/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvad skal jeg bruge? Dot 4 eller Dot 5.
Fra : Søren Feilberg


Dato : 15-04-02 09:53



Jeg kender ikke helt forskellen på disse typer. Jeg har forstået at
dot 4 skader lakken og dot 5 ikke gør. Er det korrekt. Er der ikke
også flere slags Dot 5? Er der mon nogen der ude der ved noget om
dette emne????

Søren
dmcn#59
Søren F.
Dmcn#59
XJ750 Seca

 
 
Kai Harrekilde-Peter~ (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 15-04-02 10:29

sfeilberg@yahoo.dk (Søren Feilberg) writes:

> Jeg kender ikke helt forskellen på disse typer. Jeg har forstået at
> dot 4 skader lakken og dot 5 ikke gør. Er det korrekt. Er der ikke
> også flere slags Dot 5? Er der mon nogen der ude der ved noget om
> dette emne????

SVJV: Man må ikke blande DOT 4 & 5. DOT 5 tåler højere temperaturer,
men tiltrækker fugt (hurtigere), så det skal skiftes oftere - ikke at
det generer ræs-drengene .


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...

Michael K. S. (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 15-04-02 10:32

On Mon, 15 Apr 2002 08:53:27 GMT, sfeilberg@yahoo.dk (Søren Feilberg)
wrote:

>Jeg kender ikke helt forskellen på disse typer. Jeg har forstået at
>dot 4 skader lakken og dot 5 ikke gør.

Så enkelt er det ikke.DOT4 er glycolesterbaseret og det skader lak og
iøvrigt også mange andre ting.DOT5 er tit siliconebaseret,men behøver
ikke være det,kan skade lakken afhængig af type.DOT er en
specifikation og angiver hvilke fysiske egenskaber bremsevæsken
har,det som er interessant i denne sammenhæng er hygrofilicitet (i
hvilken grad og hvor hurtigt væsken optager vand) og kogepunkt (tør og
"våd").DOT 5 har højere kogepunkt men optager også typisk vand
hurtigere.

>også flere slags Dot 5?

Kommer an på hvad du mener,jo der findes flere typer DOT 5,både glycol
og siliconebaseret - de må _ikke_ blandes.Derudover findes der f.eks
også DOT 5.1

> Er der mon nogen der ude der ved noget om
>dette emne????

Til din cykel - brug DOT4,andet er unødvendigt.

-M

Mads Lund (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 15-04-02 10:41

> Til din cykel - brug DOT4,andet er unødvendigt.

Tjo med silikonebaseret DOT 5 (Shell har den i en type 5.1) optager vand
langsommere end DOT4 som svjv altid er glycol baseret.

Og efter jeg har oplevet kogende bremser (= ingen bremser) på prilleren
bruger jeg altid DOT 5.

Mads Lund
Ninja9RTI



Michael K. S. (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 15-04-02 10:49

On Mon, 15 Apr 2002 11:41:28 +0200, "Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk>
wrote:


>Tjo med silikonebaseret DOT 5 (Shell har den i en type 5.1) optager vand
>langsommere end DOT4 som svjv altid er glycol baseret.

Men altså silikone og glycol må _ikke_ blandes og man må næsten gå
udfra at der har været DOT4 i før,så det er ikke nogen god ide,med
mindre man er indstillet på at skylle meget godt og meget
længe.Risikoen må antages at være mindre,men den _er_ der for et
bremsesvigt.

>Og efter jeg har oplevet kogende bremser (= ingen bremser) på prilleren
>bruger jeg altid DOT 5.

Kig på hvad manden kører på,I har helt ekstreme problemer i 125 std på
grund af de legetøjsbaner ) i kører på,såvel med skæve
skiver,bremsevæske og klodser,der kan det være relevant....til en alm.
gadecykel er DOT4 så alt rigeligt,ligesom mange fabrikanter faktisk
(på grund af produktansvar) fraråder siliconebaseret...

-M

Mads Lund (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 15-04-02 14:34

> >Tjo med silikonebaseret DOT 5 (Shell har den i en type 5.1) optager vand
> >langsommere end DOT4 som svjv altid er glycol baseret.
>
> Men altså silikone og glycol må _ikke_ blandes og man må næsten gå
> udfra at der har været DOT4 i før,så det er ikke nogen god ide,med
> mindre man er indstillet på at skylle meget godt og meget
> længe.Risikoen må antages at være mindre,men den _er_ der for et
> bremsesvigt.

Hmm, det tager ca 1 time at skille bremse systemet af i atomer, så det gør
jeg hver gang jeg skifter bremsevæske. og når alle dele er rengjort i sprit,
afblæst og smurt op med bremsefedt + ny bremsevæske, så er det som at få
helt nye bremser på. Jeg er ikke den helt store tilhænger af at skifte
væsker uden at rengøre delene totalt. Det virker sådan lidt semi seriøst at
skifte eks bremsevæske ved bare at dræne det af man kan og så erstatte det
med nyt.

MAds Lund
ninja9RTI





Michael K. S. (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 15-04-02 16:16

On Mon, 15 Apr 2002 15:34:25 +0200, "Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk>
wrote:

>Hmm, det tager ca 1 time at skille bremse systemet af i atomer, så det gør
>jeg hver gang jeg skifter bremsevæske. og når alle dele er rengjort i sprit,
>afblæst og smurt op med bremsefedt + ny bremsevæske, så er det som at få
>helt nye bremser på.

Arh come on,helt ærligt hvor mange tror du gider gøre det.Desuden også
for de fleste en rigtig skidt ide,da der er alt for mange fejlkilder
når man samler det igen.Det skal vist være hvis man har en
værksteds-fetisch og iøvrigt er helt sikker på hvad man gør eller
sår'n noget.... )

> Jeg er ikke den helt store tilhænger af at skifte
>væsker uden at rengøre delene totalt. Det virker sådan lidt semi seriøst at
>skifte eks bremsevæske ved bare at dræne det af man kan og så erstatte det
>med nyt.

Sludder og vrøvl,til alm. gadeapplikation er det ganske aldeles gængs
procedure på alle værksteder...

Jeg bruger iøvrigt selv DOT4 på min racer (kogepunkt min. 500 grader
Fahrenheit - tør = DOT5 specs faktisk),det bliver ganske vist skiftet
mellem hver raceweekend for at holde det nogenlunde "tørt",men den
lider i hvert fald _ikke_ af bremseproblemer.....

-M

Rune Soegaard Larsen (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Rune Soegaard Larsen


Dato : 15-04-02 18:00

Michael K. S. wrote:

> mellem hver raceweekend for at holde det nogenlunde "tørt",men den
> lider i hvert fald _ikke_ af bremseproblemer.....

På _trods_ af alt det dødvægt den slæber rundt på....

/Rune

Michael K. S. (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 15-04-02 18:03

On Mon, 15 Apr 2002 19:00:08 +0200, Rune Soegaard Larsen
<nuggi@mip.sdu.dk> wrote:


>På _trods_ af alt det dødvægt den slæber rundt på....

Wanker )...jeg har jo sagt det ikke er dødvægt,men dynamisk ...

-M

james (16-04-2002)
Kommentar
Fra : james


Dato : 16-04-02 11:47

> mange fabrikanter faktisk
> (på grund af produktansvar) fraråder siliconebaseret...
>
> -M

Det kan være at jeg har misforstået noget...men jeg tror altså at DOT 5 i
bremsesystemer, som ikke er beregnet dertil, kan ødelægge pakningerne og
0-ringene i kaliperne....synes jeg (dunkelt) at huske...

-james


Michael K. S. (16-04-2002)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 16-04-02 12:10

On Tue, 16 Apr 2002 12:46:53 +0200, james <airthy@post5.tele.dk>
wrote:

>Det kan være at jeg har misforstået noget...men jeg tror altså at DOT 5 i
>bremsesystemer, som ikke er beregnet dertil, kan ødelægge pakningerne og
>0-ringene i kaliperne....synes jeg (dunkelt) at huske...

Kodeordet her er _kan_....På et tidspunkt da mange manualer til ældre
cykler blev skrevet var der usikkerhed om hvilken langtidspåvirkning
silikonebaseret måtte have,derfor ser man tit en advarsel i disse
manualer om at silikone måske _kan_ ødelægge dele af
bremsessystemet.Personligt har jeg aldrig set eller hørt om det
IRL,men risikoen omend mindre kan vel ikke udelukkes.Alene af den
grund bør det vel mane til forsigtighed med silikonebaseret i hvert
fald i et ukendt system,der ikke specifikt tillader det.Vil man have
højere kogepunkt end DOT4 kan tilbyde er en mulighed DOT 5.1
glycolbaseret som typisk afhængig af mærke har tør kogepunkt på
520-580 grader Fahrenheit.Ulempen med de mere raceorienterede
(glycolbaserede) bremsevæsker med højere kogepunkt er tit kortere
levetid p.g.a vandoptagelse.Til race betyder den slags ingenting,men
til gade er det en faktor.

-M

Tommy Roenn (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Tommy Roenn


Dato : 15-04-02 12:35

Kogende bremsere? Så du bremser hele tiden? Det forklarer jo din fart, eller
mangel på samme

Tommy, nu #46

Mads Lund wrote:

> > Til din cykel - brug DOT4,andet er unødvendigt.
>
> Tjo med silikonebaseret DOT 5 (Shell har den i en type 5.1) optager vand
> langsommere end DOT4 som svjv altid er glycol baseret.
>
> Og efter jeg har oplevet kogende bremser (= ingen bremser) på prilleren
> bruger jeg altid DOT 5.
>
> Mads Lund
> Ninja9RTI


Morten Juel (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 15-04-02 12:52

> Kogende bremsere? Så du bremser hele tiden? Det forklarer jo din fart,
eller
> mangel på samme
haha tag den Mads

Mvh
Morten



molnit (15-04-2002)
Kommentar
Fra : molnit


Dato : 15-04-02 13:15


"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3cbabeca$0$209$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Kogende bremsere? Så du bremser hele tiden? Det forklarer jo din fart,
> eller
> > mangel på samme
> haha tag den Mads

Øh, kommer fra en person som er bange når han køre over 100 x/timen...

sæt selv ind i stedet for x, mm, m , eller km....

VH
Moller
Som fandt ud af at GT'en ku køre 40-50km/t mere, end MJ havde fået den
op på...


>
> Mvh
> Morten
>
>



Morten Dahl (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Morten Dahl


Dato : 15-04-02 13:27


"Tommy Roenn" <tommy@alphatech.dk> skrev i en meddelelse
news:3CBABB00.E75B42D4@alphatech.dk...
> Kogende bremsere? Så du bremser hele tiden? Det forklarer jo din fart,
eller
> mangel på samme
>
> Tommy, nu #46

Så så, det ka godt være mads ikke er den hurtigste i feltet, men
underholdningsværdien er altså meget stor i ham.. af spetakulære styrt i ´01
sæssonen stod Mads vel for 80% af dem.

Hvem husker måske ikke Mads´s demonstration i Løgstør. RoadRacing skulle
promoveres, roadracing er ikke farligt !

Mads tager 1 omgang, hvorefter han parkerer sit hoved i en jordvold med
100km/t. Bagefter forsøger han en 4-5gange at rejse sig, men benene vil
altså ikke helt være med.

Bla. alle tilskuerne (specielt gæsterne) blev der snakket ambulancer med
mere allerede mens Mads forsøger at genvinde kontrollen over alle
legmesdele. Per bemærker tørt at han da tydligvis kan bevæge sig så helt
galt er det jo ikke

Så al respekt til CTD uden dem var 125std. nok en del kedligere.

-
Morten Dahl



Mads Lund (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 15-04-02 14:42

> Så så, det ka godt være mads ikke er den hurtigste i feltet, men
> underholdningsværdien er altså meget stor i ham.. af spetakulære styrt i
´01
> sæssonen stod Mads vel for 80% af dem.

næ næ, jeg stuntede kun seriøst 3 gange + 4-6 mindre afglidninger.
Jordvoldsangrebet i løgstør kom sig af en mangelfuld baneindretning (man
kunne tage den lige linie gennem en chikane) = for meget fart i næste sving
= hjul på græs med 5 m bremse mulighed for volden = klask.
Så var der min forhjulsblokade på selvsamme bane i regnvejr 14 dage senere =
brækket kraveben (hvor uheldig har man lov at være)
Og sidst men absolut det jeg helst ville have haft på video, da Anders
torpederede mig næsten vinkelret på bagenden = 2 cykler + 2 chauffører der
flakser uhæmmet rundt i luften, men heldigvis kun med betragtelige matrielle
skader som resultat.

> Hvem husker måske ikke Mads´s demonstration i Løgstør. RoadRacing skulle
> promoveres, roadracing er ikke farligt !

Næ jeg kom da ikke tilskade = det er ikke farligt. Man falder jo også af og
til når man spille fodbold !

> Mads tager 1 omgang, hvorefter han parkerer sit hoved i en jordvold med
> 100km/t. Bagefter forsøger han en 4-5gange at rejse sig, men benene vil
> altså ikke helt være med.

Nu ved jeg hvordan det må være at være bokser og glemme paraden nogle
sekunder.

> Så al respekt til CTD uden dem var 125std. nok en del kedligere.

Det sementerer motortosse teorien og at kedsomheden i verden er ulige
fordelt, og at kan man ikke andet så må man bidrage til morskaben (du skulle
se os på jord, og her har vi masser af artsfæller)

Mads Lund
Ninja9RTI



Mads Lund (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 15-04-02 14:31

> Kogende bremsere? Så du bremser hele tiden? Det forklarer jo din fart,
eller
> mangel på samme

bla bla bla.

Pånær det elendige regnvejrsløb i Løgstør så kan det vist konstanteres at
den rigtige #55 er hurtigere en den #55 der kørte i pensionist klassen
sidste år, og som af skam nu har skiftet til P#46. Men der er jo nogle gamle
mænd som ikke tør lege med de unge knægte

Og så er jeg jo nok en af de eneste der har stillet op til et heat med
relativt defekt forbremse (kun de første par omgange til den blev
ordentlig varm) og kørt en 3. plads hjem fra grid#6. Men det hjælper også på
hastigheden i 1. sving når man ikke kan bremse.

Mads Lund
RS125RR #55



Allan Wisborg (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Allan Wisborg


Dato : 15-04-02 23:40

Du skal bruge det der står i instruktionsbogen.(Den instruktions, den
instruktionsbog.....)
De forskellige DOT typer påvirker også gummi forskelligt, og hvis din cykel
er lavet til DOT 4 kan du risikere, at DOT 5 æder dine gummipakninger
omkring stemplerne = utætte bremser. (Omend det typisk vil tage et par
år...)
På en gadecykel er DOT 4 rigeligt. Du behøver jo ikke hælde det ud over
lakken, og hvis du gør så bare vask med vand.

Allan
TRX 850

"Søren Feilberg" <sfeilberg@yahoo.dk> wrote in message
news:3cba947a.7114515@news.uni2.dk...
>
>
> Jeg kender ikke helt forskellen på disse typer. Jeg har forstået at
> dot 4 skader lakken og dot 5 ikke gør. Er det korrekt. Er der ikke
> også flere slags Dot 5? Er der mon nogen der ude der ved noget om
> dette emne????
>
> Søren
> dmcn#59
> Søren F.
> Dmcn#59
> XJ750 Seca



Søren Feilberg (18-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren Feilberg


Dato : 18-04-02 08:52

On Mon, 15 Apr 2002 08:53:27 GMT, sfeilberg@yahoo.dk (Søren Feilberg)
wrote:

>
>Jeg kender ikke helt forskellen på disse typer. Jeg har forstået at
>dot 4 skader lakken og dot 5 ikke gør. Er det korrekt. Er der ikke
>også flere slags Dot 5? Er der mon nogen der ude der ved noget om
>dette emne????

snip

hej alle,

tak for alle svarene! Jeg tror jeg beholder Dot4. Jeg har ikke
overskud til at rense systemet så meget igennem på nuværende tidspunkt
at jeg vil skifte til Dot5.

Men jeg er stadig meget bekymret for utætheder fra væskebeholderen
(selvom jeg skifter pakningen). Det er jo ikke altid man lige opdager
utætheder før man har nået en lakskade.....


Søren F.
Dmcn#59
XJ750 Seca

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177602
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409258
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste