|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Hvordan kickstarter man en motorcykkel???? Fra : Rasmus Buchwald |
Dato : 18-04-02 16:47 |
|
Jeg er den lykkelige ejer af en suzuki DR650 (med kickstarter).
Jeg købte den i vinter med en defekt motor og har så brugt de kolde mådner
på at skifte motoren.
I går kom så den store dag hvor den skulle startes for første gang! Jeg tror
at jeg stampede på den en halv time før jeg fik den i gang, (dette skyldtes
dog til dels at tomgangen var stillet helt i bund hvilket jeg først opdagede
efter 15 minutter). Mit højre lår føles nogenlunde som det ville gøre hvis
jeg havde forsøgt at hinke en marton.
Min manglende evner til at sparke liv i dyret skyldes ikke min fysiske
formåen da jeg dagligt cykler ca. 20 km.og jeg tilmed er en rimelig tung gut
(90 kg.). Motoren går godt så det er heller ikke her at problemet ligger.
Derfor bliver jeg nok nødt til at indse at problemets kerne ligger i min
totalt manglende kickstartteknik, (det eneste jeg før nogensinde har startet
uden selvstarter er en plæneklipper)
Så! Er der ikke nogen der kan indvie mig i den ædle kunst "at kickstarte en
motorcykkel"
Mvh
Rasmus Buchwald
| |
Jakob Danielsen (18-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jakob Danielsen |
Dato : 18-04-02 17:02 |
|
Meget forenklet
1.træd kickstarteren roligt over første kompression
2. slip kickstarteren så den glider op til startstilling igen
3. læg din kropsvægt på kickstarterbenet, og træd igennem.
Jakob
| |
Janus (18-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Janus |
Dato : 18-04-02 17:33 |
|
Davs Rasmus
Jeg havde i en kortere periode lillebroren til din memli' DR 500. Den
startede hver 3 gang altid med chockeren. På min var der en mere eller
mindre automatisk komp.sænker som sad i forbindelse med kickstarteren + en
for de svage ved styret (greb) som jeg dog aldrig brugte. Well det er jo
simpelt nok at starte sådan en fætter igang hvis alt spiller. 2 - 3 hurtige
spark helt fra top til bund should do the magic. Rens evt. din karburator
eller check chocker eller tomgang.
mvh Janus
"Rasmus Buchwald" <Rasmus_buchwald2@hotmail.com> wrote in message
news:CSBv8.29977$567.1267965@news000.worldonline.dk...
> Jeg er den lykkelige ejer af en suzuki DR650 (med kickstarter).
> Jeg købte den i vinter med en defekt motor og har så brugt de kolde mådner
> på at skifte motoren.
>
> I går kom så den store dag hvor den skulle startes for første gang! Jeg
tror
> at jeg stampede på den en halv time før jeg fik den i gang, (dette
skyldtes
> dog til dels at tomgangen var stillet helt i bund hvilket jeg først
opdagede
> efter 15 minutter). Mit højre lår føles nogenlunde som det ville gøre hvis
> jeg havde forsøgt at hinke en marton.
>
> Min manglende evner til at sparke liv i dyret skyldes ikke min fysiske
> formåen da jeg dagligt cykler ca. 20 km.og jeg tilmed er en rimelig tung
gut
> (90 kg.). Motoren går godt så det er heller ikke her at problemet ligger.
> Derfor bliver jeg nok nødt til at indse at problemets kerne ligger i min
> totalt manglende kickstartteknik, (det eneste jeg før nogensinde har
startet
> uden selvstarter er en plæneklipper)
>
> Så! Er der ikke nogen der kan indvie mig i den ædle kunst "at kickstarte
en
> motorcykkel"
>
> Mvh
> Rasmus Buchwald
>
>
>
>
| |
boe (18-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : boe |
Dato : 18-04-02 18:37 |
|
"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:a9msg8$b8f$1@eising.k-net.dk...
> 2 - 3 hurtige spark helt fra top til bund should do the magic.
Hæ, og vær så glad for at du ikke er ejer af f.eks. en Norton Commmando 850.
Så kan 90 kg mand nemlig ikke lave 2-3 hurtige spark. Hvis man er heldig, så
kan man få det ene stempel til at vandre det meste af vejen fra bund til
top
Bo, VF1000F
| |
![](/images/tree/0.gif) H. P. Holm (19-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : H. P. Holm |
Dato : 19-04-02 03:13 |
|
boe skrev:
>> 2 - 3 hurtige spark helt fra top til bund should do the magic.
> Hæ, og vær så glad for at du ikke er ejer af f.eks. en Norton Commmando 850.
> Så kan 90 kg mand nemlig ikke lave 2-3 hurtige spark. Hvis man er heldig, så
> kan man få det ene stempel til at vandre det meste af vejen fra bund til
> top
Hvis det kun lykkes at få det ene stempel til at vandre mod toppen,
så er der noget alvorligt galt med den pågældende Norton Commando!
115 kg mand starter sådan en mekanisme ved at træde kickstarteren ned
indtil der mærkes kompression, løfter foden og træder så helt igennem.
Jeg ved ikke hvordan tøserne gør.
--
Hans
| |
Jes Vestervang (18-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 18-04-02 17:53 |
|
Rasmus Buchwald wrote:
> Jeg er den lykkelige ejer af en suzuki DR650 (med kickstarter).
>
Kodeordet her er vist "ventilløfter". Jeg er ikke helt klar over hvordan
den fungerer, men Rittig her fra ng'en fortalte om det for nylig:
< http://groups.google.com/groups?q=author:Claus+author:Rittig+dr&hl=en&selm=3c546aed%240%24236%24edfadb0f%40dspool01.news.tele.dk&rnum=9>
Her er et uddrag:
---
Lille sidespring: Vi var i sverige på off-road tur, 10-12 cykler af alle
forskellige slags, men alle ret hardcore. Hver morgen samme ritual: Dan
Stempelmand stamper på sin DR350 i 15 - 30 minutter før der er liv og alle
andre keder sig ihjel imens. Jeg er som regel alligevel den sidste til at
komme ud af fjerene om morgenen, så mig generer det ikke, og alle ved at
nogle af de der DR350'ere er nogle bæster at starte.
Så en morgen er jeg tidligt på den, og kommer ud da Dan har stampet ca. 20
minutter. Jeg lægger mærke til at han bare stamper som om det var en
2-takter - altså han leder efter kompressionspunktet og tror han finder det,
og så kicker han, men han bruger ikke ventilløfteren. Nu har jeg jo kørt 5
Honda 600 motorer i smadder og arbejder på den sjette, så er der noget jeg
er ekspert i, så er det at starte en 4-takter.
Jeg går hen til ham og spørger "Må jeg prøve?" Han er blå-violet i ansigtet
og lyder som en blæsebælg så det må jeg godt. Jeg bruger ventilløfteren (som
er lidt speciel på DR'erne) og cyklen springer i gang på første kick.
Derefter fik han et lynkursus i DR-start, og så gentog hans ritual sig ikke
mere...
---
Rittig eller andre kan sikkert uddybe hvordan den fungerer, sådan en fætter
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600 - uden den slags hightech
| |
Claus Rittig (18-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 18-04-02 20:11 |
|
"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:3cbef9ce$0$209$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Kodeordet her er vist "ventilløfter". Jeg er ikke helt klar over hvordan
> den fungerer, men Rittig her fra ng'en fortalte om det for nylig:
>
< http://groups.google.com/groups?q=author:Claus+author:Rittig+dr&hl=en&selm=
3c546aed%240%24236%24edfadb0f%40dspool01.news.tele.dk&rnum=9>
> Her er et uddrag:
> ---
>
> Lille sidespring: Vi var i sverige på off-road tur, 10-12 cykler af alle
> forskellige slags, men alle ret hardcore. Hver morgen samme ritual: Dan
> Stempelmand stamper på sin DR350 i 15 - 30 minutter før der er liv og alle
> andre keder sig ihjel imens. Jeg er som regel alligevel den sidste til at
> komme ud af fjerene om morgenen, så mig generer det ikke, og alle ved at
> nogle af de der DR350'ere er nogle bæster at starte.
> Så en morgen er jeg tidligt på den, og kommer ud da Dan har stampet ca. 20
> minutter. Jeg lægger mærke til at han bare stamper som om det var en
> 2-takter - altså han leder efter kompressionspunktet og tror han finder
det,
> og så kicker han, men han bruger ikke ventilløfteren. Nu har jeg jo kørt 5
> Honda 600 motorer i smadder og arbejder på den sjette, så er der noget jeg
> er ekspert i, så er det at starte en 4-takter.
> Jeg går hen til ham og spørger "Må jeg prøve?" Han er blå-violet i
ansigtet
> og lyder som en blæsebælg så det må jeg godt. Jeg bruger ventilløfteren
(som
> er lidt speciel på DR'erne) og cyklen springer i gang på første kick.
> Derefter fik han et lynkursus i DR-start, og så gentog hans ritual sig
ikke
> mere...
>
> ---
>
> Rittig eller andre kan sikkert uddybe hvordan den fungerer, sådan en
fætter
Ja.
På Suzukierne er den lidt speciel. Det er en lille arm som man trykker ind,
og så bliver den inde af sig selv! (Fungerer din sådan? På en Honda er det
bare en arm der trykker på en ventil, så den skal man holde inde selv).
Med armen inde, træder du langsomt kickstarteren ned. Når stemplet passerer
et opportunt punkt (lige efter kompression) siger det "klik" og
ventilløfter-armen springer ud. Nu står stemplet lige efter
kompressionspunktet, så du løfter benet og lader kickstarteren komme helt
tilbage i start-stilling, og så kicker du et godt hårdt kick helt igennem.
Starter den ikke, er det samme procedure igen: Ventilløfter ind, langsomt
træde kicktarter til ventilløfter klikker ud igen, kickstarter i top, kick.
Du skal ikke give gas. Det kan være svært at lade være hvis det er en gammel
refleks, så fjerne evt. hånden fra gashåndtaget og hold istedet på styret.
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) Mads Lund (19-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 19-04-02 13:18 |
|
> På Suzukierne er den lidt speciel. Det er en lille arm som man trykker
ind,
> og så bliver den inde af sig selv! (Fungerer din sådan? På en Honda er det
> bare en arm der trykker på en ventil, så den skal man holde inde selv).
> Med armen inde, træder du langsomt kickstarteren ned. Når stemplet
passerer
> et opportunt punkt (lige efter kompression) siger det "klik" og
> ventilløfter-armen springer ud. Nu står stemplet lige efter
> kompressionspunktet, så du løfter benet og lader kickstarteren komme helt
> tilbage i start-stilling, og så kicker du et godt hårdt kick helt igennem.
> Starter den ikke, er det samme procedure igen: Ventilløfter ind, langsomt
> træde kicktarter til ventilløfter klikker ud igen, kickstarter i top,
kick.
> Du skal ikke give gas. Det kan være svært at lade være hvis det er en
gammel
> refleks, så fjerne evt. hånden fra gashåndtaget og hold istedet på styret.
Lige en lille ting, så vidt jeg er orienteret er det ikke en ventil løfter,
men bare en føler der indikere knast positionen. Da det er en 4 takter skal
den ikke bare drejes over top som en stor 2T, men også stilles lige efter
udstødningstakten.
Mads Lund, der hader kombinationen at et polieben og kickstartere
KTM300 til salg
WR200, lettere at starte
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (19-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 19-04-02 16:13 |
|
"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse
news:cWTv8.55$or4.3272@news.get2net.dk...
> Lige en lille ting, så vidt jeg er orienteret er det ikke en ventil
løfter,
> men bare en føler der indikere knast positionen. Da det er en 4 takter
skal
> den ikke bare drejes over top som en stor 2T, men også stilles lige efter
> udstødningstakten.
Takker.
Men den lille arm aktiverer nu OGSÅ en ventilløfter, derfor er motoren ret
let at tørne med håndtaget nede.
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Mads Lund (22-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 22-04-02 10:23 |
|
> > Lige en lille ting, så vidt jeg er orienteret er det ikke en ventil
> løfter,
> > men bare en føler der indikere knast positionen. Da det er en 4 takter
> skal
> > den ikke bare drejes over top som en stor 2T, men også stilles lige
efter
> > udstødningstakten.
>
> Takker.
> Men den lille arm aktiverer nu OGSÅ en ventilløfter, derfor er motoren ret
> let at tørne med håndtaget nede.
Ok, det er et rimeligt kompromis som udgang på diskussionen
Mads Lund
Ninja9RT
| |
Brian Lænø (18-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Brian Lænø |
Dato : 18-04-02 18:41 |
|
"Rasmus Buchwald" skrev
> Jeg er den lykkelige ejer af en suzuki DR650 (med kickstarter).
> Jeg købte den i vinter med en defekt motor og har så brugt de kolde mådner
> på at skifte motoren.
>
> I går kom så den store dag hvor den skulle startes for første gang! Jeg
tror
> at jeg stampede på den en halv time før jeg fik den i gang, (dette
skyldtes
> dog til dels at tomgangen var stillet helt i bund hvilket jeg først
opdagede
> efter 15 minutter). Mit højre lår føles nogenlunde som det ville gøre hvis
> jeg havde forsøgt at hinke en marton.
>
> Min manglende evner til at sparke liv i dyret skyldes ikke min fysiske
> formåen da jeg dagligt cykler ca. 20 km.og jeg tilmed er en rimelig tung
gut
> (90 kg.). Motoren går godt så det er heller ikke her at problemet ligger.
> Derfor bliver jeg nok nødt til at indse at problemets kerne ligger i min
> totalt manglende kickstartteknik, (det eneste jeg før nogensinde har
startet
> uden selvstarter er en plæneklipper)
>
> Så! Er der ikke nogen der kan indvie mig i den ædle kunst "at kickstarte
en
> motorcykkel"
>
> Mvh
> Rasmus Buchwald
Det er nok meget forskellig fra mc til mc.
Jeg starter tit min med kickstarter for sjov (det er jo en slags offroader).
Jeg starter altid uden gas, og kun med choker hvis det er under ca. 10
grader.
Den starter 90% af gangene på første forsøg (hvis det var ret meget sværere
gad jeg ikke)
--
Brian
Cagiva Elefant 750
| |
Armand (18-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-04-02 21:31 |
|
Brian Lænø <brian-la@adslhome.dk> skrev i en
news:3cbf0550$0$20289$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Det er nok meget forskellig fra mc til mc.
Jup!
På Yamaha's XT'ere er det kick-starterarmen der aktiverer
ventilløfteren - Derfor er det på dem nødvendigt at slippe kickstarteren
når den er i bund, hvorved den hurtigst svipper tilbage til topstilling
hvor ventilen ikke løftes og derved medfører fuld kompression!
En XT'er kan faktisk slukkes fra tomgang ved at træde på kickstarteren
--
Armand.
(ellers ikke Off-road kyndig; men lige med denne tildragelse omkring XT
550/600)
| |
![](/images/tree/0.gif) Søren Lindholt (18-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Søren Lindholt |
Dato : 18-04-02 23:06 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en > En XT'er kan faktisk
slukkes fra tomgang ved at træde på kickstarteren
>
Tilføjelse: XT500 har alm manuel løfter, lissom SR500, det er også meget
letter at bruge, og kan bruges til at lufte den ud ved varmstart og
drukning. Men rigtig brug kan man starte den med hånden! Kan man også på min
nyborede XT350, men kræver naturligvis også fornemmelse for sagerne...
S.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Asger Steffensen (19-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 19-04-02 00:41 |
|
"Søren Lindholt" <lindholt@person.dk> skrev i en meddelelse
news:3cbf4320$0$198$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en > En XT'er kan faktisk
> slukkes fra tomgang ved at træde på kickstarteren
Det er jo logisk., men det prøvede jeg egentlig aldrig med min gamle XT250,
damn jeg har noget til gode...
>
> Tilføjelse: XT500 har alm manuel løfter, lissom SR500, det er også meget
> letter at bruge, og kan bruges til at lufte den ud ved varmstart og
> drukning. Men rigtig brug kan man starte den med hånden! Kan man også på
min
> nyborede XT350, men kræver naturligvis også fornemmelse for sagerne...
Lettere at bruge, jeg ved nu ikke. På XT250 var det eneste jeg gjorde, at
trykke chokeren ned og give den et spark (indimellem to). Hvad er lettere
end det?
Asger
ZX-10 (ex- XT250, XS500, RD350, CB350/400, GT750 der alle bl.a. havde
kickstarter)
>
>
> S.
>
>
>
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Søren Lindholt (19-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Søren Lindholt |
Dato : 19-04-02 08:19 |
|
Asger Steffensen <ast@get2net.dk.nospam> wrote in article
> Lettere at bruge, jeg ved nu ikke. På XT250 var det eneste jeg gjorde, at
> trykke chokeren ned og give den et spark (indimellem to). Hvad er lettere
> end det?
ingenting åbenbart ![Blink](images/smileys/wink.gif) nu er jeg ikke hverken stor eller stærk og må derfor
ty til teknik i stedet for råstyrke, og der er faktisk en del forskel på de
sølle 250 kubik ekstra på netop disse modeller. Naturligvis kan den store
også startes uden dekomp. men det kræver lidt mere finesse... at trampe
planløst kan både knække kickstarteren (er set jævnligt) og ødelægge
kickstarterarmslejet.
Man skal ikke lade sig snyde af små kubiktal. Er man f.eks. vant til at
starte en 125 crosser, og så skal prøve en 250er får man sig et underligt
udtryk i den indvendige side af hovedet, der er sindsyg meget mere
kompression i sådan en!
--
Søren
http://motortosse.dk
Besøg vores stand på Herning Stumpemarked - 9. november
Bliv snydt og fornærmet - for samme pris!!
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (19-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 19-04-02 16:15 |
|
"Søren Lindholt" <lindholt@FJERNperson.dk> skrev i en meddelelse
news:01c1e772$8b2c0350$b07610ac@pc4148...
> Man skal ikke lade sig snyde af små kubiktal. Er man f.eks. vant til at
> starte en 125 crosser, og så skal prøve en 250er får man sig et underligt
> udtryk i den indvendige side af hovedet, der er sindsyg meget mere
> kompression i sådan en!
Og så prøver man med en KTM 380cc, og så er udtrykket der igen - den er
nemlig lige så let at starte som en 125'er (arh, næsten).
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Armand (19-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-04-02 22:19 |
|
Søren Lindholt <lindholt@FJERNperson.dk> skrev i en
news:01c1e772$8b2c0350$b07610ac@pc4148...
>
> Man skal ikke lade sig snyde af små kubiktal. Er man f.eks. vant til
at
> starte en 125 crosser, og så skal prøve en 250er får man sig et
underligt
> udtryk i den indvendige side af hovedet, der er sindsyg meget mere
> kompression i sådan en!
Ja tak!
Jeg har haft den fornøjelse at forsøge(!) at træde kickstarteren igennem
på Erik Dons' onde CR 500
--
Armand.
(der ellers trykker med 0,1 tons fuldt påklædt)
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (20-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 20-04-02 11:54 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a9q3ok$18h8$3@news.cybercity.dk...
> Jeg har haft den fornøjelse at forsøge(!) at træde kickstarteren igennem
> på Erik Dons' onde CR 500
Hehe, ja sådan en kan få hvemsomhelst til lige at repetere teknikken bag
korrekt kickstarting.
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Armand (20-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-04-02 19:34 |
|
Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3cc14925$0$97282$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:a9q3ok$18h8$3@news.cybercity.dk...
>
> > Jeg har haft den fornøjelse at forsøge(!) at træde kickstarteren
> > igennem på Erik Dons' onde CR 500
> Hehe, ja sådan en kan få hvemsomhelst til lige at repetere teknikken
> bag korrekt kickstarting.
Bemærk at jeg skrev forsøget! Jeg fik ikke svinet startet, endsige blot
trådt igennem
Seancen foregik i Eriks garage, hvor CR'eren kunne parkeres mest
belejligt til arbejdet(!), og jeg tør slet ikke tænke på risikoen for at
skulle udføre arbejdet midt i et mudderhul =
Alene det faktum burde kunne forskrække enhver fra at købe så'en en
--
Armand.
(der fremover vil kigge mere medlidende på de stakler der døjer med en
stallet motor under Le Turquet (om det måtte blive vist på TV))
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (20-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 20-04-02 22:00 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a9scjd$17ud$7@news.cybercity.dk...
> Bemærk at jeg skrev forsøget! Jeg fik ikke svinet startet, endsige blot
> trådt igennem
HI HI HI!
Jeg var jo ude at køre LC-Cross sidste weekend. Old boys A og B og C250
skulle køre sammen, og vi holder der i parc fermé og sludrer. Nå, så blev
B250 færdige, så skal vi til at starte. I løbet af 30 sekunder er alle
racere startet op, og vi venter på at blive lukket ind til start-gate'n i
nummer rækkefølge. Undtagen Gamle Ole med CR500'en, han står og stamper...
og stamper... og stamper... Så lægger han den ned på siden til der løber
bensin ud af den (gammelt Honda trick), så op igen og trampe... og trampe...
og trampe... Så lukker official'en folk ind til gate'n en efter en, og vi
nærmer os Ole's nummer hastigt. Han begynder at få det der udtryk han får i
ansigtet lige før han udøver voldelig adfærd på noget dyrt. Han skal ind
lige før mig. Nu vinker official'en mig frem. WOOOOOIIIIIIIINNNNNNN - så har
Ole fået liv i fossilet, og jeg trækker tiden ud så han når forbi mig. Han
fik _næsten_ holeshot i det heat, der var _en_ foran ham gennem første
sving.
De der 500cc 2-taktere er nogle dinosaurer, og Hondaen som ikke engang har
udstødningsventil er fuldstændig kvalificeret til veteran-cross i mine øjne,
men de kan sateme rykke igennem i en start!
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Armand (20-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-04-02 23:50 |
|
Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3cc1d997$1$11948$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:a9scjd$17ud$7@news.cybercity.dk...
>
> > Bemærk at jeg skrev forsøget! Jeg fik ikke svinet startet, endsige
blot
> > trådt igennem
> HI HI HI!
> De der 500cc 2-taktere er nogle dinosaurer, og Hondaen som ikke
> engang har udstødningsventil er fuldstændig kvalificeret til
veteran-cross i
> mine øjne, men de kan sateme rykke igennem i en start!
Hæ!
Inden Erik hyrede en ekcorsist (=køber!) til at drive den onde (CR) ud
af huset, nåede leg lige at lege med tanken om at kyle motoren i RGV'en
--
Armand.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (21-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 21-04-02 17:01 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a9srjj$288o$2@news.cybercity.dk...
> Inden Erik hyrede en ekcorsist (=køber!) til at drive den onde (CR) ud
> af huset, nåede leg lige at lege med tanken om at kyle motoren i RGV'en
Sikkert ikke nogen dårlig ide!
Jeg ved PerMP har en ekstra KX500 motor stående, og jeg vil vædde på at en
dag Mads og ham har været fulde i værkstedet igen, så ligger den motor i
noget fuldstændig urimeligt.
Jeg har personligt set en svensker på en Honda Monkey (Dax-agtig
knallert-ting) med CR500 motor. Og nåja, skal man begå selvmord, så kan man
jo lisså godt dø med et smil...
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Søren Lindholt (21-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Søren Lindholt |
Dato : 21-04-02 22:03 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3cc2e210$1$256$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Sikkert ikke nogen dårlig ide!
> Jeg ved PerMP har en ekstra KX500 motor stående, og jeg vil vædde på at en
> dag Mads og ham har været fulde i værkstedet igen, så ligger den motor i
> noget fuldstændig urimeligt.
Jeg hælder mest til ideen om en slags crosskart med to kx500 motorer, en til
hver side, og så styre med to gashåndtag, eller kabeltræk til et
ratsystem... og måske et katapultsæde vil være på sin plads?
S.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Mads Lund (22-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 22-04-02 10:28 |
|
> Jeg hælder mest til ideen om en slags crosskart med to kx500 motorer, en
til
> hver side, og så styre med to gashåndtag, eller kabeltræk til et
> ratsystem... og måske et katapultsæde vil være på sin plads?
Det må bare være et spørgsmål om en passende adaptiv styring. Alt. til en
crosskart er at smide dem i min gocart stel. 40 kg kart + 2*35 kg KX1/2 l =
110 kg + 70 kg chauffør = 180 kg med 130 hk fra 2500 omdr det nærmer sig F1
agtige specs, men garanteret noget farligere.
Mads Lund
motortosser har der sjovere
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Søren Lindholt (22-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Søren Lindholt |
Dato : 22-04-02 20:36 |
|
"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse
news:vIQw8.23$V_6.4683@news.get2net.dk...
Det må bare være et spørgsmål om en passende adaptiv styring. Alt. til en
> crosskart er at smide dem i min gocart stel. 40 kg kart + 2*35 kg KX1/2 l
=
> 110 kg + 70 kg chauffør = 180 kg med 130 hk fra 2500 omdr det nærmer sig
F1
> agtige specs, men garanteret noget farligere.
>
Yeah, og nu vi er ved kreationer. Æ mand Steffen Hansen i Odense som jeg
købte Jawaen af har jo planer om at bygge 5 speedwaymotorer i samme stel, og
bruge styring mv fra en 5 cylindret audi til det. Genialt !!
S
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Mads Lund (23-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 23-04-02 15:24 |
|
> Yeah, og nu vi er ved kreationer. Æ mand Steffen Hansen i Odense som jeg
> købte Jawaen af har jo planer om at bygge 5 speedwaymotorer i samme stel,
og
> bruge styring mv fra en 5 cylindret audi til det. Genialt !!
Genialt ............ hmm Motortosset, men på den fede måde.
Mads Lund
Motortosser lever farligt
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Armand (21-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-04-02 22:24 |
|
Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3cc2e210$1$256$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:a9srjj$288o$2@news.cybercity.dk...
>
> > Inden Erik hyrede en ekcorsist (=køber!) til at drive den onde (CR)
> > ud af huset, nåede leg lige at lege med tanken om at kyle motoren i
> > RGV'en
> Sikkert ikke nogen dårlig ide!
> Jeg ved PerMP har en ekstra KX500 motor stående, og jeg vil vædde på
> at en dag Mads og ham har været fulde i værkstedet igen, så ligger den
> motor i noget fuldstændig urimeligt.
Heeey!
Kollektivprojekt
--
Armand.
(der pludselig får en ide om at genoptage sin RR-karriere)
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Steen Gruby (21-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 21-04-02 20:46 |
|
On Fri, 19 Apr 2002 00:06:06 +0200, "Søren Lindholt"
<lindholt@person.dk> wrote:
Hej.
>
>Tilføjelse: XT500 har alm manuel løfter, lissom SR500, det er også meget
>letter at bruge, og kan bruges til at lufte den ud ved varmstart og
>drukning. Men rigtig brug kan man starte den med hånden! Kan man også på min
>nyborede XT350, men kræver naturligvis også fornemmelse for sagerne...
>
Hver maskine har sin egen "start management" når det gælder kick
start.
Min gamle Velocette var krop umulig at starte på kickstarteren.
Det skyldtes en kraftigt forøget kompression og en pokker til
slaglængde - så vidt jeg husker noget med 95 mm og 10,5:1).
Jeg løb den altid i gang efter følgende metode:
Sæt skidtet i 2' gear - træk koblingen og løb - med god fart hopper
man sidelæns på sadlen og samtidig med at "den tunge ende" lander i
sædet slippes koblingen med et hug og trækkes omgående igen når
motoren springer igang.
Langsomt rullende sætter man foden på fodhvileren og svinger benet
over sædet, et gear ned, og så er det bare derudaf.
Det virker fantastisk og ser ret godt ud når man kan det
Det er synd at det er lidt svært at praksisere med de moderne sæder
NSU MAX f.eks. må ikke trædes gennem kompression før kick starter
pedalen ligger vandret.
Årsagen er, at starterkransen er for svag til at bære belastningen
(møgkonstruktion der ikke er understøttet på de første 30 grader).
Her er fremgangsmåden: Træd op til kompression, fat ventilløfteren og
træd den over kompressionspunktet.
Lad starterpedalen falde tilbage til neutral og træd så igennem.
Min XS500 har i gennem længere tid kørt med et dårligt batteri = nul
selvstarter og altså "op og hoppe".
Her der det tilstrækkeligt at træde igennem ligegyldigt hvor
stemplerne står.
Fuld choker og enten ingen gas, eller kun så meget at kablet lige er
strammet op.
Den starter i regelen indenfor 3 forsøg.
Vi har dog været lidt uenige de sidste par dage, men to nye tændrør,
så var PAX Romana genoprettet
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk
| |
![](/images/tree/0.gif) Hellfire (19-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hellfire |
Dato : 19-04-02 00:39 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:a9nagv$7no$3@news.cybercity.dk...
>
> Brian Lænø <brian-la@adslhome.dk> skrev i en
> news:3cbf0550$0$20289$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > Det er nok meget forskellig fra mc til mc.
>
> Jup!
>
> På Yamaha's XT'ere er det kick-starterarmen der aktiverer
> ventilløfteren - Derfor er det på dem nødvendigt at slippe kickstarteren
> når den er i bund, hvorved den hurtigst svipper tilbage til topstilling
> hvor ventilen ikke løftes og derved medfører fuld kompression!
> En XT'er kan faktisk slukkes fra tomgang ved at træde på kickstarteren
>
>
Samme på en Honda CB250RS. Her går der et eksternt kabel fra kick-starteren
op til topstykket. Den lille etbener jeg havde startede som regel altid
første gang.
Henrik
'zuki GSX250ES (kun med tøsedrengsknap, træls når den mangler strøm :-/)
| |
![](/images/tree/0.gif) Brian Lænø (21-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Brian Lænø |
Dato : 21-04-02 09:51 |
|
"Armand" skrev >
> > Det er nok meget forskellig fra mc til mc.
>
> Jup!
>
> På Yamaha's XT'ere er det kick-starterarmen der aktiverer
> ventilløfteren - Derfor er det på dem nødvendigt at slippe kickstarteren
> når den er i bund, hvorved den hurtigst svipper tilbage til topstilling
> hvor ventilen ikke løftes og derved medfører fuld kompression!
> En XT'er kan faktisk slukkes fra tomgang ved at træde på kickstarteren
>
>
Så er det nu lettere med en V2.
Nå jeg slukker min, så stopper den selv det rigtige sted (stempel
placering).
Når jeg kickstarter den, så slår den i gang, på den første 1/3 af
kickstarter-armens bevægelse.
--
Brian
Cagiva Elefant 750 (uden ventil løfter)
| |
Lars Henrik (18-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Lars Henrik |
Dato : 18-04-02 20:10 |
|
Rasmus Buchwald wrote:
> Jeg er den lykkelige ejer af en suzuki DR650 (med kickstarter).
> Jeg købte den i vinter med en defekt motor og har så brugt de kolde mådner
> på at skifte motoren.
>
> I går kom så den store dag hvor den skulle startes for første gang! Jeg tror
> at jeg stampede på den en halv time før jeg fik den i gang, (dette skyldtes
> dog til dels at tomgangen var stillet helt i bund hvilket jeg først opdagede
> efter 15 minutter). Mit højre lår føles nogenlunde som det ville gøre hvis
> jeg havde forsøgt at hinke en marton.
>
> Min manglende evner til at sparke liv i dyret skyldes ikke min fysiske
> formåen da jeg dagligt cykler ca. 20 km.og jeg tilmed er en rimelig tung gut
> (90 kg.). Motoren går godt så det er heller ikke her at problemet ligger.
> Derfor bliver jeg nok nødt til at indse at problemets kerne ligger i min
> totalt manglende kickstartteknik, (det eneste jeg før nogensinde har startet
> uden selvstarter er en plæneklipper)
>
> Så! Er der ikke nogen der kan indvie mig i den ædle kunst "at kickstarte en
> motorcykkel"
hemmeligheden i at starte en 4-takter med kick, ligger i at finde det rigtige
punkt for så derefter at træde helt igennem. Det rigtige punkt er, for en
Husqvarna610 og formodentlig for de fleste andre, det punkt hvor ventilerne
vipper, dvs. udst.ventilen er ved at lukke og inds.ventilen er ved at lukke op,
en 4-takt'er kører ikke en hel motoromdrejning pr kick... Prøv med chokeren til
og træd et par gange langsomt ned for at finde punktet og så....TRÆD TIL, ikke
som en knallert men et langt sejt træk med hele vægten bag. voila...
hilsen
Lars Henrik team-sneglefart.dk
>
>
> Mvh
> Rasmus Buchwald
| |
Rasmus Buchwald (19-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Rasmus Buchwald |
Dato : 19-04-02 10:58 |
|
Tak for de mange råd, og beretninger.
Min suzuki har en ventil løfter, og jeg bruger den også som man bør, men jeg
var ikke sikke på hvordan og hvornår man skal træde gennem.
Jeg vil gå ned og prøve om jeg kan finde det magiske punkt lige efter
krompresionen, hvor der skal trædes igennem!
mvh.
Rasmus
"Lars Henrik" <lars-h@team-sneglefart.dk> wrote in message
news:3CBF1A1F.386F0405@team-sneglefart.dk...
>
>
> Rasmus Buchwald wrote:
>
> > Jeg er den lykkelige ejer af en suzuki DR650 (med kickstarter).
> > Jeg købte den i vinter med en defekt motor og har så brugt de kolde
mådner
> > på at skifte motoren.
> >
> > I går kom så den store dag hvor den skulle startes for første gang! Jeg
tror
> > at jeg stampede på den en halv time før jeg fik den i gang, (dette
skyldtes
> > dog til dels at tomgangen var stillet helt i bund hvilket jeg først
opdagede
> > efter 15 minutter). Mit højre lår føles nogenlunde som det ville gøre
hvis
> > jeg havde forsøgt at hinke en marton.
> >
> > Min manglende evner til at sparke liv i dyret skyldes ikke min fysiske
> > formåen da jeg dagligt cykler ca. 20 km.og jeg tilmed er en rimelig tung
gut
> > (90 kg.). Motoren går godt så det er heller ikke her at problemet
ligger.
> > Derfor bliver jeg nok nødt til at indse at problemets kerne ligger i min
> > totalt manglende kickstartteknik, (det eneste jeg før nogensinde har
startet
> > uden selvstarter er en plæneklipper)
> >
> > Så! Er der ikke nogen der kan indvie mig i den ædle kunst "at kickstarte
en
> > motorcykkel"
>
> hemmeligheden i at starte en 4-takter med kick, ligger i at finde det
rigtige
> punkt for så derefter at træde helt igennem. Det rigtige punkt er, for en
> Husqvarna610 og formodentlig for de fleste andre, det punkt hvor
ventilerne
> vipper, dvs. udst.ventilen er ved at lukke og inds.ventilen er ved at
lukke op,
> en 4-takt'er kører ikke en hel motoromdrejning pr kick... Prøv med
chokeren til
> og træd et par gange langsomt ned for at finde punktet og så....TRÆD TIL,
ikke
> som en knallert men et langt sejt træk med hele vægten bag. voila...
> hilsen
> Lars Henrik team-sneglefart.dk
>
> >
>
> >
> > Mvh
> > Rasmus Buchwald
>
| |
![](/images/tree/0.gif) iMok (19-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : iMok |
Dato : 19-04-02 14:34 |
|
d. 19-4-2002 10:58 skrev Rasmus om sparketeknik:
> Jeg vil gå ned og prøve om jeg kan finde det magiske punkt lige efter
> krompresionen, ...
lige før, mener du vel :)
det 'magiske' punkt mærkes bare som lidt større modstand i kickstarteren.
Husk iøvrigt at få kickstarteren tilbage i udgangsposition før du træder
igennem, så du *kan* træde helt igennem - kompressionen forsvinder ikke af
det.
> hvor der skal trædes igennem!
-et lille hop og et spark med hele kropsvægten bag på vej ned er effektivt,
hvis den synes du ikke 'træder' nok :)
Måske er du (ubevidst, gælder især visse tidligere knallertkørere ;) lidt
nervøs for dit skinneben og træder ikke så meget igennem som du kunne. Tjek
hvor meget plads du egentlig har.
Et-bens marathon'et (LOL) kender jeg... -den anden dag (inden jeg erkendte
at batteriet var fladt ;) var jeg færdig efter et kvarter. Men jeg skal jo
også ned og balancere min mc's 250kg hver gang jeg lander, og så cykler jeg
selvfølgelig heller ikke 20km hver dag... :D
-imko
med både kickstarter & 'tøseknap' - hver ting sin charme :))
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (19-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 19-04-02 16:18 |
|
"iMok" <imko_heijkoop@dskd.dk> skrev i en meddelelse
news:B8E5DB67.DC84%imko_heijkoop@dskd.dk...
> > Jeg vil gå ned og prøve om jeg kan finde det magiske punkt lige efter
> > krompresionen, ...
> lige før, mener du vel :)
> det 'magiske' punkt mærkes bare som lidt større modstand i kickstarteren.
Hvis det er en vanlig Suzuki ventilløfter/stroke-indicator, så kan du næppe
mærke kompressionspunktet! Men når ventilløfter-grebet siger "klik" og
springer ud igen, står den rigtigt.
> Husk iøvrigt at få kickstarteren tilbage i udgangsposition før du træder
> igennem, så du *kan* træde helt igennem - kompressionen forsvinder ikke af
> det.
Det er nok det _vigtigste_ når man skal starte en stor 4-takt.
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Kaj Gasseholm \(Repl~ (20-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kaj Gasseholm \(Repl~ |
Dato : 20-04-02 01:24 |
|
Efter at have læst alle jeres gode råd,
Vil jeg godt fortælle om træf på toppen 2000,
En af de lokale 1200 HD'er fik ca en 30 /40 kick , INGEN liv, ikke engang et
lille prut , intet håb. han opgav.
Kammeraten opgav , en tilfældig motorcykelist opgav, der var nu over 20
tilskurer til dette lille opløb
så kom en anden MEGASTOR hd kører forbi, han trådte 8 til 9 gange hurtigt
(så om det var en Puch maxi )
det gik vildt stærkt, lortet sprang igang .
Der stod 20 små rocker med kæben helt nede på jorden, der han gik sin vej
uden at sige et ord...
The end...
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3cc0367f$0$97297$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "iMok" <imko_heijkoop@dskd.dk> skrev i en meddelelse
> news:B8E5DB67.DC84%imko_heijkoop@dskd.dk...
>
> > > Jeg vil gå ned og prøve om jeg kan finde det magiske punkt lige efter
> > > krompresionen, ...
> > lige før, mener du vel :)
> > det 'magiske' punkt mærkes bare som lidt større modstand i
kickstarteren.
>
> Hvis det er en vanlig Suzuki ventilløfter/stroke-indicator, så kan du
næppe
> mærke kompressionspunktet! Men når ventilløfter-grebet siger "klik" og
> springer ud igen, står den rigtigt.
>
> > Husk iøvrigt at få kickstarteren tilbage i udgangsposition før du træder
> > igennem, så du *kan* træde helt igennem - kompressionen forsvinder ikke
af
> > det.
>
> Det er nok det _vigtigste_ når man skal starte en stor 4-takt.
>
> Rittig
>
>
| |
|
|