Jakob Brøndsted <mistabee@mail1.stofanet.dk> skrev i en
news:abg97u$rdg$1@sunsite.dk...
> Jeg havde en sær oplevelse da jeg skulle starte Hornet'en i morges:
> Jeg satte tænding på, gav lidt choker og forsøgte at starte dyret.
Starteren
> kørte i 2 sek. før det sagde PLING og al lys slukkede i
instrumentbrættet.
> Jeg troede jeg havde knaldet en sikring så jeg checkede dem igennem
uden
> at finde nogen afbrændte, og samlede derefter stumperne igen og
forsøgte
> igen. Lyset var kommet tilbage og den startede med det samme
> Da jeg efter en kort tur + stop skulle starte den igen kom problemet.
> Starteren kørte fint men der var ingen liv i motoren - den opførte sig
> præcist som om den var druknet, men jeg gav ingen choker eller gas (i
> starten). Jeg kunne dog løbe den igang uden problemer.
> Da jeg lidt senere stoppede og forsøgte igen var der samme ballade -
jeg
> har prøvet 3-4 gange nu uden problemet har løst sig selv (satans!!)
> Er der nogen der har bud på hvad der kan være sket og hvor det høje
> PLING kom fra?
Det rasler ikke ligefrem ind med bud, så jeg vil lige grynte lidt til
din trøst:
Når ikke at det var et sikringsproblem, så tenderer jeg til at tro at
det er et stik der er tæt på at falde fra hinanden et sted!
I første omgang gik min mistanke på et multistik der både indeholdt
ledningerne til nødstop og instrumentlys; men når du kan løbe dyret
igang er det ikke ledningen til nødstoppet, med mindre at du under
seancen får givet pågældende stik så meget motion at der dannes
forbindelse :-/
Ved næste(?) kiks, prøv derfor at se om du kan motionere styret til at
der sker noget: Drej styret flere gange til begge styrstop imens
starterknappen holdes inde!
Ikke blot et multistik kan være synderen - Også en af alle de
sikkerheds-kontakter der måtte være koblet på starteren (á:
støttebenskontakt, frigearskontakt og koblingskontakt) kan være
synderen - Dette dog uden at tage ed i sagen med instrumentlyset
Og så er der liiige den med:
Måske det første tilfælde har taget lysten fra dine (sandsynligvis
monterede) NGK-tændrør, således at det nu er dem du kæmper med (ved at
løbe modellen igang er der ulige mere strøm til at slå igennem på
tændrørene end når man v.h.a. startmotoren samtidig tapper på batteriet
Prøv at købe et nyt sæt "ikke NGK-tændrør" og montér det istedet for de
eksisterende, og se hvad det hjalp (indkøb af nye tændrør på blot en
mistanke er ikke risiko for spild, derved at du i fald at dette ikke var
problemets løsen jo har de gamle liggende til at montere når der enagng
alligevel skal skiftes tændrør!) :-/
At "den går jo godtnok lige nu", er ingen grund til ikke at forfølge
sagen nu hvor du har tid, ro og værktøj til det - Tænk hvis problemet
dukker op igen en mørk aften midt på motorvejen i Kassel bakker
/
Armand.