Per Larsen <pdl@mail1.stofanet.dk> skrev i en
news:a9q10v$j1u$1@sunsite.dk...
> > ..........faldet over en Suzuki GS550 fra 1979 som har
> kørt 80.000 km. Jeg kunne finde noget at sætte en finger på hverken
> bremser forgaffel m.m. Den står til 15.000 kr synet og med plader.
> Jeg ville høre om der er noget man skal være særlig opmærkson på ved
> køb af sådan en maskine
'79!
Suzuki's tidligste GS'ere havde spjældkarburatorer (ligner almindelige
"knallert-karburatorer"!) imodsætning til de senere der har
C.V.-karburatorer (har en fladtrykt "klokke" øverst på hver enkelt
karburator).
Sidstnævnte er langt at foretrække, bl.a. også fordi at elsystemet er
noget mere udviklet qua en sikringsboks (de første havde kun én sikring
siddende skudt ind på batteriledningen!)
Jeg mener at det først er senere igen at man gik over til elektronisk
tænding(?), som atter er et gode der er at foretrække ifald at man står
og vakler imellem to forskellige årgange :-/
Prislejet danner man sig bedst et overblik over ved at købe den blå avis
og slå efter i - Det gør delv hærdede forhandlere
Men prisen lyder umiddelbart rigtig :-/
Suzuki bruger en meget primitiv og skrøbeligt laderegulering, som ofte
står af og trækker en mængde af det elektriske/elektroniske stuff på
modellen med sig i faldet. erfor gælder det for alle Suzuki'er gælder at
man skal sikre sig at generatoren lader ordentligt!!!!!
Man kan umiddelbart danne sig et indtryk deraf ved at kontrollere om
forlyset stiger mærkbart i intensitet når man veksler imellem tomgang og
gasgivning til omkring 3.500 rpm; men at måle på batteriet under samme
seance er langt den sikreste måde at foretage undersøgelsen på!
Et velfungerende ladesystem skal(!) lade med op til 14 volt ved nævnte
omdrejninger, og gør 5½'eren ikke det skal du lade sælger om alle sine
formaninger og lade en anden brænde sig på den :-|
--
Armand.