Lars Nielsen <dsl8938@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:a9flq0$13v2$1@news.cybercity.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:a9epva$2o32$1@news.cybercity.dk...
> >
> >
> > Glem krom på alu - Det holder ikke i længden og ender med at skalle
> > af
> Aaerh... - Kun delvist korrekt...!
> Problemet med at forkrome ALU, er at på større genstande, skal der
> lægges et lag kobber på først, og denne proces er _temmelig_ giftig,
> hvorfor der ikke er særligt mange forkromningsanstalter som tilbyder
> denne service længere -
Efter hvad jeg har hørt burde der ligge kobber under al krom, derved at
det også forbedrer hæftningen på bl.a. jern!
Det største problem på motordele(!) er forøvrigt termisk belastning:
Aluminium og krom udvider sig væsentlig forskelligt med stigende varme
hhv. afkøling, og samtidig er krom'en udsat for konstant køling af
varierende
intensitet (á f.eks. regn), hvilket forværrer situationen betragteligt!
Hvad jeg også antydede i mit første svar, er det umuligt at fjerne
skadet krom fra alu igen på mekanisk vis - Sagerne skal slet og ret
af-kromes (á reverseret krom-bad), hvilket umiddelbart kan være
uoverskuelig for dén der står med problemet :-/
> Hvorfor det vil skalle at direkte på ALU ved jeg ikk, men nikkel og
> alu er sikkert ikke voldsomt gode venner.............
Det er sikkert en skrivefejl nå du hér skrev: "nikkel"; men jeg vil
alligevel hænge dig op på det da netop nikkel skulle være bedre på
alu-motordele - Der er blot den hage at fornikling har en svag pis-gul
farve
--
Armand.