/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Olie Check
Fra : Morten Nielsen


Dato : 01-05-02 20:25

Hejsa!

Jeg har kørt snart 800km på min nye gs500e og er begyndt at tænke på om man
skulle checke om der er nok olie på.... jeg skruede olie pinden af .. gjorde
den ren og stak den ned igen.. og da jeg tog den op (kold motor) var den
lige omkring L (low) så jeg tog en lille tur på 5 min og checkede derefter
og der var olien helt op til F (full) er det rigtigt eller skal jeg have
olie på ?
Jeg skal til fjord træf fredag i kalundborg og vil helst ikke brænde en
motor af hvis jeg har gjort noget forkert ;)

Mvh
Morten



 
 
Asger Steffensen (01-05-2002)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 01-05-02 20:46


"Morten Nielsen" <morten@reds.dk> skrev i en meddelelse
news:aapfe0$r6l$1@news.cybercity.dk...
> Hejsa!
>
> Jeg har kørt snart 800km på min nye gs500e og er begyndt at tænke på om
man
> skulle checke om der er nok olie på.... jeg skruede olie pinden af ..
gjorde
> den ren og stak den ned igen.. og da jeg tog den op (kold motor) var den
> lige omkring L (low) så jeg tog en lille tur på 5 min og checkede derefter
> og der var olien helt op til F (full) er det rigtigt eller skal jeg have
> olie på ?
> Jeg skal til fjord træf fredag i kalundborg og vil helst ikke brænde en
> motor af hvis jeg har gjort noget forkert ;)
>
Grunden til forskellen er primært at olien er varm efter køreturen. Jeg
ville ikke mene at der var grund til bekymring, men du kan læse i din
originale brugerhåndbog, eller Haynes manual hvordan olien skal tjekkes.


Asger
ZX-10



Morten G.N. (01-05-2002)
Kommentar
Fra : Morten G.N.


Dato : 01-05-02 21:53

Som automekaniker ved jeg at man altid skal checke olien når motoren er
driftvarm, og olien lige har fået lov at løbe ned i bunden af motoren efter
stop.
Cyklen skal samtidigt stå ret op, på en plan flade.
Olien bør stå ved max. linien.

Mvh. Morten NX650




Martin Sørensen (01-05-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 01-05-02 22:00

> Som automekaniker ved jeg at man altid skal checke olien når motoren er
> driftvarm, og olien lige har fået lov at løbe ned i bunden af motoren
efter
> stop.
> Cyklen skal samtidigt stå ret op, på en plan flade.
> Olien bør stå ved max. linien.

Jeg mener også, at oliepinden ikke skal skrues ned, blot lægges på gevindet
for at efterse oliestanden. Det er nok også vigtigt.

--
signing off.. Martin Sørensen



Armand (01-05-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-05-02 22:57


Morten G.N. <mgn@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:aapkjc$12tg$1@news.cybercity.dk...
> Som automekaniker ved jeg at man altid skal checke olien når motoren
er
> driftvarm, og olien lige har fået lov at løbe ned i bunden af motoren
efter
> stop.
> Olien bør stå ved max. linien.

Tjaeh :-/

En af mine kammerater fra "de glade Benelli-dage" havde en GoldWing
1100, som brugte en hulens masse olie allerede fra ny af; men han
studsede over at den li'som ikke kunne komme under midten af
skueglasset - Vores konklusion var at den øverste halvdel af skueglasset
var overfyldning, som motoren brændte af - Efter denne tildragelse
brugte han "midt i" som MAX-mærke og havde derefter aldrig brug for
efterfyldning

Dette er selvfølgelig en historie der ikke kan bruges til et generelt
argument.
Men det eneste argument jeg kan finde for at benytte max-mærket, skulle
være i fald at motoren bruger olie, hvorved man har mere respit inden
næste efterfyldning, når man udnytter hele "pinden" !

--
Armand.



Jens Jessen (02-05-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jessen


Dato : 02-05-02 07:34

Jeg vil påstå at Armand har ret i sin betragtning mht. oliestanden.

--
Med venlig hilsen
Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:aapp4c$18u6$3@news.cybercity.dk...
>
> Morten G.N. <mgn@vip.cybercity.dk> skrev i en
> news:aapkjc$12tg$1@news.cybercity.dk...
> > Som automekaniker ved jeg at man altid skal checke olien når motoren
> er
> > driftvarm, og olien lige har fået lov at løbe ned i bunden af motoren
> efter
> > stop.
> > Olien bør stå ved max. linien.
>
> Tjaeh :-/
>
> En af mine kammerater fra "de glade Benelli-dage" havde en GoldWing
> 1100, som brugte en hulens masse olie allerede fra ny af; men han
> studsede over at den li'som ikke kunne komme under midten af
> skueglasset - Vores konklusion var at den øverste halvdel af skueglasset
> var overfyldning, som motoren brændte af - Efter denne tildragelse
> brugte han "midt i" som MAX-mærke og havde derefter aldrig brug for
> efterfyldning
>
> Dette er selvfølgelig en historie der ikke kan bruges til et generelt
> argument.
> Men det eneste argument jeg kan finde for at benytte max-mærket, skulle
> være i fald at motoren bruger olie, hvorved man har mere respit inden
> næste efterfyldning, når man udnytter hele "pinden" !
>
> --
> Armand.
>
>



Jens Jacob Bager Jen~ (02-05-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 02-05-02 16:12

> > Olien bør stå ved max. linien.
>
> Vores konklusion var at den øverste halvdel af skueglasset
> var overfyldning, som motoren brændte af - Efter denne tildragelse
> brugte han "midt i" som MAX-mærke og havde derefter aldrig brug for
> efterfyldning

Hej Armand

Pas på med havd du anbefaler. Nogen bruger måske ukritisk dit råd uden
omtanke.

Min gamle XJ 600 brugte en masse olie (som en gammel yamaha skal og bør
) og havde ikke olietryksmåler men oliestandsmåler. Der var 4 dl forskel
mellem fuld og lys i olieadvarselslampen. Olieadvarselslampen lyste når der
var under 1/4 olie tilbage i glasset!

4dl forbrug svarede til Lyngby - Vejle med 160km/t Ak ja den ungdom....
På den model vil jeg ikke anbefale kun at hælde den havlt fuld. Min CBR
hælder jeg også op til "fuld" mærket. Efter 8500km kunne jeg ikke se målbart
forbrug.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Armand (02-05-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-05-02 23:08


Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en
news:aarl0q$5qh$1@eising.k-net.dk...
> > >
> Hej Armand
> Pas på med havd du anbefaler. Nogen bruger måske ukritisk dit råd uden
> omtanke.

Det er jo op til enhver at vurdere de råd der falder herinde; men
selvfølgelig bør man være åben overfor at kunne blive misforstået i de
råd man afgiver og derfor sørge for at skære tingene ud i pap!

Derfor skrev jeg også:
Citat:
'det eneste argument jeg kan finde for at benytte max-mærket, skulle
være i fald at motoren bruger olie, hvorved man har mere respit inden
næste efterfyldning, når man udnytter hele "pinden" ! '
Og det dækker jo fudstændig dine oplevelser!!

At folk ikke læser hvad man skriver, er svært at gardere sig imod!

--
Armand.





Morten G.N. (04-05-2002)
Kommentar
Fra : Morten G.N.


Dato : 04-05-02 15:19

Min begrundelse for at fylde op til max-stregen er at olien også har en
kølende virkning. Jo mere olie jo mere køling.

Mvh. Morten NX650


> 'det eneste argument jeg kan finde for at benytte max-mærket, skulle
> være i fald at motoren bruger olie, hvorved man har mere respit inden
> næste efterfyldning, når man udnytter hele "pinden" ! '
> Og det dækker jo fudstændig dine oplevelser!!
>
> At folk ikke læser hvad man skriver, er svært at gardere sig imod!
>
> --
> Armand.
>
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177602
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409258
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste