Det ville være nyttigt, hvis du ville oplyse, hvilken årgang CBR vi snakker
om, der er jo en ret stor forskel på F3, F4 og FS, som alle er produceret
samtidig med YZF600R. Ydermere er det nok vigtigt for vurderingen af min
ekspertise, at jeg aldrig har ejet nogle af disse maskiner, og kun har kørt
en anelse på en Fazer og en YZF600R til Test under Broen, så mine
kommentarer er i høj grad på basis af artikler i engelske motorcykel blade,
som jeg læser en del af.
> Er motoren på catten ligeså omdrejningevillig og triggerhappy som en
> Fazer600. For den lyder sk... godt.
Formodentlig lidt mere omdrejningsvillig. Mon ikke en Thundercat kan tage
500-1500 flere omdrejninger end en Fazer, med lidt dårligere bundtræk men
til gengæld lidt højere topeffekt.
> Og hjælper de sidste 6hk lidt på topvilligheden. Synes fazer trak ok men
> manglede en smule på toppen hvor den ikke var tilfredstillende. Eller er
> det kvartkåben på fazer der viser sit uaerodynamiske ansigt.
Formodentlig både og, kombinationen af lidt højere topeffekt og bedre
aerodynamik vil nok give YZF600R en lidt højere topfart end Fazer, du må jo
så gøre op med dig selv, hvor meget man har at bruge det til i DK.
> Er catten ligeså nem og velkørende som fazeren ? Jeg synes fazeren var
> dejlig nem at kaste rundt med og faktisk mindede meget om min GSXR750.
Afhænger nok af, hvad du mener med at "kaste rundt med". På grund af den
oprejste køresstilling og det lidt bredere styr vil Fazeren nok være lidt
nemmere at lave kvikke manøvrer med i byen, til gengæld er kurvefrigang,
affjedringskvalitet og stelstabilitet for en Fazer ikke nok ikke helt på
niveau med en YZF600R eller en CBR 600, men hvis du aldrig tager cyklen med
på bane vil forskellen nok opleves som minimal
> Spurgte en mekaniker der påstod at YZF deltaboks stellet ikke var så
> stift som CBR's åbne ramme. Hmm. Hvad skal man tro om det ? Og at
> Yamahas fjederkomponenter hurtigt skulle skiftes da de bliver for bløde
> og jeg fik den gamle historie (måske sand nok meen) om at Hondas
> produkter aldrig giver problemer og altid holder og iiih ååhh..
Mht til stelstivhed så aner jeg det ikke, men jeg vil dog vurdere, at begge
cykler har rigelig stelstyrke til landevejsbrug.
> Så for at sætte det på en spids , nu 5-6 år efter de første Thundercat
> kom til landet. Er kvaliteten overbevisende og kan den holde til at
> blive brugt i længden ?
Det tror jeg sagtens den kan, måske er finish dog ikke helt på Honda niveau,
men jeg ved det ikke.
> Det er ikke nemt at vælge i 600cc klassen.
Man kan måske sige det er nemt på den måde, at lige gyldig hvilken af
cyklerne du tager, får du en aldeles fremragende motorcykel, hvis den er i
ordentlig stand. Det er nok mest et spørgsmål om at gøre op med sig selv,
hvad man egentlig ønsker af sin motorcykel. Min subjektive opfattelse er, at
CBR600F3 og YZF600R minder så meget om hinanden, at du med rimelighed kan
tage det bedste tilbud du kan finde. Der er straks en større karakter
forskel hvis du begynder at overveje de øvrige cykler i klassen.
Sluttelig vil jeg igen minde om at ovennævnte udtalelser er mine subjektive
indtryk, ovenikøbet uden at have kørt ordentligt på nogen af maskinerne.
Mvh
Anders, der gerne ville stå med dit problem