Hvor er det godt at bo med børn???
Fra : vagn torup

Dato : 08-04-02 20:54

Hej Alle
Nu nærmer skolestart sig for vores ældste og det er bestemt ikke noget, vi
glæder os til. Indtil for 1 års tid siden boede vi på Vesterbro og var
lykkelige for det men pga alt for lidt plads, 4sal (kombineret med syg
mand), intet bad, valgte vi at flytte, nåja valgte er vel så meget sagt, for
mandens ben nødvendiggjorde at vi flyttede.
Vi fik tilbudt en lejlighed i Vigerslev (mellem Valby og Hvidovre) og havde
ingen grund til at sige nej. samme pris som den gamle, 1. sal, stor altan,
masser af legepladser, et værelse mere og hele 2 badeværelser. Lyder lækkert
ikke?? Det er det bare ikke.
Vi kan nemlig ikke få en ordentlig skole til vores søn. Han var skrevet op i
en skole på Østerbro (friskole), men hans skolevej bliver alt for lang, hvis
vi fastholdt den 1 time i bus hver vej. Det vil vi ikke byde ham. Ydermere
vil hans lillesøster på 1½ år skulle med frem og tilbage hver dag og da de
(far og hende) jo også skal hjem efter at have afleveret ham og ind til
skolen igen, når han skal hentes betyder det at de skal tilbringe 4 timer
hver dag i en HT bus. Det er for meget!!
Vi fandt en god skole på Vesterbro, hvor han sammen med 2 søskende går i
børnehave, men nej, der var ikke plads. Nu lader det til, at vi må tage til
takke med den lokale folkeskole og det er vi meget frustrerede over, da vi
er helt overbeviste om, at det bliver noget skidt. Jeg har haft to samtaler
med inspektøren derovre og han er skam meget flink, men han giver mig ikke
tilfredsstillende svar på mine spørgsmål.
Udover det har vi efterhånden fundet ud af, at det nok bliver lidt svært for
vores børn at finde legekammerater hvor vi bor, da vi lever ret anderledes
end det meget store flertal her.
Her er det almindeligt at børn ned til 3-4 år leger ude alene og selv går
op, når de ikke gider være ude mere. Det må vores ikke. En af os går altid
med ned. Den ældste 5½ år får lov at gå ned selv, men så kommer vi max 20
min senere og han må kun være på en bestemt legeplads (der er 8).
Måden der bliver talt til børnene på herude hører bestemt ikke til i nogen
kirke og det er ikke ualmindeligt at se børn der er våde mellem benene, der
bare leger videre eller endnu værre græder henne ved deres opgangsdør og
ikke tør gå op af frygt for far eller mor.
En lang historie for at stille et simpelt spørgsmål: Hvor i Danmark er det
godt at bo med børn??? - For vi overvejer om vi skal flytte fra det hele
omend jeg ELSKER Kbh. og både unger og jeg er storforbrugere af byens mange
tilbud.
Det må ikke være dyrt for manden kan ikke arbejde og jeg er deltid så over
4000 kan vi ikke betale. Vi ville gerne have en stor køkkenhave af hensyn
til økonomi og ungerne (lidt viden om, hvor tingene kommer fra) og da vi
hverken har bil eller kørekort må det heller ikke ligge på landet.
Alle I der skrive i denne gruppe må jo bo et sted og dermed have nogle
erfaringer. Dem kunne jeg virkelig godt bruge for frustrationerne er ved at
nå uanede højder.
MVH Rikke

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-04-02 21:44

"vagn torup" <vagntorup@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Alle I der skrive i denne gruppe må jo bo et sted og dermed have nogle
> erfaringer. Dem kunne jeg virkelig godt bruge for frustrationerne er ved

min umiddelbare tanke er : der hvor i alle trives......
men det er jo lidt letkøbt...... nu kan jeg jo så kun udtale mig om de byer
og områder jeg personligt kender til så der kommer lige en gennemgang her i
bagvendt rækkefølge*G*
Roskilde: her bor vi nu.. umiddelbart en dejlig by med mange muligheder for
børn og voksne, tæt på hovedstaden ( 25 minutter i tog) og rimelig nem at
komme rundt i... her er sæfølig også dårligere områder, personligt bor vi i
et boligkompleksområde hvor der umiddelbart er mange indvandrerbørn som
tilsyneladende render rundt uden opsyn... men det er mere undtagelsen end
reglen, og absolut ikke noget jeg lader mig stå som rollemodel til min egen
opdragelse af min søn......
min søn er 8 år ( om 14 dage) og min papdatter snart 5.... den store får lov
at rende ud alene men kun på et begrænset område og den lille får
udelukkende lov at gå med ham ud.... aldrig alene..... ulempe er at det er
forholdsvist svært at finde noget at bo i og at det er ret dyrt....

Fredericia: alt i alt en rigtig dejlig og børnevenlig by... naturen er meget
tæt på i form af voldene og stranden ( som begge ligger 4 minutters gang fra
centrum) der er gjort rigtig meget ud af at gøre hele byen hyggelig og
børnevenlig.... fredericianerne er lidt spøjse men med tiden finder man ud
af at de såmænd er venlige nok.... de kan ikke helt hitte ud af om de er
jyder eller fynboer er min opfattelse*G* fredericia er en af de billigste
byer i trekantsområdet, der er et stort industriområde omkring og det gør
faktisk byen billig at bo i.... vi havde i sin tid 115 kvm, 4 værelser i
centrum for kun 4300 kr.... og på byens museum er der anlagt køkkenhave så
man kan lære om mad og sådan... plus der flere gange om året arrangeres ting
til fælles fornøjelse for forældre og børn....
en fordel er også at togbanen ligger jo lige midt i landet så det er nemt at
komme alle steder hen..... 2 timer til kbh.....

jeg kunne nævne flere byer men jeg tror næppe de vil have interesse for
jer....
--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Nina Hald

Dato : 09-04-02 08:58

Hej.
Vi har valgt virkelig at flytte på landet, vi bor i en lille by ,Snertinge
Nordvestsjælland, med to børnehaver, en folkeskole, en tank, en brugs, to
kroer og en grillbar/pølsevogn, et dyrehospital, et apotek, en falckstation,
to buslinier og dejlig frisk luft.
Vi flyttede for lidt over et år siden fra Helsingør og er generelt helt
tilfreds, selvom vi da godt kan mærke at der er ting der ikke lige sker her,
så sker der andre ting som også er hyggelige.
Vi har valget mellem den offentlige folkeskole eller tre privat skoler alle
med skolebus forbindelse herfra, og har ingen problemer med legekammerater.
Der er en stor offentlig legeplads men desværre er der også to store veje
der skal krydses herfra hvor vi bor, men hvis vi boede på den anden side af
de veje ville mine børn få lov til at gå derned selv hvis de var sammen, den
mindste på 4½ ville stadig skulle være under opsyn af de store, men der
leger mange små på 4-5 år alene dernede.
Vi har købt et hus og sidder billigere end da vi legede en mindre lejlighed
i Helsingør, vi har hund, høns, køkkenhave, legehus og gynge/klatrestativ i
haven, dådyr i en indhegning hos naboen, heste, køer, får og strudse kan vi
se ud af vinduerne og der er ti minutters gang til en gammel grusgrav med
æsler, får og geder.
Brugsen har åbent alle dage og fungerer også som posthus.
Der er 7 km. til Jyderup hvor der er togstation, med afgang mod København
hver time, det tager ca. 1 ½ time udenfor myldretiden, banker, Netto, Matas,
Expert, Lægehus, trælast, farvehandel, pizzaria, og mange andre butikker.
Der er 21 km. både til kalundborg og Holbæk hvor der er hospital og
gymnasium, og de fleste speciallæger.

Det bedste ved at bo her at at kende sine naboer og de fleste kender
hinanden og holser på hinanden. Der hvor vi boede før var der ca. 174
lejemål og da min lille datter på 2½ forsvandt var der ikke en der tilbød at
hjælpe med at finde hende, her havde vi boet i 2 dage da en dame kom og
fortalte at nu var min datter altså gået ind længere oppe af vejen bare så
jeg ikke blev nervøs for hvor hun var. Her er altid hjælpende hænder.
Undskyld det blev sådan en lang svada, men man skal have alle fakts for at
kunne bedømme selv.
Ps. Da vi en dag skulle bruge en ambulance var der her på 3½ minut og der
blev sendt to afsted så vi mødtes med en anden på vejen til hospitalet så
lægen kunne hoppe over til os og hjælpe.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Anja

Dato : 09-04-02 09:24

Ja hvor er det godt at bo!
Jeg tror at der er mange gode steder men at det er et spørgsmål om hvad man
søger, eller hvad ens økonomi siger.
Jeg tror at det man skal gøre, er at finde frem til hvad man søger for det
som er godt for den ene er måske noget skidt for den anden. Vil man skov og
strand eller byliv, er det privatskoler eller kommuneskoler. Jeg flyttede
selv fra København for et år siden, tog min søn ud af en dejlig lille skole
og fandt en lille lokal kommuneskole på landet. Vi er meget glade for det
ryk men det var heller ikke en beslutning vi tog på én dag - snarer over 6
måneder.
Anja

Fra : Dorthe Frederiksen

Dato : 09-04-02 10:19

Sikke noget. Nu bor du i Valby skriver du. Valby skole skulle altså være ok
og så har du jo den mulighed at du kan ansøge om optagelsesprøve, på Sankt
Annæ fra tredie klasse. Det er en riugtig god skole, men det kræver at
drengen kan synge og at han er god til at læse og regne.

Dorthe

Fra : cloe

Dato : 09-04-02 11:19

Ålholmskole i Valby skulle vist være god nok, men ved det ikke ved selvsyn.
Håber I finder en god løsning!

Fra : vagn torup

Dato : 09-04-02 14:08

Hej Cloe
Desværre er det kun på papiret at der er frit skolevalg. Har den ønskede
skole ikke plads så er det bare ærgeligt, det var det vi oplevede. Jeg skal
ikke kunne sige om Ålholm skole er god, men det vil under alle
omstændigheder være et problem ikke at kunne finde fornuftige legekammerater
her hvor vi bor.
MVH Rikke
cloe <zarh@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cb2bedf$0$97318$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : vagn torup

Dato : 09-04-02 14:06

Hej Dorthe
Drengen er supergod til at regne osv. Synge er en helt anden snak hmmm!.
Valby skole har ingen interesse, da afgangsgennemsnittet er ganske lavt. Han
er en boglig dreng, der har en meget stor almen viden om lige fra kroppens
organer og funktioner, til planeter, osv osv. Jeg tvivler stærkt på at Valby
skole og ham vil kunne gå lykkeligt hånd i hånd.
Men tak alligevel
MVH Rikke
Dorthe Frederiksen <dorthefrederiksen@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cb2b136$1@news...

Fra : Brian K

Dato : 14-05-02 20:41

> Hej Dorthe
> Drengen er supergod til at regne osv. Synge er en helt anden snak hmmm!.
> Valby skole har ingen interesse, da afgangsgennemsnittet er ganske lavt.

Hej

hvor kan du se afgangsgennemsnittet ?

Mvh
brian

Fra : vagn torup

Dato : 15-05-02 16:07

Hej Brian
Jeg ved ikke, om tallene ligger der stadigvæk, men en overgang lå de på TV2
s hjemmeside. Ikke bare Valby skole men alle landets folkeskoler.
MVH Rikke

Brian K <brian@nospam.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:abrp8s$2ifh$1@news.cybercity.dk...

Fra : HELLE

Dato : 09-04-02 16:03

Hej Rikke

Vi er glade for at bo på Frederiksberg, men det er svært at opstøve en bolig
til en rimelig pris her inde....

Men, hvis I nu bliver boende hvor I bor nu, har du så overvejet at kontakte
Johannesskolen på Frederiksberg - det er vist ikke så forfærdeligt langt fra
jer.

Jeg ved dog ikke om de har venteliste. En af vores søn's kammerater går der,
og er meget glad for det.

Desuden har jeg flere gange i Frederiksberg Bladet set, at der er en
privatskole i Vanløse der annoncerer "efter elever" - jeg tror bare den
hedder Vanløse Privatskole.

Selvfølgelig vil kammeraterne bo mere spredt, men jeg synes der er så mange
fordele ved privatskole, der opvejer det en hel del.

Held og lykke med det.

Helle