On Wed, 24 Apr 2002 21:09:29 +0200, "dj" <kjeldsen66@hotmail.com>
wrote:
Hej.
>fik cyklen tilbage fra mekanikeren i dag, ingen fejl at sætte fingeren på!
>havde afleveret den til ham, med beskeden om at den havde haft mistet
>gnisten på nogle af cylindrene.
>
Hm - Er du nu sikker på at det er tændingssvigt der er årsag til dine
problemer?
At sige til værkstedet at det er tændingsfejl er forlods at indskrænke
deres "synsvinkel".
Jeg mener at den korrekte fejlmeddelelse må være at den mister
trækkraft, og muligvis sætter ud på en eller flere cylindre.
>kører så her til aften en lille 25 kms tur, og på vej hjem....mister den
>igen gnisten, eller hvad det end er den gør.....den går i hvert fald ikke på
>alle cylindrene.
>
Hvis værkstedet kun har undersøgt tændsystemet kan der sagtens ligge
en fejl i f.eks. brændstoftilførsel eller karburering.
>jeg har spurgt her et par gange før, tråd med suzuki og tændrør. og tak for
>svarene.....
>
Det sker at tændrør er årsagen, men helt ærligt - Hvis flere cylindre
falder ud samtidig syntes du det lyder sandsynligt at det skulle være
to tændrør der er enig om at falde ud?
Nej vel
>....men jeg har stadig en mc som ikke virker optimalt.
>
Ja og når fejlen først viser sig når den er godt varm og har kørt et
stykke vej må du selv på den med jobbet som diagnostikker.
>hvad fanden gør jeg? kører den i havnen??
>
Det ville da være at acceptere et nederlag af dimensioner uden kamp.
Prop et tændrør i lommen og kør en tur.
Når cyklen så begynder at skabe sig stopper du omgående.
Lad motoren køre og fisk tændrørshætterne af et efter et til du har
fundet ud af hvilke cylindre der ikke vil arbejde.
Noter hvilke cylindre det drejer sig om.
Tag dit ekstra tændrør og sæt det i hætten på en af de cylindre der
ikke vil gå og se om der er gnist på.
Er der ikke gnist på så kig lige på om de cylindre der sætter ud er
tilkoblet samme tændspole.
Hvis ja, så er der fejlmuligheder i spolen selv, strømforsyning til
spolen, tændingsboksen eller pick-up spolen.
Jeg vil undersøge komponenterne i nævnte rækkefølge.
Er der gnist på kan du gå videre med at undersøge brændstoftilførslen.
Er det en fælles slange der forsyner alle karburatorer så prøv at
koble karburatorene fra og sætte en klar plasticslange på benzinhanen
og ned i en dunk.
Lad benzinen løbe frit, og kontroller at der hele tiden kommer en god
fed stråle ud af slangen uden at det løber langsommere og langsommere.
Hvis det løber langsommere som tiden går er den gal med tankens
udluftning.
Hvis det kun sjatløber er enten benzinhane eller filter forstoppet.
Trykluft er fint for lige at rense, men der vil stadig være møg i
tanken - Ud med hanen og rens både den og tanken.
Hvis der er møg i tanken har det en tilbøjlighed til at flyde med ned
i karburatorene hvor det i bedste fald lander som bundfald i
svømmerhusene.
I værste fald sætter det sig i nåleventilerne og forhindrer dem i at
arbejde frit, hvilket igen kan forhindre benzin i at komme til
karburatorene i tilstrækkelige mængder.
Hvis der er vacum styret benzinhane på cyklen, så kobl slangen fra
indsugningen og lav lidt vacum med munden, så kan du se om hanen
virker og mærke om den er vacumtæt.
Kontroller forresten om dine gummimanchetter mellem vylinder og
kaburator er er tætte - utæt gummi = manglende vacum til benzinhanen
og falsk luft der igen er lig med for mager blanding.
Nogle cykler har benzinpumpe, og disse har en tilbøjlighed til at
forstoppe - undersøg den og et evt tilkoblet løst filter.
Brændstoftilførselsfejl kan sagtens forveksles med tændingsfejl, og
den måde du beskriver fejlen på, og den tid der går før "den slår til"
kunne godt tyde på at brændstofnængden er for ringe.
Står cyklen stille i 5 min. kan den igen - Hvis det er tilfældet vil
jeg lede efter fejl i brændstoftilførslen.
God jagt Hr. Doktor.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk