Hej NG.
Jeg sidder og plejer en kæmpe influenza, og så bliver det jo ikke til
så meget håndværk, og endnu mindre køren MC
Så ka' man jo passende få tiden til at gå med at genere denne NG's
læsere med et indlæg.
Sidste week-end i værkstedet fik lagt næstsidste hånd på vinterens
restaureringsprojekt - et nyt fordæk, og så er det til syn.
For nu ikke at blive doven har jeg taget fat i en af de onde ting til
det næste projekt - Tanken til min NSU Special MAX.
Den havde en skarp bule på et sted hvor det er næsten umuligt at
bearbejde den indefra.
Og for at føje spot til skade var bulen på en af de flader der skal
stå i spejlblank krom.
En hurtig forespørgsel hos en forkromer fastslog, at det ikke er
tilrådeligt at fylde bulen ned tin som jeg ellers havde tænkt mig.
Det er ellers den nemmeste metode og er bedre end spartel på flader
der skal males, men den går altså ikke på flader der skal forkromes.
Satans!
Så er der to metoder til at komme videre.
1) Bor huller de steder hvor bulen skal trækkes ud.
2) Tinlod en møtrik på siderne af bulen og træk den ud.
Jeg brøds mig ikke meget om den første, så vi tager nummer to.
Fat i en 6 mm messingmøtrik, en 25 mm lang 6 mm bolt, en rulle
radioloddetin, en 1600 watt Heath Gun, en 8" Bahco svensknøgle ned et
"krokodillenæb" i den ene ende og en lille træklods, ca. 20 mm tyk.
Først renses tanken der hvor møtrikken skal loddes på.
Jeg valgte at pudse den ned med smærgellærred.
Vælg så det laveste punkt i bulen.
Der skal møtrikken loddes på, men endelig ikke over et skarpt knæk,
men lige ved siden af - så tæt på som muligt.
Så er det på med heath gun og loddetin - fortin området hvor mørtikken
skal loddes på, og lod samtidig møtrikken på tanken i samme
opvarmning.
Lad så skidtet køle af langsomt indtil det er håndvarmt.
Skru 6mm bolten i møtrikken, sæt "krokodillenæbet" ind under boltens
hovede, hvil kanterne af næbet på træklodsen og træk så opad i
skiftenøglens anden ende.
Og voila - bulen kommer ud - stille og roligt.
Gentag proceduren til alle små knæk er kommet med ud.
I et par tilfælde måtte jeg trække så hårdt at lodningen sprang, men
havd pokker møtrikken skulle under alle omstændigheder af igen.
Jeg trak den lidt mere end nødvendigt, og benyttede så en meget lille
hammer til at få de værste "sprællemænd" fjernet igen.
For at se hvor mange sprællemænd der er i blikket benytter jeg en
rustepudser med sandpapir #80 og fingerspidserne til at føle med.
Pas på ikke at pudse for meget.
Moderne tanke har en godstykkelse som en Hansa øldåse
(NSU er lavet af rigtig stål - så der er gods nok).
Som modhold inde i tanken benyttede jeg en Dowidat fladdims som
pladesmedene bruger til bildøre og som jeg har lånt af en nabo, men
det var begrænset hvor meget glæde jeg havde af den, idet bulen sad
længst væk fra benzindækslet.
Tanken er nu klar til at blive sandblæst indvendig, der hvor den
ligger over stellet.
Resten er i orden.
Er der forresten en der har en god kontakt til et firma der giver sig
af med forkromning og som gider at forkobre først?
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk