|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Fyld i 2 takts potter..... Fra : Moller |
Dato : 29-04-02 17:07 |
|
Hej... Ja, kom sku lige i tanke om at jeg ikke nåede at få fyld i potterne
sidste sæson inden jeg kørte GT'en ind... ups, forklare hvorfor den larmer
så meget :) men det som jeg så tænkte var omkring hva har fyldet af
betydning...
Har hørt det ikke er så smart at køre uden fyld, og så det larmer også,
men hvordan og hvorledes med Kræfterne ??? mister jeg ikke ved højere omdr.
pga. dårligere kompresion ???
VH
Lars Molnit
| |
Lars Nielsen (29-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Lars Nielsen |
Dato : 29-04-02 17:47 |
|
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:aajr3g$1hqi$1@news.cybercity.dk...
> Hej... Ja, kom sku lige i tanke om at jeg ikke nåede at få fyld i potterne
> sidste sæson inden jeg kørte GT'en ind... ups, forklare hvorfor den larmer
> så meget :) men det som jeg så tænkte var omkring hva har fyldet af
> betydning...
- Dæmper støj *SS
> Har hørt det ikke er så smart at køre uden fyld, og så det larmer
også,
> men hvordan og hvorledes med Kræfterne ??? mister jeg ikke ved højere
omdr.
> pga. dårligere kompresion ???
- Kommer lidt an på motorkonstruktionen... - Hvis din totakter er med
drejeventiler, burde du ikke miste noget, men hvis det er en ultragammeldags
konstruktion, mister du effekt hvis der ikke er modstand nok i udstødningen,
da:
1) - Den suger lidt luft _ind_ gennem udstødningen, istedet for kun via
skyllekanalen
2) - Noget af den olie/benzin blandede luft fiser med ud igennem
udstødningen, fordi der er for lidt modstand, til at den når at lukke
udstødningshullet hurtigere en cylinderen er tømt / fyldt igen.
- Prøv dig frem... - Med mindre du har en 100% skåret tegning af
tingesten..
RadioMan
> VH
> Lars Molnit
>
>
>
| |
Claus Rittig (29-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 29-04-02 18:36 |
|
"Lars Nielsen" <dsl8938@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:aajtcf$1lhg$1@news.cybercity.dk...
> - Kommer lidt an på motorkonstruktionen... - Hvis din totakter er med
> drejeventiler, burde du ikke miste noget, men hvis det er en
ultragammeldags
> konstruktion, mister du effekt hvis der ikke er modstand nok i
udstødningen,
> da:
> 1) - Den suger lidt luft _ind_ gennem udstødningen, istedet for kun via
> skyllekanalen
> 2) - Noget af den olie/benzin blandede luft fiser med ud igennem
> udstødningen, fordi der er for lidt modstand, til at den når at lukke
> udstødningshullet hurtigere en cylinderen er tømt / fyldt igen.
Tror du ikke du blander funktionen af lyddæmper og ekspansionspotte sammen?
Rittig
| |
Claus Rittig (29-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 29-04-02 18:17 |
|
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:aajr3g$1hqi$1@news.cybercity.dk...
> Har hørt det ikke er så smart at køre uden fyld, og så det larmer
også,
> men hvordan og hvorledes med Kræfterne ??? mister jeg ikke ved højere
omdr.
> pga. dårligere kompresion ???
Nej, kompressionen påvirkes ikke.
Nu skal jeg ikke lige spille klog, jeg er ikke jysk mester i GT potter, men
lydpotter til "sportsmodeller", racerpotter, de har ikke godt af at køre
uden alt for meget dæmperuld, de vibrerer i stykker.
Rittig
| |
Jorgen Gerdorf (29-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jorgen Gerdorf |
Dato : 29-04-02 21:18 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3ccd837a$0$78807$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> news:aajr3g$1hqi$1@news.cybercity.dk...
>
> > Har hørt det ikke er så smart at køre uden fyld, og så det larmer
> også,
> > men hvordan og hvorledes med Kræfterne ??? mister jeg ikke ved højere
> omdr.
> > pga. dårligere kompresion ???
>
> Nej, kompressionen påvirkes ikke.
> Nu skal jeg ikke lige spille klog, jeg er ikke jysk mester i GT potter,
men
> lydpotter til "sportsmodeller", racerpotter, de har ikke godt af at køre
> uden alt for meget dæmperuld, de vibrerer i stykker.
>
> Rittig
>
>
Jeg kender ikke forholdene ved en 2-takter med drejeventiler
I en 2-takter med vendeskylning, dvs. hvor indsugningsgassen først suges ned
i krumtaphuset
og derefter presses op over stemplet (i forbrændingskammeret) gennem
skyllekanalerne i cylindervæggen,
har modstanden i udstødningssystemet (udstødningsrøret og jydpotten) stor
betydning.
Er modstanden for lille (= tom lydpotte) "fiser" meget af den nye
uforbrændte gas ud i udstødningssystemet, inden
stemplet når at lukke for udstødningshullet. Resultat: Alt for lidt gas i
forbrændingskammeret = nedsat ydelse og tendens til at "firtakt".
Er modstanden for stor (= tilstoppet lydpotte) kan den nye gas, der kommer
op gennem skyllekanalerne,
ikke nå at presse al den uforbrændte gas ud i udstødningssystemet. Resultat
forbrændingskammeret får for
lidt frisk gas = nedsat ydelse og tendens til at "banke".
Kort og godt - I en vendeskylle 2-takter har udstødningssystemet næsten
samme funktion som udstødningsventilen i en 4-takter og
Lydpotten skal derfor lige netop ha' det "fyld", som den er designet til fra
fabrikken.
Hvis "levende billeder" er sagen, så kik på
http://www.k-wz.de/vmotor/z_omotore.html
Mvh
Jørgen Gerdorfr
DKW RT250/2 (1955)
Honda CB500T (1976)
| |
![](/images/tree/0.gif) molnit (30-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : molnit |
Dato : 30-04-02 10:53 |
|
> > Nu skal jeg ikke lige spille klog, jeg er ikke jysk mester i GT potter,
> men
> > lydpotter til "sportsmodeller", racerpotter, de har ikke godt af at køre
> > uden alt for meget dæmperuld, de vibrerer i stykker.
Ja, det har jeg opdaget... godt jeg har et ekstra sæt originale potter
til den :) den ene Potte fra midter cyll. har banket pipen løs...
> >
> > Rittig
> Jeg kender ikke forholdene ved en 2-takter med drejeventiler
GT'en er for gammel til at vide hva ventiler er :) så det har den ikke
...
> I en 2-takter med vendeskylning, dvs. hvor indsugningsgassen først suges
ned
> i krumtaphuset
> og derefter presses op over stemplet (i forbrændingskammeret) gennem
> skyllekanalerne i cylindervæggen,
> har modstanden i udstødningssystemet (udstødningsrøret og jydpotten) stor
> betydning.
Yeps. mente nok det var rigtigt...
> Er modstanden for lille (= tom lydpotte) "fiser" meget af den nye
> uforbrændte gas ud i udstødningssystemet, inden
> stemplet når at lukke for udstødningshullet. Resultat: Alt for lidt gas i
> forbrændingskammeret = nedsat ydelse og tendens til at "firtakt".
> Er modstanden for stor (= tilstoppet lydpotte) kan den nye gas, der kommer
> op gennem skyllekanalerne,
> ikke nå at presse al den uforbrændte gas ud i udstødningssystemet.
Resultat
> forbrændingskammeret får for
> lidt frisk gas = nedsat ydelse og tendens til at "banke".
Altså valget er mellem Pest eller kolera...
> Kort og godt - I en vendeskylle 2-takter har udstødningssystemet næsten
> samme funktion som udstødningsventilen i en 4-takter og
> Lydpotten skal derfor lige netop ha' det "fyld", som den er designet til
fra
> fabrikken.
hmmm, og hvor meget er liiige den mængde, nå, jeg må vil tage go fylde
lidt på, og se hvordan den går... :)
> Hvis "levende billeder" er sagen, så kik på
> http://www.k-wz.de/vmotor/z_omotore.html
Fed tegning :) gid man havde flere af den slags illustrationer til at
forstå principperne fra :)
VH
Moller
>
> Mvh
> Jørgen Gerdorfr
> DKW RT250/2 (1955)
> Honda CB500T (1976)
>
>
>
>
| |
![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (30-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 30-04-02 16:44 |
|
"Jorgen Gerdorf" <jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3ccda9ae$0$49098$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er modstanden for lille (= tom lydpotte) "fiser" meget af den nye
> uforbrændte gas ud i udstødningssystemet, inden
> stemplet når at lukke for udstødningshullet. Resultat: Alt for lidt gas i
> forbrændingskammeret = nedsat ydelse og tendens til at "firtakt".
Det lyder som en fin teori, men holder det vand i praksis?
Hvor stor forskel i modstand er der i en potte med uld og en uden? Jeg har
godtnok aldrig kørt med en helt tom potte, men jeg har da prøvet at køre
"højtydende" 2-taktere (motocross/enduro) med ca. halv uld tilbage, og der
var ingen firtakten. Jeg går ud fra at en udstødningsventil i den
forbindelse har mindre betydning, men ekspansionspottens udformning kan vel
have indflydelse?
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Rune Soegaard Larsen (30-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Rune Soegaard Larsen |
Dato : 30-04-02 17:21 |
|
Claus Rittig wrote:
> "Jorgen Gerdorf" <jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ccda9ae$0$49098$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
>> Er modstanden for lille (= tom lydpotte) "fiser" meget af den nye
>> uforbrændte gas ud i udstødningssystemet, inden
>> stemplet når at lukke for udstødningshullet. Resultat: Alt for lidt gas i
>> forbrændingskammeret = nedsat ydelse og tendens til at "firtakt".
>
> Det lyder som en fin teori, men holder det vand i praksis?
> Hvor stor forskel i modstand er der i en potte med uld og en uden? Jeg har
> godtnok aldrig kørt med en helt tom potte, men jeg har da prøvet at køre
> "højtydende" 2-taktere (motocross/enduro) med ca. halv uld tilbage, og der
> var ingen firtakten. Jeg går ud fra at en udstødningsventil i den
> forbindelse har mindre betydning, men ekspansionspottens udformning kan
> vel have indflydelse?
Selvom dæmperen er tom eller proppet, er der stadigvæk et forholdsvist stort
hul ud fra ekspansionskammeret igennem enderøret - jeg tvivler på
modstanden ændrer sig så meget at det kan gøre at den uforbrændte gas enten
kommer for meget ud, eller for lidt ud pga. ændringen i modstanden.
Hvad der deriomd kan ske, er at selv en lille-bitte ændring i modstanden
igennem enderøret kan ændre på temperaturen i ekspansionskammeret, og
derved på resonnanslængden af kammeret! Husk at trykbølgens hastighed
bestemmes bl.a. af den temperatur som gassen har.
/Rune
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Moller (30-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Moller |
Dato : 30-04-02 17:30 |
|
> > Det lyder som en fin teori, men holder det vand i praksis?
> > Hvor stor forskel i modstand er der i en potte med uld og en uden? Jeg
har
> > godtnok aldrig kørt med en helt tom potte, men jeg har da prøvet at køre
> > "højtydende" 2-taktere (motocross/enduro) med ca. halv uld tilbage, og
der
> > var ingen firtakten. Jeg går ud fra at en udstødningsventil i den
> > forbindelse har mindre betydning, men ekspansionspottens udformning kan
> > vel have indflydelse?
> Hvad der deriomd kan ske, er at selv en lille-bitte ændring i modstanden
> igennem enderøret kan ændre på temperaturen i ekspansionskammeret, og
> derved på resonnanslængden af kammeret! Husk at trykbølgens hastighed
> bestemmes bl.a. af den temperatur som gassen har.
Det her blir jo spændene... jeg kan sige 1 ting med sikkerhed, jeg
mangler mærkbart noget af min Top, og det har jeg sådan set gjort lige siden
jeg fjernede de stålhåre grydesvampe som var klistret fast som dæmper
matriale... om det så kun er deres skyld, eller andre ting nu vi er i gang,
det er jo noget andet :)
Men jeg skal ned og ha dæmperuld i denne så snart de har det hjemme hos
ågensen, så vil jeg prøve at fylde dem godt op, og så kan jeg jo melde
tilbage om det hjalp mærkbart :) eller den bare blev mere stille...
VH
Lars Molnit
GT-380 L
MZ ETZ 251 CDi u/3 gear..
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Fatal (12-05-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fatal |
Dato : 12-05-02 19:22 |
|
Hvor for man fat i dette "uld" som man sætter i udstødningen, og hvorfor
gør man det
hilsen en uvidene mc begynder som ønsker og vide alt :D
--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Moller (12-05-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Moller |
Dato : 12-05-02 22:16 |
|
"Fatal" <fatal@del33t.dk> wrote in message
news:7eda9e3100e00bda999e4a9becc43d6c.92382@mygate.mailgate.org...
> Hvor for man fat i dette "uld" som man sætter i udstødningen, og hvorfor
> gør man det
> hilsen en uvidene mc begynder som ønsker og vide alt :D
Købes hos din lokale MC pusher....
Bruges for det mest pga. lyddæmpning , men for 2 taktere kan det betyde
enormt omkring kræfterne... modsat 4 taktere, som ikke er så omtåelig
omkring udstødningens design.
VH
Lars Molnit
>
>
> --
> Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (13-05-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 13-05-02 16:46 |
|
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:abmm33$2hee$1@news.cybercity.dk...
> Bruges for det mest pga. lyddæmpning , men for 2 taktere kan det
betyde
> enormt omkring kræfterne... modsat 4 taktere, som ikke er så omtåelig
> omkring udstødningens design.
Æh... Det er da omvendt?
På mine 2-taktere kan jeg ikke mærke nogen forskel på trækkraften afhængigt
af om lydpotten trænger til ompakning eller er nypakket. På en af mine
4-taktere har jeg justerbar lydpotte (SuperTrapp) for at kunne justere om
jeg vil have mere eller mindre topydelse vs. bundtræk.
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Michael Frederiksen (15-05-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Michael Frederiksen |
Dato : 15-05-02 21:40 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3cdfe4cf$0$97299$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> news:abmm33$2hee$1@news.cybercity.dk...
>
> > Bruges for det mest pga. lyddæmpning , men for 2 taktere kan det
> betyde
> > enormt omkring kræfterne... modsat 4 taktere, som ikke er så omtåelig
> > omkring udstødningens design.
>
> Æh... Det er da omvendt?
Jeg tror Lars at selve ekspansions kammeret har meget at sige på en
to-traktor modsat en 4-takter der vel egentlig ikke behøver modtryk pga af
ventilerne??
> På mine 2-taktere kan jeg ikke mærke nogen forskel på trækkraften
afhængigt
> af om lydpotten trænger til ompakning eller er nypakket. På en af mine
> 4-taktere har jeg justerbar lydpotte (SuperTrapp) for at kunne justere om
> jeg vil have mere eller mindre topydelse vs. bundtræk.
Hvordan fungere det? skaber den mere eller mindre modtryk?
--
Michael Frederiksen/ lidt grøn med MC'er
Honda SFX - MC wannabie
ICQ: 121663556
Fjern NOSPAM ved svar på email ;-P
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (16-05-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 16-05-02 16:38 |
|
"Michael Frederiksen" <chipmaster@NOSPAMget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:g%zE8.1171$1x4.6024@news.get2net.dk...
> > På mine 2-taktere kan jeg ikke mærke nogen forskel på trækkraften
> afhængigt
> > af om lydpotten trænger til ompakning eller er nypakket. På en af mine
> > 4-taktere har jeg justerbar lydpotte (SuperTrapp) for at kunne justere
om
> > jeg vil have mere eller mindre topydelse vs. bundtræk.
>
> Hvordan fungere det? skaber den mere eller mindre modtryk?
Lige precis!
Den ender i nogle lameller, jo flere lameller - jo mindre modtryk og dermed
mere omdrejningsvillig, jo færre lameller - jo mere modtryk og dermed mere
bundtræk.
Rittig
(som har kørt med den potte i 10 år og er MEGET glad for den)
| |
|
|