Martin Sørensen <mosFJERN@laxity.dk> skrev i en
news:ab3nqb$14mm$1@news.cybercity.dk...
> > > Det kan have en del betydning.
> > Der er nogle dæk, der kan bruges både bag og foran.
> > For at uddybe det lidt.
> Det er heller ikke lige meget mht. kørsel i regnvejr. Et forkert vendt
> dæk kan resultere i at der næsten ikke er noget vejgreb i regnvejr, så
det
> dæk skal vendes med det samme.
Næsten med sikkerhed: Vrøvl!!!
Jeg hørte at da Metzeler rodede med det dengang nye fordæk ME33 (á
"sildebensmønster", havde man forsøgt sig med talrige vinkler på
mønsteret. Lige fra tværsliggende og til meget spidsvinklede blev
testet, og det viste sig at vinklen nærmest nærmest var ligegyldig!
Efter at rette vinkel deefter var valgt ud fra et designmæssigt
kriterie, blev hjulet en dag fejlmonteret under sluttest'ene - Og havde
målingerne ikke være markant bedre for det baglæns rullende dæk havde
man aldrig opdaget dette forhold, som var skyld i at mønsteret i 11.
time blev vendt 180°
Konklusion:
Der kán være en målelig forskel; men ME 33 kunne have været
lanceret med modsat rotations-retning - som fabrikanten hårdnakket ville
forsværgre at man ikke måtte vende
Som en anden har nævnt; blev Pirelli Phantom benyttet som både bag og
for -dæk, dog under ændring af omløbsretningen - Mønsteret var en
sekundær sag i den forbindelse!!
- -
Armand.