> > ... hvor mange kilometer kan man forvente at "klemme" ud af motoren på en Yamaha R6 ????
> Jeg har en 100HK CBR 600 ... mellem 120.000 og 150.000km.
Iflg englænderne går cbr 600/900 nemt 150Mm.
Min egen luftkølede gsx250esd har nyligt nulstillet km-tælleren, har stadig god ens kompression og topfart som ny. Skiftet i motoren: Knastkæde ved ca 35Mm (blev det anbefalet dengang, kæden fejlede dog intet), koblingsplader ved ca 55Mm(var ikke slidte, men de kunne vist ikke lide den syntetiske MC-olie ved det foregående olieskift).
> 1: Overhold service intervallerne. Især olie og filterskift.
Mine service intervaller er op fra 5Mm til 6-7Mm. Den bruger ca en halv liter olie mellem skift.
> 2: Kør forsigtigt når den er kold, altså de første 5-10km, alt efter udendørstemperatur.
Meget vigtigt punkt. I koldt vejr kan du også køre længere før olien er varm. I regnvejr uendeligt. Regn heller ikke med kølevandstemperaturen som indikation af olietemperaturen. Lad også motoren gå i tomgang 10-15 sek efter start. (Hint: olietrykkontakten sidder oftest lige efter filteret.)
> 3: Undgå bundtræk. Bundtræk er skadeligt for alle motorer, de skal have lov til at spinde.
Jep, momentspidserne fra forbrændingspulserne er ikke gode for hverken motor eller transmission. Men måske værst for en og tocylindrede, der også ofte indbyder til den slags.
> 4: Er motoren varm skal du holde en under det røde område og ikke køre kontinuert (over 10 minutter) med over 70% af de tilgængelige omdrejninger (motorvej o.l.).
Jeg ved ikke hvad der anbefales til en hårdtpumpet motor som eks en r6, men en 'normal' cykel med en litereffekt omkring hundrede, og ikke for store cylindervolumen (eks xt600) klarer fint fuld gas kontinuert. Men ved belastning over ca 80% giver karburatorer en federe blanding (for bla køling), der koster flere tankstop.
--
Who, what, where?:
http://move.to/henning