/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Nedsættelse af afgift -
Fra : VJJ


Dato : 05-05-02 12:02

Er der mon nogen, der tør give gennemtænkte bud på
afgiftsproblematikken. - Som jeg ser det, er det et spørgsmål om tid,
før det er (endnu mere?) dumt at investere mange penge i en ny MC (den
jeg drømmer om, koster 200.000 her, men 90.000 i Tyskland...)
-
1 - Vil en afgifts-sænkning være tænkelig i et 2-årigt perspektiv?
3-årigt? 7-årigt?

2 - Vil initiativet være drevet af DK, EU?

3 - Vil en evt sænkningen foregå "per harmonisering-automatik", eller er
lobby-arbejde en forudsætning for en sænkning?

4 - Vil en sænkning foregå gradvist, over en årrække, eller fra den ene
dag til den anden?

-

Mvh Johannes
Gammel K100

 
 
John Kramme (05-05-2002)
Kommentar
Fra : John Kramme


Dato : 05-05-02 12:04

Nedsættelse af afgift ...hhmm, her i DK troede jeg kun at de kunne finde ud
af at sætte afgifterne op :-/

John - RS125



Anders Majland \(Rep~ (05-05-2002)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 05-05-02 13:07

> Nedsættelse af afgift ...hhmm, her i DK troede jeg kun at de kunne finde
ud
> af at sætte afgifterne op :-/

Jeg vil heller ikke udsætte et køb af mc i håbet om at de bliver billigere
.... Don't hold your breath ...

/A


Jens Jessen (05-05-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jessen


Dato : 05-05-02 13:11

Da jeg i 1972 stemte om vi skulle ind i EF (nu EU) lovede politikerne både
billigere biler og motorcykler. Biler er eksempelvis lige blevet dyrere.
Jeg er holdt op med at tro på politikere!

--
Med venlig hilsen
Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

"VJJ" <oddesund@paradis.dk> skrev i en meddelelse
news:3CD5111D.1B43E3A7@paradis.dk...
> Er der mon nogen, der tør give gennemtænkte bud på
> afgiftsproblematikken. - Som jeg ser det, er det et spørgsmål om tid,
> før det er (endnu mere?) dumt at investere mange penge i en ny MC (den
> jeg drømmer om, koster 200.000 her, men 90.000 i Tyskland...)
> -
> 1 - Vil en afgifts-sænkning være tænkelig i et 2-årigt perspektiv?
> 3-årigt? 7-årigt?
>
> 2 - Vil initiativet være drevet af DK, EU?
>
> 3 - Vil en evt sænkningen foregå "per harmonisering-automatik", eller er
> lobby-arbejde en forudsætning for en sænkning?
>
> 4 - Vil en sænkning foregå gradvist, over en årrække, eller fra den ene
> dag til den anden?
>
> -
>
> Mvh Johannes
> Gammel K100



Armand (05-05-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-05-02 19:18


Jens Jessen <jens.jessen@get2net.dk> skrev i en
news:3cd520ac$0$18641$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Da jeg i 1972 stemte om vi skulle ind i EF (nu EU) lovede politikerne
> både billigere biler og motorcykler. Biler er eksempelvis lige blevet
> dyrere.
> Jeg er holdt op med at tro på politikere!

Hæ!
"Lurpak" smør-branding'en, har netop holdt 100 års jubilæum, og i en
omtale deraf i avisen bemærkede jeg en graf der nøje viste at
smør-eksporten faktisk toppede i den spæde start af 70'erne og sidenhen
er blevet temmelig decimeret
Så den med øget eksport holder altså heller ikke

--
Armand.
(arg Øvro-modstander)






Richard Pade (05-05-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 05-05-02 20:01

Armand wrote:
> Især bilbranchen har i flere tilfælde været ude med meldinger om: "at nu
> mister DK fabriksrabatten p.g.a. EU-normalisering", dette så sent som
> her i foråret (om: Gældende fra sept.); men hidtil har det kun været
> noet á "Ulven kommer" der skulle tune nysalget (inden en prisstigning),
> så om man er i tvivl denne gang også er ikke uforskyldt!

Det er uomtvisteligt, at bilfabrikkerne bliver nødt til at sælge bilerne
dyrere til DK, når den europæiske bilbranches gruppefritagelse (fra
pligten
til at sælge i fri distribution ophører) efter al sandsynlighed ophører
1.
oktober i år. Nogle af fabrikkerne er begyndt at hæve priserne på de nye
2002+ modeller se fx den nye Opel Astra og Nissan Primera. VW har også
prissat basismodellen af den nye Polo så højt i DK, at den er næsten
lige
så dyr som i D; til gengæld kan man købe udstyrspakken, der svarer til
De
Luxe-udgaven for en slik, men det ser en tysker jo ikke, når han søger

danske listepriser før afgift. Smart, og mere af det kan ventes.

Det store spørgsmål er, om mc-branchen bliver udsat for den samme
omlægning.
I det mindste BMW har opsagt importøren og overtager selv importen om 1½
år
iflg. en Kbhnsk forhandler, der samtidig siger, at BMW vil stoppe for
importen
til DK til den tid, hvis ikke afgifterne sættes ned. Sikkert en tom
trussel,
i og med at netop BMW sælger mange mc'er afgiftsfrit til staten, men dog
en
udtalelse, der er værd at lægge mærke til.

> Et andet aspekt er alle de pant der er i landets bilpark, og som ved et
> afgiftsbortfald ikke længere ville have dækning for gælden i det
> efterfølgende værdiløse brugte køretøj (ingen gider købe brugt når man
> kan købe afgiftsfrit!): mange banker og financeringsselskaber ville ende
> med at være insolvente derigennem :-/
> Af samme grund har jeg hidtil argumenteret imod logikken i en fjernelse
> af afgiften

Hvor er du sød, Armand - en sand ven af folket ;)

> Tilbage står hvorvidt at priserne vitterligt stiger p.g.a. frafald at
> fabriks-rabatter :-/
> Når man ser hvorledes at mc-branchen øjeblikkelig benyttede sig af den
> stigende Yen-kurs til at hæve priserne til et ublu leje (CBR 600 til
> lige under 200.000,- = ), vil man sikket også benytte et sådant
> rygte til at flå os :-/

Tja, men se samtidig prisen på Hornet 900, den er ikke så skæv set i
forhold til Fazer 1000. Godt nok er Hornet 900 i Sverige BILLIGERE end
Badit 1200, men det er snarere fordi den svenske Suzuki-importør kører
en - efter danske forhold (og cyklernes faktiske værdi) - ublu højpris-
politik.
Læg også mærke til, at Honda-importøren Nelleman & Drewsen i år har
intensiveret markedsføringen med fx reklamer på side 2 i Touring Nyt.
Mon ikke de har fået et eller andet at vide, efter at Honda sidste år
selv overtog bilimporten her i DK. Skulle de være så konsekvente at
følge med, vil jeg forvente et prisfald og et større udvalg af Honda-
modeller på det danske marked. For så bliver det en japaner, der skal
stå skoleret og forklare, hvorfor det danske salg af Honda-mc'er
udvikler sig som det gør. De er dog stadig nr. 1 af japanerne i D, så
hvorfor ikke i DK, ville jeg spørge, hvis jeg var Sochiro-san.

> At handle nu kunne faktisk gå hen og blive det fornuftigste :-/
> Man skal dog tage højde for at ens hidtidige model også vil stige i
> brugtværdi i tilfælde af en generel prisstigning (CBR 600'ere til
> 135.000,- fra ny af, holder stadig en brugtpris på 120.000,- p.g.a. den
> førnævnte prisstigning!) !!

Ja, hvem ved, men af ovennævnte grund kan det også være, at
CBR-killingen
ikke vil stige så meget som tilsvarende gode mc'er (undskyld, det findes
jo ikke) fra de andre japsere IMHO (=Ifølge Min Høviske Overbevisning:).

Richard Pade
'85 VF750S Veffer Dancer

Steen Gruby (05-05-2002)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 05-05-02 22:31

On Sun, 5 May 2002 14:11:09 +0200, "Jens Jessen"
<jens.jessen@get2net.dk> wrote:

Hæ.

>Da jeg i 1972 stemte om vi skulle ind i EF (nu EU) lovede politikerne både
>billigere biler og motorcykler. Biler er eksempelvis lige blevet dyrere.
>Jeg er holdt op med at tro på politikere!

Jeg var af nogenlunde samme mening dengang.
Jeg troede vi fik tyske tilstande i Danmark hvad angår afgifter.
Men det viser sig at de arme tyskere nærmer sig det danske niveau på
næsten alle fronter
Stakkels tyskere
Desværre er politikere "ansvarsfrie" ligegyldigt hvad de foretager
sig.
Arme os !

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Richard Pade (06-05-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 06-05-02 18:01

Steen Gruby wrote:

> Desværre er politikere "ansvarsfrie" ligegyldigt hvad de foretager
> sig.

Vel ikke mere fri for ansvar, end at vi kan stemme på nogle andre -
hvis vi husker det til næste valg. Og vel at mærke tror på, at andre
vil gøre det politiske arbejde ordentligt.

Richard

Jonas Holt (06-05-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 06-05-02 21:48

> > Desværre er politikere "ansvarsfrie" ligegyldigt hvad de foretager
> > sig.

> Vel ikke mere fri for ansvar, end at vi kan stemme på nogle andre -
> hvis vi husker det til næste valg. Og vel at mærke tror på, at andre
> vil gøre det politiske arbejde ordentligt.

Og vel at mærke......!!!?! ?
Har du nogle forslag? Jeg er bare glad for at de radikale, Lykketoft og Ole
Stavad ikke er i regering mere

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Richard Pade (07-05-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 07-05-02 15:52

Jonas Holt wrote:

> > > Desværre er politikere "ansvarsfrie" ligegyldigt hvad de foretager
> > > sig.
>
> > Vel ikke mere fri for ansvar, end at vi kan stemme på nogle andre -
> > hvis vi husker det til næste valg. Og vel at mærke tror på, at andre
> > vil gøre det politiske arbejde ordentligt.
>
> Og vel at mærke......!!!?! ?

Det er jo lige det; at stille sig op og pille ved et af fundamenterne for den
aktuelle velfærdsmodel er politisk selvmord. Derfor kører den videre, og derfor
har vi fortsat de høje afgifter, uanset at vi gik ind i det frie, indre marked
for en generation siden. Måske om to mere ser vi en løsning.

Richard


bwl (07-05-2002)
Kommentar
Fra : bwl


Dato : 07-05-02 22:43

Jens Jessen wrote:
> Da jeg i 1972 stemte om vi skulle ind i EF (nu EU) lovede politikerne
> både billigere biler og motorcykler. Biler er eksempelvis lige blevet
> dyrere. Jeg er holdt op med at tro på politikere!
>

er de nu oxo det???
Til sammenligning fortalte min bedstefar en gang at da han var svend tjente
han 3 kr om dagen, og en kasse øl kostede i nærheden af 30 øre...

Sammenligner du med idag, tjener en svend jo noget mere, og du får nok oxo
mere øl for en dagsløn???? idag, end dengang min bedstefar var ung ( læs
1930 érne)

Så man kan vel faktisk sige at tingene er blevet billigere????

Nogen som tør bekræfte det???

Brian W.

" puhh det er sent, så det er nok ikke sikkert at den teori holder
vandtæt:::"



Armand (09-05-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-05-02 12:56


bwl <dustyman41@hotmail.com> skrev i en
news:3cd84aa3$0$3788$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> >
>.......min bedstefar tjente 3 kr om dagen, og en kasse øl ....
> Sammenligner du med idag, tjener en svend jo noget mere, og du får
> nok oxo mere øl for en dagsløn???? idag,
> Så man kan vel faktisk sige at tingene er blevet billigere????
> Nogen som tør bekræfte det???

Det vil gøre ondt hos nogle af dem der føler sig noget så uretfærdigt
fattige, men:

Da jeg var i starten af 20'erne og som nyudlært tjente lige under 80
kr/t, kostede bensinen (også dengang) 8 kr/l - Altså ca 10% af min
timeløn.
Skulle bensinprisen idag svare til min svendeløn på samme måde, skulle
den koste næsten 15 kr/l!

Toppen af poppen dengang var bl.a. en Benelli 900 Sei og Ducati 900SS,
begge til ca. 85.000,- kr. - Altså lidt over 1.000 gange min timeløn!
Dér er priserne godtnok stukket af - Selvom man kan få meget (som
samtidig er begge nævnte 80'er maskiner langt overlegne) for ca.
150.000,- kr, så ligger priserne på toppen af poppen på omkring det
dobbelte!
Man kan plædere at der virkelig er sket noget omkring motorcykler i
pågældende periode; men ikke mindst for de største japanske fabrikker må
produktionen i dag være så automatiseret at dét burde være medvirkende
til at holde priserne nede :-/
Vægten er også reduceret over én kam i perioden, og 20% mindre(?)
køretøjsvægt må bestemt være lig med 20% mindre råvare-udgift - Her skal
dog tages højde for de tilfælde af eksotiske materialer á magnesium
o.lign, som er hundedyre!

Biler synes jeg holder pristallet rimeligt:
Omkring samme tid som Bennelli'ens og Ducati'ens ovenstående
prissætninger lanceredes Peugeot 205 til næsten samme pris, og man får
stadig en bil i samme klasse som 205'eren til "lønpristallet" på omkring
150.000,- kr!!!
Til gengæld er udstyrsmængden nærmest eksploderet:
Ikke blot er bensin-indsprøjtning i dag blevet hvermands eje, hvor det i
starten af 80'erne kun var et fåtal af biler der havde indsprøjtning (og
de der havde kostede en bondegård til forskel (Golf 1,6 vs. GTi!)); men
også det der i dag virker banalt var i starten af 80'erne top-gejl:
Sædevarme, forsinkelse på interiørlysets slukning, lys i bagagerum,
central-lås - You name it!

I den sidste ende ligger elektro og ikke mindst elektronik -sagerne:
Min første oplevelse af farve-TV var et Phillips-skrummel i et
butiksvindue - Det viste et tomt svømmestadion fra OL i Mexico ('68) og
kostede 13.000,- kr! Timelønnen for en faglært har nok ligget under 30,-
kr dengang (estimeret idet jeg først kom i lære i '75 og lønnen da var i
starten af 40'erne!). Det seneste TV vi har købt her i huset kostede ca.
4.000, hvilket er ca. 1/3 af '68-prisen, og i mellemtiden er en
håndværkerløn steget til det 5-dobbelte => vores Tv er 15 gange
billigere end '68-eren
CD-spillere, PC'ere og alt andet hverdagselektronik falder idag i pris
så man næsten ikke kan følge med - Omkring 1980 var et stereoanlæg
stadig noget med en del status i, hvor ethvert børnehavebarn idag har
eget 14" tv på børneværelset

Elektrisk håndværktøj er idag nede i en pris som ingen kunne forestille
sig da jeg kom i lære (dengang vankede der ballade hvis man som lærling
glemte at lægge håndboremaskine eller vinkelsliber (en TUNG djævel!) fra
sig på gulvet, så de ikke kunne falde ned og gå i stykker!). Idag er en
5" vinkelsliber noget man henter på lageret på samme måde som alt andet
værktøj der går i stykker!

--
Armand.
(i sit småfilosofiske hjørne)





Jacob Stegelmann (09-05-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Stegelmann


Dato : 09-05-02 13:52


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:abdp93$141b$4@news.cybercity.dk...


> I den sidste ende ligger elektro og ikke mindst elektronik -sagerne:
> Min første oplevelse af farve-TV var et Phillips-skrummel i et
> butiksvindue - Det viste et tomt svømmestadion fra OL i Mexico ('68) og
> kostede 13.000,- kr! Timelønnen for en faglært har nok ligget under 30,-
> kr dengang (estimeret idet jeg først kom i lære i '75 og lønnen da var i
> starten af 40'erne!). Det seneste TV vi har købt her i huset kostede ca.
> 4.000, hvilket er ca. 1/3 af '68-prisen, og i mellemtiden er en
> håndværkerløn steget til det 5-dobbelte => vores Tv er 15 gange
> billigere end '68-eren

hov den med tv'et var ikke helt fair. det tv du så dengang var sikkert, som
du siger, "toppen af poppen". et tv idag der er "toppen af poppen" koster
absolut ikke 4000 kroner, nok nærmere 3-5 gange så meget.

mht. til "ligger elektro og ikke mindst elektronik" artiklernes pris idag,
skyldes det formentligt også plastikkens fremgang. dengang var et tv
fomentlig i en "pænt" træt kabinet, idag sidder de jo i et plastik ditto til
40 øre stykket (som tager 10 sekunder at lave -imodsætning til et
trækabinet)!


> --
> Armand.
> (i sit småfilosofiske hjørne)

hehe, sådan har vi det jo allesammen engang imellem.
jeg har fx de sidste par dage filosoferet over hvorfor jeg ikke så det
kloarkdæksel i svinget....derfor sidder jeg nu med hånden i gips, og må
vente en måned på at køre igen

--
Jacob



Armand (09-05-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-05-02 23:41


Jacob Stegelmann <stegelmann(@)privat.dk> skrev i en
news:3cda70c5$0$64538$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:abdp93$141b$4@news.cybercity.dk...
>
>
> > I den sidste ende ligger elektro og ikke mindst elektronik -sagerne:
> > Min første oplevelse af farve-TV var et Phillips-skrummel i et
> > butiksvindue - Det viste et tomt svømmestadion fra OL i Mexico
> > ('68) og kostede 13.000,- kr!
> > Det seneste TV vi har købt her i huset kostede ca. 4.000, hvilket
> > er ca. 1/3 af '68-prisen, og i mellemtiden er en håndværkerløn
steget
> > til det 5-dobbelte => vores TV er 15 gange billigere end '68-eren

> hov den med tv'et var ikke helt fair. det tv du så dengang var
> sikkert, som du siger, "toppen af poppen". et tv idag der er "toppen
af
> poppen" koster absolut ikke 4000 kroner, nok nærmere 3-5 gange så
> meget.

Det er rigtigt nok - Akkurat som jeg også gjorde det gældende for 80'er
Ducati-skramlet!
Men på den anden side så kunne man jo istedet trække priserne på s/h-TV
fra dengang frem, til sammenligning med vores der kostede godt og vel 25
timelønninger! Jeg husker ikke disse priser (som skulle være mere end 30
kr/t * 25 => 750,-kr!!!!), hvorfor dén pris jeg kunne huske blev trukket
frem!

> mht. til "ligger elektro og ikke mindst elektronik" artiklernes pris
> idag, skyldes det formentligt også plastikkens fremgang. dengang var
et tv
> fomentlig i en "pænt" træt kabinet, idag sidder de jo i et plastik
> ditto til 40 øre stykket (som tager 10 sekunder at lave -imodsætning
til et
> trækabinet)!

Tjaeh :-/
Tansistorer og sidenhen lukkede kredsløb har jo også sin andel deri!
På den anden side så er dagens TV blevet fyldt med features og en
pålidelighed som var helt ukendt i '68

> > (i sit småfilosofiske hjørne)
> hehe, sådan har vi det jo allesammen engang imellem.
> jeg har fx de sidste par dage filosoferet over hvorfor jeg ikke så det
> kloarkdæksel i svinget....derfor sidder jeg nu med hånden i gips, og
> må vente en måned på at køre igen

Surt
Men meget aprospos omkring filosoferen, så tog det mig lidt over 25 år
(á: igår!), at opfatte en pointe i en practical joke udført af nogle
anonyme medlemmer af mc-chaufførerne (den kom pludselig flyvende da
joke'n lejlighedsvis blev nævnt igår - Men lov mig ikke at fortælle
nogen
derom!)

--
Armand
(til tider lidt sendrægtig)






Orla Pedersen (09-05-2002)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 09-05-02 13:52


Armand skrev i meddelelsen ...
>
>bwl <dustyman41@hotmail.com> skrev i en
>news:3cd84aa3$0$3788$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
>> >
>>.......min bedstefar tjente 3 kr om dagen, og en kasse øl ....
>> Sammenligner du med idag, tjener en svend jo noget mere, og du får
>> nok oxo mere øl for en dagsløn???? idag,
>> Så man kan vel faktisk sige at tingene er blevet billigere????
>> Nogen som tør bekræfte det???
>
>Det vil gøre ondt hos nogle af dem der føler sig noget så uretfærdigt
>fattige, men:
>
>Da jeg var i starten af 20'erne og som nyudlært tjente lige under 80
>kr/t, kostede bensinen (også dengang) 8 kr/l - Altså ca 10% af min
>timeløn.
>Skulle bensinprisen idag svare til min svendeløn på samme måde, skulle
>den koste næsten 15 kr/l!


Det var da man lige havde købt en VW LT31 med 2 liters benzinmotor oj
oj Men sidenhen har vi lært at bruge pengene rub og stub. Nu sidder de i
græsplæne, tulipaner og andet godt.

Men man kan stadigvæk få fire års kørsel i brugt bil for ca. kr. 15.000,-

mvh
Orla


>
>--
>Armand.
>(i sit småfilosofiske hjørne)
>
>
>
>



Armand (09-05-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-05-02 23:38


Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en
news:3cdac756$0$58738$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Armand skrev i meddelelsen ...
> >
> >Da jeg var i starten af 20'erne og som nyudlært tjente lige under 80
> >kr/t, kostede bensinen (også dengang) 8 kr/l - Altså ca 10% af min
> >timeløn.
> Det var da man lige havde købt en VW LT31 med 2 liters
> benzinmotor oj

Jeg havde ligeledes en kassevogn: En Bedford med en 2,3liters Wauxhall
bensin-motor, der kunne køre 6 km/l
Det var dog da prisen (igen) var nede på 6 kr/l, hvilket var meget
praktisk,
eftersom at transportprisen (alle mine kammerater havde noget at skulle
have kørt dengang, hvoraf halvdelen flyttede hjemme fra og op i en
4.sals lejlighed ) var til at regne ud

> oj Men sidenhen har vi lært at bruge pengene rub og stub. Nu sidder
> de i græsplæne, tulipaner og andet godt.

Uh! Mind mig ikke om det
Efter at have startet sidste år i bededagsferien er jeg endelig ved at
have renoveret min terrasse á hævet træ-gulv - I guder hvor sådan nogle
pinde er dyre!

--
Armand.
(uden motorcykel, hvorved jeg istedet havde første lejlighed til at nyde
den p.g.a. vejret idag)






Armand (05-05-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-05-02 15:45


VJJ <oddesund@paradis.dk> skrev i en
news:3CD5111D.1B43E3A7@paradis.dk...
> Er der mon nogen, der tør give gennemtænkte bud på
> afgiftsproblematikken.
> 1 - Vil en afgifts-sænkning være tænkelig i et 2/3/7-årigt?perspektiv?
> 2 - Vil initiativet være drevet af DK, EU?
> 3 - Vil en evt sænkningen foregå "per harmonisering-automatik", eller
er
> lobby-arbejde en forudsætning for en sænkning?
> 4 - Vil en sænkning foregå gradvist, over en årrække, eller fra den
ene
> dag til den anden?

Tjaeh - Hvem der bare vidste :-/

Af samme grund skal man nok ikke regne med at høre noget specifikt
førend at vi står i det :-/
Da skævheden omkring beregningen for biler hhv. mc'er for år siden stod
for døren, kunne man ikke tage sig sammen til hverken eller, alt imens
at importører og forhandlere kunne se at foråret og højsæsonen nærmede
sig. Derfor tiggede og bad disse om en hvilkensomhelst beslutning, som
ville give kunderne ro i sindet så nysalget kunne komme igang igen
(ingen havde lyst til at købe en model der måneden efter faldt med
7.500,- kr!).
Resultatet blev da også at lovgiverne mistede overblikket p.g.a. dette
pres og kun tog det halve skridt, således at man stadig har et
forvridning af mc-priserne

Især bilbranchen har i flere tilfælde været ude med meldinger om: "at nu
mister DK fabriksrabatten p.g.a. EU-normalisering", dette så sent som
her i foråret (om: Gældende fra sept.); men hidtil har det kun været
noet á "Ulven kommer" der skulle tune nysalget (inden en prisstigning),
så om man er i tvivl denne gang også er ikke uforskyldt!

Omkring afgifterne trækker tvivlen den anden vej; men personligt tror
jeg ikke på at de danske (italienerne og spaniolerne har faktisk også en
afgift noget højere end momsen på køretøjer!) regler nogensinde bliver
beskåret andet end med få % årligt.
Såvel folkets værditab, som statens indtægtsfald er de tunge årsager
hertil.

Et andet aspekt er alle de pant der er i landets bilpark, og som ved et
afgiftsbortfald ikke længere ville have dækning for gælden i det
efterfølgende værdiløse brugte køretøj (ingen gider købe brugt når man
kan købe afgiftsfrit!): mange banker og financeringsselskaber ville ende
med at være insolvente derigennem :-/
Af samme grund har jeg hidtil argumenteret imod logikken i en fjernelse
af afgiften

Tilbage står hvorvidt at priserne vitterligt stiger p.g.a. frafald at
fabriks-rabatter :-/
Når man ser hvorledes at mc-branchen øjeblikkelig benyttede sig af den
stigende Yen-kurs til at hæve priserne til et ublu leje (CBR 600 til
lige under 200.000,- = ), vil man sikket også benytte et sådant
rygte til at flå os :-/

At handle nu kunne faktisk gå hen og blive det fornuftigste :-/
Man skal dog tage højde for at ens hidtidige model også vil stige i
brugtværdi i tilfælde af en generel prisstigning (CBR 600'ere til
135.000,- fra ny af, holder stadig en brugtpris på 120.000,- p.g.a. den
førnævnte prisstigning!) !!

--
Armand.




Richard Pade (05-05-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 05-05-02 18:26

Armand wrote:
> Især bilbranchen har i flere tilfælde været ude med meldinger om: "at nu
> mister DK fabriksrabatten p.g.a. EU-normalisering", dette så sent som
> her i foråret (om: Gældende fra sept.); men hidtil har det kun været
> noet á "Ulven kommer" der skulle tune nysalget (inden en prisstigning),
> så om man er i tvivl denne gang også er ikke uforskyldt!

Det er uomtvisteligt, at bilfabrikkerne bliver nødt til at sælge bilerne
dyrere til DK, når den europæiske bilbranches gruppefritagelse (fra
pligten
til at sælge i fri distribution ophører) efter al sandsynlighed ophører
1.
oktober i år. Nogle af fabrikkerne er begyndt at hæve priserne på de nye
2002+ modeller se fx den nye Opel Astra og Nissan Primera. VW har også
prissat basismodellen af den nye Polo så højt i DK, at den er næsten
lige
så dyr som i D; til gengæld kan man købe udstyrspakken, der svarer til
De
Luxe-udgaven for en slik, men det ser en tysker jo ikke, når han søger

danske listepriser før afgift. Smart, og mere af det kan ventes.

Det store spørgsmål er, om mc-branchen bliver udsat for den samme
omlægning.
I det mindste BMW har opsagt importøren og overtager selv importen om 1½
år
iflg. en Kbhnsk forhandler, der samtidig siger, at BMW vil stoppe for
importen
til DK til den tid, hvis ikke afgifterne sættes ned. Sikkert en tom
trussel,
i og med at netop BMW sælger mange mc'er afgiftsfrit til staten, men dog
en
udtalelse, der er værd at lægge mærke til.

> Et andet aspekt er alle de pant der er i landets bilpark, og som ved et
> afgiftsbortfald ikke længere ville have dækning for gælden i det
> efterfølgende værdiløse brugte køretøj (ingen gider købe brugt når man
> kan købe afgiftsfrit!): mange banker og financeringsselskaber ville ende
> med at være insolvente derigennem :-/
> Af samme grund har jeg hidtil argumenteret imod logikken i en fjernelse
> af afgiften

Hvor er du sød, Armand - en sand ven af folket ;)

> Tilbage står hvorvidt at priserne vitterligt stiger p.g.a. frafald at
> fabriks-rabatter :-/
> Når man ser hvorledes at mc-branchen øjeblikkelig benyttede sig af den
> stigende Yen-kurs til at hæve priserne til et ublu leje (CBR 600 til
> lige under 200.000,- = ), vil man sikket også benytte et sådant
> rygte til at flå os :-/

Tja, men se samtidig prisen på Hornet 900, den er ikke så skæv set i
forhold til Fazer 1000. Godt nok er Hornet 900 i Sverige BILLIGERE end
Badit 1200, men det er snarere fordi den svenske Suzuki-importør kører
en - efter danske forhold (og cyklernes faktiske værdi) - ublu højpris-
politik.
Læg også mærke til, at Honda-importøren Nelleman & Drewsen i år har
intensiveret markedsføringen med fx reklamer på side 2 i Touring Nyt.
Mon ikke de har fået et eller andet at vide, efter at Honda sidste år
selv overtog bilimporten her i DK. Skulle de være så konsekvente at
følge med, vil jeg forvente et prisfald og et større udvalg af Honda-
modeller på det danske marked. For så bliver det en japaner, der skal
stå skoleret og forklare, hvorfor det danske salg af Honda-mc'er
udvikler sig som det gør. De er dog stadig nr. 1 af japanerne i D, så
hvorfor ikke i DK, ville jeg spørge, hvis jeg var Sochiro-san.

> At handle nu kunne faktisk gå hen og blive det fornuftigste :-/
> Man skal dog tage højde for at ens hidtidige model også vil stige i
> brugtværdi i tilfælde af en generel prisstigning (CBR 600'ere til
> 135.000,- fra ny af, holder stadig en brugtpris på 120.000,- p.g.a. den
> førnævnte prisstigning!) !!

Ja, hvem ved, men af ovennævnte grund kan det også være, at
CBR-killingen
ikke vil stige så meget som tilsvarende gode mc'er (undskyld, det findes
jo ikke) fra de andre japsere IMHO (=Ifølge Min Høviske Overbevisning:).

Richard Pade
'85 VF750S Veffer Dancer

Jes Vestervang (05-05-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 05-05-02 22:24

Armand wrote:
.....
> Tilbage står hvorvidt at priserne vitterligt stiger p.g.a. frafald at
> fabriks-rabatter :-/
> Når man ser hvorledes at mc-branchen øjeblikkelig benyttede sig af den
> stigende Yen-kurs til at hæve priserne til et ublu leje (CBR 600 til
> lige under 200.000,- = ), vil man sikket også benytte et sådant
> rygte til at flå os :-/
>
Uanset hvad kommer priserne næppe under niveauet i udlandet, da vi jo bare
kan handle ind der istedet.

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600

Allan Wisborg (06-05-2002)
Kommentar
Fra : Allan Wisborg


Dato : 06-05-02 01:55

Det er svært at spå - især om fremtiden.....

Mvh
Allan



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177602
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409258
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste