Børnenes Trafikklub: Økonomisk diskriminat~
Fra : Ole Riis

Dato : 23-04-02 10:13

Jeg fik lige et tilbud ind ad døren til min næsten 3 årige datter om at
blive medlem af Børnenes Trafikklub. Det var ikke nogen overraskelse for det
fik jeg også sidste år til min et år ældre søn, og dengang fik jeg også den
samme tanke som nedenstående er udtryk for.

Man må formode, at Rådet for større Færdselssikkerhed (RFSF) synes det er
noget relevant trafiksikkerhedsinformation de sender ud til medlemmerne af
Børnenes Trafikklub, dels således at vi forældre kan blive bedre til at
formidle trafiksikkerhed og dels således at vores børn kan blive bedre til
at færdes i trafikken.

En information der i et samfund som vores, hvor trafikken vokser år for år
formentlig er vigtig, ellers ville RFSF vel ikke tilbyde den.

Man kan roligt sige at RFSF sætter pris på børns liv, men selvfølgelig kun
dem der har råd til at betale de årlige medlemsgebyrer.

Alle andre før-skole børns liv er ikke i RFSF tanker. Men så vidt gør det
lige så ondt på et fattigt barn at blive kørt ned som på et rigt barn. Kan
det i øvrigt passe, at jeg hørte om en statistik forleden dag der netop gav
udtryk for, at børn fra socialt svage familier kom mere til skade i
trafikken end andre børn??? (det er ikke et retorisk spørgsmål, oplys mig
venligst hvis jeg husker ret)

Så enten er den fremsendte information ligegyldig og uvigtig, eller også
væger RFSF bevidst en informationspolitik med social slagside.

Jeg tror det sidste er tilfældet og det er selvfølgelig uacceptabelt når
driftsmidlerne i langt overvejende grad kommer fra trafik- og
undervisningsministeriet, altså dine og mine og de socialt svages
skattepenge.

Jeg vil lige sige, at vi personligt ingen problemer har med at betale
medlemsgebyret, men principielt synes vi det bør tilbydes alle gratis, (det
skinnede vel nok også igennem) fuldstændig som de udmærkede aktiviteter RFSF
er eksponent for i relation til skolesøgende børn.

Venlig hilsen

Ole Riis

Fra : WebWoman

Dato : 23-04-02 10:58

"Ole Riis" <oriis@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan roligt sige at RFSF sætter pris på børns liv, men
> selvfølgelig kun dem der har råd til at betale de årlige
> medlemsgebyrer.

Kontingentet er på 320 kr for 3½ år
Det opkræves 2 gange a 160 kr.

Hvor billigt skal det egentlig være, før alle har råd?

Børn af forældre, der ikke har råd til en cykel, lærer ikke at cykle....
Børn af forældre, der ikke har råd til badetøj, lærer ikke at svømme....
Børn af forældre, der ikke har råd til ordentlig mad....

I øvrigt kan man sagtens lære at begå sig i trafikken uden at være medlem
af Børnenes Trafikklub *S*

Skulle det endelig være... så ville de skattekroner være bedre givet ud ved
at sætte ind mod de 18-24 årige. Et kig på ulykkestallene viser, at det er
den gruppe om nogen, der trænger til at lære at færdes i trafikken..... og
jeg tror ikke der er nemmere at miste sin 20-årige end sin 2-årige!

Mvh. Lisbeth

Fra : John Sahl

Dato : 23-04-02 11:21

"WebWoman" <webwoman@ FJERN chicks.dk> skrev i en meddelelse
> Kontingentet er på 320 kr for 3½ år
> Det opkræves 2 gange a 160 kr.
>
> Hvor billigt skal det egentlig være, før alle har råd?

Jeg kan heller ikke se problemet i den pris.

> [...]
> Børn af forældre, der ikke har råd til ordentlig mad....
>
> I øvrigt kan man sagtens lære at begå sig i trafikken uden at være medlem

Enig.

> [...]
> den gruppe om nogen, der trænger til at lære at færdes i trafikken..... og
> jeg tror ikke der er nemmere at miste sin 20-årige end sin 2-årige!

Men måske de gerne skulle lære det inden de bliver 18?

--
John Sahl, Webmaster http://www.websetter.dk
Skribenter søges på http://www.MandeZonen.dk

Fra : WebWoman

Dato : 23-04-02 12:22

"John Sahl" <johnsahl@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Men måske de gerne skulle lære det inden de bliver 18?

Visse ting kan nu engang ikke læres, før man får kørekortet og erfarer med
egne sanser, hvordan det er at være i bil eller på motorcykel. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : John Sahl

Dato : 23-04-02 15:53

> Visse ting kan nu engang ikke læres, før man får kørekortet og erfarer med
> egne sanser, hvordan det er at være i bil eller på motorcykel. *S*

Det samme er gældende i resten af livet. Men det afholder ikke samfundet
og en hel flok forældre i at forsøge alligevel

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 23-04-02 18:57

Hej!!

Jeg kan ikke se hvor det "økonomisk diskrimination" kommer ind i billedet.
Alle har råd til at betale det medlems kontigent. Om man vil det eller ej er
noget ganske andet. Man kan sagtens lære at færdes i trafikken uden a være
medlem. Vores datter på 4 år er medlem og vi er glade for det materiale vi
har fået ind til videre. Børnene lære det på en sjov og god måde med enten
spil eller bøger.
Jeg regner bestemt også med at vores nummer 2, når den når den alder, også
skal være medlem. Jeg synes nemlig at de penge er givet godt ud!!!

Med venlig hilsen
Heidi Bojsen

Fra : Anja

Dato : 23-04-02 19:09

Hej

Hvad ved du om alle har råd til at betale.
Det lyder måske ikke af mange penge for de fleste men der er familier hvor
der ikke er råd til at lave et medlemskab.

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 23-04-02 19:27

Det er noget pjat!!! Det kommer an på priotering. Og alle kan finde 160 kr,
specielt eftersom man få tilbudet et par måneder inde det skal betales. Så
jeg mener stadigvæk at alle kan finde de 160 kr.!!! Om man vil være medlem
eller ej, er stadigvæk noget helt andet og må være folk selv!!!

Med venlig hilsen
Heidi Bojsen

Fra : vagn torup

Dato : 23-04-02 20:55

Hej
Det var dog en arrogant holdning at have til andre menneskers økonomi.
Vores ældste er medlem men ikke de to næste, da materialet er identisk og vi
ikke ser nogen grund til at have 3 Sille og Sofus bøger med tilhørende
tallerken mv.
Jeg var selv medlem som barn og meldte derfor Silas ind som den største
selvfølgelighed i verden. Men jeg må sige, jeg er skuffet. Sille og Sofus
bogen er rigtig god at få forstand af, mens jeg synes hæfterne er rigtig
dårlige.
Det er ikke så længe siden vi fik et slags sorteper spil derfra som jeg må
tilstå vi ikke har kigget på endnu, men jeg synes slet ikke, det har været
pengene værd.
Og nej - Vi har ingen problemer med at betale 2 x 160 kr, men jeg kender
flere, der har. Det klares heldigvis nemt, for vi har givet materialet
videre, da de meget gerne ville have det.
MVH Rikke
Heidi Bojsen <Heidi.Bojsen@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cc5a7d3$0$11908$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Anja

Dato : 24-04-02 08:22

Nej det er ikke pjat!
Prøv at se der er flere som åbentbart også mener det. Jeg har prøvet at være
enlig forsørger og måtte vende hver en krone. Heldigvis er trafik noget som
kan lære sine børn selv.

Anja

Fra : Ditte Roldborg

Dato : 23-04-02 21:32

"WebWoman" <webwoman@ FJERN chicks.dk> wrote:

> [...]
> den gruppe om nogen, der trænger til at lære at færdes i trafikken..... og
> jeg tror ikke der er nemmere at miste sin 20-årige end sin 2-årige!

Det er da nok rigtigt at det er de færreste der har ikke råd til at
betale de 320 kr. Men handler det mon ikke mere om, hvem man får fat i?
Det er dog trods alt en form for kampagne fra statens side, for at lære
børn nogle grundprincipper i trafikken, som de kan tage med sig gennem
livet, så de måske, når de bli'r 20 kan huske lidt af det... Det er
muligt, at de da har fortrængt det. Ikke desto mindre vil jeg mene, at
det er det, der er hensigten (altså at få fat i så mange børn som
muligt), og at Ole Riis derfor har ret i sin undren.

--
Mvh Ditte Roldborg

Fra : Ceelos

Dato : 24-04-02 08:14

Hej NG.

Eeeeeeeeej, nu bliver jeg altså sur, når der er en der påstår at alle bare
har råd til at betale 160 kr hvert ½ år til en trafikklub.
Hvis man tror det, så går man da godt nok rundt i sin egen lille verden. Det
er da heldigt for dig at du har råd, men der findes faktisk mennesker der
ude i DK, her tænker jeg på enlige mødre, forældre der er studerende,
familier der er på kontanthjælp osv, der faktisk ikke bare lige kan "hive "
pengene op af lommen, hver en 25 øre bliver vendt
Og det er ikke et spørgsmål om at prioterer, det er et spøgsmål om, at
pengene bare ikke er der.

Venlig hilsen en gal mor
(er selv studerende og håber aldrig jeg får en sådan insnæveret holdning,
når jeg en gang får nogle penge imellem hænderne efter endt uddannelse)

Fra : Mette Svangren

Dato : 24-04-02 08:42

"Ceelos" <eros@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Eeeeeeeeej, nu bliver jeg altså sur, når der er en der påstår at alle bare
> har råd til at betale 160 kr hvert ½ år til en trafikklub.

(Klip)

Hvis du læser Lisbeths (Webwoman) indlæg, kan du se, at det er 320 (2*160)
for 3½ år, altså ikke 160,- halvårligt. Det giver knap 8 kr om måneden,
hvilket de fleste på SU vel godt kan klare (og ja, jeg har været på SU stort
set hele mit voksne liv).

MVH Mette

Fra : vagn torup

Dato : 24-04-02 14:24

Hej Mette
Hvis det er tilfældet, så er jeg blevet snydt, for jeg er blevet opkrævet
fra traffikklubben igen efter ca. 1 års medlemsskab. Hvis ikke jeg betalte
ville jeg ikke modtage mere materiale.
Jeg har altså i alt betalt i hvert fald 3 girokort til klubben
MVH Rikke
Mette Svangren <svangut@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cc661e8$0$23206$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : WebWoman

Dato : 24-04-02 09:27

"Ceelos" <eros@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Eeeeeeeeej, nu bliver jeg altså sur, når der er en der påstår
> at alle bare har råd til at betale 160 kr hvert ½ år til en
> trafikklub.

Selvfølgelig har man råd... hvis man vil have det!

Gå eksempelvis et par ture her i foråret med barnet på de steder, hvor folk
hygger sig med flasker etc. Der kan lynhurtigt samles ind til 160 kr. eller
det dobbelte.

> [...]
> kontanthjælp osv, der faktisk ikke bare lige kan "hive "
> pengene op af lommen, hver en 25 øre bliver vendt

Har selv været enlig mor på SU og siden på understøttelse. Har selv prøvet
at vende samtlige 25-ører.

VED GODT at ikke alle har mange penge.

Vil ikke desto mindre stadig hævde, at enhver kan skaffe 160 kr eller det
dobbelte. Og kan man ikke.... jamen så er det altså langt fra nogen
katastrofe. Børn behøver ikke være medlem af trafikklubben *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Nina Hald

Dato : 24-04-02 19:11

Hej.

Jeg er en af dem der godt kunne finde de første 160 kr. men Nej hvor er jeg
blevet både vred og skuffet, de første gaver til barnet var da OK, og vi har
hørt båndet om Max og Antoniette i hvert fald to gange på 1 år, men
materialet som er til de voksne, altså mig, er holdt i det samme lidt
nedladende babysprog som de også viser børnene. Jeg savner bestemt noget
reelt materiale med tydelige billeder til min datter og vil gerne betale de
160 kr. selvom mine sko så må vente til næste måned, men ikke for to små
foldere med ti linier tekst, et huskespil med de samme biler forfra og
bagfra, en tallerken, et bånd og en bog om en bamse der bliver kørt over og
derefter syet sammen så den er så god som ny.
Jeg synes at det ville være bedre med en desideret opgavebog hvor børnene og
de voksne sammen skulle løse nogle konkrete øvelser og da jeg kontaktede
trafikklubben sagde de at der var mange utilfredse forældre, men de havde
ikke tænkt sig at gøre noget ved det, for der var jo stadig folk der meldte
deres børn ind.
Jeg kan finde bedre bøger til en snak om trafik på biblioteket, der er også
spil, og så ganske gratis.

--
Venlig hilsen Nina Hald
Fjern XX fra min e-mail hvis du vil skrive privat.