M Poll <poll@adslhome.dk> skrev i en
news:3cd4190b$0$78769$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
Det er en udemærket ide at skifte olie og filter så snart at man har
købt et brugt køretøj!
En ganske almindelig gængs motorolie rækker fint, og det er op til din
økonomi hvor meget du vælger at gøre ud af det.
En middelbrugt vandkølet motorcykel behøver ikke det dyreste
fuldsyntetiske olie du kan finde; men er man i tvivl kan man bruge de
deciderede mc-olier der findes almindeligt tilgængeligt:
Duckhams og Shell har hver et par stykker - Sidstnævnte har herinde fået
roser for at minimere det *KLONK* som mange motorcyklers gearkasse giver
når man lægger 1. gear ind (om morgenen)!
> Da jeg havde min GPZ 500S brugte jeg motul 3100 SEA 10W40.
Min GPZ 900 R, der godt kan tåle teknisk sammenligning med 500'eren,
tålte ikke at komme under SAE 10W uden at koblingen blev ukontrollabel
og huggede i når man i enten en drag eller højgears-start firede den af
Det med højgearsstart er en fin måde at erkende om problemet er
forekommende inden at koblingen hugger ved 9.000 rpm lige efter grønt
lys og lærer dig at lave en wheelie på ¼ sekund =
--
Armand.