hænderne.
Been there, done that - jeg har også kørt XS500
![Glad](images/smileys/glad.gif)
Jeg kan (desværre)
sagtens kende et revnet topstykke når jeg ser et.
> Gas der blæses ud den vej skal nok finde vej videre - Du kan ikke bilde
> mig ind at en gummiprop omkring tændrørshætten pakker bedre end
> stempelringene
Nej selvfølgelig ikke, du har fuldstændig ret.
> Det du tænker på er måske at flækken måtte forekomme ud til overkanten
> af forbrændingskammeret, og derved ende ud inde i knastkammeret - Men i
> så fald skulle den gå tværs igennem kølevands-kammeret, og det gør
> den næppe. Dette ikke mindst derved at du så også ville have problemer
> med at holde kølevand på motoren !!
Hvilket der ikke er. Jeg havde lige glemt det med vandkappen.
> Jeg tror nu ikke at topstykket sådan pludseligt er flækket uden grund;
> men du kan til egen beroligelse forvisse dig derom ved at pøse godt med
> sulfovand omkring tændrørshætterne imens motoren kører - Er der en
> utæthed skal den nok finde vej til atmosfæren og derfor blæse bobler
> hvis der er sæbevand ivejen!
Næ, det ville også undre mig såre! Så jeg vil nok tjekke andre fejlkilder
først. Klikkelyden forekommer mig at være metallisk, så jeg hælder stadig
til knastkæden/strammeren.
Og godt nok har jeg et andet topstykke liggende, men jeg er nu ikke særlig
vild efter at skulle til at skifte top få dage før en ferie...
>
> Steens ide med udstødningspakningerne giver jeg faktisk større mulighed
> for - Og den fejl er ligeledes til at checke med sæbevand (omkring
> udstødnings-porten)!
Yep, selvfølgelig...
> Men hér er det vel ikke nødvendigt at gøre opmærksom på at motoren
> (forrørene!) skal være kold for at det hele ikke går op i damp
Nah, den havde jeg regnet ud.
Men stadig, hvad angår såvel revnet top som utæt udblæsning: Lyden ville vel
ikke forsvinde ved rpm højere end ca. 3000?
Asger