Albert <mail@albertsmcDOTnet (Ret DOTtil punktum)> skrev i en
news:3cc3ab2d$0$10875$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> >
> Tænkte bare, at hvis nu f.x. man opnåede 3/4 max moment ved et givent
> omdrejningstal, så var det et godt sted.
Du er lidt snævertsynet hér!
Når man generelt taler om udmålte kurver er det ved max gasgivning, og
derfor også det maksimalt opnåelige af sådanne kurver beskriver, og ikke
hvad man har i brug ved pågældende omdrejningstal!
Under daglig kørsel har du ikke max. moment i brug om du så gearer ned
til at pågældende RPM bruges - For rullen er jo ikke i bund!
Jeg ved egentlig ikke præcis hvorledes at gasgivningen påvirker moment
og effekt; men forløbet (á kurvens form) vil sikkert være
tilnærmelsesvis den samme :-/
> Ja ja, på min GS500 var jeg på vej til hirtshals på motorvejen, og
tanken
> var ved at være tom. For ikke at skulle væk fra motorvejen, så lagde
jeg
> mig lige bag en lastbil. Jeg lå så tæt, at jeg faktisk kunne køre i
tomgang.
> Aldrig har jeg kørt så mange km på så få dråber benzin
Jup!
Gasstillingen er stærkt afgørende!
Forøvrigt er VW blevet lastet for at bruge samme trick under deres
målinger på Lupo 3L's forbrug i praksis (nogen med fra Wolfburg til
Nordkap på én tankfuld (men lige i røven på en af fabrikkens
forsyningsvogne, der ligefrem havde viklet klude omkring sin trækkrog
![Aii, er det rigtigt?](images/smileys/really.gif)
))
--
Armand.