"Jakob Viggo Hansen" <jaha@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3cdc3678.4065515@news.tele.dk...
> Projekt: Skift bremsevæske på min SV650S' forbremse.
>
> Jeg må hav' overvurderet min evner!!
Jeg trode ellers at den
> vidunder-bremseudluftningsdims jeg havde købt af Lois.de ville gøre
> processen til en leg; men Nej!
>
> Efter 3 timers pumben er min forbremse stadig slatten som en kogt
> grønsag, og jeg er DESPERAT.
>
> Det lykkedes at få alt den gl. væske ud, og ved at:
> - pumpe,
> - holde bremsegrebet inde,
> - løsne udluftnings niplen
> - lukke niplen
> - slippe grebet
> synes den ene caliper at have god væskestand, dvs. der kommer
> bremsevæske ud. Den anden er tør - der kommer intet ud!?
>
> Imorgen gør jeg hvad jeg sikkert burde have gjort fra starten:
> Anskaffer den størst mulige en-gangssprøjte, og 1/2 m akvarie-slange,
> og starter forfra.
>
> Er der nogen der ser sig i stand til at give mig en letfattelig
> fremgangsmåde?
>
> Jeg antager at man pumper væske ind fra neden, en caliper af gangen,
> men hvordan kan man se når man er "nået helt igennem"?? Og hvordan med
> selve udluftningen ? er min pumpe - løsne - stramme sekvens rigtig?
>
> ( Jeg kan slet ikke tåle tanken om Worst Case Scenario: at skulle
> trække kværnen hen til Enghave Motor og be om dyrt betalt hjælp. Det
> må sgu' da være muligt uden en cand.stud.ledvogter? )
>
Det er et helvede at udlufte bremser. Jeg har selv gjort det netop med en
engangssprøjte. Pump ind i de ene caliber, mens luftskruen er åben i den
anden. Til sidst kommer der væske ud, og så kan man lufte ud på normal vis.
Du kan også sætte en slange fra bagcaliberen og bruge den til at pumpe med.
(Men jeg må indrømme at sidste gang gad jeg ikke bøvle, og trillede ud til
Søborg MC, hvor han så vidt jeg husker tog et par hundrede for det).
Asger
ZX-10